Liukuvasta työajasta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Liittynyt
5.6.2003
Viestejä
29 708
Ikä
45
Kun tuolla kesä/talviaika ketjussa tuli liukuva työaika puheeksi, niin tehdäänpä asista oma ketju. Tästä ei muistaakseni ole puhuttu tai sitten olen missannut koko homman.

Eli mitä mieltä olette liukuvasta työajasta? Pitäisikö sitä lisätä normalissa kahdeksastaneljään toimistotyössäkin ja jos niin mitä haittaa/hyötyä siitä olisi?

Itsellä on päivävuorossa liukuva työika. Eli töihin saa mennä 6.00 - 8.30 välisenä aikana ja 2 viikon jaksolla pitää tulla se 80 tuntia täyteen. Perjantaisin pitää olla vähintään 4 tuntia hommissa. Vähintään yhden työntekijän on oltava jokapäivä neljään asti, se sulkee ovet, laittaa päivän postit ulos yms.

Mun mielestä tuo on todella kätevä systeemi. Pystyy hoitamaan juoksevat asiat silloin kun niiden aika on, ilman että pitää erikseen sopia pomon kanssa. Voi lähteä jonain päivänä aikasemmin hommista ja tehdä seuraavana päivänä sitten takasin. Voi mennä töihin myöhemmin jos ei huvita kuuteen herätä, tosin se vituttaa sitten kupata iltapäivä siellä jos laiskuuttaa lähti myöhemmin. ;)

Mutta ainakin tällaisessa varastoduunissa on helvetin hyvä systeemi. Vielä kun tuntipankin sais niin olisi erittäin tyytyväinen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meillä on myös liukumat aamusin 7-9 ja iltapäivällä saa lähteä klo15, aiemmasta karkaamisesta pitää kysyä erikseen lupa. Ja kulunvalvonta pitää huolen siitä että liikaa luisteta. Miinus- ja plussapisteet kasaantuu.

Edellisessä duunissa oli niin että aamuliukuma oli 6.30-9.30 ja iltapäivä 14.45 sai lähtee aikasintaan, paitti perjantaisin klo12 aikasintaan ja maanantaisin niin että viimestää klo12 piti olla duunissa. eli todella reippaat liukumat. Hyödyllisiä sillon ku tarvii lähtee johonki esim reissun päälle tai muuten vaan asioille. Tuli vaan aika vähän hyödynnettyä.
 
Mulla on liukuva työaika. Virallisesti puoliyhdeksästä kolmeen pitäisi ruokatuntia lukuunottamatta olla paikalla, mutta moni meillä tulee vasta yhdeksään töihin. Voi tehdä maksimissaan 40 tuntia plussaa varastoon tai toisaalta ottaa 20 tuntia miinusta ennen kuin tulee sanomista. Saldovapaat saa pitää esim. pitkänä viikonloppuna jos työtilanne sen sallii. Ja työaika on sen 40 h/viikko.

Ihan mukava systeemi, muuten paitsi, että turhan usein aamut venyy siten, että konttorilla on vasta puoli yhdeksän aikoihin ja sitten joutuu kökkimään töissä vähintään sinne viiteen asti, ettei tuu miinuksia. Aiemmin tuotantotehtävissä työaika oli seitsemästä kolmeen ilman liukumaa ja tuntui, että silloin vapaa-aikaa jäi huomattavasti enemmän. Tosin olihan se virallisestikin puolituntia lyhyempi päivä ja käytännössä vielä aika paljon enemmän lyhyempi, sillä nykytöissä ei meinaa oikein 40 h/viikko riittämään.
 
Palailen kohtapuoleen entiseen kesäduunipaikkaani "oikeisiin" töihin, ja siellä on myös käytössä tuo liukuma. Töihin pitää ilmaantua 6.30-9.00, päivällä saa olla pois työpaikalta puolitoista tuntia, ja illalla voi lähtee 15.15 (kesällä 14.45). Työaikaseuranta on kellokortilla, jossa saa olla -10 tuntia tai +30 tuntia, laskuri nollautuu muistaakseni 3 kk välein ja ylimääräisiä tunteja voi pitää vapaina pois.

Mun mielestä tuo on tosi hyvä systeemi. Ehtii hoitaa omia asioita ja saa käydä vaikka salilla päivällä. Toisaalta mielellään sitten jää tarpeen vaatiessa tekee pidempää päivää. Aika yksinkertainen ja tehokas tapa lisätä työajan tehoja, kun ei toisaalta kupeksita turhaan silloin kun hommaa ei ole ja toisaalta ollaan paikalla silloin, kun työt pitää saada tehtyä. Ja varmasti vaikuttaa myös työviihtyvyyteen. Varmasti homma toimisi ainakin missä tahansa normi toimistohommissa, joissa ei tarvitse ryhmätyön tai asiakaspalvelun takia olla tiettyinä aikoina paikalla.
 
En suostuisi enää tekemään töitä ilman liukumaa. Esim. salilla käyntini voin ajoittaa hiljaiseen aikaan liukuman ansiosta. Tai sitten voin käydä salilla vaikka kesken työpäivän ja palata muutamaksi tunniksi töihin sen jälkeen. Tuo on ihan loistava systeemi mutta välillä meinaa lähteä vähän mulla lapasesta tuo homma kyllä. Kellokorttitouhu ei multa edes onnistuisi. Kokeiltu on sitäkin tosin.
 
Itsellä on toimistotyössä liukuma käytössä.
Tunnit kasaantuvat kellokortin käytöllä.

Klo. 7.00 on aikaisin mistä alkaa laskea, klo. 19.00 vastaavasti viimeistään lopettaa laskemisen. Jos muulloin tekee niin se on omasta pussista.

Mitään virallista sääntöä liukuman käytöstä en ole kuullut.
Tulen ja lähden kuitenkin suht. säännöllisiin aikoihin (7.30-->16.00).
Toisinaan sitten pidän lyhyen perjantain tai vastaavan (huomenna) ja lähden aiemmin.

Sopii minulle eriomaisesti. Vaikeaa olisi pois vaihtaa.

Sitten jos ei toimistolla olo kiinnosta on mahdollisuus tehdä välillä töitä kotoa käsin.
 
Omasta mielestä kellon mukaan työskenteleminen ei ole ihmiselle tarkoitettua hommaa. Tuollainen pieni liukuma on jo askel oikeaan suuntaan.
 
Mullakin liukuu mutta kun se tahtoo liukua äärään suuntaan, olen talolle velkaa x tuntia. No ei ehkä ihan mut melkein.

Minulla on sopimuksessa, onko se nyt se kokonaistyöaika vai mikä lie? Eli viikossa tietty tuntimäärä mutta se voi asettua mihin päivään ja vuorokaudenaikaan tahansa, ylitöitä, pyhyä sun muita ei erikseen korvata. Ite tykkään koska valvon itse työaikaani, väillä tulee 14 tuntisia päiviä ja välillä 4 tuntisia. Parasta on se että voin päivällä treenailla, iso helpotus perheelliselle. Huonoa tossa on se että silloin kun duunia on vitusti niin päivät venyy eikä voi lähteä klo 16.00 himaan. Sitten kun taas on löysempi viikko niin en taas saa itsestä irti muuta kuin pakkiksella surffailua.

Huonointa tossa systeemissä on se että olen sen verta johtavassa asemassa ettei kukaan valvo minua. Tällaselle peruslaiskalle jampalle uhkaava tilanne. Voipi kesällä karata homma käsistä kun aurinko paistaa ja linnut livertävät;) . Toisaalta ei näitä hommia kukaan minun puolesta tee joten edestä nekin tekemättömät työt löytyy.
 
Itselläkin on liukuva työaika. Mulle siitä ei oikeastaan oo mitään sen kummempaa iloa, oon duunissa aina klo 7 ja lähden sit 15.30. Jep 8 ja puolen tunnin työpäiviä. Mieluummin olisin ilman liukumaa, koska liukuman käytöllä työnantaja välttää ylityölisien maksamisen. Ja kun niitä ylitöitä aina silloin tällöin joutuu tekemään, ottaisin siitä palkan mieluummin ylityölisineen.
 
Mulla on liukuva työaika, eikä minkäänlaista työaikaseurantaa... se on hyvä ja huono asia. Hyvää on se, että työt ja muun elämän saa mukavasti sovitettua yhteen, kun joustaa molemmista tarpeen vaatiessa. Huonoa se, että hiljaisena aikana ei välttämättä tule ihan kauheasti toimistolla istuttua (mulla on myös mahdollisuus tehdä kotoa töitä).
Tai ei tuokaan mun kannalta huono juttu ole ;)
 
Jokusen kerran kun on muinoin ollut kellokorttijonossa seisoskelemassa sen viimeisen pitkän minuutin, niin sen jälkeen liukuva työaika tuntuu melkoisen ylelliseltä.
Periaatteessa töissä pitäisi olla paikalla 10-14 välinen aika, mutta käytännössä sillä ei suurta merkitystä ole. Kukaan ei kysele mitään, kunhan palavereihin paikalle ilmestyy ja 40 työtuntia kertyy viikottain. Talvisin ainakin on pirun mukava nukkua se pimein aamu pois, ennen kuin sängystä nousee. Eikä se päivän venyminenkään missään tunnu, kun kuuden jälkeen työmatkalla kaupassa käy niin välttyypähän pahimmilta ruuhkilta.
Kaiken kaikkiaan ihan jees järjestelmä, josta pidän kynsin hampain kiinni.
 
Itselläkin on liukuva työaika. Mulle siitä ei oikeastaan oo mitään sen kummempaa iloa, oon duunissa aina klo 7 ja lähden sit 15.30. Jep 8 ja puolen tunnin työpäiviä. Mieluummin olisin ilman liukumaa, koska liukuman käytöllä työnantaja välttää ylityölisien maksamisen. Ja kun niitä ylitöitä aina silloin tällöin joutuu tekemään, ottaisin siitä palkan mieluummin ylityölisineen.

Teet vaan tasasesti niitä 8,5h päiviä, jos et halua ylitöitä tehdä ilman ylityökorvauksia.
 
No on kumma jos liukumat estää ylityökorvauksen mahdollisuuden. Itellä kans liukumat ja ilman niitä ei varmaan tulis toimeenkaan enää.

Liukumaa on sen pari tuntia aamuin illoin. 6h pitää tehdä päivässä ja liukumavara on +/-100h, eli voi tehdä 6 tuntisiakin niin kauan, että on -100h ja sitten otetaan tilistä. Oma liukumasaldo huitelee aina parisen viikkoa pakkasen puolella :D takaisinkaan niitä ei tarvi koskaan tehdä, kunhan vaan pysyy sen +/-100h:n sisällä..

Yli 8h tunnin päivistä saa ylityökorvauksen, jos haluaa, tai sitten voi tehdä niitä tuntisaldoihin. Valintamahdollisuudet "kellotikkuhärvelissä" siis= ULOS/ YLITYÖ+ULOS

oikeen nasta systeemi, mutta muuten kyllä vituttaa, kun etuja pyritään karsimaan kokoajan duunareilta. Niistähän niitä voittoja raavitaan, kun työnantajan(kaan) ahneudella ei ole mitään rajaa:curs:
 
Teet vaan tasasesti niitä 8,5h päiviä, jos et halua ylitöitä tehdä ilman ylityökorvauksia.

Työnantajalla on mahdollisuus päättää, ettei se maksa ylityökorvausta, tällöin lain mukaan ei tosin tarvitse tehdä ylitöitäkään. Miten tämä sitten toimii käytännössä, on eriasia.

Projektin deadline lähestyy ja ylitöitä pitäis painaa, mutta työnantaja ei maksa ylityökorvausta. Siinä kun lähtee himaan klo 16 niin projekti kusee ja sit tulee paskaa niskaan etc. kyl te tiiätte...vittumainen tilanne.
 
eihän liukumat estä ylitöiden tekemistä.

ylitöistähän pitäis aina neuvotella ja niihin ei ole pakko jäädä. jos ei kerkiä normi työajalla tekemään, sanoo pomolle ja sit siirretään hommia toiselle tai sit tehään ne ylitöinä.

itellä liukuma 6-9, hiton kätevää omasta mielestäni. jos joku aamu torkuttaa vähän pitkäks (normisti 7.30 oon kellokortilla) niin ei kukaan tuu valittamaan myöhästymisestä yms.

+-100 tuntia pankin limiitit. kellokorteilla taustavalvontana, mutta viralliset tunnit tulee oman tunti-ilmotuksen kautta

e: onhan toi vittumaista jos projektit kusee mutta pomolle pitäis saada taottua järkeä päähän, että sen tuntilaskelmat kusee (enemmän sääntö kuin poikkeus ainakin omalla kohalla ollut vaikka ahkerasti tahkonnu hommia)
 
Työnantajalla on mahdollisuus päättää, ettei se maksa ylityökorvausta, tällöin lain mukaan ei tosin tarvitse tehdä ylitöitäkään. Miten tämä sitten toimii käytännössä, on eriasia.

Projektin deadline lähestyy ja ylitöitä pitäis painaa, mutta työnantaja ei maksa ylityökorvausta. Siinä kun lähtee himaan klo 16 niin projekti kusee ja sit tulee paskaa niskaan etc. kyl te tiiätte...vittumainen tilanne.

Jep. Pakko ei ole, elämä on valintoja :)
 
Projektin deadline lähestyy ja ylitöitä pitäis painaa, mutta työnantaja ei maksa ylityökorvausta. Siinä kun lähtee himaan klo 16 niin projekti kusee ja sit tulee paskaa niskaan etc. kyl te tiiätte...vittumainen tilanne.

Pelimies toteaa projektipalaverissa, että olisi kerennyt, jos olisi ollut lupa tehdä ylitöitä. Tosielämässä voi kyllä olla vittumainen tilanne, jos on epävarma työpaikka ja 200 kiloa asuntolainaa. Se tekee ihmisen nöyräksi.

Omalla kohdalla on hyvä, kun ei ole vielä tuota velkaa, mutta on säästöjä pahan päivän varalle plus liiton päivärahat päälle. Voi ottaa vähän lunkimmin töissä, eikä tarvitse ihan kaikkeen suostua. Pelottaa tuo velanotto myös siksi, että siinä tulee liikaa riippuvaiseksi työnantajasta. Vahva oma talous antaa neuvotteluvaraa.
 
Minulla on käytössä täysin vapaa työaika. Keskimäärin pitäisi kuukausitasolla hommia kertyä 7h 15min/päivä, ja etätyö on sallittua.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun hommia riittää, niin tehdään pitkää päivää, ja hiljaisemmalla ajalla voi vaikka jäädä kotiin.
 
Pelimies toteaa projektipalaverissa, että olisi kerennyt, jos olisi ollut lupa tehdä ylitöitä. Tosielämässä voi kyllä olla vittumainen tilanne, jos on epävarma työpaikka ja 200 kiloa asuntolainaa. Se tekee ihmisen nöyräksi.

Omalla kohdalla on hyvä, kun ei ole vielä tuota velkaa, mutta on säästöjä pahan päivän varalle plus liiton päivärahat päälle. Voi ottaa vähän lunkimmin töissä, eikä tarvitse ihan kaikkeen suostua. Pelottaa tuo velanotto myös siksi, että siinä tulee liikaa riippuvaiseksi työnantajasta. Vahva oma talous antaa neuvotteluvaraa.

Toi on ihan totta, mulla sattuu tuota asuntolainaa jonkun verran olemaan niin kyl sitä yrittää olla aika sopuisasti täällä duunissa. Toisaalta mä en oo koskaan jaksanu ottaa työasioista stressiä. Siinä vaiheessa ku alkaa ahdistaa, menee työpaikka vaihtoon. Kyllä sitä aina jotain duunia saa, että pystyy ne lainat maksamaan pois. Elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin työ ja siitä panikoiminen.
 
Viimeisen 10v olen tehnyt ma-pe 8-16 hommia - ainakin mulle sopii paremmin kuin hyvin. Jos tollanen liukuma olis, niin mä olisin varmaan joka päivä sillon 9.30 vasta töissä, "hieman" aamu-uninen kun olen...eikä se olis perhe-elämän kannalta hyvä, että olisin kotona vasta kuudelta.

Ja aina olen valinnut sellasen duunin, että päivällä voi aina välillä hoidella omia asioita - äärimmäisen harvoin tosin nykyään on tarvetta moiseen !

Olen tehnyt töitä melko säännöllisesti siitä saakka kun täytin 16v, ensimmäiset 6v tuli tehtyä välillä yötöitä ja pahimmillaan kolmessa duunissa samaan aikaan. Joskus meni monta viikkoa ilman normaalia, kokonaista vapaapäivää...
 
Back
Ylös Bottom