Lisäravinteista...

Ikä
47
Älkää nyt vaan ampuko, etsin kyllä searchilla... Niin minähän tosiaan olen "vakavampaa" punttitreeniä tehnyt vasta tämän syksyn. Ruokapuoltakin olen yrittänyt laittaa kuntoon. Syön aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Yritän mutu-tuntumalla katsella, että tulisi proteiineja, hiilareita ja rasvaa sopivasti. Ongelmana minulla on ollut, että syön liian vähän (ja viikonloppuna liikaa...). Treenaan 3:sti viikossa ja pyöräilen työmatkat. Tavoitteena on olla voimakkaampi joskus (haluaisin myös osata lentää).

Niin, asiaan. Kovasti olen yrittänyt lukenut lisäravinteista, palautusjuomista, sun muista, mutta jos totta puhutaan, niin en kyllä tajua yhtään mitään. Kaikenmaailman fastit,wheyt ja buusterit ovat minulle yhtä hepreaa... Kannattaisiko minun siis ryhtyä nauttimaan esim. palautusjuoma. Ja jos niin mistä palautusjuoman tulisi koostua ja mihin se vaikuttaa ja miten.

Niin ja sitten mihin vaikuttaa kreatiini ja mitä on malto?
Kysyisin näitä asioita salinpitäjältäjäni (mies, jonka mielesta maastaveto ei sovi naiselle), mutta häneltä tulisi kuitenkin sen verran suodattuneita vastauksia, kun näyttää kauppaavan kaikenlaisia jauhoja ja systeemejä itsekin.

En mä ainakaan ammu :)

Fast on tollainen lisäravinnemerkki. Whey tarkoittaa heraa. Buusterista en tiedä.

Kreatiini on sellainen aine, joka parantaa suorituskykyä ja edistää nesteen kerääntymistä lihaksiin (=lihakset näyttää isommilta). Sitä saa pääosin lihasta ja kalasta.

Malto on maltodekstriiniä, joka on nopeasti imeytyvä hiilihydraatti.

Palautumisjuoma on tärkeä aina, koska se katkaisee katabolian, joka kuluttaa lihaksia. Sen vastakohta on anabolia. Ja palautumisjuoma edesauttaa palautumista.

Tossa jossain keskustelussa oli puhetta palautumisjuoman koostumuksesta, mutta myynnissä on myös valmiita palautumisjuomajauheita kuten reco2.

Saat aivan varmasti asiantuntevampiakin vastauksia :D

Mä vasta kanssa opettelen näitä uusia termejä sun muita juttujuttuja..

malto,protskut,kreatiini

Malto eli maltodeksrtiini on urheilijoiden käyttämä energian lähde koska se sisältää pitkäketjuista hiilihydraattia ( imeytyy hitaasti ja tasaisesti ) ja lyhytketjuisia hiilareita ( imeytyy nopeasti ja antaa energiaa nopeasti ) Voi käyttää treenin aikana tai sen jälkeen sekoitettuna proteiiniin. ( pelkästään juotuna karmaisevan makuista makeaa mömmöä.

Protskut korjaavat kovan treenin aiheuttamia soluvaurioita ja rakentaa uutta lihaskudosta. Ilman riittävää proteiinin saantia treenaus on turhaa, sillä elimistä ottaa tarvitsemansa protskun kehosta jolloin suorotuskyky heikkenee ja lihaksisto ei kasva.

Osan proteiinista saat ruoasta esim lihasta, muita hyviä on raejuusto ja rahka.

Kreatiini taas kasvattaa puhdasta lihasmassaa ja voimaa. Se pidentää kehon suorituskykyä ja lyhentää palautumisaikaa, olen kuullut sen myös auttavan kehon rasvamäärän alentamiseen.

Mä suosittelen kyllä ainakin palautusjuoman nauttimista treenin jälkeen siihen voit sekoittaa esim protskujauhetta ja maltoa. Pussin kyljessä kerrotaan kuinka paljon kannattaa laittaa.
Mulla se on selkeesti nopeuttanut palautumista ja oloa tiukan treenin jälkeen.

Osa jauheista on aivan sairaan karmean makuisia, mutta tämäkin on tietysti makuasia.

Ite olen käyttänyt Nutri Plussan Best Wheytä kaakaon makuisena, maltoa milloin mitäkin riippuen missä asioin ja mitä maksaa. Toi nutri plus maksoi viimeks n. 24 €
Maltot liikkuu 6-8 € välillä n kilon säkki

Jos haluaa varmistaa mahdollisimman hyvän ja riittävän proteiinin saanin voi aamulla tai päivällä juoda proteiini drinkin ( jauheesta tai tehä ite ) ohjeita oli jossain trehdissä aiemmin.

Kreatiiniä en ole ite koskaan käyttänyt massan lisäykseen tai muuhunkaan, joku muu varmaan osaa kommentoida sen eduista tai haitoista.

toivottavasti oli ees vähän apua !:D

Re: malto,protskut,kreatiini

Originally posted by pomppu
Malto eli maltodeksrtiini on urheilijoiden käyttämä energian lähde koska se sisältää pitkäketjuista hiilihydraattia ( imeytyy hitaasti ja tasaisesti ) ja lyhytketjuisia hiilareita ( imeytyy nopeasti ja antaa energiaa nopeasti )

Ai se sisältää molempia, no hyvä tietää :)

Kuulin sellaisen jutun, että vaikka maltossa on hitaita hiilareita ni ne käyttäytyy kuin nopeat, koska se on nestemuodossa.

Kiitos. Tuollaista selkokielisyyttä kaipasinkin...

No tuota miksi tällainen palautumisjuoma on parempi kuin "oikea ruoka". Imeytyykö se paremmin ja jos niin sattuuko kukaan tietämään, että miksi?

Luulen juu, että kyse on imeytymisestä.

Voihan sen ruokanakin hoitaa, mutta ymmärtääkseni ruoasta on vaikea saada nopeasti imeytyvää proteiinia.

Hyvä mun on vastailla täällä jotain LUULEN JUU -juttuja :D

Originally posted by Hippa
Luulen juu, että kyse on imeytymisestä.

Voihan sen ruokanakin hoitaa, mutta ymmärtääkseni ruoasta on vaikea saada nopeasti imeytyvää proteiinia.

Jep jep, juuri siitä on kyse. Lisäetuina voisi mainita sen, että palautusjuoma kulkee helposti mukana salille, ja toisaalta heti tiukan treenin jälkeen ei välttämättä "oikea" ruoka maistu.

No niin, mullakin ihkauusi sheikköri ynnä pölypussi tuossa pöydällä odottavat innolla jotta pääsisivät helpottamaan treeninjälkeistä tilaani... :p

Mäkin siis vihdoin ja viimein hankin palautusaineet, mietittyäni asiaa semmoset puol vuotta ja yritettyäni kysellä viisaammilta sekä netissä surffailemalla löytää juuri omiin tarpeisiini sen Täydellisimmän Palautusjuoman... :D Äh, reseptejä löytyi monia ja jokaisessa oli aina hiukka eri suhteessa protskut ja hilut... joten marssin kylmästi kauppaan ja kahmaisin mukaani Fastin heran ja malton, ajatellen et jos ei nyt ni ei koskaan... ja silläkin uhalla otin noi mauttomat (= HALVIMMAT, olen hyvin köyhä opiskelija) et ne maistuu karmeelta... ajattelin tosin sekoittaa mömmöt light-mehuun, ihan veden kanssa en taida viittiä.

Et emmä tiiä... katotaan kuin käy!

:lol2:

Jos sinäkin, niin...

No voi hitsin pimpula. Jos kerta sinäkin Persikka, niin kyllä minäkin taidan sitten mennä jauhokaupan kautta kotiin.

Sitäpaitsi kävin jo uhoamassa tuolla yleisellä puolella mun 30 kilon penkkituloksella... :D

palautusjuomasta...

Kun nyt alatte käyttämään niitä palautusjuomia, niin protsku-hiilari suhde kuntoon. Pusseissa lukee monenlaisia suosituksia, joita ei aina kannata ottaa kovin kirjaimellisesti. Tässäpä tuleekin sitten oma suositukseni: maltoa 1 g / per painokilo (eli 60 kg mimmi = 60 g maltoa) ja Whey 35-40 g.

Tsemppiä, siitä se lähtee :kippis1:

Jos haluatte tarkemmin tietää mitä ja miksi, kannattaa todellakin lukea ufs.fi-sivustot ja hakea sieltä artikkeli harmonisesta ruokavaliosta, jossa on muistaakseni selontekoa myös palautumisesta.

Ja jos oikein haluaa jotain tietää tarkkaan, voi kysyä Timo Immoselta samoilla sivuilla.

Henk.koht. kokemus kreatiinista: ei pienennä rasva% eikä kasvata lihaksia tai paranna tuloksia, mutta palautuminen paranee eli lihaskipua ei juuri tule. Yleensä suositellaan muutaman viikon käyttöä ja sitten taukoa. Mä en enää saa alas proteiinilitkuja, kun joskus tuli tehtyä liian tujua tavaraa ja olo oli ihan kauhea. En suosittele mitään 50g/annos -satseja.:urjo:

Hmmm...

Joo... ekat palautusjuomat on naamariin vedetty... ja OK MYÖNNÄN, maustamattomissa aineissa maku oli tasoa :urjo: Todella. Ihan niinku olis lehmän tissistä suoraan imaissut ne herat... yööööök!!

Miksei kukaan kertonu mulle, että se puolisen litraa nestettä pitäis olla mehuTIIVISTETTÄ, ei valmista mehua... :D

Joo. Eikun itsesuggestiot kehiin. Se on sairaan pahaa, se on siis hyväksi minulle (niinku kaikki muukin paha on hyväksi: kalanmaksaöljy ja... ja... ja...) rakastan heran makua rakastan heran makua rakastan...

Mutta: onko IHAN TOSI että maltoa noinkin paljon kuin 1 g/painokilo??? Mä saisin sit laittaa sitä sellaset 75 g, kuulostaa aivan sairaan isolta määrältä!! :( Heraa laitoin desin verran eli pussin kyljessä sanottiin et se ois semmoset 30 g. Tarvii varmaan sit lisäillä maltoa jos olette useampikin sitä mieltä että kannattaa moinen.

Ens kerralla kyl koetan venyttää senttiä ja ostan maustetun heran tai malton... ELLEN ole oppinut rakastamaan heran makua siihen mennessä! Mullahan on aikaa harjotellakin, mooooooonta annosta vielä naututtavana! (Itkiskö vai nauraisko?)

Jos on juonut RECO2 ni tietää, että hera on herkkua!

Mulla on maltoa 1g per painokilo, mut olen niin mini-ihminen, että se on vaan 45g maltoa..

Maustettu hera oli mun mielestä ihan kamalaa..

Niin, ja vielä tosta juoman nauttimisesta. Voi kai sen huippasta huiviinsa pikapikaa, muutamassa minuutissa... menis kivuttomammin kun on niin pahaakin...

Originally posted by Hippa
Jos on juonut RECO2 ni tietää, että hera on herkkua!
Se maustamaton Reco 2 oli aika pahaa, mutta mansikan makunen on mun mielestä ihan jees.

Mullekin oli aluks vaikeeta vetää niitä malto protsku hera systeemeitä kunnes ...
Ostin salilta Krishin Marjolta tota best wheytä josta jo aiemmin puhuin ja yllätys yllätys se ei ole pahaa
Suosittelen kyllä kokeilemaan on kiva kun ei tarvii jokakerta huikan jälkeen yökätä!!!!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom