Lisäravinteiden vaikutus tuloksiin?

Neuvostoliitto

Pertti
VIP
Ikä
46
Olen treenannut nyt pari vuotta salilla 3-4 kertaa viikossa ja kehitystä kropassa on tapahtunut, mutta esim. penkkipunnerruksessa kehitys on jämähtänyt paikoilleen. Alussa sain ylös jotain 60kg ja nyt huiput varmaan jotain 100kg. Viime aikoina olen kuitenkin huomannut että menen hapoille jo penkkitreenin alussa ja "isot" painot tuntuu ylivoimasilta. Treenin rytmistys on suunnilleen seuraava.

1. päivä: rinta, olkapäät (penkki ja vinopenkki vipulaitteessa perusliikkeinä)
2. päivä: selkä ja kevyt hauis
3. päivä: kädet
4. päivä: jalat (jos jaksaa)

+ 20 min kuntopyörää joka treenillä

Kysymys kuuluu: Johtuuko väsähtäminen penkkitreenissä siitä etten käytä lisäravinteita? Mistä ja miten kannattaisi aloittaa että voisin todeta niiden vaikutuksen? Miten kannattais treenata penkkiä että tulos näkyisi kehossa ja raudan määrässä?
Peruskuntoni on hyvä, en tupakoi ja ryyppään aika harvoin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yksioikoisesti ei voi sanoa että tulosten jämähtäminen riippuisi lisäravinteiden käyttämättömyydestä. Syötkö muuten tarpeeksi, ja kuinka on levon laita? Millaisella intensiteetillä ja kierrolla treenaat? Haetko penkkituloksia vai kuuluuko penkki vain osana harjoittelua? Entä muut tulokset? Mitä liikkeitä rinta-olkaapääpäivääsi kuuluu?

Itse jättäisin kevyen hauistreenin pois selkäpäivänä, hauiksellekin riittää 1/vko treeni. Myös toisenlaisia jakoja kannattaa käyttää, vaihtelunkin vuoksi.

En usko että se ainakaan lisäravinteista on kiinni että penkki ahistaa. Jos se on kerran ensimmäinen liike ja olet sitä ennen päivän aikana syönyt jotakin, ei energian pitäisi aivan heti loppua.

Voithan tietenkin kokeilla tankkausta ennen treeniä ja katsoa onko placeboefektillä vaikutusta sinuun. Itsellä oli tapana tankata ennen treeniä mutta jätin sen homman kokonaan pois ja rupesin syömään ennen treeniä sopivasti hiilareita ja proteiiniä ns. oikeasta ruuasta. Eli en katso sitä tankkaukseksi vaan se on normaalia ruokailua.

Penkkiohjelmia on netti pullollaan. Opiskele ja testaile mikä toimii ja mikä ei.

Originally posted by Neuvostoliitto
Mitä ja miten kannattaisi aloittaa että voisin todeta niiden vaikutuksen?
Käy ostamassa kreatiinia. Huomaat selvän eron muutamassa viikossa. Muista ottaa kreatiini malton ja/tai dekstroosin kanssa.

Hmmm... "huomaat selvän eron". Tuosta asiasta voi olla montaa mieltä, mutta en väitä ettei kannattaisi kokeilla. Minulla kreatiini ei ole auttanut, edes placebon tuomaa hyötyä ei ole ollut.

Jos kreatiinista haluaa lisää tietoa, kannattaa aloittaa searchilla.

Syö enemmän ja tiivistä treeniä muutamaan hyvään sarjaan. Älä siis jauha liikaa esim sitä penkkiä. Lisäravinteet ei ole mitenkään pakollisia, mutta palautusjuoma on nopean imeytymisensä takia hyödyllinen. Siihen ei tarvitse kuin maltoa ja jotain perusheraa.

En usko, että ongelmasi on lisäravinteiden puute. Jos penkki- tai minkä tahansa muun treenin alussa on jo aivan "hapoilla", niin itse epäilisin kolmea syytä:

a) liian vähän sapuskaa
b) liian vähän lepoa
c) liikaa treeniä

Tuosta b-kohdasta joudun itseänikin aina silloin tällöin muistuttamaan, vaikka treeniä on takana sentään jo yli 10 v. Kokeilepa, että pidät esim. joka kolmannen tai neljännen kierron kevyenä. Pumppailet vain lihakset läpi kevyillä painoilla ja pidät liike- sekä sarjamäärät pienenä. Samoin kannattaa pitää ne kovien sarjojen määrät kovissa treeneissä aika pieninä. Ei tässä minnekään maratonille olla treenaamassa :)

Mitä lisäravinteisiin tulee, niin kannattaa ainakin kokeilla jotain perusproteiinia ja kreatiinia. Joillakin, kuten minulla, tuo kreatiini todellakin tuo pienen edun. Jaksaa toiston pari enemmän ja ainakin eron huomaa treenin jälkeisessä pumpissa. Itse olen hyvin skeptinen yleensä kaikkien uusien lisäravinteiden suhteen, mutta ainakin mulla krea toimii eli ei ole placeboa mun kohdalla.

Kannattaa välillä myös vaihdella tota treeniohjelmaa. Välillä voisi vaikka ottaa penkkiä muutaman kerran viikossa. Yksi kova treeni ja vaikka kerran tai kaksi kertaa ihan kevyillä lyhyitä pumppeja. Ei pitkiä tai liian rasittavia sen verran vaan että saat verta lihaksiin ja vältä todellakin liiallista ettei ylikuntoa pääse tulemaan.
Lisäravinteista saatava hyöty kasvaa, jos normaali ruokavalio on kunnossa. Muuten niistä tuskin sanottavaa hyötyä on.

Originally posted by onion
Lisäravinteista saatava hyöty kasvaa, jos normaali ruokavalio on kunnossa. Muuten niistä tuskin sanottavaa hyötyä on.

Pilkkua viilaten tarkalleenottaenhan lisäravinvinteita (lisäproteiinit, vitamiinit, hivenaineet) käytetään juuri silloin kun niitä ei saa normaalista ruuasta tarpeeksi ;) Pois sulkien tietysti palautusjuoma kilkkeet.

Pikemminkin lisäravinteista ja normaalista ruuasta on hyötyä jos muut osa-alueet on kunnossa.

Originally posted by onion
Välillä voisi vaikka ottaa penkkiä muutaman kerran viikossa. Yksi kova treeni ja vaikka kerran tai kaksi kertaa ihan kevyillä lyhyitä pumppeja.

Kannattaakohan sitä penkkiä nyt lisätä jos se muutenkin takkuaa? Tuntuu vähän että olisi ylikuntoa. Pikemminkin nyt vähän pidemmät palautukset ja kevyt viikko käyttöön jollei ne jo ole.

Suositut

Back
Ylös Bottom