Lisäravinteiden käytön aloitus...

Täytän aivan kohta 16 ja oon nyt innostunut puttitreenistä. Takana eka kuukausi ja into senkun kovenee! :) Tulokset nousee ihan mukavasti ja tekniikat on tullu ihan kohtalaisesti opittua kokeneempien neuvoilla. Nyt oon sitten kiinnostunut lisäravinteista ja siitä miten ne sopii nuorelle harrastajalle:
1. Onko olemassa jonkinlaista alaikärajaa tai suositusta lisäravinteiden käytön aloittamiselle? Mitä itse suosittelisitte? Olen 172/62 ja pituuskasvua jäljellä n. 6-8cm... Onko sillä jotain väliä?

2. Mitä kannattaisi ensin alkaa käyttää ja mistä saisin hyvän tuntuman tähän osa-alueeseen? Oon pistäny korvan taakse, et palautusjuoma ois näin aluks tärkein, onko? Mistä sais rakenneltua hyvän? Oon myös jotain perusproteiineja ja sellasia seuraillu... Mitäs hommais ensimmäisenä ja mistä?

3. Olen katsastanut vaan www.lisaravinnepalvelu.net sivut ja se oli aika kattavan oloinen. Onko sen tuotteet halpoja verrattuna muihin paikkoihin? Paljonko alkajalla menee kuukaudessa noihin jos vetää vaan palautusjuoman?

Pistetään nyt sekin vielä, että salilla käyn n. 3 kertaa viikossa ja suoritan jotain 3-jakoisen ohjelman tapasta täältä saamillani tiedoilla... ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja pistetään nyt vielä, että osaan käyttää searchia, mutta en nyt ensisilmäyksellä löytänyt mitään vastaavaa ja jos oisin johkiin pistänyt offtopiciksi, niin sinne olis ehkä vastannu joku yks henkilö, joten päätin tehä oman... :)

Kaikkein tärkeintä alussa reeni ja perusravinto,
eli valkuaispitoista, keskiraskaasti hiilareita sisältävää ja vähärasvaista ruokavaliota kehiin.

Perusproteiinia kannattaa hankkia, eli jotain noita Fastin settejä (kaikki täällä tuntuu vetävän) tai jos massii ni esim. Simply Protein EAS:lta tms.

Mä alotin vuosi sitten, mutta kai sitä voi nuorempanakin aloitella.

Se, mikä on tärkeää on se, että syö mahdollisimman paljon oikeeta ruokaa ja loput sitten ravintolisänä.

Monet lisäravinteet ovat kuin ruokaa tiivistetyssä muodossa, ei sen kummempaa, esim. proteiinijauhot, malto ja vitamiinit. Pidä ensin huoli, että sun perusruokavalio on kunnossa ja jos/kun on vaikeeta saada tarpeeksi jotain ravintoaineita (veikkaisin, että ensin tulee punttireenajalla puute valkuaisesta), niin siihen sitten täydennykseksi lisäravinteita. Se pitäisikin kirjoittaa oikeestaan LISÄravinteita, jotta korostuisi se, että ne tulee tav. ruoan lisäksi, ei tilalle. Kerta olet noin nuori, niin keskitypä alkuun siihen, että saat tarpeeksi syötyä.

Ainakin viisi kertaa päivässä pitäisi syödä, mieluummin kuusi. Maitotuotteita, lihaa, kalaa, täysjyväviljaa (puuroo & ruisleipää), pottua, täysjyväriisiä, makaronia, salaattia, rypsiöljyä, noilla pääset alkuun. Jos reenaat tiukasti, niin turhaan pelkäät läsän kertymistä tuossa iässä, muonaa kitusiin vaan ja huolella, jopa jotain pitsaa ja hampparia joskus.

Ihan hyvin pystyy 16-vuotiaana vetämään ainakin protskujauhoo, maltoo ja ehkä varmuuden vuoksi Multitabsin päivässä täysin turvallisesti, vaikka vuoden ympäri.

Kaikki ei syö Fastia. Itekin olen sitä kyllä syöny, mutta nyttemin (taas) Heraclesta. Moni vetää kans SF-proteiineja ja Nutriplussan tuotteita ja jotkut jopa kalliita ja hienoja jenkkijauhoja. Monesti kans suositellaan laittamaan kalliimpaa, hydrolysoitua heraa pal.juomaan ja sitten perusprotskuna vetämään jotain halvempaa stuffia. Pistät hakusanaksi esim. palautusjuoma, niin saat siitä kaiken tarviimasi tiedon.

Mä olin niin tyhmä, että aloitin punttireenin yleensäkin vasta 21-vuotiaana ja syömäpuolta ees jotenkin kuntoon laittamaan siinä 23-vuotiaana (nykyään 28-v). Onneksi olkoon, että ite olet jo 15-vuotiaana aloittanut punttien kolistelun! Pidä huoli kunnon suoritustekniikoista, levosta ja syömisestä, niin hyvin menee, ja lihas kasvaa! :kippis1:

Originally posted by moppe
Minkäs ikäsenä ketäkin on ite alotellut?
mä alotin suunnilleen puolitoista vuotta sitten, juuri ennen kuin täytin 14. vuoden treenin jälkeen otin palautusjuoman (viking power) käyttöön ja enpä kadu yhtään. tulokset lähti heti selvään nousuun

ja ei, lisäravinteet ei vaikuta pituuskasvuun

Kävin just lisäravinnepalvelun sivuilla ja vikingpower osui minunkin silmääni! :cool: Tarvii tässä seuraavan kuukauden aikana sitten ruveta tarkemmin seuraamaan asiaa ja sitten jotain ainakin kokeilla... Onko toi pelkän palautumisjuoman vaikutus sellainen, että sen huomaa? Miten ilmenee?

Kattelin vielä proteiinivalmisteitakin ja sielläkin oli jotain ihan mielenkiintosia vaihtoehtoja, ainakin whey3... Mutta mietin nyt ensin ton palautumisjuoman.

Sen takia vähän niinku rupesin miettimään lisäravinteita näin aikasin, koska vaikka kuinka yritän, niin en syö mitenkään tarpeeksi, ainakaan proteiinipitoista ruokaa... :( Jotenkin vaan unohtaa, ei maistu tai ei jaksa.

Ja beginnerille:

Jos yhtään sun tekstiä ymmärsin niin oot kutakuinkin saman ikäinen kuin mäkin? :rolleyes: Ihan vaan mielenkiinnosta voisit mulle pistää jotain treeniohjelmaas, tuloksia ja kauan oot reenannu + lisäravinteet... Ei pakko oo, mut jos jaksaisit niin ois aikas kiva homma! :kippis1: vaik mailiin: mop_pe@sunpoint.net

Jotenkin vaan unohtaa, ei maistu tai ei jaksa.

No tuo on just varmaan suurin syy hommata just joku ihan perusprotsku pal. juoman lisäks, ne ei kalliita oo. Perusprotskua ja banaania/hedelmiä/marjoja/kaurahiutaleita yms. sauvasekoittimella sekasin ni kyllä uppoaa vaikkei niin nälkä oiskaan. Searchiin myös hakusana reseptit, ni kyllä löytyy mitä ihmeellisempiä, mutta hyviä ruokia.
Kiinnitä ihmeessä huomiota tollaseen "bodarin perusruokaan" ja tosiaan sitä lihomista ei kannata pelätä...muista et unohda vaaka ja tarkkaile kehitystäsi peilistä.
Palautusjuomana itse käytän FAST Whey3+FAST Malto6 ja sekaan vielä saman firman kreatiinia.Ihan perussetti ja suosittelen.
Luontainen kasvusi auttaa vielä siinä sivussa ja jos todella pistät ruokavalion kuntoon ja treenin järkeväksi niin tulosta tulee ehkä pelottavankin nopeasti. Käytä todella searchia niin saatat välttyä sudenkuopilta.
Tsemiä treeneihin!!!

Joo ite oo pistäny naamaan kaikenlaista mitä on sattunu netisä näyttään hyvältä. En usko että ne on mitään tulostaparantavia aineitakaan ollu, mutta kaippa tuo paino on ainaki pari kiloo noussu näillä aineilla.
Ite alotin tosa vääh ennen kun 16v täytin treenaamaan sillai jotenki kunnolla. Nyt täytän 17v päivän päästä ja tulokset on noussu jotenki tosta alotuksesta. Alussa se vielä on helppoa kun tuloksia saa parannettua vähän väliä, mutta nyt vuoden treenanneena tuntuu että tulokset ei nouse enää ollenkaan vai johtuukohan se vain näiden ohjelmien vaihtamisista, en tiä. Nyt ois tarkotuksena vetää tuota massaa ja voimaa kirjasta sovellettua ohjlemaa jota on vasta viikko takana.
:confused:

Mielestäni on tärkeää muistaa tässä välissä, että voimat/lihakset eivät kasva pelkästään lisäravinteilla. Ne eivät myöskään kasva pelkällä treenauksella, vaan kun "pyhä kolminaisuus" on hanskassa hommankin pitäisi alkaa toimimaan. Eli oikea ja riittävä ravinto, kova treeni ja riittävä lepo. siihen sit lisäravinteet mukaan, varsinkin palautusjuomaa suosittelen! Kannattaa laskeskella joltakin ajalta päivässä saadut kalorit, proteiinit, hiilarit ja rasvat - näin saat tietää onko tarvetta lisäillä esimerkiksi proteiinidrinkkejä johonkin väliin.

Eli oikotietä onneen (voiman/lihasten kasvuun) ainakaan minä en ole löytänyt! Voima ei tule hetkessä, se vaatii kovaa työtä. Hyviä treenejä kaikille!

mä aloitin 16 v tai 15.5 v jos tarkkoja ollaan. 1 vuoden oon käynny painoo on tullu 13 kg lisää, painoin 64 kg kun aloitin ja nyt 77 kg eikä fläsää hirveesti rasvat varmaan siinä 15 % kun vatsat erottaa joten kuten... eli aika massa treeniä lähinnä niin ja olen 175 cm pitkä tuskin tulee lisää pituutta mulla ainakan

Vaikuttaako muuten punttitreeni pituuskasvuun? Kun me ollaan koulusta oltu joskus puntilla, niin opettaja sanoo aina lyhyemmille kavereille, et lopettaa sen jalkalaitteissa pelleilyn tai kasvu pysähtyy... :confused: Itekkin oon nyt ekan kk:n aikana tehnyt lähinnä ylävartaloliikkeitä, mutta mielenkiinnosta tietenkin koitellut maven ja kyykyn tekniikat... Kannattaisko vaan alkaa tekeen kyykkyä, maastaveto, jalkaprässiä ja pohjeprässiä? Jos tekis ihan vaan pienillä painoilla jotain 10-15 toiston sarjoja.

Oisko toi vikingpower sit hyvä vaihtoehto näin alkuun? Siihen saa kai kaupanpäällisiks vielä jonkun "fast" juomapullon! :kippis1: Kauankohan tommonen yks vikingpower kestää n. 60 kilosella kaverilla? Mitäs noi massanlisääjät on miehiään?

Vaikuttaako muuten punttitreeni pituuskasvuun? Kun me ollaan koulusta oltu joskus puntilla, niin opettaja sanoo aina lyhyemmille kavereille, et lopettaa sen jalkalaitteissa pelleilyn tai kasvu pysähtyy... :confused: Itekkin oon nyt ekan kk:n aikana tehnyt lähinnä ylävartaloliikkeitä, mutta mielenkiinnosta tietenkin koitellut maven ja kyykyn tekniikat... Kannattaisko vaan alkaa tekeen kyykkyä, maastaveto, jalkaprässiä ja pohjeprässiä? Jos tekis ihan vaan pienillä painoilla jotain 10-15 toiston sarjoja.

Oisko toi vikingpower sit hyvä vaihtoehto näin alkuun? Siihen saa kai kaupanpäällisiks vielä jonkun "fast" juomapullon! :kippis1: Kauankohan tommonen yks vikingpower kestää n. 60 kilosella kaverilla? Mitäs noi massanlisääjät on miehiään?

En oo alle 18, mut pitää kommentoida kuitenkin. Eli jotkut sanoo, että sellaiset liikkeet jossa selkärankaan kohdistuis suuri paino, vois vaikuttaa pituuskasvuun. Sellasia liikkeitä ovat kyykky ja pystypunnerrus.. eli siis liikkeet missä selän yläpuolella on paljon rautaa. Itelläni pituuskasvu oli jo loppunut kun alotin 19 vuotiaana.

Pituuskasvusta:
Tuskin on punttireenillä kielteistä vaikutusta pituuskasvuun, jos tekee rauhallisesti, kunnon tekniikalla, ei maksimipainoja ja reenin lopuksi roikkuu pari pitkää sessiota tangosta, niin että ranka pääsee vähän venymään. Mitään kilpavoimanostoreeniä ei ehkä kande tehdä ennenkuin on pituuskasvu päättynyt, itellä päättyi jo siinä 15-vuotiaana, joten 21-vuotiaana (punttireeni alkoi) ei ollu pelkoo lyhyeksi jäämisestä.

Täytän aivan kohta 16 ja oon nyt innostunut puttitreenistä. Takana eka kuukausi ja into senkun kovenee! :) Tulokset nousee ihan mukavasti ja tekniikat on tullu ihan kohtalaisesti opittua kokeneempien neuvoilla. Nyt oon sitten kiinnostunut lisäravinteista ja siitä miten ne sopii nuorelle harrastajalle:
1. Onko olemassa jonkinlaista alaikärajaa tai suositusta lisäravinteiden käytön aloittamiselle? Mitä itse suosittelisitte? Olen 172/62 ja pituuskasvua jäljellä n. 6-8cm... Onko sillä jotain väliä?

2. Mitä kannattaisi ensin alkaa käyttää ja mistä saisin hyvän tuntuman tähän osa-alueeseen? Oon pistäny korvan taakse, et palautusjuoma ois näin aluks tärkein, onko? Mistä sais rakenneltua hyvän? Oon myös jotain perusproteiineja ja sellasia seuraillu... Mitäs hommais ensimmäisenä ja mistä?

3. Olen katsastanut vaan www.lisaravinnepalvelu.net sivut ja se oli aika kattavan oloinen. Onko sen tuotteet halpoja verrattuna muihin paikkoihin? Paljonko alkajalla menee kuukaudessa noihin jos vetää vaan palautusjuoman?

Pistetään nyt sekin vielä, että salilla käyn n. 3 kertaa viikossa ja suoritan jotain 3-jakoisen ohjelman tapasta täältä saamillani tiedoilla... ;)

Syötkö tarpeeks? kerro vähän safkaamisestas. jos safkaat tarpeeks kotiruokaa jne niin et tartte lisäravinteita.. Joillain tuppaa meneen toi lisäravinne alussa sillee ettei juuri muuta safkaakaan ku sitä jauhoo ja siitä ei suolet tykkää... :kippis:

edit: näköjää jo joku muu sanonu mut sanoinpahan uusiks :)

No ei täälläkään kaikki ole mitään ammattilaisia... itse olen aloittanut 17 vanhana mutta alkuun treenaus oli mitä oli eli en laske ensimmäistä vuotta treenamiseksi koska ei se ollut sitä mitä pitäis mutta nyt olen "treenannut" puolitoista vuotta... :cool:

Aloittelin hieman alle 16-vuotiaana, kohta seitsemän vuotta punttien kolistelua nyt takana. Alussa treenisysteemi (ja varsinkin toi sapuskapuoli) oli kyllä aika kaukana järkevästä :rolleyes: mutta tuloksia tuli silti. Kannattaa tosiaan heti alkuun opetella syömään kunnolla niin treeni kulkee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom