Lisäravinteet -> allergia / nokkosrokko

Hep!

aloitin tässä lähiaikoina lisäravinteiden tehokäytön lisäkilojen toivossa. Pari vkoa sitten pamahti armoton nokkosrokko päälle ja tässä syytä etsiessäni törmäsin täällä muutamiin vuosien takaisiin kirjoituksiin, joissa oli puhetta mahdollisesti lisäravinteen aiheuttamasta reaktiosta. Koska noita kokemuksia oli eri keskusteluissa ajattelin, josko tähän saisi listan kokemuksista saman otsikon alle. Kertoisitteko siis omista kokemuksistanne mahdollisista lisäaineravinteiden aiheuttamista allergioista ja miten olette niistä päässet eroon ja mistä tuotteista ne on mahdollisesti tulleet.

Aikaisemmmista keskusteluista löysin mm että joku epäili fenyylialaniinia ja joku aminohappoa nokkosrokon aiheuttajaksi. Tuosta aminohappo tapauksesta kaipaisin lisätietoa, lääkäri oli ilmeisesti todennut, että vaikutus voi kestää jopa vuoden!?

Itse käytän weider mega mass - palautusjauhetta ja Prime Whey-81X -heraproteiiniä ja epäilen että tuo proteiini voisi olla se, jolle olen allerginen koska sitä aloitin vasta käyttämään joitain kuukausia sitten. Mega massia olen käyttänyt pitempään (1v).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aikaisemmmista keskusteluista löysin mm että joku epäili fenyylialaniinia ja joku aminohappoa nokkosrokon aiheuttajaksi. Tuosta aminohappo tapauksesta kaipaisin lisätietoa, lääkäri oli ilmeisesti todennut, että vaikutus voi kestää jopa vuoden!?

Luultavasti mahdollista, mutta kuulostaa melko oudolta. Lääkärikään en ole, vielä, mutta takerruin tekstissäs tohon fenyylialaniini ja aminohappo kohtaan, kun erittelit niitä toisistaan. Proteiini nimenomaan koostuu pelkästään aminohapoista ja mukaanlukien fenyylialaniini on yksi 20 useimmasta aminohaposta.

Jos olet syönyt samoja lisäravinteita jo monta kuukautta ja nyt iski joku allerginen/muusta syystä tullut reaktio, mene lääkäriin. Kuulostaa epätodennäköiseltä, heraproteiinia on kuitenkin maidossa, eikä se ole mitään ihan keinotekoista ainetta.

Unohdin vastata itese kysymykseen:D Eli proteiinit ovat usein syynä allergisiin reaktioihin ja voivat aiheuttaa mm. iho-oireita. Paljon mahdollista, että olet sitä kautta siis saanut nokkosrokon, mutta yhtä hyvin se voi johtua jostain muusta ruoka- tai lääkeaineesta ja erityisesti, jos olet käyttänyt tuota lisäravinneta jo kuukauden.. Voisit käydä vaikka lääkärissä näyttämässä, niin antaa luultavasti Antihistamiinia.

Unohdin itse mainita, että olen jo käynyt kahteen otteeseen lääkärissä ja syönyt koko kaksi viikkoa kortisoonia ja antihistamiineja, eivät tunnu auttavan ollenkaan, vaikka annotusta lisättiin ekan vkon jälkeen. Lisäksi menen allergiatesteihin heti kun tuo rokko lakkaa.

Vielä itse aiheesta, onko noissa lisäravinteissa paljonki/oollenkaan sellaista, mitä ei normaalisti syömällä elimistöön kulkeudu?

Voihan se myös olla, että lisäravinteet eivät ole ollenkaan syypää omaan allergiaani, varsinkin jos jostain lukemani tieto siitä, että reaktion pitäisi olla pahimmillaan noin tunnin päästä syömisestä, pitää paikkansa. Minulla on meinaa ihan 24h mode eikä se painotu erityisesti millekkään ajankohdalle. En vaan keksi mitään muuta muutosta ruokavaliossa tai missään muussakaan , kuin tuo lisäravinteiden lisääntynyt käyttö.

Unohdin itse mainita, että olen jo käynyt kahteen otteeseen lääkärissä ja syönyt koko kaksi viikkoa kortisoonia ja antihistamiineja, eivät tunnu auttavan ollenkaan, vaikka annotusta lisättiin ekan vkon jälkeen. Lisäksi menen allergiatesteihin heti kun tuo rokko lakkaa.

Vielä itse aiheesta, onko noissa lisäravinteissa paljonki/oollenkaan sellaista, mitä ei normaalisti syömällä elimistöön kulkeudu?

Voihan se myös olla, että lisäravinteet eivät ole ollenkaan syypää omaan allergiaani, varsinkin jos jostain lukemani tieto siitä, että reaktion pitäisi olla pahimmillaan noin tunnin päästä syömisestä, pitää paikkansa. Minulla on meinaa ihan 24h mode eikä se painotu erityisesti millekkään ajankohdalle. En vaan keksi mitään muuta muutosta ruokavaliossa tai missään muussakaan , kuin tuo lisäravinteiden lisääntynyt käyttö.

No siis eihän niissä lisäravinteissa ole yleensä oikein (jos nyt puhutaan normaali proteiini/hiilihydraatti lisäravinteista) mitään muuta, mitä et normaalista ruokavaliosta saisi. Eli yleensä niistä löytyy kivennäisaineita, kuten magnesium, sinkki, natrium yms. ja loput on hiilihyraatteja tai proteiineja (eli aminohappoja) ja pieniä määriä rasvaa. Voisit itse kattoa, mitä nuo käyttämäsi lisäravitneet pitävät sisällään.

Luultavasti me ei kuitenkaan sua osata yhtään auttaa, joten kannattaa mennä sinne testeihin sitten.

Tosin voisihan kreatiinikin aiheuttaa jotain jollekkin, vaikka sitäkin saa normaali ruuasta.

Mutta erona on se että kreatiinia saa esim. lihasta niin vähän, että sillä ei ole mitään käytännön merkitystä urheilussa. Ne määrät joita vedetään on varmaan kymmenkertaisia siihen nähden jota normi kaveri saa ruuasta...

Luultavasti me ei kuitenkaan sua osata yhtään auttaa, joten kannattaa mennä sinne testeihin sitten.

Joo tämä se onkin näissä nokkosrokko-ongelmissa se pahin , kun niistä vain murto-osa selviää , mikä sen aiheuttaa. Siksi kaikki apu on tarpeen. Kiitos avusta sullekkin, enemmän tästä jo nyttenkin on irronnut kun mitä yhdellä iholääkärikäynnillä :)

Osta vaan tuotteita jotka ei sisällä makeutusaineita niin poissuljet paljon vaarallisia aineita jotka voi aiheuttaa erilaisia reaktioita.

Mulla esim. melko tavalliset ruoissa olevat lisäaineet on aiheuttanu nokkosrokon...eli syötkö päivittäin sellaisia (mulla pahin on natriumglutamaatti). Toisaalta sain toista vuotta kestävän nokkosrokon sairastettuani keuhkoputkentulehduksen...tuli vähä niinku sen mukana.

Itse sain viimeksi nokkosrokon kun söin kaks pussia pistaasipähkinöitä. Oletko varma ettet ole lisännyt ruokavalioosi jotain yleisiä allergioita aiheuttavia ruokaaineita(pähkinät, citrus hedelmät jne.).

Ootko allerginen kananmunalle tai maidolle? Niistä saatavia aineita on useissa proteiinijuomissa. Ja tosiaan, kokeile vaikka välttää makeutusaineita, voi johtua niistä : o.

Morjens. Vähän päivitystä: tutkimukset ovat vielä kesken mutta eilen sain Aspirinistä älyttömän allergiareaktion ja oletan että muutama vko sitten saamani rokote hepatiittia varten on kaiken alku ja juuri eli tuo särkylääke sen kanssa miksattuna ei ainakaan sovi.

En ole myöskään syönyt lisäravinteita varmuuden vuoksi mutta ilmeisesti niillä ei varsinaisesti ole merkitystä tässä minun tapauksessa sittenkään. Katsotaan nyt vielä kun käyn allergiatestit läpi.

No hyvä että homma on selviämässä. Itselläni tuli jokin aika sitten ihmeellistä ihottumaa ranteisiin. Aikani ihmeteltyäni tajusin että uusi hajustettu vaatteidenpesuainehan sen aiheutti. Takas vanhaan merkkiin ja ihottuma hävisi saman tien.

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom