Liikkuvuusliikkeitä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hamara
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
Ikä
44
Kaipailisin vähän vinkkejä liikkuvuusliikkeiksi, joko kepillä tai ilman tehtäviä. Eli mulla on ongelmana rintarangan fasettilukot, joita tahtoo tulla jatkuvasti. Pitäisi siis saada lisää liikkuvuutta rintarankaan ettei olisi koko ajan "tukossa".

PREZONE Stimulant free 625 g -40%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Mullekkin olis apua noista, jos jollakulla olis jotain hyviä liikkeitä neuvoa. Kävin kaula- ja rintarangan röntgenissä viime viikolla, kun pyöräonnettomuuden jälkeen on ilmennyt kaula- ja rintarangan "paukkumista" ja lukkiutumista. Lääkärin mukaan kaularanka on suoristunut ja tukilihakset ei päästä sitä oikeaan asentoon, kun lihaksissa on trauma ja ne on niin pahasti jumissa. Pitää muistaa ensi viikolla kysäistä myös fysioterapeutilta hyviä liikkeitä, kun pääsen siellä käymään.

Tähän mennessä parhaiten lukkiutumisen tunteeseen auttaa kun laittaa kädet ja lavat takana yhteen ja sitten sopiva puristus, niin mulla ainakin tuntuu kauhea naksuminen. Yhden hyvän liikkeen näin telkkarista, joka kans auttoi eli lattialle istualleen jalat suorana haara-asentoon. Yläkroppaa kierretään puolelta toiselle punnerrusasentoon ja alakroppa pidetään mahdollisimman paikallaan. Sen kyllä tuntee millon tulee sopiva kierto.

Mua osteopaatti neuvoi tekemään keppi niskassa sellaisia varovaisia (ei riuhtovia siis, vaan rauhalliseen tahtiin) puolelta toiselle kiertoja, esim. tuolilla istuen, samalla yläkropan kulmaa hieman vaihdellen.

Noita lukkoja oon saanut auki myös siten, että vedän itseni sykkyrään, kädet ympärille silleen sikiöasentomaisesti ja puhallan kaikki ilmat keuhkoista pois. Sen jälkeen syvä hengitys sisään ja samanaikaisesti pois sykkyrästä käsiä sivuille levittäen ja rintaa aukaisten.

minä keksin ihan vahingossa, miten itselläni saan ainakin pienemmät lukot aukemaan: makaan lattialla jalat koukussa (selälläni siis) ja sitten alhaalta ylöspäin "nikama nikamalta" painan selkärankaa tiukasti lattiaa vasten. Idea on se, ettei pitäisi jännittää oikeastaan mitään lihasta, eikä mikään kohta liiku, yritetään vaan saada paine aina jollekin alueelle selässä. Vaikea selittää näin, mutta ainakin minun selkäni tuosta rusahtelee -ja on varmasti hellävaraista.

Tuosta reinhardtin jutusta tuli mieleen, että myös korispalloa selän alla muljuttelemalla oon saanu lukkoja auki.

Emmah sanoi:
Mua osteopaatti neuvoi tekemään keppi niskassa sellaisia varovaisia (ei riuhtovia siis, vaan rauhalliseen tahtiin) puolelta toiselle kiertoja, esim. tuolilla istuen, samalla yläkropan kulmaa hieman vaihdellen

Noita kiertoja olen tehnytkin kepillä, parilla eri tavalla. Toisessa pää kääntyy kierron mukana ja toisessa pää pysyy koko ajan eteenpäin. Näillä saan osan lukoista aukemaan.

heippa rintarankaonelmaiset!

Tässä teille oma fysioterapeutti, jolla myös rintarangan jäykkyys ongelmana, ihan niinkin pitkälle että penkkiä tehdessä selkä kramppaa lapojen välistä ja jään tangon alle, jopa pelkän tangon...

Kepin heiluttelu on hyvä liike, kunhan stabiloi lantion istumalla tai seinää vasten, ja jälleen maltti on valttia eli ei vauhdilla!

Mutta tässä muutama jota ei tullu esille:
Rullaa pyyheliina, aseta se selän alle poikittain lattialla maatessasi
Lähde tekemään pieniä ylävartalon nostoja ja laske rauhallisesti lähes lattiaan, pyyherulla on välissä ja avaa fasetteja, vaihda pyyhkeen paikkaa muutaman noston jälkeen ja käy näin läpi koko selkä nikama nikamalta.

Toinen liike on saman pyyherullan kanssa, aseta se selkärankaa pitkin pitkittäin selän alle maatessasi lattialla, makaa rullan päällä kädet levällään t-asennossa, vedä keuhkot täyteen ilmaa ja puhalla ulos, samalla selkä rentoutuu.. sama hengitys muuten edelliseen liikkeeseen mukaan.

Jumppapallon päällä selin makaaminen on myös hyvä liike samoin puolityhjän jalkapallon päällä, mutta jos on tosi jäykkä rintaranka niin nää voi olla jo hieman liikaa!

Mulla ois varmaa näitä liikkeitä ihan liikaa.. kun tuntuu et en saa pysähtymään , ainoa ongelma on selittää nää sillee et kaikki ymmärtää ilman näyttöä, mut näillä alkuun..

Dessa sanoi:
Jumppapallon päällä selin makaaminen on myös hyvä liike samoin puolityhjän jalkapallon päällä, mutta jos on tosi jäykkä rintaranka niin nää voi olla jo hieman liikaa!

Mä olen ostanut "redondo-pallon" rintarankaharjoituksia varten. Se on vähän niinkuin jumppapallo pehmeydeltään, mutta paljon pienempi (halkaisija n. 22cm). Siinä olen tehnyt ylävartalon nostoja (vastaava kuin eka Dessan pyyhejuttu) ja sitten vaan maannut pallon päällä samalla rintakehää aukaisten (kädet sivulle).

Kuva pallosta. Tuossa sitä tosin käytetään eri lailla kuin mitä olen tehnyt :) Mutta kuntoväline siis myy noita.

edit: Tästä tulikin mieleen, että olisi varmaan hyvä alkaa taas aktiivisemmin tekemään noita harjoituksia. Tuntuu rintaranka jumittavan taas vaihteeksi...

Rintarankaongelmainen täälläkin. :rolleyes: Noita kepillä ja pyyheliinalla tehtäviä liikkeitä olen tehnyt, mutta tossa tulikin monta hyvää uutta juttua. Johan alkaa lukot aukeamaan! :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom