Liikkuminen flunssassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja !Tuomas!
  • Aloitettu Aloitettu
Tällä flunssalla tarkoitan sellaista flunssaa että nenä on tukossa ja aivastelee ja yskii hieman. Muttei ole esimerkiksi kuumetta tai päänsärkyä. Voiko tällaisella kunnolla käydä lenkillä? Ja jos voi niin pitääkö ottaa kevyemmin? (kysymys on kieltämättä vähän hassu) Kiitos vastauksista etukäteen! :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei missään nimessä rankkaa. Itsellä heijastuu kaikki flunssassa urheilemiset siihen että hapenottokyky menee päin helvettiä.
Jotain reipasta kävelyä tai hidasta hölkkää, niin räkäsi lähtee liikkeelle sielt.

Siis flunssaisenahan ei tehdä mitään rasittavaa. Jotain hyvin kevyttä vain, tuntemusten mukaan.

Itse kyllä vedän aina suht pahassakin flunssassa kovia tehotreenejä, jos niin ohjelmassa lukee. Mutta sekin ihan omien kokemusten pohjalta: flunssa on kovan treenin jälkeisenä päivänä jos ei poissa, niin ainakin huomattavasti heikompana. Mikäköhän logiikka tässä muuten on? Sairastelen muutenkin todella vähän.

Ihan kokonaan toinen juttu onkin sydänlihastulehdukset ja muut, eihän niistä turhaan varoitella. Itsekin oon tässä viime aikoina ruvennut ottamaan vähän järkeä käteen, ja suunnitellut ottavani seuraavan flunssan aikaan vähän iisimmin.... :rolleyes:

Mutta siis, älä tee niin kuin minä teen, vaan niinkuin minä sanon :)

Paranemisia!

!Tuomas sanoi:
Voiko tällaisella kunnolla käydä lenkillä?

Jos tunnet olosi tarpeeksi hyväksi, niin mikseipä sitten voisi. Mutta jos yhtään on kipeä olo niin en kyllä lähtisi. Tosin yksillöllistä varmaan tämäkin, mutta itse olen saletisti kuumeessa seuraavana päivänä jos treenaan yhtään puolikuntoisena.

Nyrkkisääntönä että jos on oireita kaulan alapuolella (lihakset arat, rintaan sattuu, kuumetta yms.) niin ei saa harjoitella. Jos taas pelkästään kurkku karhea ja nenä vuotaa niin sitten voipi kokeilla miltä tuntuu, jos lämmittelyn jälkeen tuntuu siltä ettei tuu vittujakaan niin takasin kotio.

denile sanoi:
Jos tunnet olosi tarpeeksi hyväksi, niin mikseipä sitten voisi. Mutta jos yhtään on kipeä olo niin en kyllä lähtisi. Tosin yksillöllistä varmaan tämäkin, mutta itse olen saletisti kuumeessa seuraavana päivänä jos treenaan yhtään puolikuntoisena.

Täysin samaa mieltä. Itsekin olen käynyt aikoinaan flunssaisena lenkillä, jopa talvella -20 pakkasessa :) .

Senkun vaan tutkit miten hapenottokyky toimii ja jos ahdistaa niin sit kävelyä tai pidä taukoa. Flunssaoireet saattavat paheta lenkkeilessä ja silloin tuleekin jo pidempi tauko.

Niin no, musta nenän vuotaminen ja satunnainen aivastelu on nuhaa,
flunssassa on jotain seuraavista oireista: veto pois, kurkku kipeä, lämpöä, lihas/päänsärkyä yms.

--> nuhassa voi IMO treenata, flunssassa ei kande.
Mulla on tosin veto heti pois jos mittari näyttää yli 37,1 astetta :jahas:
Kurkkukipuun olen suhtautunut aina kovin varoen. Ei jätän treenin väliin vaikka se olisi ainoa vaiva. En oikein tiedä, miten olen sen joskus itsellenni perusellut...
Kai se on se fiilis, että on tulossa kipeäksi tjms..

Kevyesti jos treenaa nuhassa niin tulee ne räät ja limat mukavasti ulos ja saattaa olokin parantua. Mitään isompaa tehotreeniä en suosittelisi.

Rin Tin Tin sanoi:
Nyrkkisääntönä että jos on oireita kaulan alapuolella (lihakset arat, rintaan sattuu, kuumetta yms.) niin ei saa harjoitella. Jos taas pelkästään kurkku karhea ja nenä vuotaa niin sitten voipi kokeilla miltä tuntuu, jos lämmittelyn jälkeen tuntuu siltä ettei tuu vittujakaan niin takasin kotio.

Tämä oli hyvä ohje, niin lenkkipolukke kuin salillekin. Ja tuo pitäisi todellakin muistaa, että antaa tarvittaessa periksi ja jättää leikin siltä päivältä kesken. Vaikea juttu, ainakin itselleni.

Juha77 sanoi:
Kurkkukipuun olen suhtautunut aina kovin varoen. Ei jätän treenin väliin vaikka se olisi ainoa vaiva. En oikein tiedä, miten olen sen joskus itsellenni perusellut...
Kai se on se fiilis, että on tulossa kipeäksi tjms..

Mä oon jostain lukenu että kurkkukipu ja sydän on jotenkin yhteydessä toisiinsa, siis että kurkku kipeänä treenaaminen on sydämelle pahempi kuin nuhaisena tms. treenaaminen. En muista miten se nyt meni, mutta mä en oo enää tehny minkäänlaista treeniä kurkku kipeenä.

Hei hei hei.

Jos on pienikin flunssan poikanen niin kannattaa jättää urheilu pois. Vaikka seuraavana päivänä tuntuisi paremmalta niin voi olla että 10 vuoden päästä ottaa sydämestä.

Ja siis urheilulla tarkoitan kunnon hikilenkkiä, voimatreeniä yms. Semmonen raipas kävely sallittakoon.

Olen nyt tehnyt reippaita kävelylenkkejä. Alan varmaan nyt jo hölkkäämään, nyt ei tunnu ollenkaan pahalta. Kiitos hyvistä neuvoista, tuli lisää tietoa! :)

Hip hei. No tulihan se flunssa sieltä sitten :curs:
Onneksi oon jo paranemaan päin ja vois huomenna jo yrittää treenaillakin jotain.

Eilen urheilin ja ajelin nurmikon (n. 45 min urakka) ja hengissä ollaan vielä...

Ei ole kyllä flunssa meikäläisen juttu... muistan kun pienenä oli hienoo kun oli flunssa niin sai jäädä kotio lepään, nytten taas pääalkaa hajoon vähitellen kun tulee viikkoilman treeniä maanantaina, maanantaina pienilimakurkussa , tiistaina kuumenous illalla, keskiviikkona kurkku aika kipee ja kauhee räkä, torstaina ja perjantaina sama ku keskiviikkona... millokoha tää alkas lievittyyn?

mulla iski sama tauti. kunnolla vaan mömmöjä naamaan ni kyllä se siitä:D vituttaa ku just oli helvetin kova kunto päällä... saa nähä vaikuttaako mitenkään. muistan että joskus on jopa kulkenut paremmin nuhan jälkeen ku on saanu kunnolla levätä

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom