Liikkeet joita ei kannata tehdä väärin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ak-85
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tälle palstalle kerätään kokemuksia väärin tehdyistä liikkeistä ja sen seuraamista vahingoista.

Laitan oman kokemukseni tähän kärkeen.

Alatalja : Olin käynyt noin 1kk salilla ja latasin alataljaan hirmu egopainot, sitten rupesin repimään niitä niin että kädet oli kokoajan tikku suorana eteen päin ja vain ja ainostaan alaselkä teki työt.

tulos= seuraavana päivänä selkä ei taipunut mihinkään suuntaan oikein ja oli tosi jumissa, käynti kiropraktikolla/hierojalla ja lääkärillä --> edelleen kipeä ja tapauksesta on puolivuotta. kovalla venytyksellä pysyy melkein kivuttomana mutta silti en reenaa enää alaselkää suoranaisesti.

Mielestäni lähes kaikkia liikkeitä voi tehdä väärin tavalla tai toisin. Kyykyn eri variaatiot ovat aika myrkkyä jos tekniikka ei ole kunnossa. Sitten on hauiskääntöä tangolla seisten heiluten. Siinä saa myös selän aika kipeeks. :)

Mielestäni lähes kaikkia liikkeitä voi tehdä väärin tavalla tai toisin. Kyykyn eri variaatiot ovat aika myrkkyä jos tekniikka ei ole kunnossa. Sitten on hauiskääntöä tangolla seisten heiluten. Siinä saa myös selän aika kipeeks. :)

Toi täytyis nähdä kyl ihan livenä :eek:.

Mutta joo, kyykyssä ja mavessa on varmaan helpoin rikkoa itsensä jos ei tekniikka ole kunnossa.

Ja sitten on pystypunnerrus edestä/takaa. Itse olen kerran rikkonut olkapään, koska laskin tangon
aina rintaan. Joillain ihmisillä varmaan olkapään liikkuvuus voi tämänkin sallia, mutta itseni lisäksi tiedän
muutaman muunkin, joka on vioittanut olkapäänsä tehdessään näitä punnerruksia "liian" alas.

:piis:

Kyllä jokainen liike väärin tehtynä on haitallinen. Loukkaantumisriski on aina olemassa, kun liikenopeus ja/tai vastuksen määrä on liian suuri tai suoritustekniikka on virheellinen, riippumatta siis liikkeestä tai lajista.

Kyllä jokainen liike väärin tehtynä on haitallinen. Loukkaantumisriski on aina olemassa, kun liikenopeus ja/tai vastuksen määrä on liian suuri tai suoritustekniikka on virheellinen, riippumatta siis liikkeestä tai lajista.

Aivan, mutta kaipaisin tänne esimerkkejä miten olette saaneet loukattua itsenne, millä liikkellä ja miksi :)

Rannekäännöillä saa helposti ranteen jänteet ja käsivarren lihakset kipeäksi. Se vaan tuntuu että nyt käsivarret on ihan pumpissa kun tekee rannekääntöjä mutta pitkäaikaisempaa hyötyä niistä ei ole ollut. Nyt vuosien jälkeen on huomannut että parhaiten ranteet ja käsivarret ovat vahvistuneet muita liikkeitä tehdessä.

Rannekäännöillä saa helposti ranteen jänteet ja käsivarren lihakset kipeäksi. Se vaan tuntuu että nyt käsivarret on ihan pumpissa kun tekee rannekääntöjä mutta pitkäaikaisempaa hyötyä niistä ei ole ollut. Nyt vuosien jälkeen on huomannut että parhaiten ranteet ja käsivarret ovat vahvistuneet muita liikkeitä tehdessä.

Itsekkin teen noita rannekääntöjä aika ahkerasti mutta pitää miettiä niiden jättämistä poissa tai vähentämistä.

"ketjupökäle : Tosta voisin antaa varoituksen sanan siinä mielessä, että itse olen aiemmin tehnyt vääntöä penkillä istuen polvien varassa. Yhtenä päivänä huomasin että pikkusormesta oli kadonnut KAIKKI voima ja se vääntyi väkisillä koukkuun. Uskoakseni syynä juuri siihen tässä liikkeessä kohdistunut momentti joka pukkas hermotuksen vituralleen.

Onneksi nyt 2-3kk aikana sormi on pikkuhiljaa osoitanut elpymisen merkkejä. "

Alataljassa olen muutaman kerran venäyttänyt ison selkälihaksen tekemällä liian pitkän liikeradan ilman kunnollista lämmittelyä. Mitä näitä keskusteluja on seurannut niin olkapään hajoittaminen penkin avulla tuntuu olevan yleinen ongelma. Penkki on mielestäni yllättävän vaikea liike tehdä oikein, niin että olkapään rasitus on mahdollisimman pieni.

Olkapää meni vinopenkissä käsipainoilla, sekin omaa hölmöyttä kun tein kaikkia mahdollisia punnerrusliikkeitä useasti viikossa, eli liikaa rasitusta ja olkapää sanoi ettei jaksa enää ja päätti venähtää. Alaselkä veti elämäni kovimpaan jumiin parin päivän päästä siitä kun kokeilin raskailla painoilla mavea smithissä.
Pystypunnerrusta tangolla tehnyt nyt useamman kuukauden aivan rinnalta asti, ja ainoa ongelma siinä on jos vasemman kyynerpään jänne rasittunut liikaa niin se antaa "sähäreitä" ja silloin ihan suosiolla punnertaa leuan kohdilta ylös. Niskantakaa punnerruksessa se antaa aina "sähäreitä" ja siksipä en tee sitä.

imo, ne liikkeet missä painot on isoja, on aina vaarallisia. Hankala sitä on itseään rikkoa vaikka väärin tekisikin, jos käyttää suhteessa liikkeeseen pieniä rautoja.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Back
Ylös Bottom