Liikaa protskua?

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Ikä
41
Terve mimmit,
haluaisin nyt teidän arvon naisten mielipiteen meidän proteiinintarvemääristämme. Onko naisten proteiinintarve pienempi kuin miesten? Noilla yleisillä keskusteluosioilla kun suositellaan sitä 2-3g protskua/kg päivässä, niin eikö tämä olekin miesten saantisuositus, ja jos on, niin mikä olisi sitten meidän saantisuosituksemme?

Itselläni tällä hetkellä menossa dieettivaihe, ja lihaksia yritän lähinnä ylläpitää. Tosin hirveän pitkää rupeamaa aktiivista punttia ei ole vielä takana, joten on mahdollista että saan lihaksia jopa ehkä kehitettyäkin tässä samalla. Lasken excelin avulla noi päivän protskut, ja näemmä saan aina niitä jopa yli tuon 2g/kg kasaan. Saanko siis jo liikaa proteiinia, vai voiko sitä edes saada liikaa? Voiko liiasta olla jopa jotain haittaa?

Voisitteko vaikka laittaa tähän jotain omia määriänne, ja tietenkin sen oletteko plussakaloreilla kehittämässä lihasta vai dieetillä tjsp. Voisi sitten katsoa olenko ihan hakoteillä vai mitä.
Kiits. :worship:

Proteiinin saantisuosituksissa ei ole eroa miesten ja naisten välillä. Eli kyllä se 2g/painokilo/pvä pätee punttimimmillekin, myös (ja varsinkin) dieettaavalle sellaiselle. Itsellä tulee tällä hetkellä usein 2,5g, jopa 3g/painokilo/pvä, en tosin ole dieetillä nyt, mutta tuskin dieetilläkään siitä kovin paljoa pudotan (ketoilla olisi tarkoitus ens keväänä).

Gillyanne sanoi:
...Eli kyllä se 2g/painokilo/pvä pätee punttimimmillekin, myös (ja varsinkin) dieettaavalle sellaiselle. Itsellä tulee tällä hetkellä usein 2,5g, jopa 3g/painokilo/pvä...

Samoilla linjoilla Gillyn kanssa. Itellä suurien kalorimäärien (~2770 kcal/vkr) vuoksi tuo protskunkin määrä on suuri taitaa lähennellä 3,5g/kg/vrk. Ja ei, ei mun mielestä liiasta protskusta voi haittaa. Mieluummin liian paljon kun liian vähän, varsinkin kun puhutaan lihaksen kasvattamisesta ja säilyttämisestä.

Niin ja kun sanon ettei liiasta proteiinista voi olla haittaa niin tarkoitan siis järkevissä mittasuhteissa. Jokainen ravintoaine kertyy läskiksi jos sitä saa ihan ylenpalttisen liikaa. Mutta IMO protskua voi huoleti syödä sen 2-4g/painokilo/vrk eikä pitäis tulla ongelmia. Sen sijaan takaat että lihas saa kaiken tarvitsemansa proteiinin kasvaakseen.... Läskin kertymisessähän ne huonot hiilarit ovat pahin "vihollinen" + huonot rasvat (muistathan ettet karta hyviä rasvoja, ne ovat tärkeä osa diettiä?)

ZannaZ sanoi:
Itellä suurien kalorimäärien (~2770 kcal/vkr) vuoksi tuo protskunkin määrä on suuri taitaa lähennellä 3,5g/kg/vrk.

:offtopic: Miten olet ZannaZ kokenut tuon korkean kalorimäärän? Palaudutko nopeammin, kulkeeko treeni paremmin kuin ennen, tuleeko kehitystä enemmän? Itse syön tällä hetkellä keskimäärin vajaat 2500 kcl/pvä, ja jotenkin tuntuu, että voisi vähän vielä nostaa... Treenikertoja tulee viikossa 5-6, joista punttia (teen tällä hetkellä rankempaa ohjlemaa kuin ikinä aikaisemmin) 3-4 ja loput aerobista (lajeina spinning, uinti, reipas kävely).

Mulla tulee proteiinia ruokavaliosta yli 3g/painokilo, yleensä yli 200g/päivä. Tällainen ruokavalio sopii mulle paremmin - olo on energinen, virkeä ja pysyn kylläisenä pidempään. Treenikin kulkee loistavasti ja kroppa pysyy paljon timmimmän oloisena. Hiilaripainotteisella ruokavaliolla olo tahtoo olla nuutunut ja tulen helposti syöneeksi yli kulutuksen, koska hiilarit aiheuttavat mulle jotain käsittämätöntä ruuanhimoa ;) Toki joinakin päivinä hiilareiden määrä on suurempi ja sehän tekee kropallekin hyvää. Tarkemmin en hiilareiden määrää ole laskenut, syön niitä sen verran kuin aterialla nyt on sopiva syödä kasvisten, proteiinilähteiden ja rasvan kanssa. Näin olen tehnyt tuolta kesästä asti, välillä hieman makroravinnesuhteita vaihdellen, ja hyvin on tuntunut toimivan. Kannattaa kuunnella omaa vartaloa, kyllä se aika hyvin ilmoittelee, mitä kaipaa. :)

Minä taas oon miettiny sitä, kun joskus täällä ja muualla puhutaan proteiinin saantisuosituksesta per rasvaton painokilo? Eli pitäiskö tämä huomioida ja silloinhan proteiinin määrä vähenis?

Suurten proteiinimäärien syönnistä ei kai terveille ihmisille pitäisi olla haittaa, mutta jos on munuaisten kanssa ongelmia, niin silloin se ei käy. Silloin munuaiset joutuu liian kovalle rasitukselle ja jossain vaiheessa menettää toimintakykynsä.

Minä syön protskua nyt dietillä keskimäärin 200 grammaa päivässä eli noin 3 grammaa per painokilo tai 4 grammaa per rasvaton painokilo. Enemmänkin vois syödä...
Olen siis matalahiilaridietillä nyt.

Suurten protskumäärien kanssa pitää muistaa huolehtia veden juonnista. Matalahiilarilla (ja dietillä ylipäätään) astuu tietenkin myös tiettyjen ravintoaineiden syönti mukaan: B-ja C-vitskut, kalsium, magnessium, kalium jne. saanti pitää turvata.

Mie en tiedä tarkkoja protskumääriä, mitä syön. Miun dieetit ovat myös hyvin ylimalkaisia. Tyyliin: vähennän vain syömisiäni, jos haluan "kiristellä", muuten syön lähes samaa kuin ennenkin (karkit pois kuitenkin, rasvaa en muutenkaan käytä liikaa); tai lisään protskupitoisia ruokia jos haluan ketoilla. Tarkoittaa: lihaa, kalaa, rutkasti kananmunia (joistakin otan keltuaiset pois) sekä rasvatonta piimää, herneitä ja papuja. Käytän joskus protskujauheita, varsinkin viimeksi "ketolla" ollessani. Olen muutenkin kova pihvin- ja kananmunansyöjä, mutta en ole munuaisissani mitään ongelmia huomannut.

Sellainen havainto, mimmit, että viimeksi ketoillessani oloni oli omituisen ärtynyt. Olen jostain lukenut, että aivot vaativat hiilareita toimiakseen, eikä esim. ajattelutyö sujunut alkuunkaan. Paha, kun ottaa huomioon ammattini: opettaja. Vähän hiilareita tietysti otin. Siksi kai ei kantti kestänyt ketoilla pitkään. Siten kun annoin periksi, mässysin hiilareita mahan täydeltä: leipää, sämpylää, pullaa (*soso*), karkkia ynnä muuta. Onko muilla ketodieetiltä samanlaisia kokemuksia? Entä miten kauan olette ketolla olleet?

Jos oikein tiukkaa ketoa vetää (tyyliin alle 30 g hiilaria päivässä) niin ajatus voi todellakin takuta.

Ylipirteys on toinen juttu minkä huomaa - ei välttämättä saa nukutuksi ja toisaalta vähäiseksi jäävät yöunet ei kuitenkaan aiheuta päiväväsymystä. Sitä jaksaa puuhata kahta kauheammalla innolla. Omakohtaisesti huomaan tämän selkeimmin maanantaisin puolen päivän aikaan kun koko viikon jobit on tullut tehtyä...

Päänsärky on alkuaikoina mukana SEKÄ aina silloin kun on syönyt runsaammin hiilaria (esim. hiilaripäivänä) ja elimistö alkaa taas totuttelemaan ketoosi-tilaan.

Nyt olen vetänyt sellaisen 3 kk matalahiilarilla eli syön vain 120-190 g hiilaria päivässä ja hiilareiden syönti ajoittuu aina treenin jälkeisille tunneille. Treenaan aamuisin, joten syön tukevan aamiaisen treenin jälkeen ja lopun päivää vedän sitten vain pelkkää protskua. Lounaalla vähän salaattia yms. lihan kaverina. Tällä dietillä kroppa ei pääse varsinaiseen ketoositilaan koskaan.

Matalahiilaridietillä olen huomannut ajatuksen kulkevan paljon paremmin MUTTA kääntöpuolena on ainainen hiilarituska: hiilareiden syöminen saa mun elimistön haluamaan niitä lisää. Tämä ei ole varsinaista nälkää, sillä sitä ei pysty tyydyttämään esim. porkkanoita popsimalla. Ei vaikka söisi kilotolkulla...
Olo on siis toisaalta parempi kuin täysketolla mutta toisaalta ainaista tuskaa kun tuntuu olevan "nälkä" suurimman osan ajasta - erityisesti aamiaisen jälkeen. Tämä on perin ärsyttävää. Melkein tekisi mieli ketoilla kunnolla...

Kyllä tosiaan liiallinen protsku saattaa tukkia kroppaa, ainakin mulla. Painan n. 53kg ja söin dieetillä 160g protskua (3g/painokilo). Ihmettelin kun paino vaan junnasi pitkän aikaa, mutta sitten tiputettiin 140g ja alkoi heti tapahtua. Paino lähti tippumaan ja aineenvaihdunta todella lähti käyntiin. Loppudieetillä pidin protskut siellä 130g kieppeillä. Nämä on niin henk. koht. juttuja ja jokaisen pitää löytää omat rajat.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Pinja sanoi:
Kyllä tosiaan liiallinen protsku saattaa tukkia kroppaa, ainakin mulla. Painan n. 53kg ja söin dieetillä 160g protskua (3g/painokilo). Ihmettelin kun paino vaan junnasi pitkän aikaa, mutta sitten tiputettiin 140g ja alkoi heti tapahtua. Paino lähti tippumaan ja aineenvaihdunta todella lähti käyntiin. Loppudieetillä pidin protskut siellä 130g kieppeillä. Nämä on niin henk. koht. juttuja ja jokaisen pitää löytää omat rajat.

Minkä verran proteiinia sulla tulee offseason-ruokavaliolla? Entäs muiden ravintoaineiden määrät, tai yleensä makroravinnejakauma? Kuinka tarkkaan lasket offilla kalorimäärät, ja syötkö kulutuksen verran vai sen yli?

Kiinnostaa tietää näitä kisailijoiden menestyksen salaisuuksia (muutkin kisaavat voi tietysti vastata!), mikäli niistä saadaan julkista tietoa ;)

Ironbutt sanoi:
Nyt olen vetänyt sellaisen 3 kk matalahiilarilla ...

Saako tiedustella, miten on paino kehittynyt kolmen kuukauden aikana? Ja ootko ollu tyytyväinen tuloksiin?

Itsekin olen ajatellut vähän diettiä kevääksi ja miettinyt, miten alhaisella hiilarimäärällä sitä kannattaisi yrittää...

Painon kehitys oli aluksi tasaista alamäkeä eli puolisen kiloa viikossa. Sitten alkoi "junnaaminen" (kolmen kilon jälkeen) MUTTA mittanauha näytti että tuloksia tulee. Jätin tuossa vaiheessa vaakaan tuijottamisen vähemmälle. Peilikuva ja mittanauha kertovat paljon paremmin.

Tuttua juttua mullekin toi Ironbuttin kuvailema "nälkä". Syön hiilareita n. 100g/päivä (mitat 168/58) ja puntin lisäksi treeniin kuuluu rankkaa aerobista 5-6h/viikko. Protskua pyrin saamaan vähintään 120g/päivä ja muutenkin syön riittävästi, eli varsinaisesta nälästä tässä hiilari"nälässä" ei ole kyse. Masu on kyllä syömisen jälkeen täynnä. Outo homma, mitenköhän tosta pääsisi eroon muuta kun mättämällä kilon leipää naamariin...?? Allekirjoitan myös ton ylivireyden ja lisäksi hiilareiden karsimisen myötä tää entinen vilukissa tarkenee vielä marraskuussakin töissä ilman lisäpatteria!

Minzku sanoi:
Tuttua juttua mullekin toi Ironbuttin kuvailema "nälkä". Syön hiilareita n. 100g/päivä (mitat 168/58) ja puntin lisäksi treeniin kuuluu rankkaa aerobista 5-6h/viikko. Protskua pyrin saamaan vähintään 120g/päivä ja muutenkin syön riittävästi, eli varsinaisesta nälästä tässä hiilari"nälässä" ei ole kyse. Masu on kyllä syömisen jälkeen täynnä. Outo homma, mitenköhän tosta pääsisi eroon muuta kun mättämällä kilon leipää naamariin...?? Allekirjoitan myös ton ylivireyden ja lisäksi hiilareiden karsimisen myötä tää entinen vilukissa tarkenee vielä marraskuussakin töissä ilman lisäpatteria!
Ymmärsinkö nyt oikein, että syöt päivässä hiilareita n.100g, protskua n. 120g? Entäs rasvoja? Niitä sun täytyis syödä pitkän matkaa yli 100g päivässä, jotta saisit edes kohtuulliset kalorit kokoon, etenkin tuohon sinun liikuntamäärään suhteutettuna.
100g hh = 400 kcal
120g prot = 480 kcal
eli yhteensä 840 kcal
ja jos rasvoja tulis vaikka 30g, niin päivän kalorit olis yhteensä 1150 kcal.
Ja jos rasvoja olis 60g, niin kokonaiskalorit olis 1420 kcal, mikä on edelleen ihan liian vähän, ellei kyseessä ole vaikkapa fitnesskisoihin tähtäävän dietin loppuvaihe.

Pakko kyllä myöntää, että toi "syön riittävästi" on ehkä vähän turhan positiivisesti ilmaistu, sopiva ruokamäärä on edelleen hakusessa. Kaloreita tulee päivässä jotain 1500-1700, protskua siis vähintään toi 120g yleensä lähempänä 150. Rasvoja joku 50g, hiilarin määrä riippuu päivän treenistä, mutta sitä oon siis pyrkinyt karsimaan.

Se mitä tarkoitin hiilari"nälällä" ei ole siis sinällään varsinaista oikeeta nälkää, vaan jotain muuta... Mitenköhän selittäisin. Vatsa on täynnä, mutta silti on tunne, et jotain (hiilaripitoista) pitäis vielä saada. Kyseessä ei kuitenkaan oo mikään tavallinen ruuanhimo, vaan enemmän tyhjä olo vatsassa, joka kuitenkin on täynnä ruokaa. Kyseessä on Ironbuttia lainatakseni hiilarituska.

Minzku sanoi:
Se mitä tarkoitin hiilari"nälällä" ei ole siis sinällään varsinaista oikeeta nälkää, vaan jotain muuta... Mitenköhän selittäisin. Vatsa on täynnä, mutta silti on tunne, et jotain (hiilaripitoista) pitäis vielä saada. Kyseessä ei kuitenkaan oo mikään tavallinen ruuanhimo, vaan enemmän tyhjä olo vatsassa, joka kuitenkin on täynnä ruokaa. Kyseessä on Ironbuttia lainatakseni hiilarituska.
Tiedän tunteen. Oon kutsunut sitä hiilarinhimoksi, esim. tuoretta sämpylää vois vetää pussillisen, eikä se himo siitäkään välttämättä tyyntyis. Ja toi himo liittyy mullakin siihen, jos on vetänyt pitkään aika alhaisilla kaloreilla ja varsinkin alhaisilla hiilareilla.

Pinja sanoi:

Tätä olenkin joakus miettinyt, että voiko "liiallinen" proteiinin saanti todellakin tukkia elimistöä?! Aika mielenkiintoista..
Nostitko Pinja sitten vastaavasti hiilareiden määrää, kun proteiinien osuutta laskettiin? Tuliko dieettiin muita muutoksia proteiinien määrän pienentämisen yhteydessä? Tulee väistämättä taas mieleen Taluksen kirjoitukset hiilareiden tärkeydestä ja ravintoainejakaumista.. Ja varmaan myös rasvan määrällä kropassa on merkitystä proteiinin tarvetta miettiessä..?
En tiiä onko tää nyt ihan mutua, mutta näin juuri itsellenikin kävi viime vuoden puolella dieetillä. Kun proteiinin määrää laskettiin, niin tulosta alkoi syntyä. Söin pitkän aikaa proteiineja paljon enemmän, kuin hiilareita, sitten suhteet vaihdettiin päittäin, ja homma alkoi toimia.. :rolleyes:

faidra sanoi:
Minkä verran proteiinia sulla tulee offseason-ruokavaliolla? Entäs muiden ravintoaineiden määrät, tai yleensä makroravinnejakauma? Kuinka tarkkaan lasket offilla kalorimäärät, ja syötkö kulutuksen verran vai sen yli?

Kiinnostaa tietää näitä kisailijoiden menestyksen salaisuuksia (muutkin kisaavat voi tietysti vastata!), mikäli niistä saadaan julkista tietoa ;)

En laske offilla ihan tarkkaan ravintoaineita, mutta protskuja tulee kyllä se lähemmäs 160g (3g/painokilo), hiilareita 250-270g ja rasvaa 50g kieppeillä. Offilla kalorit pyörii 2200-2500 välillä, mutta sinne 2500 kaloriin menen vaan jos on pari kovaa treeniä päivässä, esim. jumpanvedot jne. Yleensä n. 2200-2300 Kcal. Kyllähän varmaan kulutus näyttäis suurempaa lukemaa, mutta kyllä joku 2700 Kcal olisi ihan liikaa meikäläiselle.

Meikäläisellä lähes samat määrät kuin Pinjalla. Proteiineja yleensä n.3g/painokilo, hiilareita 200-250g, joskus enemmänkin jos rankempi päivä, rasvaa vähintään 40g mieluiten enemmän. Kalorit 2000-2300kcl. Kulutuslaskelmien mukaan voisi olla enemmän, mutta paino on noussut noillakin määrillä vaikka treenaan paljon ja kulutan työssäni jonkin verran.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom