Liikaa proteiinia?

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Kuinka paljon mimmit syö hiilareita grammoina päivässä?

Mulla vaihtelee, joskus hiilarit jää alle sadan (varsinkin näin kesällä kun tekee mieli syödä vaan salaattia ja lihaa eri muodoissa) mutta ehkä se keskimäärin on jotain 140 tienoilla. Proteiinia tulee suurinpiirtein saman verran, ja rasvoja 50-70g.

Sokerin ja vehnän voi jättää suosiolla pois. 100% hiivatonta juureen tehtyä, lisä- ja säilöntäaineetonta ruisleipää syön. Ja riisiä ja harvoin perunaa. Hiilihappojuomat turvottaa ainakin minua vatsasta. Eli en mä ainakaan missään nimessä jättäisi "hiilareita" pois, mutta katsoisin mitä hiilareita syön. Kerran kun kokeilin vähähiilarista (ruoasta hiilarilisukkeet pois) ruokavaliota, järkyttävä viikkojen ummetus ja vetämätön olo.

Mulla on ongelmaa saada taas tarpeeksi proteiinia, kun olen vuosien työstressillä ja valvomisella saanut itselleni aikaan lukuisia ruokayliherkkyyksiä. Olen mm. yliherkkä kaikille maitotuotteille, joten hera, rahka ja raejuusto ovat poissuljettuja. Viime vuonna sitten kun aloin käydä salilla, yliherkistyin parissa kuukaudessa myös soija- ja herneproteiinille, riisiproteiini "elävänä" ei käynyt alun perinkään. Eli käytännössä mulla on vain liha, josta saan proteiinia :(. Papuja koitin pitkästä aikaa syödä, tuli vatsanväänteitä.

Olkaa iloisia kaikki, jotka ette ole yliherkkiä tai allergisia millekään :).

Sokerin ja vehnän voi jättää suosiolla pois. 100% hiivatonta juureen tehtyä, lisä- ja säilöntäaineetonta ruisleipää syön. Ja riisiä ja harvoin perunaa. Hiilihappojuomat turvottaa ainakin minua vatsasta. Eli en mä ainakaan missään nimessä jättäisi "hiilareita" pois, mutta katsoisin mitä hiilareita syön. Kerran kun kokeilin vähähiilarista (ruoasta hiilarilisukkeet pois) ruokavaliota, järkyttävä viikkojen ummetus ja vetämätön olo.
.

Mä taas olen huomannut, että jättämällä sokerin, viljat ja suurimman osan maitotuotteista pois ruokavaliosta, olo on hyvä, syömishimot hyvin vähäisiä ja treeni kulkee parhaiten. Hiilareita tulee päivästä riippuen 50-150g, pääosin kasviksista, marjoista ja hedelmistä, mutta myös riisistä ja bataatista. Joskus syön pastaa, kaurapuuroa tai leipää, mutta päivittäin käytettynä tulee vatsaongelmia. Vireystaso pysyy vähillä hiilareilla parempana ja riisit tai puurot vetelen sitten treenin jälkeen illalla. Tulee paremmin unikin.

Oikeastaan tähän voi vaan sanoa, että kokeilemalla löytyy paras tapa syödä. Ja jos tuntuu, että tulee liikaa proteiinia, itse lähtisin vähentämään ekana maitotuotteista ja ehkä punaisesta lihasta.

Liiasta proteiinista tulee finnejä, lisäksi proteiinia on vaikea saada kasaan jos ei halua syödä liikaa lihaa. Ilman hiilareita ei jaksa käydä salilla, eikä oikein tehdä muutakaan.

Mua on niin mietityttäny tää proteiiniasia pidemmän aikaa.
Mikä on liikaa, onko tarpeellista syödä proteiinijauheita... jne. Kirjotinkin toiseen ketjuun myös asiasta ohimennen.

Varsinkin kun menin jokin aika sitten lukemaan blogikirjoituksen kuinka proteiinin vähentämisen myötä turvotus lakkasi selvästi (ennen ja jälkeen kuvat) ja se iski heti.
Mulla on ainakin ihan turpee olo koko ajan. Ei johdu hormoneista, sen tiedän.

Jos tavoitteena ei ole lihaskasvu, mikä on ok ylläpitomäärä?
Esim. jos mitat on luokkaa 163/54-56.

Itelle on vaan "jääny päälle" toi pakkosaadaproteiiniamahdollisimmanpaljon ja joka aterialla.

Njoo, itte laskenut proteiinit vuorokauteen juurikin tuolla 2,5g painokiloa kohti.. se tuntuisi olevan aika optimi lihaksille noin niinkun yleensä. Nyt kuitenkin treenin muuttuessa huomasin että joka paikkaa kolotteloo epämääräsesti ja katse siis ruokaan kun lepo ja rasitus pitäisi suhteessa olla ok ja järkevä. Lisäsin nyt 3g painokilo ja tällä menen nyt tovin ja kevennän määrissä taas kun on intensiivi jakso ohi. Kehoa kun oppinut kuuntelemaan tässä vuosien saatossa.

Mä taas olisin kyllä tehnyt just toisin päin eli hiilareita lisää. Ne edistää palautumista jne. Proteiinia on vara vähentääkin tuosta 2,5 g:sta.

Suositut

Back
Ylös Bottom