Liikaa aerobista = ei lisää lihasmassaa?

Eli siis, onko mahdollista sen kasvattaa lihasta, vaikka harrastaisikin päivittäin myös aerobista liikuntaa (juoksu/pyöräily), vai syökö aerobinen treeni täysin mahdollisuudet lihasmassan hankintaan? Olettaen tietysti, että syömiset olisivat myös sen n. 500kcal/päivä kulutuksesta plussalla.

Edit: pitää vielä lisätä, että tuon aerobisen tarkoitus ei sitten ole niinkään polttaa kehosta rasvaa (sen ymmärrän että se ja lihaksenkasvatus ei samaan aikaan mahdollista), vaan aerobinen on mukana kuvioissa lähinnä ihan järjettömän hyvän fiiliksen takia. :)

Kyllä varmaan pitäis olla edes yksi lepopäivä ja jalkatreenin kanssa en välttämättä tekisi samana päivänä ainakaan yli 30min. Varmsti saat tolla lisää lihaa, mutta ehkä saisit paremmin, jos et teksi noin paljon aerobista. Riippuu paljon myös aerobisen kestosta ja tehosta. Mä en tosin ole mikään asiantuntia.

Riippuu tosiaan ihan siitä paljonko sitä aerobista tekee ja millä teholla. Aerobisestahan on hyötyä lihaskasvun kannalta, mutta on muistettava kohtuus. Jos joka päivä vetää vaikka 1-2h kovaa aerobista niin varmasti vaikuttaa negatiivisesti, jo siksi että runsas aerobinen väsyttää ja vie puhtia puntista.

Itse teen runsaastikkin aerobista ympäri vuoden, mutta pyrin pitämään keston kohtuullisena. Yleensä 30-40min riittää, toki välillä pitempiäkin. Itse olen viime aikoina lisäännyt aerobisen tehoa eli teen intervalleja, juoksen mäkiä, teen loikkia ja portaita. Näin ollen treeni voi olla lyhyempi. Intervall tyyppisestä aerobisesta oli juttua viime Body-lehdessä. Sen mukaan lihaskasvun kannalta juuri sellaiset aerobiset ovat parhaita.

Sopiva aerobisen määrä löytyy parhaiten omaa kehoa kuuntelemalla. Kovemman aerobisen voi tehdä vaikka joka toinen päivä ja jos haluaa niin muina päivinä sitten kevyempää palauttavaa lenkkiä. Mutta kyllä 1-2 lepopäivää kannattaa pitää aerobisesta.

Olet kyllä oikeassa aerobisesta tulee hyvä fiilis! Esimerkiksi aamulenkkeihin jää koukkuun :D Varsinkin näin kesällä on ihana lähteä heti aamusta pihalle. Lenkin jälkeen aamupalakin maistuu NIIN paljon paremmalle ;)

Kiitoksia vaan, tämä oli just se kaipaamani vastaus. ;)

Painoa olen saanut nostettua 7kg viime vuoden lopusta lähtien, ja kokoajan ollut puntti + aerobinen touhussa mukana. Välillä pistää aina miettimään, että ei kai tämä kaikki voi fläsää olla jos kerta töitä on kuitenkin tehty reippaastikin. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom