Liian nopea painonnousu

Terve vain kaikille,
Tällaista asiaa olen viime päivinä ihmetellyt, että onko joku optimaalinen painonnousu vauhti johon kannattaisi tähdätä? Painoa on tullut viime päivinä niin rutkasti (melkein 0,5kg per päivä), että rupesi jo mietityttämään. Vedänkö itselleni vain läskiä keskivartaloon, ja lihakset eivät tuosta enää hyödy? En syö makeisia, roskaruokaa tai lisäravinteita, vaan tukevan aamupalan, 3 isoa lämmintä ruokaa ja iltapalaa:

Päivän syömiset:
12-14 siivua ruisleipää
3 kananmunaa
3 dl kaurapuuroa
3x päivän "koulu"ruoka (n. 15 perunaa, kanaa, kalaa, punaista lihaa)
2,5 lautasellista salaattia
1 banaani
1 ehrmann
200 g raejuustoa
4-5 kourallista pähkinöitä

Tilanne on se, että olen treenannut salilla nyt 3 vuotta aktiivisesti. Olin suhteellisen hyvässä kunnossa loppukeväästä, ja painoin toukokuun lopussa 72 kg (179cm, 25v). Kesä oli duunin puolesta todella rankka, ja painoa tippui 3 viikossa 6 kiloa (rasvaa ei ollut tuon jälkeen kehossa paljoakaan, nesteitä lähti rutkasti ja lihasta myöskin). Oikeastaan syyskuun alussa painoin vielä 66 kiloa, jonka jälkeen lokakuun loppuun mennessä se oli kivunnut hitaasti takaisin 70 kiloon. Tähän tuskastuneena heitin vielä isompaa vaihdetta syömiseeni, ja nyt painoa on tullut viikossa reilut 3 kiloa. Paljonhan tästä voi olla höttöä, mutta jos ajatellaan että paino jatkaisi kasvamistaan tuolla 400g/päivä tahdilla, onko tässä mitään järkeä? Siis onko painonnousu nyt jo liian nopeaa ja kaukana optimaalisesta? Ruumiinrakenteeni on kuitenkin hoikka, joten ihannepaino on max 77 kg, sen jälkeen tulee luonnolliset rajat vastaan.

Kiitos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nykyisellä kasvuvauhdilla kasvattaisit sellaiset 3kg viikossa, 12,5kg kuukaudessa sekä vaatimattomat 150kg vuodessa
- Kuulostaa melko kovalta kasvutahdilta...
Joku 400g/viikko -tahtikin on jo aika likainen bulkki, josta kaikki ei pysty olemaan lihasta.
Mutta eipä niin käykkään käytännössä koskaan ja siksi täytyykin pitää ajoittain niitä kiristelyjaksoja.

Ainakin leipä ja peruna määräsi ovat aivan järkyttäviä, täynnä tyhjää energiaa (ja minnekkäs se päätyy? - No vyötärölle ;)),
itsellä menee vastaavanlainen satsi leipiä parissa viikossa, ja perunoita menee vain satunnaisissa makkaraperunoissa (:S).
Pähkinöistä tulee kanssa huomaamattomasti aika helvetisti kalsuja (vaikakkin ihan hyvästä lähteestä), eikä niitä kannata välttämättä vedellä kaksin käsin, mikäli paino ei junnaa paikallaan.

Ruisleipää menee kyllä tuo määrä, mutta perunan sijasta syön pastaa tai riisiä aina kun mahdollista. Perunalla kuitenkin jotenkin helpompi miettiä se määrä minkä syön per ateria. :D

Pitäisiköhän huvikseen kokeilla miten kauan tämä jatkuu. Jospa sitä sitten jossakin 77kg:ssa hidastaisi, jos ei näytä siltä muuten.

Niin, ja salilla käyn joka päivä.

niin

ei munkaan mielestä toi leipämäärä ole suinkaan järkyttävä, itellä menee sellaset 10 palaa päivisin, hiilaria kun tarttee että koneisto jaksais puksuttaa:)
perunaa vois silti korvailla välillä jollain muulla lähteellä esim. riisi, pasta. Muista myös kiinniittää huomiota proteiinin määrään joka on olennainen osa lihaskasvua. Mut tosiaan leipämäärä ei oo mikää hälyttävä jos kulutukses on kovaa.

Eli viimeisen viikon aikana olet ilmeisesti alkanut lappamaan leipää ja perunaa lisää naamaan, kun näyttää niihin perustuvan tuo sun ruokailu.. IMO vois jättää kyllä vähemmällekin. Minä syön leipää pari palaa päivässä, pottuja keskimäärin 4-5 ja ehkä desi kaurahiutaleita ja reilu desi riisiä tai makaronia. Lisäksi hiilaria tulee palkkarista ja vähemmissä määrin hedelmistä. Paino nousee, no problem.

Eli tommoset hiilarimäärät, varsinkin jos oot kasvattanu niitä viimeisen viikon aikana kerää nestettä kroppaan hirveitä määriä, josta todennäköisimmin johtuu tuo painonnousu enimmäkseen.

Nyttemmin nousutahti on sulla jotain hirveää, sanoisi. En käsitä mikä ongelma sulla siinä alunperinkään on ollut jos syyskuusta lokakuuhun paino on noussut 2 kuukaudessa 4kg. Sekin on aika kova tahti jo itseasiassa. Ihan siinä ylärajoilla.

Mikä nyt viime päivinä on muuttunut, on se, että olen lisännyt kolmannen lämpimän aterian syömiseeni. Leipää ja muuta on mennyt jo aiemmin.

Vitsi kun alkuperäistä ei voi editoida, mutta tosiaan, ehkä kerran neljästä syön perunaa ja muulloin pastaa tai riisiä.

Ehkä tuon keskimmäisen ruuan voisi korvata keitolla, niin vähän kevenisi.

Mutta kannattaa siis luopua ideasta, että syö itsensä 77-80 kiloiseksi tammikuuhun mennessä? Toisaalta, vaikka rasvaa tulisi kuinka paljon lisää, eihän se lihaksen kasvua hidasta? Parempi siis liikaa kuin liian vähän, koska rasvasta pääsee aina eroon (aineenvaihduntani takia sen onnistuu todella helposti)

Terve vain kaikille,
Tällaista asiaa olen viime päivinä ihmetellyt, että onko joku optimaalinen painonnousu vauhti johon kannattaisi tähdätä? Painoa on tullut viime päivinä niin rutkasti (melkein 0,5kg per päivä), että rupesi jo mietityttämään. Vedänkö itselleni vain läskiä keskivartaloon, ja lihakset eivät tuosta enää hyödy? En syö makeisia, roskaruokaa tai lisäravinteita, vaan tukevan aamupalan, 3 isoa lämmintä ruokaa ja iltapalaa:

Päivän syömiset:
12-14 siivua ruisleipää
3 kananmunaa
3 dl kaurapuuroa
3x päivän "koulu"ruoka (n. 15 perunaa, kanaa, kalaa, punaista lihaa)
2,5 lautasellista salaattia
1 banaani
1 ehrmann
200 g raejuustoa
4-5 kourallista pähkinöitä

Tilanne on se, että olen treenannut salilla nyt 3 vuotta aktiivisesti. Olin suhteellisen hyvässä kunnossa loppukeväästä, ja painoin toukokuun lopussa 72 kg (179cm, 25v). Kesä oli duunin puolesta todella rankka, ja painoa tippui 3 viikossa 6 kiloa (rasvaa ei ollut tuon jälkeen kehossa paljoakaan, nesteitä lähti rutkasti ja lihasta myöskin). Oikeastaan syyskuun alussa painoin vielä 66 kiloa, jonka jälkeen lokakuun loppuun mennessä se oli kivunnut hitaasti takaisin 70 kiloon. Tähän tuskastuneena heitin vielä isompaa vaihdetta syömiseeni, ja nyt painoa on tullut viikossa reilut 3 kiloa. Paljonhan tästä voi olla höttöä, mutta jos ajatellaan että paino jatkaisi kasvamistaan tuolla 400g/päivä tahdilla, onko tässä mitään järkeä? Siis onko painonnousu nyt jo liian nopeaa ja kaukana optimaalisesta? Ruumiinrakenteeni on kuitenkin hoikka, joten ihannepaino on max 77 kg, sen jälkeen tulee luonnolliset rajat vastaan.

Kiitos.

Nuo lukemat 400 g nousua (pysyvää) per päivä ovat kuin Wincapitan 400 % tuotot puolessa vuodessa. Eli kuten tuossa joku ehti jo laskemaan, niin about 150 kg vuoteen tasaisen vauhdin taulukolla ei näytä kovinkaan todennäköiselle toteumalle noihin nykymittoihisi suhteutettuna.

Ensimmäinen kysymys mikä itselle tulee mieleen on, toimiiko aineenvaihdunta kunnolla? Kuonaa ja pääosin nestettä kertyy väistämättä tuollaisesta ruokamäärästä, eikä lihas kasva 400 g päivävauhtia. Itse en olisi hirvittävän huolissani hetkellisestä, viikon-pari kestävästä rajusta painon noususta, mutta sen jälkeen tuolla kasvutahdilla hakeutuisin jo lääkärin jutuille aika kiireesti. Munuaiset, maksa ja suolisto alkaa olla tosi tiukoilla pitemmällä juoksulla, joten kannattaa poissulkea mahdolliset terveysriskit.

Mikä nyt viime päivinä on muuttunut, on se, että olen lisännyt kolmannen lämpimän aterian syömiseeni. Leipää ja muuta on mennyt jo aiemmin.

Vitsi kun alkuperäistä ei voi editoida, mutta tosiaan, ehkä kerran neljästä syön perunaa ja muulloin pastaa tai riisiä.

Ehkä tuon keskimmäisen ruuan voisi korvata keitolla, niin vähän kevenisi.

Mutta kannattaa siis luopua ideasta, että syö itsensä 77-80 kiloiseksi tammikuuhun mennessä? Toisaalta, vaikka rasvaa tulisi kuinka paljon lisää, eihän se lihaksen kasvua hidasta? Parempi siis liikaa kuin liian vähän, koska rasvasta pääsee aina eroon (aineenvaihduntani takia sen onnistuu todella helposti)

Nojoo, kyllähän kolme kiloa viikossa on aivan liikaa. MUTTA. Ilmeisesti olet aloittanut bulkkaamisen vasta viikko sitten (ainakin sellaisen käsityksen saa) ja alussa aivan kuten myös laihdutuksessa, paino voi muuttua yhdessä viikossa todella paljon.

Joten kalorimäärää en välttämättä muuttaisi mutta painotusta pois hiilareista kohti proteiinia (niinku täällä on jo sanottukkin).

Jos painosi jatkaa nousua 2-3 kiloa viikossa vielä pari viikkoa, niin ala sitten hillitsemään syömistä, mutta melkein voisin lyödä vetoa että seuraavalla viikolla samoilla safkoilla et hokkus pokkus kasvakkaan kolmea kiloa.

niin

itellä tulee kuitenki salin päälle sen verran aerobista (syystä kun toisestakin) ettei paino nouse kovinkaan suurilla ruokamäärillä. leipää menee yleisesti 5-10 palaa päivittäin + riisiä/pastaa sen verran ku jaksaa suuhun lappaa. Jokaisella on tottakai erilaiset treeniohjelmat ja kulutus vaihtelee suurestikin. Itse olen kuitenki pitäytynyt toistaiseksi melko suurissa hiilarimäärissä, koska massan saanti on ensisijainen tavoite

laitoin vasiten nuo sun ruoat kalorilaskuriin (kun ei näin perjantaina parempaakaan tekemistä :D ) ja sain 5000kcal. otin lämmintä ruokaa samat annokset ku mulla tulee (n.2-3 dl lihakastike ym.) ja leivän päälle pelkästään sipaisun margariinia. pähkinäkourallisen laskin vain reilu 20g ja se voi iso kourallinen olla enemmänkin.

ei ihme että paino nousee kun noin keyvt syö nuin perkeleesti. suosittelen rajoittamaan ennen ku poksahtaa joku sisäelimistä...

ja proteiinia tulee 320g, hiilareita 430g ja rasvaa 220g. ei siis suhteettomasti hiilaria niin ku moni on sanonu.

aivan

samaa mieltä noista hiilareista. moni säikähtää heti tota leivän määrää, mutta eikös sitä jossain oo sanottu et sellainen normaali määrä on noin 7-10 palaan päivässä.

samaa mieltä noista hiilareista. moni säikähtää heti tota leivän määrää, mutta eikös sitä jossain oo sanottu et sellainen normaali määrä on noin 7-10 palaan päivässä.

Leipätiedotuksen sivuilla, vai? :D

Tän hetken syömiset päivässä 300g prode 700hiilarit 130g rasva :) piti nostaa ku ei alkanut tuloksia ja lihaa tulee, liian järjetön aineenvaihdunta :) ennen vedin 250g 500g 100g eikä paino noussut ollenkaan (oma paino 98-100) onneks ei viel maha oo alkanut kasvaan, tai sit oon läpipaska xD

heh

noh kunnos mies ei ruokaa pelkää. (pitäähän sitä polttoainetta olla)
kaverilla on asenne kohdallaan =)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom