Lihasten menetys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tytteli
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on nyt tullu pisin treenitauko vuosiin (yli kk) erinäisten sairasteluiden myötä :itku: ...paino on tippunut reippaasti koska ruokahalu on mennyt, kaiken lisäksi yleiskunto tällä hetkellä huono. Kysyisin muilta vastaavan kokeneilta, eli onko mahdollista saada ne menetetyt lihakset suht nopeasti takaisin..? Tarkoitan lähinnä, että kun joskus pääsen taas treenaamaan, meneekö siihen kauan ts. miten se lihasmuisti sitten toimii..? Tällä hetkellä harmittaa vietävästi, kun on kerran nähnyt kovan vaivan lihasten eteen... :(

Ei kuukausi vielä maata kaada, itse olen myös joutunut pitämään reilun kuukauden taukoja ja muistaakseni lihakset palautuivat melkolailla entiselleen muutaman viikon treenaamisen jälkeen. Kantsii vain muistaa, ettei heti ensimmäisenä lähde heiluttelemaan mahdollisimman isoja painoja, vaan käy aluksi lihakset läpi pikkasen kevyemmillä raudoilla.

Nyt tosin on vieläkin onnettomampi tilanne, nimittäin toukokuun alussa olin autokolarissa enkä vieläkään ole päässyt salille rehkimään ja lihakset ovat kutistuneet silminnähtävän paljon. Käsittämättömän sitkeä ja voimia vievä niskajumitus on kyllä tosi tehokas treenin estäjä, olen nimittäin huomannut, että yllättävän monessa liikkeessä rasittuvat niska- ja selkälihakset. Edes vatsalihaksia ei voi tehdä ilman painoja, mistään kyykyistä puhumattakaan. :(

Paino on tippunut vajaat viisi kiloa, niin että ei kovin naurata. Varsinkin, kun peilistä näkee, ettei se pudotus ole suinkaan ollut rasvakudoksesta...mutta minkäs teet, kun ei pysty mitään tekemään eikä ruokakaan ole riittävästi maistunut.

Fysioterapeuttini arveli, että jos treenitauko venyy puoleen vuoteen ja siitä yli, joutuu salilla tekemään kyllä tosi paljon ja pitkään töitä entisen kunnon saavuttamiseksi. Muutaman kuukauden tauosta hän totesi, että kyllähän se töitä teettää, mutta lihakset muistavat tehdyn työn kuitenkin melko helposti.

Kiinnostava kysymys. Itse olen palailemassa ruotuun paljon pitemmän tauon jälkeen.

Kovassa kunnossa kuukausi varmaan voi tehdä isonkin kuopan mutta toisaalta taas kovaa rasitettu keho tarvitsee aika kauan kokonaan rentoutua. Jopa minä olen joskus todennut että 5 päivän tauko ei tunnu missään mutta sitten alkaa joka paikka särkeä, kai se on jotain "täydellistä palautumista"?

Tietämättä asiaa ja omalla tuntumalla sanoisin että voima kyllä palautuu äkkiä kuukauden tauon jälkeen, lihaksen muodosta en niin tiedä (en ole seurannut). Ja on hyvä, että ruokahalu seuraa kulutusta, se olisi kaiken kruunu kun paino pysyisi samassa mutta housut jäisi pieneksi !

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom