SUPERCARB 1kg -40%

Lihasta kerätessä

Ikä
42
Tää kysymys on naisille mutta jos joku äijä haluaa kommentoida niin antaa palaa. Naisille siksi, että lihaskasvun nopeus on naisilla hitaampaa ja vaatii vähän eri näkökulman asiaan...

Eli te jotka keräätte lihasta lisää, minkä mukaan syötte? Nälän mukaan vai lasketteko kaloreita vai miten "varmistatte" että lihaksilla on riittävästi energiaa kasvaa? Onko tullut massaa lisää ja jos on, paljonko? Kumpaa enemmän (arvio), lihasta vai rasvaa?

Kesän aikana en viitti alkaa varsinaisesti massaa keräileen, enkä myöhemminkään samassa mielessä kuin miehet mutta silti kiinnostas vähän tarkemmin tietää, millä keinoin vois optimoida lihaskehitystä ilman että paisuu norsuks. Mä siis oon sitä tyyppiä joka kyllä lihoo jos syö niinku huvittaa...unofortunately :(
Toistaseks oon lähinnä treenaillu rasvaa poistaakseeni ja kunnon vuoksi. Jaloissa on lihasta about riittävästi mutta jos sitä tulee lisää oikeisiin kohtiin niin tack så mycket. Käsivarsiin kaipaisin kyl taas ihan näkyvää pattiakin ;) vaikkei mulla ihan riukukädet olekaan.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Vastaan nyt, vaikken koskaan ole varsinaisesti hakenut lihaskasvua.

Ennen kuin aloitin punttitreenin, taisin painaa sellaisen 60kg (168cm, pituuskasvu jo pysähtynyt). Nykyään painan palttiarallaa 70kg. Ja onhan sitä pattiakin kertynyt.

En myöskään ole koskaan varsinaisesti laskenut kaloreita. Talvella aloitin kerran sellaisella laskurilla, mutta päivän kolmanteen ateriaan päästyäni mittarissa oli jo jotain 2400kcal, ja lopetin laskennan siihen :D Eikä siihen edes sisältynyt esim. margariini kolmen aamiaisleivän päällä eikä illan syömiset. Kokonaismäärä olisi luultavasti noussut reippaasti päälle 3000:n. Silti viimeisen vuoden ajan paino on pysynyt koko lailla samoissa lukemissa, joten kulutus lienee kovaa. Nyt olen neljän viikon ajan vähän kevennellyt ja kiristellyt, rasvaa on tirissyt mutta vaa'alla en ole muistanut käydä silloin kun olisi ollut mahdollisuus. Tuskin on kovin paljon paino pudonnut. En ole hirveän tiukassa kunnossa, mutta toisaalta en ole koskaan ollutkaan. Veikkaisin että lihasta on tullut vuosien varrella sellaiset 6-7kg. Mutta se on veikkaus. Edes rasvaprosenttia en ole koskaan mitannut. Mulle on pääasia se, että rautaa nousee :p

Nälän mukaan olen aina syönyt, ja usein silloinkin, kun ei ole nälkä ollut. Nykyään kyllä syön kai terveellisemmin, mutta sikamättöjäkin tippuu alas toisinaan.

Luulen kyllä, että jos lihasta haluat, niin ei kannata vähään aikaan huolehtia siitä rasvasta. Kyllä sen saa sitten kuorittua, mutta kovin tiukkana lihaksen hankinta on varmasti todella hidasta ja tuskaista touhua, kun (ja jos) puhtain keinoin yrittää.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Kiva että otit asian puheeksi, tää massan/voiman kasvattaminen on ainakin mulle erityisen vaikea juttu monestakin syystä:

Ensinnäkin, mä olen rakenteeltani sellainen "H&M läskinen luuranko" eli pysyn kyllä nk. hoikkana ihan helposti asiaa sen kummemmin ajattelematta, mutta lihasten kasvattaminen onkin sitten ollut yhtä tuskaa. Mä kyllä lasken päivittäiset kalorit ja hiilari-proteiini-rasva suhteet niin, että jako olis suunnilleen: 55-65% (h) - 25-35% (p) - 10-20% (r). Syön 5-6 kertaa päivässä, suurin ateria n. tunti treenin jälkeen. Lisäravinteita otan myös, jatkuvassa käytössä on palautusjuoma (valmis), proteiini ja kreatiini. Kokeilin myös jossain vaiheessa reilun kuukauden ajan Weiderin gaineria, mutta en kyllä huomannut siitä mitään hyötyä olleen muuta kuin kuvottava olo päivästä toiseen (mistä ikinä sitten johtuikin).

Treeniohjelmaa vaihtelen (tai ainakin jotain osia siitä) joka neljäs-viides viikko, jottei keho ehtisi liikaa sopeutua. Harjoittelen niin, että pisin sarja on max. 12 toistoa ja yleensä nostan painoja sarjojen loppua kohti samalla toistojen määrää laskien. Mulle tää tapa on sopinut parhaiten, sillä jos nostan toistojen määrää eli joudun pienentämään painoja niin sitten se meneekin jo ihan hinkkaamiseksi eikä ainakaan mun lihaksisto sillä tavalla kehity sitäkään vähää. Sen sijaan tällä systeemillä olen saanut tasaisesti painojen määrää nostettua, joten ilmeisesti voimakin on siinä kasvanut.

Viimeisen vuoden aikana mun paino on noussut vaivaiset kolme kiloa, ei läskiä vaan lihasta (pihtimittaus plus peili kertoo näin). Eli aivan surkeeta tää eteneminen tällä tasolla on. No, nyt sitten toisaalta pitää myöntää, että mä teen aika paljon aerobista viikoittain (milloin mitäkin, joko juoksua, spinningiä, aerobicciä tmv.) joten vaikka olen yrittänyt huomioida tämän lähinnä safkassa ja syödä niinä päivinä enemmin hiilareita, niin ilmeisesti se kuitenkin verottaa tätä salipuolta liikaa. Eli vika tähän heikkoon kehitykseen on myös ihan omassa päässä ja valinnoissa. Mutta tää kysymys massan ja voiman kasvattamisesta on sikäli monimutkainen, että mäkään en haluais bulkata, koska tässä mun nykyisessä olomuodossani on se hyvä puoli, että se vähä, mitä lihasta on, näkyy ja erottuu edes jotenkin kun siinä päällä ei oo hirveesti rasvaa. Ja toisekseen, mulla ei oo mitään erityistä tavoitetta esim. voiman suhteen, mun tavoitteet on lähinnä peilin kautta nähtävissä eivätkä ne myöskään ole mitään kilpakehonrakennukseen viittaavia, joten siksi kait mä olen jaksanut "taistella" pikku hiljaa eteenpäin tän harrastuksen kanssa. Tosin, täytyy myöntää että onhan tässä parin viimeisen vuoden aikana aikamoista turhautumista ollut kehissä. Tuntuu, ettei sitä massaa EDES tällä mun melko alhaisella vaatimustasolla tähän kroppaan vaan treenaamalla ja syömällä saa aikaiseksi.

Tulipas aikamoisen sekava viesti.... mutta pointtina siis se, että tosi vaikeeta se rasvattoman massan kerääminen on, ainakin mulle. Melkein kaikkea on jo tullut kokeiltua eikä tuloksilla voi tosiaankaan kehua. Pitäisköhän siirtyä sauvakävelyyn ;)

Deen kehityshän vaikuttaa tosi hyvältä, kolme kiloa lihasta vuodessa naiselle on hieno saavutus! Tätähän tämä on, hidasta mutta lopulta palkitsevaa. Itse olen vääntänyt punttia tosissani lihasten kasvatus tavoitteenani seitsemisen vuotta. Tulosta on tullut ja vihdoinkin alan olla siinä pisteessä, että vieraatkin huomaavat minun treenaavan.

Kilpailen fitnessissä, joten kropan koostumus on minulle tosi tärkeää. Kantapään kautta olen huomannut, että jos bulkkaa reilusti ja vaikka tuntisi saavansa hyvin lihasta, toivottoman pitkällä ja rankalla dietillä niistä kuluu (suurin) osa pois. Parhaat tulokset olen saavuttanut pysyttelemällä viiden kilon sisällä kisapainosta treenikaudella. Sellaista veitsen terällä oloahan se on, pitäisi syödä tarpeeksi muttei liikaa:rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom