Lihaskireyteen apua

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei,

Taas on pakko viisaammilta kysyä. Tarjolla on paljon eri hoitomuotoja yms., mutta oikeasti olen aika hukassa, minne kannattaisi nyt suunnistaa seuraavaksi kipuilevien lihaksien kanssa. :jahas:

Minulla on siis "krooninen lihaskireys" ympäri kroppaa. Pahimmat kivut ovat oikeassa jalassa ja alaselässä sekä niskassa ja kaulassa. Oikeassa jalassa on vihlovaa kipua mm. säären etuosassa (osittain penikassa), nilkassa, jalkapöydässä ja pohkeessa. Ilmeisesti kipua syntyy tuolta pohkeen yläosasta. Se on siis säteilevää/vihlovaa kipua, joka vaihtaa paikkaa. Pahinta kipuilu on nukkumaan mennessä ts. maatessa (kyljellään vielä korostuu).

Olen loukannut onnettomuudessa niskan ja leuan. Nivelissä ei vikaa ole, mutta lihaskireys on tullut jäädäkseen. Minua hoidetaan pian purentakiskolla ja hammaslääkäri kehotti menemään kasvoihin & niskaan erikoistuneelle fysioterapeutille. Suhtauduin skeptisesti fysioterapiaan: minulle tehtiin tukipohjalliset, hoidettiin muka niskaa "harjoitteilla", ja tulos oli nolla. Mihin se kireys lähtee? Kävin myös koko kropan hierottamassa yhdelle fysioterapeutilla, eikä se tuntunut kuin vähän etureidessä, ja tulos oli jälleen nolla.

Siirryin urheiluhierojalle jalkojeni takia. Ensimmäinen kerta sattui todella paljon ja olin kuulemma aivan umpijumissa kaikkialta jaloista. Pohkeet, pakara ja takareidet olivat pahimmat alueet. Kyynärpäällä ei voitu vielä aukaista pakaran lihaksia - en olisi kestänyt kipua. Kävin sitten viikon päästä uudelleen. Ensimmäinen kerta auttoi jo liikkuvuuteen, enkä ollut pyörtyä venytellessä kotona/treenien jälkeen. No, viime hieronnasta noin 4-5 päivän päästä kivut ovat koventuneet ja viikon jälkeen en saanut nukuttua yöllä. "Unikaverina" 3 kylmäpussia ympäri jalkaa ja silti 1,5 h lähes huusin tuskissani kivun takia. Huh. Tälle viikolle en hierontaa saanut, joten kestettävä on.

En vain ymmärrä, miten tämä kipu on koko ajan päällä. Lihakset ovat koko ajan kireänä: selkä, alaselkä, hartiat ja nuo hiton jalat (mainitaan vielä erikseen lonkankoukistajat myös). Hieronta tuntuu avaavan paikkoja, hieroja on todella hyvä ja olen siihen tavallaan tyytyväinen, mutta en kai voi loppuelämääni käydä joka viikko hieronnassa ja sitten tulee kuitenkin pian oireet takaisin. Toki ei ole vielä voinut täydellä paineella hieroa, koska lihakset ovat tosiaan niin umpijumissa ja nyt jo korkeasta kipukynnyksestäni huolimatta on kestämistä. :rolleyes:

Mitä sitten treenaan? Käyn sauvakävelyllä/aamulenkeillä (en pysty juoksemaan kireiden lihasten takia -testattu on..), spinningissä 2-3 krt/vko, bodycombatissa 1 krt/vko, bodypumpissa ja treenaan VK-treeniä noin 2 krt/vko tunnin ryhmäliikuntana. Pumpissa oli eilen niin kovat kivut joka liikkeessä, että sen jätän tauolle. Tuntemus oli kamala: kiristi jokaista lihasta joka paikasta. Ranteitakin alkoi jumittaa, reidet aivan hirveät (huom! Ei mitään sarjaväsymystä tms.) jne. En ole vielä tuollaista pumppikokemusta saanut. Ilmeisesti kestävyys on lihaksissa huono ja tuntui, että hermot vain ärtyivät. Olenkin nyt miettinyt, jos jättäisi lihaskestävyyden reippaasti hyllylle ja alkaisi 2-jakoisella treenata salilla. Toisaalta, tekeekö se vain pahaa näille lihaksille? Pitäisi vahvistaa ja saada voimaa luikkuun vartalooni. En nyt bulkkaa tms., mutta siis voimaa ja nopeuttaa lihasten aineenvaihduntaan reippaan salitreenin kautta, koska pump ei nyt ainakaan paranna oloani mihinkään suuntaan. :jahas:

Painotus treenissäni on siis aerobisessa puolessa, mutta sitä lihasvoimaa tarvitsisi spinningissä, combatissa jne. Täytyy vielä sanoa, että ekat 10 min esim. combatissa ja muista "hyppivistä" tunneista (VK-treeni) ovat tuskaa. Kun verenkierto lähtee lihaksissa vähänkin liikkeelle, pystyn tekemään ja ne kivut eivät ole enää niin kovat. Liikunnassa tunnen vain kireät lihakset, mutta kyllä eilinen kova spinning meni ihan ok, eikä sattunut. Outoa.

Mistä tässä nyt tietää, onko tulehdus lihaksissa? Mistä sen tunnistaa? Rasitusvamma? Ei liikunta tunnu pahentavan - lepopäivät eivät mitään ole auttaneet tai se yksi lepopäivä. Sain hammaslääkäristä vahvaa kipulääkettä 3 krt päivässä otettavaksi, joten sillä kai se lihastulehdus lähtee, jos sellaista on. Väsyttää vain pirusti lääkkeet. Pitäisikö mennä ortopedille? Urheilulääkärille? Kuka noita kireyksiä voi tutkia vai odottaako vain, että hieronta ja venyttely tehoavat ja saan joskus "toimivat" jalat? Olen sentään elänyt sitäkin aikaa, että oli normaalia treenijumia, mutta tämä on nyt kyllä täysin erilaista! :(

Minkähänlainen sun ruokavalio on nykyään? Ei tarvii alkaa lihotuskuurille, mutta mä veikkaan kyllä että sä syöt edelleen ihan liian vähän kulutukseen nähden.
Ja joo, Pumppi ehdottomasti tauolle, sitä ei muutenkaan suositella jos on jos jonkinnäköistä kirrausta siellä sun täällä.

Yksi lepopäivä ei todellakaan auta jos kroppa/lihakset on totaalisessa ylirasitustilassa- niinkun nyt kuulostaa. Muutaman viikon lepo (kävelyä, aktiivista venyttelyä) saattaisi auttaa.

Hieronta on vain tilapäinen apu, mutta et sä voi elämääsi sen varaan pistää.

Tulee hieman mieleen tapaus, johon törmäsin Australiassa asustellessani. Kaveri kärsi siellä lähes koko kropan kattavasta lihasjumista. Pahin jumi oli selässä ja jaloissa, ja liikunnasta ei oikein tahtonut tulla mitään. Oireet pahenivat jossain määrin aina iltaisin ja öisin. Ahkerasta venyttelystä tai hieronnasta ei ollut hyötyä. Eräs fysioterapeutti sitten diagnosoi homman johtuvan suolojen puutteesta/epätasapainosta, joka johtuu jatkuvasta hikoilusta ja runsaasta pelkän veden juonnista. Hieman tuo diagnoosi silloin epäilytti, mutta paikallinen lämmin ilmasto ja pitkään jatkunut kova treenaaminen tukivat kyllä väitettä. Kaveri sitten kokeili lisätä kaikkeen juomaveteen puhdistamatonta suolaa ja melko runsain määrin. Muutamassa päivässä jumi helpotti selvästi ja parissa viikossa kroppa oli entisellään. Enpä tiedä kuinka todennäköistä on saada itsensä tuohon tilaan täällä Suomen kylmyydessä, mutta ei se varmasti mahdotonta ole. Varsinkin kun treenaat paljon ja mikäli juot pelkkää vettä, etkä syö kovin suolaisia ruokia. Suolaksi tähän touhuun suositellaan sitten tosiaan puhdistamattomia suoloja, esim ruususuola, kristallisuola, merisuola ja mitä näitä nyt on.

Jos joku osaa perustella tarkemmin, miksi tuo suolojen huuhtoutuminen kropasta ilmenee lihasjumina tai onko koko asia ylipäänsä mahdollista, saa kommentoida.

Laitapa tähän vaikka sun yhden pv ruokailu ylös, ja siis kaikki mitä suusta menee alas! Käytätkö suolaa tai rasvoja ruuassa miten? Vähennä nyt sitä treeniä vaikka niin että käyt joka toinen pv ja joka toinen on lepoo. Ja siellä hierojalla ois asiallista käydä joka tapauksessa se ainakin kerran kk jos on taipumusta jumimiseen, mut sellasella joka tietää mitä tekee eikä oo mikään "silittelijä" :) Jos nyt olis niin että tuo on hermostoperäistä niin siihen voi auttaa "gaba" jota saat tilaamalla esim. Englannista ja tulee perille asti vaikka on luokiteltu lääkeaineeksi Suomessa. Itse veikkaisin sun tapauksessa että ravinto ja suolat jne ei vastaa treenin vaatimaa tarvetta.

Tarkemmat (ja yksityiskohtaisemmat) perustelut jätän muille paremmin sen hallitseville, mutta tottakai tuo on mahdollista ja jopa todennäköistä reilusti urheilevalla/hikoilevalla ja runsaasti vettä juovalla. "Suolojen liikkeeseenhän" tuo lihasten toiminta perustuu, joten jos niistä on puutteita, niin tokihan sillä vaikutuksensa aina on.

"Jos joku osaa perustella tarkemmin, miksi tuo suolojen huuhtoutuminen kropasta ilmenee lihasjumina tai onko koko asia ylipäänsä mahdollista, saa kommentoida."

Jaa, ensi arvaukselta vois veikata et hermot kireellä. Siis en tarkota et korvien välissä vaan ihan siellä jossain selkärangan välissä. Hierojan massit voi säästää käyttämällä foam rolleria, jos tykkää masokismista. Tota alaselkää ei tietenkään hierota tai venytellä vaan sitä pitää vahvistaa, vaikka vetäisit 200kg maasta niin silti alaselkä kaipaa aina vahvistusta ja enemmän lihashallintaa. Kaikki pumpit ja voimaharjoittelut saat unohtaa, muuten ei parane koskaan. Jotain special fysioterapiaa selkeästi tarvitaan, täys lihastasapainokartoitus ja tarvittaessa vaikka hermoratatutkimus. Itsellä ainakin oli hermovamman takia paikat ihan helvetin jäykkänä eikä mikään auttanut mut sit kun hermo parani niin kaikki paikat rentoutui automaagisesti.

Tähtityttö: Juttelin eilen tästä ylirasitustilasta. Pidän ensi viikon kevyenä: tällä hetkellä spinning tuntuu parhaalle kropan kannalta. Sen sijaan pomput yms. jäävät jo loppuviikolta väliin. Kaksi spinningiä ajelen tuntemusten mukaan.

Ruokavalioni on kevyt, mutta syön kyllä. Olen vegaani, joka tosin syö monipuolisesti: myös rasvaa & proteiinia. Toisaalta en kammoksu hiilareitakaan. Mulla on ikävä kyllä myös keliakia, mutta olen leiponut kuitupitoisia rieskoja & sämpylöitä sekä löytänyt hyviä valmiita vaihtoehtoja. Syön siis ihan tasaisesti ravintoaineita.

Tuo suolanpuute on varmasti aiheellinen! Juon pelkkää vettä, mulla on tosi kova janontunne ja käytän ruuassa vähäsen mineraalisuolaa. Kiitos vinkstä!

Uskoisin, että tällä hetkellä jumia/lihaskireyttä yms. tulee koko ajan multa leuasta. Poski on ollut kipeä koko päivä ja sieltä tulee kipuja kaulaan & niskaan, sieltä alemmas ja lopulta alavartaloon. Burana auttaa aika heikosti. Ihmettelen välillä myös jalkapöydän kipuilua.:jahas: Ensi viikolla pääsen hierojalle ja hyvällä tuurilla noihin leukaperäisiin lihasjuttuihin erikoistuneelle fysioterapeutille. Hammaslääkäriltä sain suositukset tuohon, vaikka olen tosiaan vähän skeptinen fysioterapian suhteen.

Tuo suolanpuute on varmasti aiheellinen! Juon pelkkää vettä, mulla on tosi kova janontunne ja käytän ruuassa vähäsen mineraalisuolaa. Kiitos vinkstä!

Uskoisin, että tällä hetkellä jumia/lihaskireyttä yms. tulee koko ajan multa leuasta. Poski on ollut kipeä koko päivä ja sieltä tulee kipuja kaulaan & niskaan, sieltä alemmas ja lopulta alavartaloon. Burana auttaa aika heikosti. Ihmettelen välillä myös jalkapöydän kipuilua.:jahas: Ensi viikolla pääsen hierojalle ja hyvällä tuurilla noihin leukaperäisiin lihasjuttuihin erikoistuneelle fysioterapeutille. Hammaslääkäriltä sain suositukset tuohon, vaikka olen tosiaan vähän skeptinen fysioterapian suhteen.

Jalkapöytä ja takareidet saattavat kipuilla myös esimerkiksi väärien suoritustekniikoiden takia. Esimerkiksi pakara ei aktivoidu kunnolla, keskivartalo ei aktivoidu kunnolla jne jne. Mutta tälleen nettiteitse näkemättä on paha sanoa muuta.

Jalkapöytä ja takareidet saattavat kipuilla myös esimerkiksi väärien suoritustekniikoiden takia. Esimerkiksi pakara ei aktivoidu kunnolla, keskivartalo ei aktivoidu kunnolla jne jne. Mutta tälleen nettiteitse näkemättä on paha sanoa muuta.

Mulla on mielestäni ongelma lihasten epätasapainossa. Esim. oikean ja vasemman puolen lihasmassassa on näkyvä ero. Oikealla puolella (kipeä) on vähemmän lihasmassaa. No, yleensä ihmisillä on eroja noissa puolissa, mutta mulla kuulemma ihan näkyvästi - fysioterapeutin ja yleislääkärin mukaan. Lihaskireyksiä on molemmilla puolilla, tosin kivut oikealla. Jumit lähtevät sieltä leuasta/poskesta (kipuilee posken lihakset nyt..) kaulaan, hartioihin, selkään, pakaraan, lonkankoukistajaan, lähentäjään, pohkeeseen, nilkkaan ja jalkapöytään. Hassuinta oli eilen ja toissapäivänä jumalaton kipu ranteessa sekä forkuissa (vai mikä on se sisäpuoli tuosta käsivarresta, ranteesta ylöspäin?). Jopa "kämmenpöytä" kipeili.

Lisäsin suolaa nyt taas: merisuolaa, mineraalisuolaa. Otan merisuolaa ihan paloina, nappailen magnesiumia. Ihan kuin se jalkoja olisi vähän auttanut, eikä ole niin jano. Juon tosi paljon, mutta mulla on myös hirmuinen jano usein. Huvikseen juomista ei juuri ole, mutta vettä kuluu helposti 4 l päivässä. Vissyjä en käytä - kesällä tuli kai juotua liikaa. :jahas: Jalkoihin on auttanut myös, etten ole keskiviikon jälkeen käynyt hyppyjä sisältävillä tunneilla eli lenkkeillyt ja ajanut spinningiä vain. Rakastan tuota sisäpyöräilyä eniten! Pump ja lihaskuntotreeni ovat tauolla. Josko ensi viikon keventelyjen jälkeen uskaltaisi alkaa tekemään sitä punttitreeniä, että vähän saisi lihaksia vahvistettua. Hoikkahan mä olen, tällainen kestävyysurheilijamaisen keponen.

Huomenna menen muuten hierojalle, joulukuun alussa fysioterapiaan (kyllä, tällä kertaa "leukaspesialistille") ja parin viikon päästä fysiatrille.

Guerlainn: -Ihan ensimmäisenä pyydä fysiota/fysiatria tarkistamaan ryhtisi sekä liikkuvuuksien symmetriaa, niin liikkeessä (kävely, kyykyt, kierrot ym.) kuin eri asennoissakin (istuminen, seisominen ym.). Nuo ryhtivirheet kun miltei poikkeuksestta on peräisin lantion virheasennoista ja/tai sen toimintahäiriöistä. Lantion virheasennot/-toiminta saakin sitten aikaiseksi oireita ihan koko kroppaan.

"Mulla on... ...kämmenpöytä" kipeili."

Tuo monipuolinen syöminen (varsinkin) vegaaneilla voi tarkoittaa oikeastaan iha mitä vain. Oletko koskaan esittänyt ruokavaliosi sisältöä kenelekkään, joka oikeasti on perillä nuista ravintoasioista. Ruuasta kun pitää saada paaaaaljon muutakin kuin niitä rasvoja, proteiinejä ja hiilareita. Miten esim. b-vitamiinien ja mineraalien saanti?

"Ruokavalioni on kevyt, mutta syön kyllä. Olen vegaani, joka tosin syö monipuolisesti: myös rasvaa & proteiinia. Toisaalta en kammoksu hiilareitakaan. ...Syön siis ihan tasaisesti ravintoaineita."

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ruokavalio on yksi tekijä, mutta kiinnittäisin huomiota treeniinkin. Jos hinkkaa (paljon toistoja) usein ja hartaasti eikä anna keholle aikaa palautumiseen niin se vetää lihakset todella helposti jumiin. Isoilla painoilla vähän toistoja ei ole niin paha jumittamaan lihaksia, vaikka voisi kuvitella toisin. Vaikuttaa siltä, että yrität vain vetää valittua treeniohjelmaa läpi eli mahduttaa kaiken "tarpeellisen" siihen noilla erityyppisillä treeneillä. Tärkeintä olisi kuitenkin oppia kuuntelemaan kehoa ja tarkkailemaan ylikunnon oireita, joista yhtenä voisi hyvinkin pitää lihasten kireyttä, ja säätää treenaamista sen mukaan.

itsellä oli samankaltainen ongelma pitkään, hieronnasta en saanut juurikaan apua, paljon venyttelyä jokapäivä, pikkuhiljaa kehon oikeaan asentoon pakottaen.
miten kääntyykö perse jompaan kumpaan suuntaan kyykätessä, oikealle?
vipareita sivulle tehdessä vaikea pitää kroppa tasapainossa, pää kääntyy, oikealle?
toinen käsi menee eritavalla liikkeissä, piänti heikkouden tunnetta ja vähäistä tunnottumuutta, vasemmassa?
jos tämän tyyppistä oiretta, ilmoittele, autan miälelläni tarkemmin.

Back
Ylös Bottom