• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Lihaskasvu - Mikä siellä oikeastaan kasvaa?

Liittynyt
7.8.2008
Viestejä
143
Mä olen aina ajatellut, että lihaskasvu tarkoittaa koko lihassolun suurenemista. Sitten luin tämän:

http://en.wikipedia.org/wiki/Muscle_hypertrophy

Jos tuo teksti on oikeassa, niin kehonrakennuksella kasvatettu lihasmassa onkin vain jotain pirun limaa, joka ei vaikuta lihaksen toimintaan millään tavalla.

Toi pistää tosin mut tosi sekasin. Miksi ylipäätänsä jokin, mikä ei liiku, saisi rasitusvammoja? Täh?

Kertokaahan viisaammat: Mikä siellä lihassolussa kasvaa, ja onko siitä mitään hyötyä lihaksen toiminnalle?
 
Liittynyt
2.3.2008
Viestejä
730
limaa ? mistä sä siis puhut

the body responds by overcompensating, replacing the damaged tissue and adding more

Keho vastaa ylikompensaatioon, korjaamalla vahingoittunutta kudosta ja lisäämällä sitä.
 
Liittynyt
7.8.2008
Viestejä
143
"several repetitions (generally 12 or more) against a sub-maximal load facilitates mainly sarcoplasmic hypertrophy (professional bodybuilders and endurance athletes)"

Ja tuo sarcoplasminen hypertrofia tarkoittaa taas sitä että semmonen solun sisänen lima kasvaa.
 
Liittynyt
27.2.2008
Viestejä
4
Kyllä olet ollut ihan oikeilla jäljillä, eli lihassolut kasvavat kun treenataan. Ne eivät lisäänny vaan kasvavat.
En kerenny lukea tuota linkkiäsi tarkemmin että mistä limasta siellä kerrotaan vai ootko käsittäny jotain väärin :D

http://www.solunetti.fi/fi/histologia/lihassyy/

Tuossa nyt on jonkinlainen kuva lihassolusta. Lihassolu siis koostuu useista aktiini- ja myosiini filamenteista, jotka saavat aikaan sen että lihas supistuu. Näiden filamenttien lisääntyminen yksittäisten lihassolujen sisällä tuo sitä pihviä.
Toki ne nämä uudet filamentit siellä liikkuu ja työtä tekee samalla tavalla kun muutkin, ja tästä seuraa voimien lisääntyminen.
 
Liittynyt
7.8.2008
Viestejä
143
Tuon wiki linkin mukaan nuo "filamentit" eivät kehonrakentajalla lisäänny. Ne lisääntyvät vain kun mennään yli 90%1RM, ja silloinkin lihas kasvaa vain hyvin pienissä määrin. Tuo on siis wikipedian versio.
 
Liittynyt
27.2.2008
Viestejä
4
Tuon wiki linkin mukaan nuo "filamentit" eivät kehonrakentajalla lisäänny. Ne lisääntyvät vain kun mennään yli 90%1RM, ja silloinkin lihas kasvaa vain hyvin pienissä määrin. Tuo on siis wikipedian versio.
Siinähän sanotaan että painot 80-90% lisää filamentteja, eikä tuo minusta niin huuhaalta kuulosta. Jos penkki max on 100kg niin kyllä minä lihaskasvun toivossa valitsisin juurikin sarjapainot väliltä 80-90kg, eli toistot sarjoihin jotakuinkin 6-10? Tälläsiä toistomääriä sitä kai yleensä suositellaankin.
Eikä nuo prosentit tietenkään absoluuttisia totuuksia ole, yksilöllinen vaihtelu on kova sana tässäkin.

Tuo "lima" :hyvä: homma mistä tuossa puhutaan on just sitä pumppi treeniä eli verta lihaksiin ja sitä kautta kasvua. Ilmeisesti auttaa venyttämään lihaskalvoja ja sitä kautta luomaan edellytyksiä tuolle "oikealle" kasvulle, eli filamenttien lisääntymiselle.
 
Liittynyt
7.8.2008
Viestejä
143
Juu mutta kun siellä sanotaan että niiden filamenttien lisääntyminen ei vaikuta paljoakaan lihaksen kokoon.
No pumppi nyt ei tähän liity mitenkään :D.

Vatuttaa niin ankarasti nyt toi wiki artikkeli että kumotkaas joku nyt se ja pian.
 
Liittynyt
27.2.2008
Viestejä
4
Juu mutta kun siellä sanotaan että niiden filamenttien lisääntyminen ei vaikuta paljoakaan lihaksen kokoon.
No pumppi nyt ei tähän liity mitenkään :D.

Vatuttaa niin ankarasti nyt toi wiki artikkeli että kumotkaas joku nyt se ja pian.
Minusta siinä sanotaan selvästi että myosiiniperäinen kasvu dominoi tuota pumppi kasvua.

Strength training typically produces a combination of the two different types of hypertrophy: contraction against 80 to 90% of the one repetition maximum for repetitions (reps) causes myofibrillated hypertrophy to dominate (as in powerlifters, olympic lifters and strength athletes), while several repetitions (generally 12 or more) against a sub-maximal load facilitates mainly sarcoplasmic hypertrophy (professional bodybuilders and endurance athletes).
 
Liittynyt
7.8.2008
Viestejä
143
Saatan olla vähän pihalla, mutta kaksi kysymystä:

1. Missä tuossa puhutaan pumpista?
2. Pumppihan on siis sitä, että lihaksen pienet verisuonet täyttyvät aineenvaihdunnallisilla jätteillä, jolloin veri pakkautuu lihakseen. Mitä ihmettä siis on pumppi kasvu?


Kattelin tossa äsken t-nationin foorumeita, niin siellä kyllä oltiin sitä vastaan, että se lima kasvaisi mihinkään.
 
Liittynyt
27.1.2004
Viestejä
7 097
Jaahas, se vissii onpi perjantai... No vastataan.

1. Kannattaa varoa sitä liman kasvattelua. Uusimpien itäguinepapualaisten tutkimusten mukaan niiden kasattaminen aiheuttaa pohjoisen pallonpuoliskon valaiden lisääntymiskyvyn heikkenemistä ja vähentyneen valaskannan kautta planktonin määrän lisääntymistä vesistöissä, joka johtaa siihen, että vedet sumeenee pohjoisatlantilla ja se taas meinaa, että valtaisan suosion omaava sukellusmatkailu kärsii pohjoisnorjan vuonoilla matkailijakadosta. Kuka sitä ny haluaa, hä?

2. Ei. Uusiseelantilaisten lampaiden villa ei ole sen pehmämpää kuin austaraalialaisten sukulaistensa. Tosin vertailu tehtiin valmiista villapaidoista, joten tulokseen voi vaikuttaa kutojien väliset erot, nousuveden korkeus kutomahetkellä ja columialaisen kahvin kilohinta metrotukussa.

Mutta kyllä se siitä.
 
Liittynyt
27.2.2008
Viestejä
4
Saatan olla vähän pihalla, mutta kaksi kysymystä:

1. Missä tuossa puhutaan pumpista?
2. Pumppihan on siis sitä, että lihaksen pienet verisuonet täyttyvät aineenvaihdunnallisilla jätteillä, jolloin veri pakkautuu lihakseen. Mitä ihmettä siis on pumppi kasvu?


Kattelin tossa äsken t-nationin foorumeita, niin siellä kyllä oltiin sitä vastaan, että se lima kasvaisi mihinkään.
Ei siinä suoraan puhutakkaan pumpista, mutta puhutaan kasvusta joka tapahtuu kun tehdään toistoja 12 tai yli. Eli tälläinen 12+ toiston sarja loppuun asti tehtynä synnyttää juurikin sitä pumppia eli verta lihakseen ja silloinhan se lihas "kasvaa", tai pikemminkin turpoaa. Tämä kasvun muoto siis ei ole pysyvää, eikä sen takia niin tehokasta kuin filamenttien lisääntyminen.
Tuolla "pumppi kasvulla" tarkoitan just sitä turpoamista, jonka avulla saadan lihaskalvoa venymään mahdollisesti vieläpä tehostettuna sarjan jälkeisellä venytyksellä. (tai tämän takia itse ainakin pitkiä sarjoja teen noitten lyhyempien tueksi)
 
Liittynyt
7.8.2008
Viestejä
143
ÖÖööÖÖöö.. Siis pumppi on vaan sitä, että lihakseen pakkautuu verta, se ei liity lihaskasvuun millään muulla tavalla, kuin sillä, että se hetkellisesti antaa lihassoluille hieman lisää ravinteita.
Eikä tietysti ole pysyvää... Mitt..
Tuosta lopusta vielä. En ole ikinä kuullut, että pumppi venyttäisi mitään kalvoja. Onko tämä todistettu juttu?

risumiehelle: taidat olla vähän tyhmä tai jtn.


Nyt kiinnostaisi vaan se, että miten pystyn treenaamaan noita filamenttejä sen soluliman sijaan. T-nationin foorumeilla puhuttiin siitä, että 6 toistoa on optimaalinen määrä tähän tarkoitukseen.
 

no-body

huuhaa
VIP
Liittynyt
5.10.2004
Viestejä
11 078
Jos tuo teksti on oikeassa, niin kehonrakennuksella kasvatettu lihasmassa onkin vain jotain pirun limaa, joka ei vaikuta lihaksen toimintaan millään tavalla.
Tässä uusi korvike Syntholille?

 
Liittynyt
7.9.2005
Viestejä
149
Onko sillä jotain väliä mikä siellä kasvaa? Meinaan, jos tolla linjalla jatketaan, niin päädytään siihen että ne suurimmatkin salimöröt on tyhjää täynnä.
 
Liittynyt
8.3.2009
Viestejä
255
Pääasia että näyttää isommalta, oli se sitten limaa tai jotakin muuta.
 

eL^

Liittynyt
13.6.2008
Viestejä
13
Mo, opiskelen Helsingin lääkiksessä ekaa vuotta - joten luulen tietäväni tästä jotain. Eli kuten dormison jo edellä kertoi, poikkijuovaiset lihakset koostuvat aktiini-ja myosiinifilamenteista (kutsutaan lääketieteessä enemmänkin lihasfibrilleiksi).
Poikkijuovaisen lihaskudoksen kasvu johtuu näiden sarkomeerien(aktiini+myofilamentti) lisääntyneestä hapen -ja ravinnontarpeesta(ATP -ja kreatiinifosfaatti), sekä myös myofibrillien ympärille kasvavan ns. sarkoplasmisen kalvoston kasvusta. Tämä kalvosto on osa lihaksen hermotusta
 
Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
SHBG:n vaikutus lihaskasvuun Treeni 1
Lihaskasvun pysähtyminen Treeni 10
CrP systeemi lihaskasvuun Treeni 1
Totuus epäsuoran rasituksen vaikutuksesta lihaskasvuun Treeni 22
Parhaimmt vinkit ja ohjeet lihaskasvuun Treeni 32
Unen määrä, treenaus & tulokset, lyhyemmän unen vaikutus lihaskasvuun? Treeni 29
Parempi lihaskasvu? Treeni 35
Hyvää lihaskasvua Treeni 22
Missä vaiheessa lihaskasvu hidastuu? Treeni 20
Voimaa + kestävyyttä, mahdollisiman vähällä lihaskasvulla Treeni 10
Masennuslääkkeet ja pamit, millanen haitta tai hyöty treenaamiseen ja lihaskasvuun? Treeni 0
Mulla on teoria.. (genetiikkaprovoa podailuun/lihaskasvuun liittyen) Treeni 20
Ylipainoisen lihaskasvu dieetin aikana Treeni 8
Voima prioriteettien ykkösenä, lihaskasvu sivuosassa Treeni 4
Lihaskasvu+tatuointi Treeni 2
Optimaaliset toistot lihaskasvuun Treeni 12
Lihaskasvun nopeus Treeni 12
Lihaskasvu Treeni 35
Rasvanpoltto + lihaskasvu samaan aikaan?! Treeni 18
Testosteronista ja lihaskasvusta Treeni 42
Kuume ja lihaskasvu Treeni 29
Täyden liikeradan "myytti", lihaskasvun "ehto"? Treeni 11
Tupakka&lihaskasvu Treeni 42
Perus/Massaliikkeillä lihaskasvua? Treeni 23
Optimaalinen lihaskasvutreeni? Treeni 13
Lihaskasvusta Treeni 20
Lihaskasvun seuranta?! Treeni 6
Lihaskasvuun vaikuttavat tekijät: aika & paino Treeni 2
Lihaskasvu Treeni 58
Lihaskasvuun tarvittava energia Treeni 13
Maksimaalinen lihaskasvu? Treeni 44
HIIT ja lihaskasvu Treeni 2
Mikä paras ohjelma sekä massan että voiman lisäämiseen tauon jälkeen Treeni 12
Mikä on kyykyssä vikana? Treeni 44
Kohtuuttomat treenimäärät; mikä on liikaa, mikä liian vähän? Treeni 16
Mikä määrittää treenin kokonaiskuormituksen? Treeni 9
Tietääkö mikä laite toi on? Aito HIIT-laite!!! Treeni 3
Mikä on sinun 6-24kk treenisuunnitelma? Treeni 15
Mikä on kohtuullinen hinta yhdestä kuntosalikäynnistä? Treeni 36
Mikä avuksi? Treeni 13
Mikä vikana, kun treeni ei tuota tulosta? Treeni 36
mikä tässä on vikana kun en laihdu? Treeni 174
Mikä treeniojelma paras? (salipäiviä 4 viikossa) Treeni 6
mikä tän laitteen suomenkieline "kutsumanimi" on ---> Treeni 11
Mikä jako paras natu treenaajalle? 1, 2 vai 3 -jakoinen? Treeni 71
3 on 1 off - mikä treenijako? Treeni 4
mikä laite? Treeni 1
Jerkku Mikä ilahdutti tänään salilla? Treeni 7050
Raudat eivät kasva, mikä neuvoksi? Treeni 14
Mikä järjestys? Treeni 1
Samankaltaiset keskustelut


















































Ylös