Lihasjäykkyys

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mistähän johtuu että venytyksissä esim leuanvetotangossa roikkumalla venytys tuntuu aina oikean puolen selän lihaksissa ja olkapäässä? Vasemmalla puolella ei tuunnu juurikaan minkäänlaista venytyksen tunnetta. Tämä haittaa huomattavasti esim ylä ja alataljan tekoa koska jatkuva rasituksen tunne on oikean puolen selän lihaksissa, ja siksi ne onkin huomattavasti kehittyneemmät. Maastavedossa taas suurin kiristyksen tunne on oikeanpuolen epäkkäässä, ja aina maastavedon jälkeen kipeä. Venytellä olen yrittänyt monipuolisesti varsinkin oikean puolen selän lihaksistoa ja hierojallakin tullut käytyä. Ei toistaiseksi ollut apua.
Voiko tämä jäykkyys johtua siitä kun oikeanpuolen selän lihakset ovat suuremmat kuin vasemman, vai onko niissä jokin jumi? Mikä avuksi?

Minulla ihan sama homma. Oikean puolen selkälihas on isompi. Ainoa järkevä selitys, jonka olen itse löytänyt on ristiote. Kannattaa siis kokeilla vetoa myötäotteella tai jos ei myötäotteella mitenkään onnistu niin ristiotetta vaihdellen, että kumpikin selkäpuolisko saa rasitusta.

Jatkossa vaan tasaisesti treeniä selälle ja venyttelyä paljon. Urheiluhieroja auttoi itsellä tuohon jumiin ja varmisti myös, että oikeanpuoleinen selkälihas pullottaa ja varsin tukossa selkä. Mene osaavalle hierojalle, joka myös itse tietää jotain urheilusta ja tietää mitä tehdä, kun kerrot paikan mistä kiristää. Thai hieronnoista tai muusta nyt ei muuta saa kuin hyvällä tuurilla happy endin. :lol2:

Kannattaa myös panostaa kaikkeen mikä rentouttaa tuota selänaluetta. Toinen loistava neuvo jonka sain oli, että ei kannata tehdä liian voimakkaita venytyksiä. Liian voimakkaat venytykset (tässä tapauksessa kipuraja luulisin?) kiristävät lihasta entisestään.

Kolmantena asiana lisäisin syvät vatsat. Itsellä ainakin tuntuu aina hyvältä syvien vatsojen tekemisen jälkeen. Tee vaikka 1-2 kertaa viikossa tai muistaakseni Jhulmi suositteli tekemään joka aamu jos nyt en ihan hakoteillä ole. Jumppapallo on loistava väline niitä tehdessä. Samoin erilaiset pilatesliikkeet.

Tuo jumi ja selkälihaksien epätasapaino ei ihan hetkessä korjaannu. Mutta itse ainakin uskon ahkeran lihashuollon tuovan hedelmää pidemmällä tähtäimellä. :thumbs:

Niin vaihdoin tuossa joku aika sitten maastavedossa ristiotteesta myötäotteeseen. Ei ole tuntunut nyt vielä ainakaan avittavan. Olen käynyt aivan ammattitaitoisella urheiluhierojalla. Sanoi kyllä että oikeanpuolenselkä on huomattavasti isompi. Pitänee ensikerralla sanoa kyseisestä lihas jäykkyydestä oikealla puolella selkää.

Mistähän johtuu että venytyksissä esim leuanvetotangossa roikkumalla venytys tuntuu aina oikean puolen selän lihaksissa ja olkapäässä? Vasemmalla puolella ei tuunnu juurikaan minkäänlaista venytyksen tunnetta. Tämä haittaa huomattavasti esim ylä ja alataljan tekoa koska jatkuva rasituksen tunne on oikean puolen selän lihaksissa, ja siksi ne onkin huomattavasti kehittyneemmät. Maastavedossa taas suurin kiristyksen tunne on oikeanpuolen epäkkäässä, ja aina maastavedon jälkeen kipeä. Venytellä olen yrittänyt monipuolisesti varsinkin oikean puolen selän lihaksistoa ja hierojallakin tullut käytyä. Ei toistaiseksi ollut apua.
Voiko tämä jäykkyys johtua siitä kun oikeanpuolen selän lihakset ovat suuremmat kuin vasemman, vai onko niissä jokin jumi? Mikä avuksi?

Mulla on täysin samat oireet, paitsi et mulla on olkapäät jumissa! Lääkäri sanoi, että on "väärässä asennossa " treenattu. Mut en sit tiedä et miten pysty punnerrusta voi esimerkiks treenata "väärin" mut kai se on uskottava, ja tekniikkaan panostettava entistä enemmän kun vamma on kunnossa. Joten uskoisin että sulla on kanssa jotain tekniikka ongelmia, kannattaa kokeilla eri liikkeitä ym.. :kippis1:

Jep... Kertoko lääkäri millä moisen ongelman saa korjattua? Milloin kävit lääkärin juttusilla, onko jo kauan aikaa ja oletko saanut vaivaa korjattua mitenkään? Ja kuinka sitten jos edistystä on tapahtunut?

Tuli tehtyä sellainen huomio taas selkä treenin jälkeen että oikea olkäpää ei lavat yhteen vedettäessä mene läheskään yhtäpaljon taakse kuin vasen... Siis tästähän ilmeisesti voi johtua sekin kun olen huomion tehnyt että penkatessakin vasemmanpuolenrintalihas on ylempänä kuin oikean, eli penkillä olen kallellaan oikeallepäin. Tunne on kuin oikealla puolella kropastani en saisi tehtyä yhtä suurta kaarta kuin vasemmalla puolella. Mikä avuksi...? Mitkä lihakset on jumisssa ja millaisilla venytysliikkeillä sitä saisi korjattua? Hyviä neuvoja kaivattaisiin...

Onko sinulle tehnyt hieroja yms. ryhdin tutkimusta, johon kuuluvat liikeratojen tarkastaminen.
Tällä tutkimuksella saisi aikas paljon selville lihaskireyksistä sekä rakenteellisista ongelmista.

Jos kyse on lihaskireyksistä niin voisit kokeilla venytellä päivittäin rintalihaksen eri alueet, olkapään, kiertäjänkalvosimen, leveän selkälihaksen ja kaulan alueen lihakset. Kokeile myös roikottaa käsipainoa 1-10kg. makaat mahallasi penkillä ja käsi roikkuu luotisuorana alaspäin. Annat käden pyöriä vapaasti ympyrää. Tämä venyttää ja parantaa aineenvaihduntaa lapojen välissä.

Muuta on vaikea sanoa näkemättä.

Ei ole kukaan hieroja tehnyt. Tekeekö hieroja liikeratatutkimuksen pyynnöstä ja kaunko sellainen kestää? Ajatellaan nyt niin että kohdallani ei olisi kyse lihaskireyksistä, niin mikä muu se mahtaisi olla? Ja pystyykö sellaisen kuinka korjaamaan?

Liikeratajen tutkimukseen menee sellainen 5min. 23sek :) . Kysymyksesi on aika laaja. Sinun olisi parasta mennä käymään fysioterapeutin pakeilla. Fysiopentit tekevät kyllä todella kattavan tutkimuksen koko torsosta :)
Ei tarvitse elää epätiedossa.

Selvä... täytyneekin seuraavalla kerralla hierojalta kysäistä jos tutkisi liikeradat. Millaisilla venyttely liikkeilla saa venyteltyä epäkkäitä? Jos hieman helpottaisi maastavedossa tuon oikean puolen epäkkään kireys...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Missä linjassa hartioiden pitäisi olla jotta ne olisivat luonnollisella kohdalla? Siis tarkoitan sitä että ne eivät olisi kääntyneet eteenpäin.

No sanotaanpa näin, että kun nilkka-polvi-lantio-olkapää-korva kulkee sivustapäin samassa linjassa normaalissa seisoma-asennossa, niin siitä suunnasta katsottuna ei ryhdissä pahempia ongelmia pitäisi olla. Mutta yksistään tuo tieto ei vielä auta oikeastaan mitään, kyllä se ryhti tarkastetaan edestä ja takaakin ja tehdään mahdollisesti tarvittavia mittauksia siihen päälle.

Paha tuota ryhtiänsä on itse tarkastella tai antaa asiasta mitään tietämttömän sitä katsella ja yrittää tehdä arvailujaan suuntaan tai toiseen. Jos ryhtinsä haluaa tarkastaa, niin suosittelen sitä fysioterapeutilla käyntiä, kuten J.Ikonen tuossa jo aiemmin vihjaisikin.

Täällähän oli juuri sopiva threadi valmiina kysymykselleni, eli olen jonkun aikaa ajatellut että pitäisi käydä jossain lääkärissä kyselemässä, kun on ollut yläselässä vasemmalla puolella jäykkyyttä ja särkyä ja pahimmillaan jopa puutumisen tunnetta, tällaisia oireita on ollut jo ainakin vuoden, ja pahenemaan päin, rupeaa olemaan aika häiritsevää välillä. Lisäksi vasen puoli yläkropasta tuntuu muutenkin vähän isommalta ja vahvemmalta kuin oikea. Sitten ainakin juostessa ja jopa kävellessä tuntuu lantion alueella että oikea puoli rasittuu enemmän ja kipeytyy, tätäkin ollut pitkään jo. eli yleisesti ottaen olo ei tunnu kovin symmetriseltä, olisiko viisasta käydä fysioterapeutin vastaanotolla vai missä?

Back
Ylös Bottom