Lihaksen kasvatus ja samanaikaan dieetti? täällä olis kysymyksiä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hansu82
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Varmaan voisi jostain valmiista ketjusta löytyä vastaukset mun kysymyksiin, mut en oikein tiedä mistä etsiä joten jos viitsitte vastata tai viitata ketjuun mistä löydän tietoa.

Eli reilun pari kuukautta vasta oon painoja nostellut eli aloittelija vielä olen ja hommat vähän hukassa.
Mun pitäisi laihduttaa syksyyn mennessä lapsettomuushoitojen takia, haluan myös vähän kasvattaa lihaksia, painonpudotus menee toki etusijalle.
Painonvartijoiden pisteitä olen laskenut ja se on mulle hyvä olen niillä aikasemminkin laihtunut, niitä kun noudattaa niin voi melkein syödä mitä vain kunhan pitää määrät mielessä ja 1kg lähtee mulla viikossa pois kun pisteitä lasken. Mutta sit tuo treenaaminen, onko mitään hyötyä jos samalla laihdutan tai siis ihan varmasti on jotain hyötyä, mut kasvaako lihakset samaan aikaan. Mitään jättilihaksia en halua ja niihinhän nyt meniskin kauan aikaa et sellaiset saisi, mutta sellaiset et ihan selvästi huomaa et lihasta on.

Onko niitä siis mahdollista saada kun on dieetillä, saanko liian vähän energiaa ja muita juttuja et auttais myös lihasten kasvattamiseen.

Kyllä mulla hauis on kasvanut siis oikein tuntuu vähän lihasta ja samaten olikohan se nyt ojentajalihas jos oikein muistan. Tuntuu jo et siellä jotain on ja mulla kun painon on reippaasti ylimääräistä joten ne ei tosiaankaan näy vielä piiiiitkään aikaan.

Treenin teen oikeastaan vain kolem kertaa viikossa ja kaikki aina samalla,varmaan pitäisi vähän jakaa päiville, mutta töitten takia ei oikein onnistu. teen lähinnä iltavuoroja joten meen yhdeksi töihin ja ajomatkaan on joten minusta ei ole aamulla heräämään kukonlaulun aikaan ja treeniä tekemään, joten sit vapaa päivinä ja jos on aamuvuoro niin on aikaa treenata. Muuta liikuntaa en harrasta.

Varmaan olis paljon tehokkaampia keinoja rasvanpolttamiseen mitä painojen nostelu,mutta mulla ei oikein ole aikaa rahaa eikä mahdollisuuksia lähteä minnekkään kalliille esim. spinnig-tunnille.
Välineet meillä on kotona penkki ym. ja talja suunnitteilla. Ja sit kyllä löytyy orbitrek.

Eli siis lyhyesti palaako rasva punttitreenillä( penkistä kun nostan ja kyykkyjään teen niin hiki virtaa), kasvaako lihakset jos laskee painonvartijoidenpisteitä? Onko mulla kaikki ihan pielessä.

Sit vielä et penkkitulos on noussu ihan mukavasti mut esim. hauikset teen edelleen samalla mitä aloitellessa ja 3x10 ja se 10 on melkolailla viiminen minkä jaksaa ehkä voisi yksi tai kaksi mennä lisää.
Olisko mun parempi tehdä just tuota 3x10-15 vaimitlisätäpainoa ja tehdä senmitä menee vaikka sitten vain 3x6?

Tuli pitkä pätkä mut toivottavasti jaksatte lukea.

aloittelijoilla kasvaa lihas dieetatessa, kunhan ei millään megamiinuskaloreilla mennä. Muista kuitenkin että sun pitää syödä paljon proteiinia, noin 2g/painokilo. Ja tee mielummin lyhyempää sarjaa, kasvattaa paremmin lihasta kun esim 15 toiston sarja

Mun varmaan pitäisi ottaa nuo proteiinit jauheena tai tablettina. Tuntuu etten oikein tuon pisteiden laskun kanssa pysty ruuasta saamaan tarpeeksi proteiinia. Mies osti proteiinitabletteja kun ei pysty sitä jauheesta tehtyä juoda. Voisinkohan mä käyttää myös niitä samoja ja minkähän verran päivää kohti olis hyvä. Eli jos mulla on treenissä vapaapäivä niin otanko proteiinia ollenkaan?
Entäs jos sitä ottaa liikaa niin lihottaako ne? En oikein ole yhtään perillä näistä jutuista?

Mun varmaan pitäisi ottaa nuo proteiinit jauheena tai tablettina. Tuntuu etten oikein tuon pisteiden laskun kanssa pysty ruuasta saamaan tarpeeksi proteiinia. Mies osti proteiinitabletteja kun ei pysty sitä jauheesta tehtyä juoda. Voisinkohan mä käyttää myös niitä samoja ja minkähän verran päivää kohti olis hyvä. Eli jos mulla on treenissä vapaapäivä niin otanko proteiinia ollenkaan?
Entäs jos sitä ottaa liikaa niin lihottaako ne? En oikein ole yhtään perillä näistä jutuista?

Kyllä sun varmaan enimmäkseen kannattaa ruuasta ne proteiinit ottaa. Myös jauheena tai muussa muodossa niissä on energiaa :), eli se että ottaa jauheena ei vähennä sitä energian saantia ollenkaan....

Eli esim. (rasvaton) raejuustohan on tosi loistava proteiinin lähde myös dieetille, samoin maitorahka. Sitten kaikenlaiset vähärasvaiset kokolihat, kananfileet yms. Kasviksia reilusti etenkin pääaterioille. Esimerkkiruokavalioita löytyy varmasti täältä palstoilta hyvin. Mutta ainakin 5 ruokaa päivässä, tasaisesti sitä proteiinia joka aterialle. Hiilareita aamu-/aamupäiväpainotteisesti, iltaa kohti vähentäen olis kohtuu hyvä sääntö dieetille.

Ja hiilarit enimmäkseen hitaita hiilareita (kaurapuuroa, ruista, kasviksia, täysjyvätuotteita...), nopeat hiilarit mahdollisimman minimiin dieetillä. Jos joskus haluaa niin paras aika syödä niitä on treenien jälkeen jolloin ne menee enemmän hyötykäyttöön :)

Et varmasti vahingossa liikaa muskeleita saa dieetillä, enemmänkin se jos lihasta tulee näkyviin enemmän johtuu siitä rasvan vähenemisestä, mikä vissiin oli se tavoitekin :). Itse olen ainakin huomannut lihasten kasvattamisen aika haasteelliseksi :), mutta lihasten erottuvuus kyllä parani heti kun rasvaprosentti aleni, eli näennäisesti näyttää siltä ikään kuin olis enemmän lihaksia kuin ennen :)

Varmaan olis paljon tehokkaampia keinoja rasvanpolttamiseen mitä painojen nostelu,mutta mulla ei oikein ole aikaa rahaa eikä mahdollisuuksia lähteä minnekkään kalliille esim. spinnig-tunnille.
Välineet meillä on kotona penkki ym. ja talja suunnitteilla. Ja sit kyllä löytyy orbitrek.

Eli siis lyhyesti palaako rasva punttitreenillä( penkistä kun nostan ja kyykkyjään teen niin hiki virtaa), kasvaako lihakset jos laskee painonvartijoidenpisteitä? Onko mulla kaikki ihan pielessä.

Sit vielä et penkkitulos on noussu ihan mukavasti mut esim. hauikset teen edelleen samalla mitä aloitellessa ja 3x10 ja se 10 on melkolailla viiminen minkä jaksaa ehkä voisi yksi tai kaksi mennä lisää.
Olisko mun parempi tehdä just tuota 3x10-15 vaimitlisätäpainoa ja tehdä senmitä menee vaikka sitten vain 3x6?

Tuli pitkä pätkä mut toivottavasti jaksatte lukea.

Kyllähän tuo punttien nostelu on just oivallista treeniä dieetille myös rasvanpolton kannalta, etenkin kun tekee liikkeet ihan 'tosissaan' eikä nitkuta pikkupainoilla ;)

Jos olet aloittelija kuten sanoit olevasi niin eiköhän tuo 3X10 toistoa ole ihan hyvä, lisäät vaan painoja sitten kun alkaa tuntua liian kevyeltä. Miksei tietysti voi välillä tehdä lyhempääkin sarjaa vaihtelun vuoksi. Itse olen noissa toistomäärissä yms. vielä kohtuu pihalla että mikä olis optimaalisinta :), eikä sillä aloittelijalla taida niin paljon väliä ollakaan....

Tsemppiä treeneihin ja dieettiin! :thumbs:

Ei, vaan lasket ensin saatko tarpeeksi proteiinia laittamalla ruokavalion kuntoon. Dieetillä varsinkin sen luulisi oleva helppoa. Proteiinia pitää syödä myös niinä päivinä kun ei treenaa, se lihashan korjaa itseään juuri levossa, ja tarvitsee siihen sitä proteiinia rakennusaineeksi.
Nuo tabletit eivät nyt kuulosta olevan ihan sitä mistä tässä on puhe. Jotain aminohappovalmistetta? (Periaatteessahan proteiinit koostuvat aminohapoista mutta tässä tapauksessa on ihan eri asia.;)) Jos esim. 50-kiloinen nainen haluaa syödä päivässä 100g proteiinia, niin ymmärtäähän sen ettei se sitä mistään pillereistä saa. Se tarve (2g/painokilo) lasketaan sitten muuten siitä kehon rasvattomasta painosta, muutenhan ylipainoiset saisivat syödä ihan törkeän paljon.
Ylimääräiset kalorit lihottaa, ei se paljonko syö proteiinia.

Tuolta vinkkiä ravintosisältöihin: www.fineli.fi

Se tarve (2g/painokilo) lasketaan sitten muuten siitä kehon rasvattomasta painosta, muutenhan ylipainoiset saisivat syödä ihan törkeän paljon.

:offtopic: saisivat vai joutuisivat :rolleyes:; joskus haaveilin, että ollapa joku tosiurheilija, saisi syödä vielä enempi. Vaan sitten syntyi äitinsä poika, mikään ruoka (mukaanlukien suklaa ja kermajäätelö, kesä kun oli) maailmassa ei tuntunut riittävän kun nuori herra kiskoi maitoa ja äiti kitistyi. Esikoiseen kaatui minun ruokaan kohdistuvat intohimot :hyper:

Onko lääkäri kommentoinut sitä painon vartijoitten systeemiä sinun (ketjun aloittajan siis) kannalta? Aika vähäksi jää monella painonvartijalla päivän kalorit - mielestäni. Uwishia komppaan, ensin lasket mitä vähintään tarvitset proteiinia ja rasvaa, sitten monipuolisesti kasvista ym. vitamiinien ja hivenaineiden saamiseksi. Dieetin ei missään tapauksessa pitäisi heikentää sinua edes väliaikaisesti (toivottua raskautta ajatellen) vaan vahvistaa koko naista samalla kun paino hitaasti normalisoituu.

Onnea projektiin!:thumbs:

Samoin myös pitäisin ruokapäiväkirjaa ja laskisin makroravinnemääriä (+kaloreita) parilta päivältä. En ole nimittäin ollenkaan vakuuttunut että ne ovat välttis kohdillaan tuossa Painonvartijoiden systeemissä.

Olen muutamia vuosia sitten painonvartijoiden pisteisiin tutustunut, ja säilyttämäni ruokapäiväkirjan mukaan kaloreita tuli sillä 18 pisteellä mitä minulle oli sallittu, n. 1000 kcal, eli aivan liian vähän minkään liikunnan tehokkaaseen ja tuloksekkaaseen harrastamiseen. Kyllähän sillä laihtuu ja nopeasti, mutta ei todellakaan sovi urheilun kasnsa yhteen.

Minusta sinulla on tavoitteisiisi nähden väärin valittu dieetti, jos et pysty sen puitteissa syömään tarpeeksi esim. proteiinia. Voit minusta ihan hyvällä omallatunnolla ylittää ne systeemissä neuvotut pistemäärät reilustikin sikäli mikäli ylitys tapahtuu sen takia, että saisit tarpeeksi proteiinia ja rasvaa. Kaikkein järkevintä olisi tietysti siirtyä pisteiden sijaan laskemaan kaloreita ja makroravinteita, se helpottaa omien syömisten tarkempaa analysointia ja säätämistä aika tavalla. Jos haluat tulevaisuudessa täältä kommentteja vaikka ruokavalioon, niin neuvot ovat todennäköisesti sitä parempia, mitä tarkemmin pystyt kuvaamaan syömisesi.

Kannattaa lukea tuota mimmien "mitä söit tänään" -ketjua sekä yleisen puolen dieettausta koskevat ketjut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom