Leukojen meno sijoiltaan

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
emt. meneekö oikeeseen osotteeseen ku ei reenivamma oo. mutta onko pakkislaisilla kokemusta leukaongelmista?

tässä infopätkä sähköpostista jonka lähetin Oululaiselle kiropraktikolle, joka kuitenkinvalitettavasti kertoi ettei leukoja ole pitkiin aikoihin hoitanut :(

Eli, noin 1,5 -2 vuoden aikana minulla on mennyt mennyt sijoiltaan n. 7-10 kertaa. Tämä on tapahtunut aina haukotellessa.
Leuka liikkuu vinoon kuin ratakiskoilla, liikerata on kiero ja kun tarpeeksi on suuta avannut se menee lukkoon alas toiselle puolelle.

Tähän mennessä olen aina saanut poskia hieromalla ja leukaa tunnustelemalla itsekseen leuan menemään takaisin noin 5 minuutissa,
nyt kuitenkin kerran jäi leuka auki 20-30 min ja lääkäri veti sen takaisin paikoilleen päivystyksessä. Tuosta vedosta johtuen LUULEN, että leuka liikkui
pysyvästi eteenpäin ja on pakottautunut toiselle sivulle, koska vasta nyt huomasin että hammaslinja on miten sattuu, n. 1cm virhe keskilinjassa.

Taustana: minulla on ollut hammasraudat ylhäällä ja/tai alhaalla jo 10+ vuotta. Muistissani on että purenta olisi ollut jossain vaiheessa yksi yhteen todella
hyvin, nyt se ei ole edes melkein vaikka hammasrivit hyvällä mallilla ovatkin. Olen 20v.

Päivystyslääkäri teki lähetteen kirurgille. Se ei kuulosta hyvälle jos on vaihtoehtoja.

googlettelulla ymmärsin että moiset jutut ovat mahdollisia hoitaa muutenkin kuin kirurgialla... suosituksia keheen olla yhteydessä? pari kk päästä on leuan kuvausta OYS:ssa

emt. meneekö oikeeseen osotteeseen ku ei reenivamma oo. mutta onko pakkislaisilla kokemusta leukaongelmista?

tässä infopätkä sähköpostista jonka lähetin Oululaiselle kiropraktikolle, joka kuitenkinvalitettavasti kertoi ettei leukoja ole pitkiin aikoihin hoitanut :(

googlettelulla ymmärsin että moiset jutut ovat mahdollisia hoitaa muutenkin kuin kirurgialla... suosituksia keheen olla yhteydessä? pari kk päästä on leuan kuvausta OYS:ssa

On mahdollista hoitaa, ainakin helpottaa tilannetta. Noin nopeasti tapahtuvat purentamuutokset eivät yleensä tarvi kirurgin tsekkausta, vaan viittaavat enemmän lihasperäiseen (purentalihakset) juttuun? En tunne alueeltasi ketään spesiaalityyppiä, joten en voi valitettavasti suositella ketään..
Kokenut osteopaatti? OMT-fyssari? Perushieroja tai -fyssari ei usein tuonkaltaisissa tiloissa ole se paras vaihtoehto.

luulenkin näin jälki viisaana että alun perin toi on alkanut siitä että pureskelen aina oikealla puolella. tosin nyt se luulemani mukaan tuosta lääkärin takasvetäsystä tuolla päivystyksessä tosiaan liikkui eteen toi leuka ja siksi purenta ei mene oikein enää.

no jos jollain muulla on kokemusta tai suosituksia niin vinkit on tervetulleita.

olenpa siis yhteydessä Oulun osteopaatteihin ja omt-fyssäreihin jos osaisivat kertoa pystyvätkö auttamaan

e. minulle on tullu tunne tätä sivua lukemalla et kirurgin veitteen tartutaan kaikessa turhan nopsaa siksi mielellään näitä vaihtoehtoja haen :D

kiitos, luen tuota, tosin itsellä ei ole mitään kipua tästä koitunut, ainoastaan leukalihakset oli kireät ton lääkärikäynnin jälkeen ku monttu oli ollu auki sen ~½ tuntia tosiaa.

ja juu ne OYS:ssa kuvaa ekana, sen jälkeen suoraa joku muu tapaaminen, leikkaukseen en taida mennä vaikka kuvan perusteella ne sitä suositteliski ennenku oon muita ihmisiä kuullu.

Hep!!! Täällä yks leukavammainen! Mulla vähän päinvastainen ongelma kuin sulla: jos leukanivel menee sijoiltaan niin en saa suuta auki kunnolla. Tämä tapahtuu yleensä nukkuessa, joskus syödessä ja jauhaessa jotain sitkeää ruokaa. Mulla ongelma on todennäköisesti valtaosin nivelen yliliikkuvuudessa (muutkin nivelet löysät), mutta olen huomannut myös kropan vinouden olevan yksi syy. Eli lantio suoraksi olis yksi tärkeä korjaus. Pään asentoa kannattaa tarkkailla, mä kallistan päätä luonnostaan enemmän oikealle, ja katse on aika usein suunnattuna myös oikealle. Kehon keskuslinjan hahmotus on ihan päin * .

Neuvoisin hankkiutumaan aikuisten oikomishoitoon erikoistuneelle oikojalle, tai leukanivelen ongelmiin erikoistuneelle hammaslääkärille (ainakin täällä etelässä niitä on, Oralissa näkyy ainakin olevan). En muista tuon jälkimmäisen ammattinimikettä, sillä on joku ihan oma spesiaalinimi. Mä kirjoitin selonteon paikallisen hyväksi tietämäni hammaslääkäriaseman sähköpostiin, ja sain vastauksen ko.puljun oikojalta. Menin kontrollikäyntiin, otettiin röntgenit (mulla jo selvä kuluma havaittavissa) ja alettiin toimenpiteisiin. Oiottu on mullakin lapsena, joskin pari hammasta on tullu rivistä taas vähän erilleen, mutta nyt koitetaan sitten saada purentaa muutettua niin, ettei nivelen tarvii liikkua pitkää matkaa pureskellessa. Nivelen alue pyritään ns. rauhoittamaan, mitenkään "parantaa" sitä ei voi. Nyt olen pitänyt ylhäällä rautoja melkein vuoden, saan pian nää pois ja alas laitetaan sitten.

Ennen mulla meni öisin leuka sijoiltaan vasemmalla kyljellä nukkuessa, enkä saanut sitä takaisin ellen nukahtanut oikealle kyljelle, jolloin kasvojen lihakset rentoutuu ja leuka työntyy takas paikalleen. Jos heräsin leuka sijoiltaan enkä saanut enää unta, niin sitten se oli ja pysyi sijoiltaan kunnes nukahdin seuraavan kerran. Päivänkin kun viettää leuka lukossa niin ensinnäkin se on tosi veemäistä, aiheuttaa kipuja, pahimmillaan pahentaa ja rikkoo sitä niveltä ym. Siispä en nukkunut vasemmalla kyljelläni varmaan kahteen vuoteen lainkaan ;) Nyt olen huomannut oikomisen auttaneen sillä tavoin, että vaikka nivel menee sijoiltaan se ei tee sitä "kunnolla" (tai sitten siellä on kulunut sen verran enemmän taas pintaa pois että liikkuu eri tavalla..;) ja sen saa takaisin paikalleen helposti. Uskallan siis parin vuoden tauon jälkeen nukkua myös vasemmalla kyljelläni, ja nyt kun oon pari viikkoa sitä tehnyt niin ai että tuntuu kropassa hyvältä verrattuna vanhaan! Oon pyöritellyt mielessäni mitä tuo yhden kyljen välttäminen tekee kropan vinoudelle entisestään, enkä uskalla mennä alkua pidemmälle mietteissäni. Aluksi kun pääsin takas vasemmalle kyljelle oli mulla hyvät niskajumit ja huimausta ekoina päivinä kun keho ei ole tottunut röhnöttämään sillä puolen...

Todennäköisesti saan vielä tän hoidon päätteeksi purentakiskon koska narskutan myös öisin. Se saattaa rauhoittaa niveltä lisää. Ennen oikomista oli puhetta että joillain purentakisko yksinään auttaa, eikä tarvita oikomista. Mulla on myös leikattu kaikki puhkeamattomat viisaudenhampaat pois, pääsin tosi nopeesti kirurgille kunnallisella kun sanoin että sijoiltaan meno on päivittäistä ja haittaa elämää. Viisurien poisto oli mulla ainakin toimenpide nro 1.

Oikominen maksaa mulle n.3000e / 1,5-2 vuotta. Hammaslääkäri teki tasaerät, joita maksan kuukausittain pois. Ei ole kaduttanut, koska tilanne on huomattavan hyvä ainakin tällä hetkellä verrattuna edelliseen. Leukaleikkauksista on kuulemma vaihtelevia tuloksia (kuten varmaan mistä tahansa leikkauksista), ja ainakaan mun kohdalla ei ole mitään takeita että se onnistuis kunnolla, toivotaan ettei siihen tarvii ikinä mennä.

Itsehoitokeinot:

- kropan suoruus, tasapaino
- rento niska ja rintakehä (jäykät lihakset "vetää" naaman lihaksia myös)
- hyvä nukkuma-asento joka ei paina niveltä (milläs kontrolloit yöllä...mulla kyllä meni hyvin tajuntaan se vas. puolen välttely)
- älä jauha sitkeää ruokaa, toffeeta, purkkaa, revi hampaillasi leipää tms.
- älä haukottele suuta ääriasentoon
- urheillessa ja salilla älä pure hampaita yhteen vaan opettele pitämään kieli rennosti hampaiden välissä. Se rentouttaa naamalihakset ja kun leuat on hivenen auki ei nivel kuulemma silloin "voi" mennä sijoiltaan (tätä kirurgi hoki mulle viisurien poistossa, kun pelkäsin että leuka menee toimenpiteessä sijoiltaan)

Veemäinen vaiva, mutta mun kokemuksen mukaan toi rahan työntäminen oikojalle on kannattanut. Toivottavasti saat avun!!

Edit. käsitinkö nyt oikein tosta ekasta postista että sulla on nyt edelleen hammasraudat?

Back
Ylös Bottom