Lessujen synnit

Liittynyt
28.4.2005
Viestejä
134
Ikä
35
Moro, on tullut oltua lestojen kanssa nyt tekemisissä ja kysymyksiä herännyt.
Esim saako telkkarin omistaa jos sitä ei katso?
Saako alkosta ostaa viinaa jos sitä ei juo?
Miksi on alkoholi on niin paha juttu?
Joihan jeesuskin viiniä ja muutti vettä viiniksi. Onhan toki myös kohtuukäyttö terveellisempää kuin absolutismi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä tekisi mieli kysyäkin, mutta en voi koska en halua ottaa riskiä että he ottaisivat sen vittuiluna. Näiden lessujen kanssa on nimittäin tärkeää pysyä väleissä. Kysyn mieluummin anonyymisti foorumeilla. Eli siis vastauksia kiitos!
 
No mitäs jos ensiksi kysyisit näitä asioita niiltä lestoilta?

Meinasitko että töissä/ruokapöydässä pistää ristikuulustelut käyntiin?

Helppoahan se ois, jos kaljalla pääsis kyselemään.. Tosin jos oot lestan kanssa radalla, niin vielä vähemmän tekee mieli kysellä :D

En osaa valitettavasti vastata kysymyksiin. Tv:stä joskus kuulin, että sisältö on pahaa. Ne lapsukaiset tuli sitten allekirjoittaneen kotiin vahtaamaan, kun olin itsekin vielä lapsi.
 
Riippuu varmaan niin pitkälle lestasta. Tiedän tapauksen joka erittäin hyvien ei lesta tovereidensa kanssa saattoi maistella viinaksia. Muuten hän haki pullon kossua alkosta salaa, joi sen yksin hotellihuoneessaan ja pani maate.

Vähän sama, kun musilimit vetää yöllä viinaa ja päiteitä, koska on pimeää ja taivaanhemmo ei nää.
 
Lestadiolaisuus on herätysliike, jonka perustaja Lestadius otti voimakkaasti kantaa Lappia piinanneeseen alkoholismiin 1800-luvulla. Ilmeisesti yksi tekijä liikkeen nopeassa leviämisessä oli, että naiset ottivat sen omakseen, koska näkivät Lestadiuksen opit keinona, jolla äijille saataisin korkki kiinni. Kuten AA-liikkeessäkin opetetaan niin täydellinen absolutismi lienee juopolle usein ainoa ratkaisu pysyä raittina ja siitä jyrkkä suhtautuminen juontaa juurensa varmaan lestadiolaisuudessakin. Jos otetaan verrokiksi luterilaisuuden oppi-isä Luther niin kaveri tykkäsi ottaa kuppia ja tunnettiin hyvänä seuramiehenä myös tuopin äärellä. Juopottelu pysyi kuitenkin raamissa, joka voidaan katsoa kohtuukäytöksi.
Sittemmin lestadiolaisuus on hajonnut useampaan haaraan, joiden ankaruus käsittääkseni vaihtelee. Suurin erikoisuus on kuitenkin siinä, että vanhoillislestadiolaisen opin mukaan he ovat ainoa ryhmä, joka pelastuu ja kaikki muut ihmiset päätyvät kadotukseen riippumatta siitä juoko viinaa tai katsooko telkkaria. Sikäli en siis usko, että kukaan liikkeessä paheksuu sun dokaamista tai telkkarin katselua, koska kaikki muut ihmiset ovat tuhoontuomittuja joka tapauksessa.
En usko että sulla tulee ongelmia yhteistyössä eikä noilla uskonkysymyksillä saivartelu ole tarpeen. Erilaisten ihmisten kanssa pärjää ihan hyvin, kun jättää uskonnon ja politiikan rauhaan ja kunnioittaa toisten tapaa olla, vaikkei se ihan oma juttu olisikaan.
 
Carcayu, kiitos hyvistä vastauksista.
Nämä tietyt kysymykset kiinnostivat ihan yleisellä tasolla, en tarkoittanut sitä että itse olisin kova dokaamaan.
Telkkaria tosin katson välillä, myönnetään. Senkin myönnän että meni vähän saivarteluksi.

Merkittävintä on kuitenkin se, että kunnioitan toisen tapaa olla vaikkei se olisikaan oma juttu. Tulen pääsääntöisesti oikein hyvin juttuun näitten ns "lestojen" kanssa. Olen mestari erilaisten ihmisten kanssa juttuun tulemissa. Pidän myös lestojen puolia kun joku puhuu heistä vähän turhan kritisoivasti.

Välillä on kuitenkin sitä, että minulle yritetään kovalla kädellä tuputtaa näitä lestadiolaisjuttuja. Välillä he yrittävät sanoa minulle miten minun tulisi elää.
Hivenen ärsyttävää sellainen painostus.
 
Ookkonää oulusta? :D

Ihan ookoo tyyppejä on olleet ne joihin töissä olen törmännyt, ehkä tavallista kovempaa työväkeä kun ei elämässä muutakaan hupia ole. Eivät ole tuputtaneet tai muutenkaan puhuneet aiheesta mitään, paljastuvat lahkolaisiksi vasta dinnerillä tai saunailloissa. Liikehän on muuten toki sairas, mutta se ei ole siihen kasvatetun ihmisen vika.

Telkkaria saa vissiin katsoa netistä mutta ei livenä?
 
Hulluja pedareita kaikki tyynni. Jos ihminen on järkevä se lähtee kyllä liikkeestä pois ´vaikka se on siihen kasvatettu, järki päässä kyllä tajuaa kuinka hullua porukkaa tuo on. Siellä käytetään lapsia hyväkseen ja suojellaan hyväksikäyttäjiä. En tiedä maailmassa paljoa hullumpia asioita.

Edit, vähän samaa kuin muslimeissa, oman kirjan varjolla voi tehdä mitä vaan pöyristyttävää. Ja sitten löytyy puolustelijoita.
 
Carcayu, kiitos hyvistä vastauksista.
Nämä tietyt kysymykset kiinnostivat ihan yleisellä tasolla, en tarkoittanut sitä että itse olisin kova dokaamaan.
Telkkaria tosin katson välillä, myönnetään. Senkin myönnän että meni vähän saivarteluksi.

Merkittävintä on kuitenkin se, että kunnioitan toisen tapaa olla vaikkei se olisikaan oma juttu. Tulen pääsääntöisesti oikein hyvin juttuun näitten ns "lestojen" kanssa. Olen mestari erilaisten ihmisten kanssa juttuun tulemissa. Pidän myös lestojen puolia kun joku puhuu heistä vähän turhan kritisoivasti.

Välillä on kuitenkin sitä, että minulle yritetään kovalla kädellä tuputtaa näitä lestadiolaisjuttuja. Välillä he yrittävät sanoa minulle miten minun tulisi elää.
Hivenen ärsyttävää sellainen painostus.

Täh? Seurusteletko jonkun lestan kanssa? Omat tuttuni eivät kyllä yritä sanoa mitään.
 
Lessuilla on rahaa, joku köyhä lessu kun joutuu vaikeuksiin asuntolainansa kanssa, roope ankka lessu antaa rahaa, mutta sitten olet roopelle velkaa, ja miten kiität roopea? no käännyttämällä tai yrittämällä käännyttää lisää ihmisiä. Tulee kiusallisia tilanteita, mutta pakko on tai pankki vie talon.
 
Töissä yhtäkkiä kertoivat olevansa lestadiolaisia. Yrittivät kovasti houkutella seuroihin, ja pitkään kieltäydyin kohteliaasti. Lopulta tein kohteliaisuuskäynnin. Sitten ne rupes selittämään että kun alan käymään useammin jne. Kun sitten lopetin kilpaurheilun, ne lestat olivat hyvin mielissään koska urheilu on kuulema syntiä. Näyttää toki olevan tietysti yksilökohtaista miten fanaattisesti yrittää käännyttää.

Ihan hyviä tyyppejä muuten ovat nämä lestat. En halua liittyä heihin, mutta en myöskään suo heitä haukuttavan.
 
Töissä heti ekana päivänä multa kysytään uskonko jumalaan.
Spontaanisti kiroillessa tulee runtua koska kiroilu kuulema on syntiä.
Kysyessä pikkujouluajankohtaa tylysti kerrotaan ettei sellaisia ole.
Vähän ihmettelin em settiä, kunnes he kertoivat olevansa lestadiolaisia.
 
Sekin on jännää mennä ns normi työpaikalle lestojen jälkeen.
Samaa työtä, mutta erot ilmapiirissä kuin yö ja päivä.
Lestoilla eräs työntekijä kertoi pomolle jotain juopottelujuttuja. Sai hirveet syntisaarnat :)
 
Se on tutkittu juttu, että vahvistamisteoria toimii. Tarpeeks kun jankkaa tai itse lukee/opiskelee jotain aihealuetta, niin tämä vahvistaa omaa ajatusta asiasta.
 
Onneksi niitä ei täällä päin maata juurikaan ole. Vittu että ahdistaisi asua jollain lestaseudulla ja käydä lestatyöpaikalla.

Oon ihmetellyt miten näillä on varaa asua 10-päisen lapsilauman kanssa omakotitalossa ja pitää kunnon busseja ja asuntovaunuja vaikka vaimot on kotona, mutta ei ihme jos niillä on omat koronkiskurit. Siinähän sitten selität miksei vaimo ole tiineenä, kun kerholla on tiukka ote palleista.
 
Töissä yhtäkkiä kertoivat olevansa lestadiolaisia. Yrittivät kovasti houkutella seuroihin, ja pitkään kieltäydyin kohteliaasti. Lopulta tein kohteliaisuuskäynnin. Sitten ne rupes selittämään että kun alan käymään useammin jne. Kun sitten lopetin kilpaurheilun, ne lestat olivat hyvin mielissään koska urheilu on kuulema syntiä. Näyttää toki olevan tietysti yksilökohtaista miten fanaattisesti yrittää käännyttää.

Ihan hyviä tyyppejä muuten ovat nämä lestat. En halua liittyä heihin, mutta en myöskään suo heitä haukuttavan.

Urheilu syntiä? Oman kotipaikkakunnan lestat olivat koulussa kovimpia urheilijoita, ja ovat vielä vuosikymmen myöhemminkin himoliikkijia.

Työelämässäkin tullut niitä nähtyä ilman mitään ongelmia. Onhan niiden läpät omalaatuisia, mutta kyllä ne työnsä hoitaa hyvin.
 
Kova työmoraali niillä on, ja kolmesta myöhästymisestä saa potkut.

Mulle sanottiin että kilpaurheilussa ihminen yrittää olla toistaan parempi, mutta ihminen ei ole parempi, ja siihen pyrkiminen on syntiä jumalan edessä :)
 
Ei niissä muuta vikaa ole, kun että työmailta pöllivät kamaa ja tekevät toisilleen taloja sitten niistä halvalla.

Kuten sanoin, heissä on eroja.
 
Back
Ylös Bottom