Leposyke/Ylikunto -asioista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Outi-79
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
45
(Toivottavasti en toista jo useaan kertaan esillä ollutta asiaa.)

Olen mitannut ylikunnon, ja kuntotason tiedostamiseksi leposykettä useamman vuoden ajan.
Leposyke on aktiivisesti kuntoillessa 45 sykäyksen tienoilla, pidemmän harjoittelemattoman kauden jälkeen noin 55.
Tänä aamuna mittasin normaalia korkeamman tuloksen, joka selittää hyvin eilisen lenkin tahmeuden: ylikuntoWarning.

Minkälaisia tuloksia te muut olette mitanneet?
Kauanko pidätte harjoitustaukoa/rauhallisempaa tahtia yllä ylikunnon estämiseksi?

Huomasin kuntosaliharjoittelun "sotkevan" pasmat ihan sekaisin. Normaalilenkillä sykettä ei saa kovinkaan korkealle, mutta kunnon KaikkiTaiEI Mitään -lihaskuntorääkin jälkeen syke loikkii useamman päivän korkeuksissa.
Voi että tuota palautumisen hitautta! :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Leposyke ei ole paras ylikunnon mittari. Kannattaa käyttää ortostaatista sykettä mittarina. Tuolla jotain juttua:
http://sivut.koti.soon.fi/petri/jutut/leport.htm

Itse olen yrittänyt ottaa oppia huippu-urheilijoista ja tarkkailla mielialaa, janoa illalla, nukkumista, syömishalua ja henkisiä tekijöitä. Monet huippu-urheilijat ja valmentajat pitävät näitä erittäin hyvinä tapoina mitata ylikunnon vaaraa. Löytyy väitteelle ihan teoreettista pohjaakin. Yleensä kun syke ja muut ovat siinä mielessä huonoja, että ne varoittaa liian myöhään. Vasta sitten kun ylikunto jo on päällä.

Itseään tarkkailemalla saa mielestäni paremman tuloksen ylikunnon tarkkailussa. Tämä on tietenkin vaikeaa, kun pitää samalla miettiä muita tekijöitä mitkä voisivat vaikuttaa näihin samoihin asioihin. Mieleen kun vaikuttaa aika pirun moni muu asia.

Yleensä hyvä tapa on myös tunnustella miltä juoksu tuntuu, jos lihakset on kipeinä ja juoksu ei tunnu irtonaiselta niin kannattaa miettiä voisiko ylikunto orastella. Aina juoksun ei ruusuilla tanssimiselta kyllä tarvitse tuntua.

Mielestäni kannattaa siis ottaa selvää ylikunnon aiheuttamista oireista ja opetella tarkkailemaan niitä itsessään. Ortostaattisen/lepo sykkeen seuranta on hyvä varmistelu keino.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom