Lentonäytösonnettomuus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arvid
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
13.11.2003
Viestejä
911
Törmäsin poikkeuksellisen upeaan kuvaan ja muuhunkin materiaaliin 2003 sattuneesta lentonäytösonnettomuudesta. Pilotti veti hyppykahvasta vain 0.8s ennen maahan kosketusta.

Täältä löytyy materiaalia, mm. pari videota: Thunderbirds crash

Tätä kuvaa väitettiin pitkään photoshopatuksi, mutta nyt USA:n ilmavoimat on todistanut kuvan aitouden.

Aika uskomaton pelastautuminen! :hyper:
 
Mahtava video, kiitoksia! En ole tuosta tapauksesta kuullutkaan. Siinä jos olisi vetänyt kahvasta puoli sekuntia myöhemmin, en tiedä olisko selvinnyt.
Noh, nyt kuitenkin on tuokin lentäjä yhtä pelastautumista lähempänä eläkettä ja yhtä kravattia rikkaampi.
 
**Pilot error caused a U.S. Air Force Thunderbirds F-16 to crash at an air show on Sept. 14 at Mountain Home Air Force Base, Idaho, the Air Force said on Wednesday. The pilot incorrectly climbed to 1,670 feet AGL instead of 2,500 feet before initiating the pull-down to the Split-S maneuver, according to the Air Force news release. The pilot, Chris Stricklin, 31, apparently flew by mistake to the MSL altitude used when practicing the maneuver at his home base, Nellis AFB in Nevada, which is 1,000 feet lower than the Idaho field elevation.** The F-16, valued at $20.4 million, was destroyed.**

Halpaa huvia!! Saikohan tuo lentäjä paskaa niskaan kun noinkin helppo virhe ja 20 milj $ kone paskaksi..?? No sattuuhan sitä..
 
lepex sanoi:
Mahtava video, kiitoksia! En ole tuosta tapauksesta kuullutkaan. Siinä jos olisi vetänyt kahvasta puoli sekuntia myöhemmin, en tiedä olisko selvinnyt.
Noh, nyt kuitenkin on tuokin lentäjä yhtä pelastautumista lähempänä eläkettä ja yhtä kravattia rikkaampi.

Ja senttiä lyhyempi.:) Tosin ei taida noissa F16:sta heittoistuimissa ihan yhtä kovat geet olla kuin MiGeissä aikoinaan. Mutta kyllä se selkäranka silti varmaan jonkun verran kokoon puristuu.

Ja tuosta Falconista joka krässäs väärän ilmanpaineasetuksen takia, luulenpa että pilotti selvisi siitäkin parin kuukauden tarkkailuajalla. Moiset virheet on kuitenkin niitä yleisimpiä mitä lentäjät tekee. Onneksi Suomessa ei ole noin isoja korkeusvaihteluita tai Hornetit ja Hawkit olisi takuulla vastaavissa onkelmissa useasti.
 
dink sanoi:
Ja senttiä lyhyempi.:) Tosin ei taida noissa F16:sta heittoistuimissa ihan yhtä kovat geet olla kuin MiGeissä aikoinaan. Mutta kyllä se selkäranka silti varmaan jonkun verran kokoon puristuu.

Juuh, MiGeissä ja Drakeneissa(kin?) taisi olla yksitoimiset istuimet. Eli koko istuimen ilmaan singauttava panos räjähti kerralla jolloin hyppääjään kohdistui hirveät voimat.

Uudet Martin-Bakerin ovat pelkistettyinä 2-toimisia. (varmasti kiinnostaa kiviäkin
:jahas: ) Eli ensin laukeaa teleskooppiputki, joka on istuimen selkäosassa kiinni. Tämän tapahtuman loppupuolella vasta räjähtää panos joka singauttaa istuimen ulos koneesta. Teleskooppiputken tarkoitus on vähentää G-voimia, jota se kyllä hyvin tekeekin. Taitaa Horneteissa olla Mk.16 istuimet, jollen väärin muista?
 
lepex sanoi:
Uudet Martin-Bakerin ovat pelkistettyinä 2-toimisia. (varmasti kiinnostaa kiviäkin
:jahas: ) Eli ensin laukeaa teleskooppiputki, joka on istuimen selkäosassa kiinni. Tämän tapahtuman loppupuolella vasta räjähtää panos joka singauttaa istuimen ulos koneesta. Teleskooppiputken tarkoitus on vähentää G-voimia, jota se kyllä hyvin tekeekin. Taitaa Horneteissa olla Mk.16 istuimet, jollen väärin muista?

Enpäs oo ihan varma mikä malli Hornetissa on..katselin noita Martin-Bakerin kuvia ja toi Mk12 näyttäis sellaiselta minkä itse olen nähnyt F18 ohjaamossa. Ja sen ulkopuolella, inttiaikoina kun kierrettiin messuilla köyttelemässä immeisiä hornetin heittoistuimeen. :D
Migin heittoistuin taisi muuten iskeä yli 20 geen voimalla, se oli jo menoa eikä meininkiä...
 
Joskus muinoin oli juttua, että vanhojen ryssä-koneiden heittoistuimissa oli pientä laittoa. Kun heittoistuin laukaistiin ja kuomu lennähti menemään niin hiukan standardi-kaveria isommalla jolpilla otti olkapäät kiinni runkoon ylöspäin lentäesse ja molemmat kädet meni sijoiltaan. :(

Olisi tosin aika erikoista että kyseistä seikkaa ei oltaisi huomioitu, mutta mistä näistä tietää. Juttuna siis kuultu... todenperäisyydestä ei tietoakaan
 
dink sanoi:
Ja tuosta Falconista joka krässäs väärän ilmanpaineasetuksen takia, luulenpa että pilotti selvisi siitäkin parin kuukauden tarkkailuajalla. Moiset virheet on kuitenkin niitä yleisimpiä mitä lentäjät tekee. Onneksi Suomessa ei ole noin isoja korkeusvaihteluita tai Hornetit ja Hawkit olisi takuulla vastaavissa onkelmissa useasti.

Quottaan itseäni..näköjään tuo pilotti sittenkin joutui Pentagoniin hommiin, ilmeisesti jenkeillä riittää lentäjiä. Suomessa kaveri olisi takuuvarmasti kyllä isketty takaisin koneen penkkiin. Komea video kyllä, mietityttää että olisikohan tuo vielä noussut ilman maakosketusta jos pilotti olis vaan pysynyt kyydissä ja vetänyt tikkua kunnolla. Raportin mukaan kuitenkin 140 jalkaa/n.50 metriä oli vielä korkeutta kun lentäjä hyppäsi ja videolta näyttäis että kone oli jo vähän nokka ylöspäin. Siitä vaan kaasut eteen ja kyllä nousee! :rolleyes:
 
Venäläisillä on nykyään parhaat heittoistuimet, itse asiassa yhdysvaltojen ilmavoimat ovat kiinnostuneita ostamaan niitä.
 
Ugga sanoi:
Venäläisillä on nykyään parhaat heittoistuimet, itse asiassa yhdysvaltojen ilmavoimat ovat kiinnostuneita ostamaan niitä.

Paljon mahdollista. On ne Venäläiset sen verran paljon satsanneet sotatouhuihin, että luulisi jossain vaiheessa hyviäkin ideoita löytyvän. Sukhoi-lentokoneen uusimmat mallit oli myös aika kovassa kurssissa joku vuosi takaperin. En tiedä mikä nyt on tilanne, mutta josko joku tietää niin laittakaa infoa tulemaan... :)
 
Ugga sanoi:
Venäläisillä on nykyään parhaat heittoistuimet, itse asiassa yhdysvaltojen ilmavoimat ovat kiinnostuneita ostamaan niitä.

Joku luutnantti selitti armeijassa tuosta penkistä. Se vetää äijän jotenkin hienosti pakettiin, polvet rintaan + niska ja selkä suoraan, ennen heittoa. En ole ihan varma, mutta jotain tuollaista muistelisin kuulleeni.
 
Back
Ylös Bottom