Lenkkeilystä kysymyksiä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Taituri
  • Aloitettu Aloitettu
Eli olen miettinyt jonkin verran lenkkeilyä ja minulla on herännyt muutamia kysymyksiä. En kyllä itseasiassa käyttänyt hakua, mutta selailin muutaman sivun taaksepäin noita threadeja. Ja löysin sieltä paljon infoa, mutta silti on muutamat asiat mitkä vaivaavat.

Ensimmäinen kysymykseni on se, että miten hölkkääminen ja pyöräily eroavat toisistaan, niinkuin kunnon kohotuksen kannalta? Elän vähän sellaisessa käsityksessä, että hölkkääminen olis paljon tehokkaampaa kuin pyöräily, mutta onko oikeasti näin? Joskus olen kuullut että jos haluaa pyöräilyn vastaavan hölkkäämistä, niin pitäisi pyöräillä kaksinkertainen aika hölkkäämiseen verrattuna. Mistä tämä johtuu?

Ja jos syke on sama pyöräillessä kuin hölkätessä ( n.120-140 eikö tämä ole se väli, mikä kohottaa kuntoa parhaiten?) niin miten se eroaa "tehokkuudeltaan" kunnonkohotuksessa hölkkäämisestä?

Hölkätessä tunnen "kipua" tai pikemminkin kolotusta säären etuosassa. Johtuuko tämä juoksu-asennosta? Tai askelluksesta? Tämä on nimittäin seikka, mikä on tehnyt minulle hölkkäämisestä epämiellyttävää. Pystynkö tekemään tälle asialle mitään vai onko se normaalia?

Olen pyöräilystä kuullut, että se voi aiheuttaa ongelmia eturauhasen kanssa. Onko tämä totta, vai pelkkää urbaani legendaa?

Olen huomannut itsessäni, että hengästyn erittäin helposti. Tämä johtuu pitkälti huonosta kunnostani, mutta olen miettinyt, että mikä olisi oikea tapa hengittää. Huomaan itse hengittäväni aika tiheästi, ja vähän "katkeillen". Eli esimerkiksi hölkätessä vedän keuhkot täyteen ilmaan, sitten pidän sitä askeleen pari sisällä ja hengitän ulos (ja taidan tässäkin välissä pidättää hengitystä askeleen tai kaksi, en ole ihan varma). Ja sama toistuu. Onko tämä normaali tapa hengittää, vai onko se ihan päin honkia? Olen myös sitä miettinyt, että nostaako tämä pulssiani, vai johtuuko pulssini nopea nousu pelkästään heikosta hapenotosta/ kunnosta...

Hölkkääminenhän rasittaa niveliä. Näin olen käsittänyt. Mutta miten on pyöräily, rasittaako se yhtä paljon, kuin hölkkääminen? Ja kannattaako tuosta hölkkäämisestä aiheutuvasta nivel rasituksesta huolestua? Onko mahdollista rikkoa paikkoja hölkäten, jos on huono tekniikka? Entä jos juoksee paljon asvaltilla, onko siitä paljonkin haittaa? Koska sehän ei ole "joustavaa" yms, niin silloinhan tämä rasitus nivelille on suurempi.

Kuinka paljon kengät vaikuttavat hölkkäämiseen? Mitkä ovat asioita, mitä pitää ottaa huomioon "sunnuntai"-hölkkääjän kengissä?

Olen juossut reittiä, mikä kestää noin puoli tuntia (niin, että sykkeet pysyvät "mukavan" tuntuisella tasolla). Vähän jo tyhmä kysymys, mutta jos käyn muutaman kerran viikossa juoksemassa tämän, ennen aamupalaa (niinkuin tuolla on neuvottu, että kannattaa tehdä aamulenkki ennen aamiaista) niin tekeekö se huomattavaa vaikutusta peruskuntoon? Vai pitäisikö juosta vielä pidempään?

Tuossa nyt muutamia kysymyksiä. Kiitos kaikille vastauksista.
(Toivottavasti en esittänyt kysymyksiä, mitkä ovat esitetty jo sataan kertaan täällä, mutta jos niin on, niin ohjatkaa minut mieluusti lukemaan oikeaa threadia:worship:)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Terve,

Itse(kin?) olen vasta aloittanut juoksemisen ja voisin kommentoida pariin asiaan ... fillarointi rasittaa pelkästään jalkoja, tai reisiä, kun taas juokseminen ottaa huomattavasti laajemmin kroppaan. Veikkaisin tämän syyn olevan se suurin miksi juoksu kehittää enemmän kuntoa. Mutuilua kuitenkin.

Tuo hengitystekniikka on päin persettä voisin sanoa näin amatöörinä suoraan. Missään vaiheessa ei kyllä kannata pidättää hengitystä. Itse ainakin huomasin rytmittäväni hengityksen askelien mukaan, eli kahden askeleen välein vaihtuu suunta hengityksessä koko ajan hengittäen tietenkin. En kyllä tiedä mikä on oikea tapa, mutta tuo on itselleni ainakin helpoin.

Täällä siis toinen joka hengästyy TODELLA helposti, mutta jo näin kolmen lenkin jälkeen voin sanoa, että tuo muuttuu nopeasti. Muutaman kerran käyt juoksemassa parin viikon aikana niin rupeaa juoksukin onnistua paremmin. Ota rauhallisesti! Juokse alkuun niin hiljaa kuin pystyt?

Kengistä en osaa sanoa muuta kuin, että niihin kannattaa panostaa ja kunnolla. Itse en toki näin tehnyt, köyhä kun olen :D

Tuosta juoksun kestosta en ole varma mikä on parasta aloittelijalle, mutta veikkaisin 30-60min olevan passeli.

Tuo ennen aamupalaa juokseminen ei hyödytä mitään pitkällä aikavälillä, ainakaan mitenkään radikaalisti, joten kannattaa juosta silloin kuin se parhaalta tuntuu. Jos tuo toimii sinulle niin jatka todellakin :)

Tässä näin amatöörin/vasta-alkaneen silmin näitä vastauksia kysymyksiin. Viisaammat korjatkoon jos vedin aivan puihin :)

Alussa voi aivan huoletta viikon kaksi tehdä ne aamulenkit kävelynä hölkkäyksen sijaan jos tuntuu että on hengityksen yms. kanssa vaikeuksia. Ja kyllä tuo 30min 3-4 kertaa viikossa nostaa peruskuntoa huomattavasti jos aiemmin päätoimisena urheiluharrastuksena on ollut sohvaperunointi tms. Tsemppiä vaan! ;)

Eiköhän sen liikunnan rasittavuus, määritä sen kuinka tehokasta treeni on, ei luulisi lajilla olevan merkitystä loppupeleissä maalaisjärjellä ajateltuna. Itsellä kyllä syke nousee reippaasti yli suositeltujen peruskuntorajojen, mutta koska se ei tuota ongelmaa tunnin lenkillä, niin vedän sitten niin, ilmeisesti hapenottokyky on niin hyvä tjtn. intervallitreenien myötä.

Mutta juoksukengistä sen verran, että niihin todellakin kannattaa panostaa! Itsellä loppui uusien tossujen myötä "penikkatauti", kun valkkasin sellaiset kengät joissa on kunnon vaimennukset. Kyllä kenkien mukavuus aika pitkälti vaikuttaa juoksemisen miellyttävyyteen, ainakin omalla kohdalla. Vaimennuksien tärkeys korostuu jos juoksee kovalla alustalla, jossa tärähdys on kova. Eli jos taipumusta on säärten sisäosien kipeytymiseen, niin viimeisiin alennusmyynteihin mars mars! :whip:

Hengityksen "opetteluun" kannattaa panostaa.Yritä löytää sopiva rytmi sisään-ja uloshengitykselle.Voi olla että kuitenkin juoksuvauhtisi on tämänhetkiseen kuntoosi nähden liian kova.Kyllähän juokseminen on kuormittavampaa kuin pyöräily mutta pyörällä jaksat tehdä pidempiä harjoitteita joten ei pyörääkään kannata kokonaan heivata.Kenkiin kannattaa panostaa ja jos kovasti kipuilee niin tutkituttaa jalat ettei ole pronaatiota suuntaan tai toiseen.Venyttely,hieronta ja pohkeiden ja säären etuosan jumppailu auttaa myös.

Pronaatiosta tuli muuten mieleen, että mikähän mulla mahtaisi olla vaivana kun oikean jalan päkiästä, siitä isovarpaan kohdalta lähtee sellainen kireä kohta kohti kantapäätä. Silloin kun varpaat on taivutettuna ylös (kävely/juoksuasekeleen loppuasento) niin tuo kipu tuntuu.

Ensimmäisiä lenkkejä teen ja tuollainen pieni vaiva tuli maanantaina. Kävin tuosta huolimatta eilen juoksemassa toisen lenkin, eli ei se kokonaan estä, mutta on silti ikävän tuntuinen.

juostessa kannatellaan omaa painoa pyöräillessä pyörä tekee sen! ja ei ole aluetta joka on tehokkain kunnon kohottaja on vain alueita jotka kohottaa eri alueita parhaiten pk vk mk alueet ja jokaisella se syke luku voi olla eri joten puhutaan %:na!

Kyllä siitä sykkeestä näkee mikä on tehokasta. Pyöräily sykkeellä 140 on yhtä tehokasta hapenottokyvyn kannalta ku mikä tahansa muukin missä syke on samassa. Pyöräily rasittaa lihaksistoa yksipuolisemmin, ja siinä saattaa tapahtua että reidet hyytyy vaikka pumppu ja keuhkot jaksaisikin ihan hyvin. Muuten ihan sama kumpaa tekee jos sitä aerobiikkaa haluaa kehittää.

Juoksulla tosiaan rasittaa niveliä pahemmin kuin useammat muut liikuntamuodot. Ne jatkuvat tärähdykset on sitä pahempia mitä painavampi jätkä. Itellä poksahti polvi tossa marraskuulla kun juoksukilometrimäärät rupes lähetelemään sitä 70:ää viikossa ja samaan aikaan bulkkaus nosti painoa sinne 85kg:n kieppeille. Nykyään teen vaihtoehtosia juttuja. Rullahiihto, uinti, pyöräily toimii. Kävely toimii kanssa vallan mainiosti eikä rasita polvia. Ei se suotta ole olympialaji. Kelpo kestävyysurheilua, vähän hölmön näköstä vaan. Jos luulee ettei sillä saa pumppua töihin niin sopii koittaa tikittää vaikka 5min/km. Noutaja tulee nopeasti. Ite viimeaikaisista viisastuneena en taida enää koskaan ruveta juoksemaan joka päivä, niin vittumaista on rampana kärvistellä. Pistää joka toinen päivä ainakin jotain vaihtoehtoista.

Itse olen harrastanut juoksua nyt säännöllisesti noin puolisen vuotta. Entisenä penikkatautisena (ja useimman kerran juoksuharrastukset tämän vuoksi lopettaneena..) voin sanoa, että maltilla nostaa juoksun määrää lenkissä. Voi kuulostaa epätoivoiselta, mutta mielestäni ehkä kehittävältä: aloitat lenkit aluksi esim. 1min juoksua 2min kävelyä jne. Nostat pikkuhiljaa juoksun määrää ja vähennät käveyn määrää. Itselläni tämä nosti hyvin peruskuntoa sekä lisäksi on pitänyt jalat ensimmäisen kerran elämässä kunnossa juostessa. Kengistä en sen enempää sano, koska siitä jo muutama tuossa aiemmin mainitsikin.

Ja suurin virhe on, että jos kipuja on niin pyrkii unohtamaan ne ja juoksee silti!! Siitä ei tule suoraansanottuna ei lasta eikä paskaa vaan pahimmassa tapauksessa pitkäaikaisia rasitusvammoja. Kuunnelkaa kehoa ja malttia!! :)

Pitkässä juoksussa tehokkainta liikuntaa sinulle, on sellainen, mistä nautit niin paljon, että sinun tekee mieli lähteä lenkille ;) Eli älä mieti ajankohtaa, tyhjää vatsaa, sykettä, vauhtia, lenkin pituutta kilometreissä tai ajassa, etenkään alkuvaiheessa kun vasta kohotat kuntoasi.

Hengityksestä: oikea hengitys voi tulla vasta kun koko kroppa on oikealla tavalla rento. Esim itse olen kiinnittänyt huomiota, että kun posket heiluvat (niin kuin sprinttereillä hidastuksissa ;)) niin silloin olen rento ja myös hengitän oikein. Jos vedät posket kireinä ja suonet pullistuen, taatusti teet jotain väärin.

Rentouden tavoittaminen ei ole helppoa. Yritä pitää kätesi rentona, älä yritä heijata niillä lisää vauhtia, ne vain kulkevat siinä mukana koukussa kuin oravalla, lähellä vartaloa. Myös sinulle sopiva askelen pituus on tärkeä, itse opin rentouden töpöttelyn kautta. Älä siis yritäkään juosta, vaan töpsöttele hölkäten, vaikkapa sitten niin, että ripeästi kävelevä menee ohi. Jos siis nimenomaan haluat opetella juoksemaan.

En ole sitten minkään sortin asiantuntija, nämä ihan vain omia kokemuksia.

Ja tosiaan, satsaa kunnon kenkiin! Kesällä myös sellaiset hyvin hengittävät juoksusukat ovat todella miellyttävän tuntuiset, tuntuu askel nousevan paremmin kuin hiostuttavissa "urheilusukissa".

Ensimmäinen kysymykseni on se, että miten hölkkääminen ja pyöräily eroavat toisistaan, niinkuin kunnon kohotuksen kannalta? Elän vähän sellaisessa käsityksessä, että hölkkääminen olis paljon tehokkaampaa kuin pyöräily, mutta onko oikeasti näin? Joskus olen kuullut että jos haluaa pyöräilyn vastaavan hölkkäämistä, niin pitäisi pyöräillä kaksinkertainen aika hölkkäämiseen verrattuna. Mistä tämä johtuu?

Onks sulla mahdollisuus kokeilla spinningiä/indoor cyclingiä tai vastaavaa? On muuten tosi addiktoivaa, jos tykkää noin muuten pyöräilystä ja samalla haluaa kehittää aerobista tilaansa.
Otin itse taannoin kokeeksi yhden sisäpyöräilytunnin ja jäin oitis koukkuun. Siinä on laji, jossa saa hikoilla omassa tahdissaan ja samalla saa keuhkojaan petrattua lenkkeilyä varten.

Lenkkeily on tosi kivaa kun on hyvä kunto, mutta jos ei ole lenkkeillyt aikoihin, niin siihen alkuun liittyy kaikkea ihme nihkeyttä. Jalat ja lihakset kipeytyvät (ainakin mulla), keuhkot salpautuvat yms eli alussa on helpompi keksiä tekosyitä olla menemättä lenkille. Keho hakee sitä oikeaa tyyliään jonkun aikaa, ennen kuin se alkaa sujua.
Mulla itselläni meni aikansa, että hapenottokyky ja jalat pääsivät samalle tasolle. Jalat olisivat siis juosseet mutta happi loppui.
Sitten kun homma alkaa pelittää, niin on jo kiva katsella maisemia ja kelailla syntyjä syviä. Ja loppuun kannattaa tehdä pari hyvää venytystä, niin on mukavampi lähteä lönköttelemään seuraavanakin päivänä.:thumbs:

Ja jos syke on sama pyöräillessä kuin hölkätessä ( n.120-140 eikö tämä ole se väli, mikä kohottaa kuntoa parhaiten?) niin miten se eroaa "tehokkuudeltaan" kunnonkohotuksessa hölkkäämisestä?

Hölkätessä tunnen "kipua" tai pikemminkin kolotusta säären etuosassa. Johtuuko tämä juoksu-asennosta? Tai askelluksesta? Tämä on nimittäin seikka, mikä on tehnyt minulle hölkkäämisestä epämiellyttävää. Pystynkö tekemään tälle asialle mitään vai onko se normaalia?

Olen pyöräilystä kuullut, että se voi aiheuttaa ongelmia eturauhasen kanssa. Onko tämä totta, vai pelkkää urbaani legendaa?

Olen huomannut itsessäni, että hengästyn erittäin helposti. Tämä johtuu pitkälti huonosta kunnostani, mutta olen miettinyt, että mikä olisi oikea tapa hengittää. Huomaan itse hengittäväni aika tiheästi, ja vähän "katkeillen". Eli esimerkiksi hölkätessä vedän keuhkot täyteen ilmaan, sitten pidän sitä askeleen pari sisällä ja hengitän ulos (ja taidan tässäkin välissä pidättää hengitystä askeleen tai kaksi, en ole ihan varma). Ja sama toistuu. Onko tämä normaali tapa hengittää, vai onko se ihan päin honkia? Olen myös sitä miettinyt, että nostaako tämä pulssiani, vai johtuuko pulssini nopea nousu pelkästään heikosta hapenotosta/ kunnosta...

Hölkkääminenhän rasittaa niveliä. Näin olen käsittänyt. Mutta miten on pyöräily, rasittaako se yhtä paljon, kuin hölkkääminen? Ja kannattaako tuosta hölkkäämisestä aiheutuvasta nivel rasituksesta huolestua? Onko mahdollista rikkoa paikkoja hölkäten, jos on huono tekniikka? Entä jos juoksee paljon asvaltilla, onko siitä paljonkin haittaa? Koska sehän ei ole "joustavaa" yms, niin silloinhan tämä rasitus nivelille on suurempi.

Kuinka paljon kengät vaikuttavat hölkkäämiseen? Mitkä ovat asioita, mitä pitää ottaa huomioon "sunnuntai"-hölkkääjän kengissä?

Olen juossut reittiä, mikä kestää noin puoli tuntia (niin, että sykkeet pysyvät "mukavan" tuntuisella tasolla). Vähän jo tyhmä kysymys, mutta jos käyn muutaman kerran viikossa juoksemassa tämän, ennen aamupalaa (niinkuin tuolla on neuvottu, että kannattaa tehdä aamulenkki ennen aamiaista) niin tekeekö se huomattavaa vaikutusta peruskuntoon? Vai pitäisikö juosta vielä pidempään?

Pyöräilyn vs juoksun rasittavuus: Juoksu kuormittaa useampia lihasryhmiä kuin esimerkiksi normi maantiepyöräily. Tietty syketaso on tämän johdosta helpompi saavuttaa juosten kuin pyöräillen. Juostessa myös ylävartalo tekee aktiivista työtä toisin kuin pyöräillessä.

Kipu juostessa: Kipu kertoo aina ongelmasta. Johtuuko kipu kengistä, juoksualustasta vai pelkästään tottumattomuudesta liikuntamuotoon, on aika vaikea selvittää netin kautta. Helpoimmillaan voi olla kyse vain lihaskalvojen reagoinnista askellukseen. Osta hyvät kengät ja aloita varovaisesti, 5 min juoksua 5 kävelyä. Pidennä juoksun osuutta asteittain kokonaisajan ollessa 30-60 min.

Eturauhanen: Tuosta en ole lukenut mutta pari artikkelia olen lukenut aiheesta erektio ja pyöräily. Kuulemma kilpapyöräilijöillä ja aktiiviharrastajilla esiintyy normaalia enemmän erektiohäiriöitä johtuen paisuvaiskudokseen kohdistuneesta kuormituksesta ajettaessa pitkiä lenkkejä lähes yksinomaan satulasta. Oma kokemukseni on että pehmustetuista housuista huolimatta 3-4 tunnin lenkin jälkeen jalkoväli on aika tunnoton. Maastopyöräilyssä ongelmaa ei ole ajoasennon ollessa dynaamisempi. Maantiellä itse yritin poistaa tuota ongelmaa ajoasentoa muuttamalla ja ajamalla säännöllisin väliajoin putkelta. Minulla kyllä seisoo ihan terhakkaasti vieläkin huolimatta pyöräilystä.

Nivelten rasitus: Terveellä ihmisellä juoksu ei rasita sen enempää niveliä kuin mikään mukaan liikunta. Eli paskapuhetta koko homma. Huomaattavasti ylipainoisella ihmisellä asia on toinen. Bodarikokoisellakin on ihan hyvät edellytykset juosta. Ongelmaksi ei muodostu kehon paino vaan laiskuus ja ego. Hyvän lihaskunnon omaavilla lihakset suojaavat osaltaan niveliä ylirasittumiselta. Koviin alustoihin kannattaa kuitenkin totutella asteittain. Kovillakaan alustoilla ongelmana eivät ensimmäisenä ole nivelet vaan pehmytkudokset jotka eivät ole tottuneet vaimentamaan jatkuvia iskuja.

Kengät: tärkein varuste, ei kannata säästellä. Osta parhaat. Monet käyttävät liian tuettuja kenkiä. Jos askelluksessa ei ole ongelmia osta mieluummin neutraalit kengät. Itse en uskoisi aivan ensimmäisen urheiluvälinemyyjän suositusta. Käy useamman luona ja katso monenko suositus on sama kengän suhteen ja osta sen perusteella.

Aamulenkki: ihan mukavaa hommaa ja piristää päivää mutta jos tavoitteena on tuloksellinen harjoittelu niin tyhjällä mahalla/energiat nollassa on ihan turha lähteä harjoittelemaan. Ihan sama mikä laji on kyseessä.

Kengät: tärkein varuste, ei kannata säästellä. Osta parhaat. Monet käyttävät liian tuettuja kenkiä. Jos askelluksessa ei ole ongelmia osta mieluummin neutraalit kengät. Itse en uskoisi aivan ensimmäisen urheiluvälinemyyjän suositusta. Käy useamman luona ja katso monenko suositus on sama kengän suhteen ja osta sen perusteella.
Eipä kannata säästellä ei. Toisaalta jos ei tarvitse tuettuja kenkiä (harva kai oikeasti tarvitsee), niin halpakin kenkä voi ajaa täysin asiansa. Mitä enemmän yrittää kengän ominaisuuksilla "ohjata" jalkaa, sitä kauemmaksi mennään luonnollisesta askelluksesta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom