Lenkkeily ja painon nousu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Julma
  • Aloitettu Aloitettu
Löysin interneteistä tietoa että paino saattaa nousta aerobisen liikunnan alkaessa. Ite nyt parisen viikkoa ottanu lenkkiä ja kuinka ollakkaan, paino räjähti heti kilon verran ylöspäin.

Mistä tämä johtuu ja miten saan sen nousun loppumaan/painon takaisin laskuun?

Ps. Täällä varmaan onkin jo aiheesta mutta hakusanoilla "lenkkeily ja painon nousu" löytyi 5005 threadia, joten ajattelin kysyä suoraan uudella.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joillakin aerobinen liikunta kerää nestettä. Itse olen huomannut saman. Lepopäivinä huomaa miten keho palautuu normaaliksi (tosin, lepopäiviä on harvoin kun juoksen joka päivä). Luulisin että ei ole syytä huoleen :). Liikunta ei ole missään nimessä pahasta.

Noin se juurikin menee aluksi. Itse pahimmillaan saanut lenkkeily aloittaessani 3 ekan viikon aikan melkein kilno/viikko, mutta siitä se tipahti sitten äkkiä pois ja jatkoi laskuaan. En sitä itse paljon aikanaan miettinyt enkä tiedä syytä miksi itselläni se nousi lähes 3 kiloa... Nesteestä mullekin joku paremmin tietävä sanoi, mutta 3 kiloa tuntui kyllä aika paljolta.

Kyllä se paino alkuun nousee väistämättä, koska keho varastoi enempi nestettä. Minulla taisi tulla peräti 4 kiloa suht koht nopeasti juoksu harrastuksen aloittamisen jälkeen.

Liikunnan jälkeen myös metabolismi kasvaa ja ruokahalut paranee. Tämä on tervettä, eikä kannata säikähtää.

Miten paino sitten laskee? Aerobisissa suorituksissa ihmisen keho alkaa polttaa rasvaa vasta noin tunnin suorittamisen jälkeen kun on ensin käyttänyt hiilarit loppuun. Eli sitten kun jaksat liikkua, niin esimerkiksi kerran viikossa yksi tollainen vähän pidempi aerobinen suoritus ja pari ehkä lyhyttä...

Pääpaino on kuitenkin ruokavaliolla, sillä kun liikkuu niin ruokahalut väistämättä kasvaa eli kannattaa pitää kiinni terveellisestä ruokavaliosta. Omalla kohdallani liikunta harrastuksen aloittamisen jälkeen makeisten yms. herkkujen pois jättäminen kävi helposti, eli suosittelen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom