Lenkkeilijän lisäravinteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simba
  • Aloitettu Aloitettu
En ainakaan löytänyt tämmöistä ketjua niin kun punttiksen puolella on miljoona eri purkkia jotka lupaavat parempaa suorituskykyä niin sopiiko joku näistä myös 10km maksimin kehittämiseen. Eilen meni 48min joka tämmöselle viidettäkymppiä käyvälle ukolle jo ihan ok mutta haaveilen kolmen vartin alituksesta johon en ole pystynyt kahteenkymmeneen vuoteen. Kymppienkka 39min juostu 20 vuotta sitten ja 8 kiloo kevyempänä. Mutta taas puntin myötä rasvat on 12 että ei oo enää realistista päästä niin kevyeksi kuin sillon junnuna joten jostain muusta täytyy saada lisäpotkua kuin painonpudotuksesta. Ehkä pari kiloo saan pois mutta siihen se sitten jää. Eli - mitä lisäravinteita suosittelet juoksijalle?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eli - mitä lisäravinteita suosittelet juoksijalle?

Kympin suoritusta ei käsittääkseni millään laillisella lisäravinteella pysty parantamaan. Jos on taipumusta anemiaan niin siinä tapauksessa rautakuuri auttaa hieman. Suosittelen lääkkeeksi juoksuharjoittelua juuri anaerobisen kynnyksen alapuolella.

Kympin suoritusta ei käsittääkseni millään laillisella lisäravinteella pysty parantamaan. Jos on taipumusta anemiaan niin siinä tapauksessa rautakuuri auttaa hieman. Suosittelen lääkkeeksi juoksuharjoittelua juuri anaerobisen kynnyksen alapuolella.

Juurikin samaa mieltä. Kympin juoksussa eniten merkitystä on korkealla anaerobisella kynnyksellä. Mitä kovemmalla sykkeellä (lähellä anaerobista kynnystä) jaksaa juosta sen kympin niin sitä kovempaa se matka taittuu. Itselläkin olis tarkoitus kympin vauhtia parantaa. Omasta tasosta siis, en ole mikään kova juoksija. Lääkkeeksi ajattelin mm. vetoja, esim. 3x1000m ja 3x3000m, ja lyhyempiä lenkkejä (esim. 5km) kovempaa kun se oma "perusmatkavauhti".

Mä suosittelen sulle lääkkeeksi ylivauhtisia kutosia (vedä alkuun 4km lämpöö) ja neljänsadan metrin vetoja. Säännöllisiä pk lenkkejä myös älä unohda. = Eikö se nyt vittu ole selvä että jos mä oon juossu kympin kolmosella alkavaan loppuaikaan kaikki juoksuharjoittelukikat on tiedossa. :david:

Juurikin samaa mieltä. Kympin juoksussa eniten merkitystä on korkealla anaerobisella kynnyksellä. Mitä kovemmalla sykkeellä (lähellä anaerobista kynnystä) jaksaa juosta sen kympin niin sitä kovempaa se matka taittuu. Itselläkin olis tarkoitus kympin vauhtia parantaa. Omasta tasosta siis, en ole mikään kova juoksija. Lääkkeeksi ajattelin mm. vetoja, esim. 3x1000m ja 3x3000m, ja lyhyempiä lenkkejä (esim. 5km) kovempaa kun se oma "perusmatkavauhti".

Ylivauhtiset 5-6 mitä tossa mainitset on oiva lääke. Vähän lyhyempiä vetoja kun noin tonnit ja korvaa toi 3x3000 sillä että otat ohjelmaan pk-lenkkiä. Elimistöllä on jännä taipumus vastata puhtaasti juoksukilsoihin. Mulle yksi tärkeimmistä elementeistä jotka on nostanut kympin kuntoa 10minsaa viimeisen kahden kuukauden aikana on kolmena aamuna viikossa pk lenkki (10km) töihin.

Alkuperäiseen kysymykseen. Onko tämä nyt sitten Hasselhofilta faktatietoa että millään lisäravinteella ei ole juoksijalle mitään merkitystä. Vaikea jotenkin intuitiivisesti uskoa että näin olisi.

Viidenpennin lenkkivalmentajia on maailma pullollaan ja jokaisella on omat totuutensa mikä auttaa lajikehityksen. Luen siis itseni myös näihin ihmisiin :)

Eikö se nyt vittu ole selvä että jos mä oon juossu kympin kolmosella alkavaan loppuaikaan kaikki juoksuharjoittelukikat on tiedossa. :david:

Öh, ei? Olen juossut kympin kolmosella alkavaan aikaan tietämättä mistään mitään. :)

OT/

Itse olen jolkotellut kympin vähän vajaaseen 35 minsaan (23 kiloa sitten) ja empä juuri tiedä muuta keinoa kestävyyden parantamiseen, kuin runsaan aerobisen ja anaerobisen treenin. Viikossa tai mikä sen treenikierron pituus kenelläkin nyt onkaan pitäisi mielestäni olla:
-pitkä +100min lenkki, tässä vauhdilla ei ole mielestäni muuta väliä, kuin että se on melko hidas. Mulla se oli 20v sitten noin 5-5:15min/km
-yksi noin 4x4 min rennosti kovaa hyvällä palatuksella reeni, jossa menin noin 10km kisa vauhtia
-yksi noin 35-40min vk-vauhdilla eli jotain 4:15-4:30 vauhtia
-kuntopiiri 1-2x viikossa
-pari kevyttä aerobista, aivan sama teetkö nämä pyörällä, rullasuksilla vai savakävellen kunhan nämä ei ole kuormittavia.
/OT

Lisäravinteita en käyttänyt, mutta kai niillä on merkitystä jos niihin uskoo. Palautumisesta pitää kuitenkin pitää huolta, niinkuin kaikessa treenissä. Eipä juuri tule mieleen kuin palkkari jolla voisi saada palautumisen nopsemmin käyntiin, mutta suomen parhaan pyöräilijän mukaan tarkeämpää on huolehtia energian saannista pitkän lenkin aikana. Toki jos laskee hormonitoimintaa sorkkivat aineet lisäravinteisiin niin ei muuta kuin boostereita ääntä kohti.

Helvetin kova. Kymmenisen vuotta sitten kun suomalainen kestävyysjuoksu oli aallonpohjassa Kalevan kisoissa SM kultaa kympillä voitettiin muistaakseni 33.20 loppuajalla. Olisit ollut todennäköisesti mitskuilla silloin alle 35 ajalla :)

Höp höpö. Miesten SM-kulta on tainnut aina lähteä alle 31min ajalla, arvelisin jopa sen lähteneen aina alle 30 min ajalla, mutta tuosta en ole varma. Kymmenen vuotta sitten oli Jussi Utrianen ja Janne Holmen kuitenkin kovimmillaan. 2003 taisi Holmen juosta 28:?? ajan kympille. Ja vajaan 35 minsan ja 30 minsan kympin välillä on niin suuri ero, että 4-5 vuotta +400 tuntia vuodessa reenannut ei kehity koskaan tuota 5 minsaa. Tuskin edes 3 minsaa. 35 minsan kympin juoksee kaikki motivoituneet, lahjoiltaan keskinkertaiset miehet. Siitä kovempaan vauhtiin olisi juoksussa tarvinnut jo lahjojakin.

Höp höpö. Miesten SM-kulta on tainnut aina lähteä alle 31min ajalla, arvelisin jopa sen lähteneen aina alle 30 min ajalla, mutta tuosta en ole varma. Kymmenen vuotta sitten oli Jussi Utrianen ja Janne Holmen kuitenkin kovimmillaan. 2003 taisi Holmen juosta 28:?? ajan kympille. Ja vajaan 35 minsan ja 30 minsan kympin välillä on niin suuri ero, että 4-5 vuotta +400 tuntia vuodessa reenannut ei kehity koskaan tuota 5 minsaa. Tuskin edes 3 minsaa. 35 minsan kympin juoksee kaikki motivoituneet, lahjoiltaan keskinkertaiset miehet. Siitä kovempaan vauhtiin olisi juoksussa tarvinnut jo lahjojakin.

Vuodet varmaan heittää mulla (reippaastikkin) mutta siitä olen sata varma että sm kultaa on voitettu kolmosella alkavalla ajalla lähimenneisyydessä. Musta kestävyysjuoksun taso oli silloin suomessa paska jos kaikki mitskut lähti yli puolen tunnin ajalla. Mutta tämä on kai näkökulmakysymys.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom