• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Lehtipuuhiiliä grillaukseen, mistä suuri määrä?

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
Grillaukset pitäisi aloittaa ja menekki tulee olemaan kesän aikana satoja kiloja. Eli tarvittaisiin suurempi erä lehtipuista tehtyjä hiiliä. Havupuista tehtyjä on jo Kouvolan suunnalta tarjottukin, mutta niitä en tahdo käyttää.

Mistäs hiilet halvalla tai ylipäänsä suuremmissa erissä kuin 2kg Teboilin säkeissä? Voin noutaa itse pakettiautolla + peräkärrillä kauempaakin.

Entäs brikettejä?

Neuvostoliitto

Pertti
VIP
Ikä
41
No käyt Kagu Metsiltä tottakai Kagu Mets

ps. samalla voit ottaa peräkärryn täyteen grillijuomia.

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
Grillailetko vain omiin tarpeisiin vai onko sulla joku ravintolahanke menossa? Miten omaan käyttöön saa menemään satoja kiloja...

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
Jotain pientä savustussuunnitelmaa on ilmassa. Kyllähän noita se 20-25kg per kerta menee.

Pitää sotkea tätä sun hiilihankintaketjua, mutta eikös savustushommat onnistu ihan tavan haloillakin? Savu sitten jostain esim leppähakkeesta.

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
Savustukseen käytetään hedelmäpuita, vaikkapa nyt omenapuuta ja kirsikkaa. Tulta pidetään yllä hiilillä/briketeillä ja tähän ei taas havupuu sovellu. Avotulta (=poltettavaa puuta) ei savustukseen saa käyttää, koska tällöin siitä vapautuu haitallisia aineita, sellainen käsitys minulla ainakin on.
Eli savustus hoidetaan lehtipuuhiilillä + hedelmäpuilla "kytemällä". Leppää ei kannata taas käyttää savustukseen kuin kalan kanssa.

Savusaunassa tosin savustetaan lihoja/makkaraa lepällä ihan polttamalla sitä "kiukaassa"... Pitäisi varmaan perustaa savustusthread, tai saa tätäkin kyllä käyttää.

Eihän se kuumuuden aiheuttaja-savu ole kosketuksissa lihan/kalan kanssa, joten sinällään aivan sama vaikka se lämpö tulisi kaasusta? Kuumuus laittaa hakkeen kytemään, mistä tulee haluttu savu, mikä antaa lihalle maun ja kypsentää lämmön kanssa.

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
Eihän se kuumuuden aiheuttaja-savu ole kosketuksissa lihan/kalan kanssa, joten sinällään aivan sama vaikka se lämpö tulisi kaasusta? Kuumuus laittaa hakkeen kytemään, mistä tulee haluttu savu, mikä antaa lihalle maun ja kypsentää lämmön kanssa.
Tuossahan olisi ideaa, korvata tuo hiilipönttö kaasupöntöllä jonne ripsauttelis sitten aina vaan savustuslastuja.... Mitenkähän lämmöt moisessa, riittääkö nostamaan riittävästi...

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
Onkos jollakulla tietoa tuosta että avotuli savustuksessa aiheuttaa vaaraa? Vai tarkoitetaanko tuolla sitten esim. mäntyä ja muita havupuita?
Kun onhan noita savusauna-savustomoita eikä niissä kyllä mitään hiiliä käytetä. Taidan tuupata leppää/koivua vaan palamaan ja koitella niillä ensialkuun.

Mulla on vanhaan puukiukaaseen tehty savustuspönttö. "Kiviosastolla" on ritilät ja sinne tulee myös lastut ja lastujen savu. Tulipesän savu ei tule savustusosioon, poltankin siellä pääasiassa kyllästettyä puuta ;).

wnha

Banned
Millaiset savustussyteemit Hupella on?
Itse olen käyttänyt sellaista peltistä savustuslaatikkoa ja sellaista käytettäessä ei kyllä ole mitään väliä millä sitä lämmitetään. Eikös ne purut laiteta pöntön pohjalle ja pönttöä lämmitetään ulkopuolelta? Eihän tuolloin se lämmitytyksestä syntyvä savu pääse kosketuksiin ruoan kanssa. Itse olen savustellut tuollaisella laatikolla ihan kaasugrillissä ja hyvää on tullut...

Tammistossa Plantagenilla käydessäin bongasin puuhiiliä monissa eri pakkauskoissa. Siellä myös savustinpömpeleitä, joihin alle voi viritellä kaasupolttimen. Mukana lämpömittari. Mökillä savustetanut samoin, kuin Teri ja wnha. Eli pömpeli, johon leppätikkuja tai -purua pohjalle ja sitten kevyttä tulta pienellä nuotiolla. Muista vain aina silloin tällöin availla laatikkoa savustuksen aikana, että savustusastia pysyy "kuivana"

Onkos jollakulla tietoa tuosta että avotuli savustuksessa aiheuttaa vaaraa? Vai tarkoitetaanko tuolla sitten esim. mäntyä ja muita havupuita?
Kun onhan noita savusauna-savustomoita eikä niissä kyllä mitään hiiliä käytetä. Taidan tuupata leppää/koivua vaan palamaan ja koitella niillä ensialkuun.
Mulla paloi pönttö puhki ja leppälastujen savun lisäksi joukkoon pääsi havupuun (mänty+kuusi) savua. Tulee mun mielestä kitkerän makuista. Haitoista en tiedä. Söin lohen kuitenkin :D

Jos enempi meinaa savustella niin näiden tuotteet on enempi kuin hyviä Meat Smokers, BBQ Smokers, Digital Smokers, Electric Smokers, Propane Smokers and Meat Smoking Books, Recipes and Accessories | BradleySmoker.com

Onnistuu niin kylmä kuin lämminsavukin. Digitaalimallissa voi asettaa lämmöt suoraan halutuksi ilman arvailuja. Lisäksi tossa briketinsyöttö on automaattinen niin pöntön voi jättää yksikseen savusteleen 8h ajaksi. Suomessa noita taitaa saada ainakin chilikauppa.fi, flavonian verkkokaupasta ja on noita tainnut kärkkäiselläkin näkyä.

Onnistuu myös chilien/paprikan savustelu mikä normaalivehkeillä ei ole niin triviaalia http://www.fatalii.net/growing/index.php?option=com_content&task=view&id=112&Itemid=115

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
Eivät ole valmistaneet/myyneet hiiliä enää moneen vuoteen. Soitin tuonne kuitenkin ja joku tiesi kertoa että täältä saisi:
GreenCoal Estonia
Tuo toimittaa säkkejä mm. Citymarketteihin. Myy kyllä suoraankin:

One pallet is 160kg – 80 bags. So you need 3-6 pallets.

Price 1,40 EUR/bag, VAT Excl.
EUR pallets are extra – 7 EUR per pallet.

Eli aika perkeleellisen kallista kamaa.