Laskuvarjojääkäriksi 2008

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NNN
  • Aloitettu Aloitettu

NNN

Anteeksi näin aluksi kaikille laskuvarjojääkäritreadeihin kyllästyneille. Tiedän että kyseisiä threadejä on miljoonia, mutta tarkoitus olisi kuulla tämän vuosiryhmän mietteitä ja pyrkimyksiä. (Suurimmaksi osaksi taitaa olla -89 vuosiryhmän aika)

Pitkään olen jo pakkotoistoa selaillut, mutta nyt päätin jotain kirjoitellakkin. No mutta asiaan.. Omat haaveeni ovat pyörineet LJK:n ympärillä jo pitkään. Nyt vasta olen saanut perseeni ylös ja päässyt treenaamaan sitä varten. Omasta fysiikasta sen verran että cooper menee noin 3000m. Uinti- ja hiihtotaito ovat huonoimmasta päästä. Mutta ei hätää vuosi aikaa treenaamiselle, kunhan sitä lunta saataisiin eteläänkin päin. Lihaskuntotestit luulen läpäiseväni helposti, joten
aloitan siihen treenaamisen vasta syksyllä.

Tällä hetkellä minulla on mahdollista vain treenata juoksua, mutta keväällä jatkan saliharjoittelua, treeneissä käymistä ja uimaopettelua. Uimatekniikkakurssille olen harkinnut meneväni, mutta aika näyttää miten käy.

Löytyykö pakkikselta vielä uusia laskuvarjojääkärin alkuja ? Kertokaas vähän lähtökohdista ja treenaamisistanne.:thumbs:

Joitain linkkejä asiaan liittyen (Kiitos vanhojen threadejen) :
http://www.mil.fi/maavoimat/joukot/utjr/lsvjaakari.dsp (LJK:n sivut)
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=10659&highlight=Laskuvarjoj%E4%E4k%E4riksi (Pakkotoisto LJK -04)
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=34035&highlight=Laskuvarjoj%E4%E4k%E4riksi (Pakkotoisto LJK -05)
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=36917&highlight=Laskuvarjoj%E4%E4k%E4riksi
(Pakkotoisto LJK -06)
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=43650&highlight=Laskuvarjoj%E4%E4k%E4riksi (Pakkotoisto LJK -07)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eka vinkki: elä ressaa liikaa! Sinulla on vuosi aikaa, älä riko paikkoja yrittämällä liikoja.

Ja toiseksi: psykologiset testit ovat melkeinpä tärkeämpiä kuin fyysiset, koska lähtökohtanahan on se, että melkein kaikki testeihin tulevat ovat timmissä kunnossa.

Muut voivatkin sitten postittaa varsinaisia treenausohjeita sun muita, minä en niistä osaa sanoa mitään. :hyper:

Joo no pitää koittaa säilyttää maltillisuus.. Mutku ei psykologisiin voi oikee treenaa ni pitää saada jotenki ittensä tuntumaa hyödylliseks. :D

Kai tuota olisi tarkoitus hakea 2008 erään. En omaa suurta urheilijan taustaa, joten toivottavasti ehtii kunto nousta tarpeasti reilussa vuodessa. Tämän hetken fyysinen kunto onkin ~2200m coopperissa ja muista fyysisistä testeistä ~1p :jahas:

Mutta treenaamaan on aloitettu. Aamulenkille 3-4 krt viikossa ja perus lihaskuntoa kuntopiirin avulla lenkin jälkeen. :whip:

No kai se on ilmottauduttava tänne :)

Eli on ollu tonne 2008 erään hakea jos vaan suinkin saa kunnon oikeelle tasolle. Nyt on lukiossa 2. vuosi menossa.

Vähän kunnosta:
Kunto on luokkaa surkea. Cooperissa juoksin 2400, tuosta on tosin aikaa (lukion 1. vuoden syksy) ja sen jälkeen olen treenannut, joten en tiedä mitä nyt menisi, 2500+ ainakin. Lihaskunto on hyvällä mallilla, leukoja menee 10+, punnerruksista, vatsoista ja selistä saan ainakin 2p. tänhetkisellä kunnolla, testeihin mennessä saa kivuttomasti 3p tasolle. Uinti on aika huono, ja mikä pahinta, en osaa käytännössä sukeltaa lainkaan, enkä ole hyppinyt korkealta veteen :(. Hiihdossakaan ei ole kehumista, pienenä on tullut hiihdettyä paljonkin, mutta nykyään on taso aika heikko, myöskään lumen puuttuminen ei edesauta hiihdon treenausta.

Treenimotivaatiota löytyy, pystyn kyllä piiskaamaan itseni lenkille hyvin, ehkä liiankin hyvin. Ongelmaksi treenissä koituu liika määrä, tällä hetkellä käyn 2krt/viikko Hanmoodo:ssa, 2krt/viikko Karatessa ja nostelen 2 kertaa puntteja, lenkillä olen käynyt 1-2 kertaa viikkoon. Laitappa tuohon vielä lisää lenkkiä, niin pian löytää itsensä sairaalasta, sillä koulun aiheuttamat über-aikaiset herätykset heikentää pahasti palautumista. Pakko luopua jostain muista treeneistä, että saa juoksukunnon korkealle.

Hyviä treenejä muille!

Niin ja huomatkaa, että hyppy 5metristä "tyyli vapaa". :D Eli ihan sama miten päin tulet sieltä alas, kaveri voi vähän auttaa jos alkaa jänistämään. :lol2:

Sukellus on kohtuu helppoa kun on kyse "vain" neljästä metristä. Jos korvat meinaa räjähtää matkalla alas, opettele paineentasaus (suu kiinni, nenästä kunnon ote ja hirveä puhallus). Tuosta syvyydestä menee kyllä ilman tasauksiakin.

Kyllä se kunto kerkee kasvaa kuha motivaatio pysyy. Millasia lenkkejä lenkkeilet ? :)

Tommosta 4km lenkkiä juoksentelen, haastavaks tosta tekee noin 700m yhtäjaksoinen ylämäki ja muutenki on mäkiä reilusti. Aikaa menee tommottine 30min. Siitä sitten nostelemaan peruslenkin pituutta kuhan rupeaa aika menemään >30min.

Tosiaan hiukan huvittavaa, että darkwanderer388 "pelkää" 5m hyppyä veteen, kun jos pääsee sisään niin pääsee hyppäämään vielä korkeammaltakin ;)

Tuosta veteen hyppäämisen pelosta tulee mieleen eräs päivä Kouvolan uimahallilla kun pidettiin pääsykokeita uusille Laskuvarjojääkärikouluun pyrkiville. Porukkaa hyppi vitosesta veteen tasaista tahtia kunnes eräs jamppa jäätyi täysin laidalle. Kävin huomauttamassa, että nyt pitäis pikkuhiljaa päättää hypätäänkö vaiko ei. Jamppa sykyili reunalla pienen tovin ja mumisi "Noku...höh...emmie uskalla...mut...mut...tönäse vaik miut!". No eihän siinä sitten auttanut kun tuupata ukko tornista alas :D ei tainnu päästä se jannu kurssille...

Vähä kyl noi psykologisetkin jännittää, ku porukat puhuu ett niihi tyssänny. Kiva treenailla pää räjähdyspistees fyysiset läpi eikä sit pääsekkää.

Oon noi Oskari-:n LKJ:ta koskevat viestit lukenu ja houkuttelee vaa enemmä päästä. Muistatko paljo tuli fyysisistä ?

Ite kanssa lukion toisella ja tarkoitus olis hakea laskuvarjojääkäriksi. Tosin 2009 saattaisi olla sopivampi vuosi koulun ja muiden juttujen puolesta.
Kunto ei vielä mitään huippua ole, mutta tuskin on ongelma tuolloin enää. Viime vuonna meni cuupperissa 2600m muutaman lenkin jälkeen ja nyt lajitreenien ja aamulenkkien turvin mennään jatkuvasti ylöspäin. (vähintäänkin 3500m asti ennen hakua.)
Veden kanssa ei oo tullu oltua paljoakaan tekemisissä, eikä perinteistä tyyliä ole tullut ikinä hiihdettyä.
Kunhan lihaskunto-osuudesta ja juoksusta tavoittelee täydet pisteet + rippeitä hiihdosta ja vedestä, niin eiköhän tuo riitä fysiikan osalta. Psykologiset saa sitten päättää..

Ps. onkohan nuo psykologiset enempi älykkyyttä vai asennetta ja reippautta yms. mittailevia..? (luultavasti kaikkea)

Villiä huhua olen kuullut, että siellä voidaan kysyä vaikkapa näin: "Saatko seksuaalista mielihyvää kun katselet patsaita?"

Eli periaatteessa siellä voidaan kysyä ihan mitä vain. Ja ne psykologiset karsii sellaisiakin, jotka ovat vetäneet melkein maksimipisteet fyysisistä.

juu, testeihin asti päässeistä putoojista noin 20% putoo fyysisissä, 10% lääkärintarkastuksessa ja 70% putoo psykologisissa....

Kysymykset on mallia "kiristääkö vanne päätäsi" jne etc.

juu, testeihin asti päässeistä putoojista noin 20% putoo fyysisissä, 10% lääkärintarkastuksessa ja 70% putoo psykologisissa....

Mist noin päättelet ? Voihan olla et vaik 2 jätkää pääsee fyysisist läpi, toinen saa vaik 32p ja toine 42p. Kumpiki pääsee psykologisiin, mut varmaa sil joka sai 42p on paljo paremmat mahollisuudet päästä. Tai siis tarkotan et noil 70%, jotka tippuu psykologisis, on todennäköisesti keskimäärin pienempi pistemäärä. Eli ei ton perusteel voi sanoo psykologisten arvoo. Ota tost ny selvää, mut kuitenki :D

Oon noi Oskari-:n LKJ:ta koskevat viestit lukenu ja houkuttelee vaa enemmä päästä. Muistatko paljo tuli fyysisistä ?

Itse taisin fyysisistä saada muistaakseni 32pistettä. Joka oli kyllä siihen kuntoon nähden tyydyttävä suoritus. Psykologiset meni myös ihan ok ja meidän aikaan oli vielä sähkötyskoe nuppitestien päätteeksi, jolla katsottiin radisteiksi pätevimmät. Osa porukasta, jotka veti todella hyvät pojot muista testeistä, tekivät sähkötyskokeen tarkoituksella päin persettä jotteivat radisteiksi joutuisi. Itse ajattelin että jos se sisään meno jää yhdestä titauskokeesta kiinni niin tehdään sekin sitten kunnolla. Nolla virhettä oli tulos ja yllätys yllätys löysinkin itseni radistituvasta seuraavalta kurssilta. En ole katunut radistina oloa (paitsi pimeinä kylminä öinä jossain mörön perseessä heittelemässä antenni puuhun klo:03.00 kun muut nukkuu ) :) Titari on ritari. .-.-. ...-.- :rock:

Noin 450 kutsutaan tänä vuonna valintakokeisiin. Viime vuosien perusteella noin 150-180 läpäisee fyysisen puolen (viime vuonna 650 --->190), näistä sankareista sitt katotaan että kenellä se vanne kiristää eniten päätä =). kaikki tietysti täysin epävirallista päästä heitettyä mutta suunnilleen noin se vois mennä. niin ja oskarille myötätunnosta voin sanoo että kyll ne radistihelvettiin joutuneet kokee ihan saman ku sinä aikoinaan :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom