Lapaluun vaiva..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja curiouss
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moro,

Elikkäs laitetaa tällänen topicci vaik tästä näytti juttua olevan muutenkin.. Eli kaipaisin hyviä neuvoja lapaluun siirotuksen korjaamiseen.. Kun se tavallaan on irti rintakehästä. Elikkäs ne eivät ole täysin balansissa..
Oikea on hieman ylempänä kun vasen mikä aiheuttaa pientä siirotusta..mulla on kyllä yläselässä lievä skolioosi..johtuen nopeesta pituus kasvusta murrosiässä.mutta ei niin paha että selkäranka lapaluun alle menis..:)
Tätä vaivaa tuntuu olevan yllättävän monella kun nettiä selailee..Itse olen myös aika hoikka(190/86) eli lihasmassaa lisätään vielä jos se vaikka siihen auttas..Toki se pitäisi pätevälle asiantuntijalle päästä eikä täältä kyseltävä..Mut ensiksi olisi kiva kuulla miten olette saaneet siirotuksen hoidettua kuntoon..?!
Tohonkaan vaivaan ei kaikenmaailman yleislääkäreillä ole pätevyyttä.. huomattu on..sanovat vaan että kosmeettinen haitta jos ei ole haitaks terveydelle eikä ole kipeä ni eipä siihen sen enempää oteta sit kantaa..

Eipä se ehkä terveydellinen haitta sinänsä ole, mutta kyllä vaivaa voi poikia vaikka mitä, jos sitä ei hoida.. Tärkein lihas, joka yleensä lavan siirrottaessa on heikko on m. serratus anterior. Siihen hyviä harjoituksia löytyy esim youtubesta (aina yhtä luotettava lähde, kun ei jaksa selittää liikkeitä...;) ) hakusanoilla "push up plus", "scapula push up", "serratus anterior exercise". (http://www.youtube.com/watch?v=ALzFr2GT-Is yksi ihan asiallinen)
Monet noista tosin näytetään ns. miesten punnerrus-asennossa ja JOS lihas on niin heikko, että siirrotus on voimakasta/selkeää, suosittelen ehdottomasti aloittamalla kevyemmällä versiolla (polvet maassa, tai vielä parempi - seinää vasten).
Jos ei itse hahmota tai tunne lapojen asentoa, kannattaa hakea sitä esim peilin avulla tai jos on mahdollisuus, että joku videoi liikkeitä. Tärkeää näissä liikkeissä on nimenomaan oikea/puhdas suoritus, jos sen haluaa oikealle lihakselle osumaan.
Katsoisin kyllä serratus-lihaksen lisäksi hieman muitakin lavan liikkeisiin osallistuvia lihaksia ja tasapainoa, mutta tästä on yleensä ihan hyvä aloittaa.

Kiitti vinkeistä..! Joo oon mä youtubesta noita videoita kattonu..nyt oon pikkuhiljaa alkanu noita liikkeitä tekee..oiskohan jokapäivä hyvä tehdä noita..?! Ei se varmaan haitaksikaan olis..Toikin on ilmeisesti aika pitkäjänteistä hommaa eli muutokset ei varmaan ihan parissa kuukaudessa vielä näy..?!

Aluks voi hyvin tehdä vaikka joka päivä, kunhan pitää huolen siitä, että liike osuu oikeisiin paikkoihin ja suoritus pysyy puhtaana. Heti kun alkaa puhtaus kärsiä, pidä tauko. Voi olla, että toistomäärät ovat hyvinkin pieniä ekoilla kerroilla, mutta kunhan oikean lihaksen aktivaatio löytyy ja voimaa tulee hieman lisää, voi toistoja/kuormaa pikkuhiljaa lisätä ja lopulta yhdistää kyseisten lihasten hallinnan/aktivaation normitreeniin mukaan (jolloin ei tarvitse enää hinkuttaa joka päivä kevyesti). Kun on kyse stabiloivista lihaksista, kannattaa aloittaa mieluiten kevyellä kuormalla rauhassa.

Jep..On mulla voimaa kyllä..liikkeen pudas suoritus on vähän hakusessa/kokeiluvaiheessa..erilaisia variaatioita oon koekeillut..eikös kädet kuitenkin pidä olla ihan suorina kokoajan noita serratus lihaksin kun punnertamalla treenaa..oisko leveämmällä vai kapeemmalla otteella parempi sitten..?! kylhän tuolt youtubesta sai ihan hyviä vinkkejä..
Toi siirotus näkyy mulla vielä aikas reilusti..en tiedä sit onko siitä kun mulla on aina yläselkä ollut yhtä kapea melkei kun alaselkä..:)

Haet itselle parhaimman tuntuman, otteen leveydellä ei niin ole merkitystä, kunhan osuu serratuksiin. Kädet ehkä joo suorina tai sitten esim kyynärnojassa niin, että lapaluut liikkuvat.. taisi olla joku sellainenkin video jossain.

Back
Ylös Bottom