Laos

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jüzzi
  • Aloitettu Aloitettu
Thaimaa-keskustelua täällä kyllä riittää kaikkiin tarpeisiin, mutta Thaimaan ei niin tunnetulle naapurille Laosille ei ole vielä omaa ketjua. Varmasti Pakkikselta löytyy Laosissakin vieraillutta porukkaa, joten tänne voisi viritellä keskustelua koskien kyseistä maata! Lähes puolen vuoden odottelu alkaa olla takana ja 1.1. 14.10 lähtee lento kohti Bangkokia. Reissuun lähdetään kolmen hengen kaveriporukassa ja kesto on 23 päivää, joista tarkoitus olisi viettää Laosin puolella reilu kaksi viikkoa ja loput Bangkokissa.

Reittisuunnitelma on varmasti se yleisin mahdollinen, mutta myös varsin hyväksi havaittu näin lyhyelle visiitille. Pohjois-Thaimaasta yli Huang Xaihin, josta slowboatilla Mekongia pitkin Pakbengin kautta Luang Prabangiin. Sieltä tubeilemaan Vang Viengiin, josta vielä Vientianeen. Vientianesta sitten taas takaisin Thaimaan puolelle ja takaisin Bangkokiin.

Olisi mukava kuulla kokemuksia kyseistiä paikoista ja Laosista yleensä, sekä onko rajan ylitys ja viisumin hankkiminen ollut vaivatonta Huang Xaissa. Bangkokista näyttää menevän päivittäin yöbusseja sekä junia Huang Xaihin sekä Vientianeen, molemmat varmasti ihan hyviä vaihtoehtoja?

Toivottavasti saadaan keskustelua aikaan tästä mielenkiintoisesta maasta! Matkakuume alkaa itsellä olla jo varsin kova!:dance:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hola!

Kerro ihmeessä reissustasi, olis hauska kuulla tarinoita Laosista ihan pakkislaisenkin näkökulmasta!

Ite oon tällä hetkellä intissä kesään saakka (:curs::curs:) sitten töihin 6kk ajaks ja ennen vuodenvaihdetta olis tarkotuksena lähteä kiertelemään kaakkois-aasiaa. Reittisuunnitelmat ehtii vielä moneen kertaan vaihtua, mutta parin kaverin kanssa näillä näkymin lähdössä ja aikaa oon varannut sellasen 2-3kk. Thaimaassa ehkä sellanen reilu kuukausi saaria kierrellen ja loput sitten Laosissa ja mahdollisesti Kambodzassa.

Itse olen käynyt n.30 maassa lyhyen elämäni aikana, joten paljon on nähty. Malesiassa ja Singaporessa asuessani (5v ajan) tajusin miten hienoja paikkoja sieltäpäin löytyy, ja siitä lähtien on veri vetänyt Aasiaan.

Viantine aivan ok...tosi asuin putkassa ainakin viikon... anyway no problemo. Vang Vien on Backfuckr helvetti...Paikalliset menee nukkumaan aijoissa ja sitten baareissa tarjoilijtat on länkkreitä...Ihan relax mestoja. cahviloita ja raflojata löytyy, muttei biitsiä, tai mekong deltalta löytyy, ja myös muualta varmaan.

Multa ei ole nyt kukaan kysynyt mitään, mutta vastaan silti. Olin joulukuussa viikon viikon Laosissa, viikon Singaporessa ja viikon Thaimaassa. Laos oli kyllä hyvä paikka, parempi kuin Thaimaa. Mentiin junalla Bangkokista luultavasti Huang Xaihin (eihän noita paikkojen nimiä kukaan voi muistaa). Kun juna pysähtyy, niin tuktuk-kuskit hyökkää kimppuun. Siinä täytyy tinkiä pieni hinta rajalle (joka on noin kilometrin päässä). Luultavasti jokainen tuktuk-kuski pysähtyy matkan varrella johonkin turistipisteeseen ja käskee hommaamaan viisumin siitä. Silloin täytyy vaan haistattaa paskat ja käskeä jatkamaan matkaa. Viisumin saa halvimmalla rajalta, vaikka paikalliset muuta väittävätkin. Viisumia varten tarvitsee passikuvan, mutta halvimmalla pääsee kun siinä rajalla käy kopiokonepisteellä ottamassa kopion passistaan. Se kelpaa kuvaksi viisumiin ja on helvetisti halvempaa kuin ottaa passikuva Suomessa tai paikan päällä (kopio taisi maksaa jotain 3 bahtia = ei mitään euroissa). Siitä sitten ylitetään raja ja vastassa on kaikkia kusettajia. Tingitään hyvä hinta tuktukiin ja lähdetään matkaan.

Me menimme Vientianeen ensin. Siellä oltiin yksi yö. Vientiane oli hieno paikka. Parasta mitä siellä voi tehdä, on vuokrata pyörä (joka ei maksa paskaakaan) ja kiertää itsekseen paikat läpi. Tykkäsin kovasti, sillä liikenne oli vähäistä ja pyörällä kulkeminen seassa oli helppoa. Kävimme sotamuseossa ja useilla temppeleillä. Temppelit oli helvetin hienoja verrattuna moniin paikkoihin ja museo oli mielenkiintoinen (kommaripaikka, mutta aseita löytyy ja tarinaa sodasta). Seuraavana päivänä lähdettiin Vang Vieniin bussilla. Bussi lähti aamulla bussiasemalta. Kun paikan päällä käy katselemassa aikatauluja, niin kaikki kusettajat hyökkää taas kimppuun. Kannattaa jättää ne omaan arvoonsa. Riittää kun menee noin puoli tuntia ennen lähtemisaikaa paikanpäälle ja hyppää bussiin. Liput maksetaan sitten jossain vaiheessa matkan aikana kun äijä alkaa kerätä rahoja.

Vang Vien oli tosi kiva paikka. Siellä oltiin yksi yö. Vuokrattiin taas pyörät ja ajeltiin maaseudulla ja käytiin kattomassa luolia. Maisemat oli älyttömän hienot. Tubingia piti myös kokeilla seuraavana päivänä, mutta sää oli huono joten jäi väliin. Vang Vienissä olisi kyllä voinut viettää montakin päivää, itse ainakin viihdyin siellä. Paikka oli pieni ja turisteja oli paljon, mutta jotenkin se vain oli mukava. Seuraavaksi piti matkata Luang Prabangiin. Joka majapaikassa ja muuallakin myytiin kalliita lippuja busseihin, mutta me ajateltiin kokeilla onneamme. Mentiin kahdentoista maissa päivällä seisomaan bussipysäkin viereen ja odotettiin paikallista bussia. No se tuli vartissa ja mentiin kyytiin. Liput maksettiin taas vasta jossain vaiheessa matkaa. Äijä pyysi hirveää hintaa (kirjoitti paperille hinnan) ja me tingittiin. 60 000 kippiä/per henkilö kävi tyypille iloisesti (eli halvemmallakin olisi päästy) ja matka jatkui. Bussimatka kesti jotain 7 tuntia ja maisemat oli älyttömän hienot. Bussi kulki joidenkin vuoristojen välissä. Päätepysäkiltä oli taas muutaman kilometrin matka itse kaupunkiin, piti ottaa tuktuk. Kaupunki oli ihan kiva (sopivan pieni ja rento). Nähtävyksiä itsessään ei ollut paljon ja pyörää ei nyt tarvittu, kaikki oli niin lähellä. Luang Prabangissa oltiin vissiin 4 yötä.

Kaiken kaikkiaan tykkäsin tosi paljon Laosista. Jätkäporukalla olisi helvetin hienoa lähteä tuonne ryyppäämään. Olin reissussa silloisen emännän kanssa, joten ryyppääminen jäi vähemmälle. Mutta tykkäsin kyllä paljon enemmän kuin Thaimaasta. Ihmiset eivät väkisin tuputtaneet turistikamaa, vaan olivat rennosti aloillaan. Jos jotain halusi ostaa, piti itse vaivata myyjiä. Maisemat oli tosi hienoja (varsinkin Vang Vienissä ja bussimatkalla) ja Vientianessa oli hienoja temppeleitä.

Tää on nyt kyl varmaan kaikkien aikojen paskin matkakertomus, mutta olen vähän kaljoissa. Kyselkää vaan lisää jos jotain tulee mieleen. Vastaan sitten kyllä ja neuvon.

Olin itse Laosissa ~1,5 viikkoa syksyllä 2008.

Vientiane: omasta mielestä aika mitäänsanomaton kaupunki, tosin helppo pyöräillä.

Luang Prabang: todella hieno, olin sadekauden loppumisen juhlan aikaan siellä ja näki sitten kulkueen ja oli ilotulitteita jne. Mahtava ravintola nimeltä Lao Lao Garden jossa grillataan ja keitetään ruuat itse, todella hyvää ja todella viihtyisä ympäristö. Hienon näköinen kylä ja näkemistä riittää, suosittelen myös iltamarkkinoita. Luang Prabangissa on myös todella hieno vesiputous jossa on monia tasoja, joissa osassa voi uida, ja sitten vielä todella korkea varsinainen putous.

Vang Vieng: pyörällä tuli nähtyä upea laguuni ja siellä oli myös luola, johon viisaina mentiin kolmen hengen porukalla yhdella taskulampulla ;) Tubing oli omasta mielestä todella hauskaa, järki käteen viinan kanssa sen verran että ei teloa itseään swingeistä/köysiradassa/liukumäessä. Itseä ei haitannut se että se on eräänlainen backpackereiden taukopaikka, ja mielelläni katsoin frendit jaksoja aamupalan yhteydessä :)

Itse menin bussilla Bangkok -> Vientiane, sitten Vientiane -> Luang Prabang, Luang Prabang -> Vang Vieng, ja Vang Vieng -> Bangkok. Tie Vang Viengin ja Luang Prabangilla oli kyllä todella hurja... todella korkealla mennään ja aika vauhdilla. Ongelmia ei matkalla ollut oikeastaan nimeksikään, tosin bussien hinnat saattaa olla hintatasoon nähden huimia jos väärästä paikasta sen ostaa, esim. guesthouse saattaa ottaa välistä aika reippaasti.

Hieman kuvia liitteenä.

Liitteet

• maisema3.jpg
    maisema3.jpg
    40,6 KB · Katsottu: 196
  • arch.jpg
    arch.jpg
    146,9 KB · Katsottu: 174
  • vang5.jpg
    vang5.jpg
    73,7 KB · Katsottu: 226
  • maisema1.jpg