Lantio kääntyy vinoon kyykätessä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
38
Ongelma on seuraavanlainen, (älkää haukkuko heti pystyyn vaikka vaivani johtuukin mitä luultavammin venyttelyn puutteesta!)
olen treenannut voimatreeniä nyt jonkin aikaa ja treenit on kulkenut hyvin, kyykyt aina tehty niin syvään kuin pääsee.
Nivuseen pistänyt silloin tällöin ja viikko sitten lauantaina huomasin kyykätessä peilin kautta, että vasen polveni menee "pidemmälle".
Siitä sitten ihmettelemään kun katselin alaspäin mennessäni kyykkyyn ilman tankoa ja lantio näytti kääntyvän alhaalla vasemmalle (tuntui kireeltä oikeessa etureidessä sekä nivusessa). Seuraavassa sarjassa vedin sitten sillä tuntumalla että pidin kaikin tavoin lantion suorassa alhaalla. Tästä ei aiheutunut kipua tai mitään muutakaan erikoista.

Viime tiistaina ekojen kyykkysarjojen jälkeen alkoi tulemaan kova niskakipu (edelleen lantio kääntyi alhaalla, suorituksen aikana kipua ei ollut).
Noh ajattelin että joku pieni jännitys tuli vaan niskaan. Rauta tuntui todella kevyeltä vaikka treeni oli yhtä raskasta kuin muutamia päiviä aiemmin. Kipu yltyi sarjojen edetessä niin sietämättömäksi, etten edes paikallani pystynyt olemaan ja lähdin kotiin ottamaan särkylääkettä. Kipu meni ohi ja seuraavana päivänä alkoi töissäkin särkemään, mutta ei niin voimakkaasti.

Olen nyt kytkenyt tuon niskakivun tuohon lantion asentovirheeseen, sillä noustessa "jyrkkiä" portaita ylös, alkaa niskaan kolottamaan. Olen yrittänyt venytellä etureittäni ja nivusta mitä erilaisimmissa asennoissa enkä saa lantiotani pysymään suorassa ilman erityistä keskittymistä siihen, meneekö vaiva ohi pelkästään jatkamalla venytyksiä paljon (treenitaukoa nyt menossa ainakin tämä viikko ja voimatreeni vaihtuu body-treeniin joksikin aikaa ainakin)? Vai voisiko kyse olla jostain vakavemmastakin?

Kiitoksia jo etukäteen kaikille jotka jaksavat kommentoida (asiallisesti!).

Voisiko olla, että toinen jalkasi on pidempi toista?

Itse huomasin samantapaisia "oireita" ennen kuin lisäsin lisäpohjallisen toiseen kenkään.

Itselläni siis vasen jalka ja sen mukana koko ruumis kääntyi oikealle kyykyn ylösnousu vaiheessa. Selkään toi kävi kipeästi pidemmän päälle. Kesti pitkään ennen kuin selkä oli kunnossa. Nytkin huomaan, että alaselän lihakset ovat oikelta puolelta kehittyneemmät, kuin vasemman.

Tekis mieli kirjoittaa vaikka mitä kun on tuttu ongelma kyseessä. Mutta ratkaisut jotka toimi mulle ei välttämättä sovikaan sulle.

Sen takia pitää ensiksi selvittää onko syynä just jalkojen pituusero vaiko esim. ylipronatoiva nilkka (niinkuin mulla). Väärä hoito aiheuttaa pirusti ongelmia, joiden korjaus kestää kauan.

Eli varaa aika fysioterapeutille ja kerro sille ongelmasta. Hän tekee sitten tarkastukset ryhdistä ja jalkojen pituuksista ynnä muusta.

Vaikuttaa kyllä omaankin silmään siltä, että kuuluisit meihin eli eripariraaja porukkaan.
Itselläni oikea jalka on pitempi kuin vasen. Tämä aiheuttaa sen, että lonkkani ovat aina kierossa. Myös oikean jalan nilkka on kompensoinut pituuseroa kääntymällä sisäämpäin ja olemalla paljon löysempi kuin vasen nilkka.

Itselläni eripari jalat aiheuttavat lähinnä ongelmia takareisi - pakara - alaselkä akselille. Mikäli jaksan venytellä tarpeeksi paikat pysyvät siinä kunnossa, että reenaaminen onnistuu. Venyttelyn laiminlyönnistä saan alaselkäni todella kipeäksi ja jos sitäkään en lähde hoivaamaan, niin selkäkivut nousevat pikkuhiljaa ihan ylös asti.

En siis usko, että tilasi on hengenvaarallinen. Käy ekspertillä tutkituttamassa itsesi, kuten timse tuossa jo ohjeistikin. Sen jälkeen vaan hyvän venyttelyn avustamana kovia treenejä. Ei se maailma tuohon kaadu.

Itse koen kyykkäämisen erittäin vaikeaksi ja monesti korvaankin kyykyt hack-kyykyllä ja suorinjaloin maastavedolla. Korvaavat liikkeet ajavat mielestäni saman asian.

ps. opettele venyttelemään pakarat. Pakarat eivät oireile helposti, mutta liikkuvuusongelmat ja lonkan väärät asennot johtuvat monesti pakaroiden kireistä lihaksista.

En valitettavasti jaksanut kokonaan tuota lukea, mutta mitä ongelmaan tulee, niin itselläni on vähän vastaavaa. Kyykyn lopussa perse taipuu enemmän oikealle ja tämä johtuu itselläni siitä, että vasen takareisi on huomattavasti kireämpi kuin oikea, eli vaatii venyttelyä ja venyttelyä. Vielä kun tuon jaksaisi tehdä säännöllisesti :)

Sen takia pitää ensiksi selvittää onko syynä just jalkojen pituusero vaiko esim. ylipronatoiva nilkka (niinkuin mulla). Väärä hoito aiheuttaa pirusti ongelmia, joiden korjaus kestää kauan.

Niin, ja mistä ne jalkojen pituuserot ym yleensä johtuvat? Siitä, kun lantio on vinossa. Mun mielestä on kohtuullisen outoa ajatella (näin maalaisjärjellä, ei ammattilaisen näkökulmasta huom.), että niinkin pieni nivel kuin nilkka vääntäisi lantiota vinoon.. Eikä toisin päin. Vaikka tottakai kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta kun yleensä lääkäreiden kommentti on, ettei lantio voi mennä vinoon onnettomuudessakaan. Niin miten sitä voisi sitten joku pieni nilkka vääntää vinoon?

Itse vaan kun olen nähnyt miten omat sisäänpäin kääntyneet nilkat saatiin suoriksi ja eriparijalat saman mittaisiksi, niin tuppaa hieman kyseenalaistamaan ammattilaistenkin näkemyksiä aiheesta. Kaikella kunnioituksella toki :)

Niin, ja mistä ne jalkojen pituuserot ym yleensä johtuvat? Siitä, kun lantio on vinossa. Mun mielestä on kohtuullisen outoa ajatella (näin maalaisjärjellä, ei ammattilaisen näkökulmasta huom.), että niinkin pieni nivel kuin nilkka vääntäisi lantiota vinoon.. Eikä toisin päin. Vaikka tottakai kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta kun yleensä lääkäreiden kommentti on, ettei lantio voi mennä vinoon onnettomuudessakaan. Niin miten sitä voisi sitten joku pieni nilkka vääntää vinoon?

Itse vaan kun olen nähnyt miten omat sisäänpäin kääntyneet nilkat saatiin suoriksi ja eriparijalat saman mittaisiksi, niin tuppaa hieman kyseenalaistamaan ammattilaistenkin näkemyksiä aiheesta. Kaikella kunnioituksella toki :)

Jaahas... :jahas:

Yleistyksiä ja väärinymmärryksiä. Oiotaan taas pari.

Ensinnäkin Kyllä. Lantio todellakin voi mennä "vinoon". Vinous on ihan silmin havaittavaa ja mitattavaa, ei siis uskomusta.

Toiseksi. Lääkärit yleensä puuttuvat "poissa paikaltaan -termiin", eli luksaatioon, eivät siihen lantion vinouteen. Lantion kyseessä esim. se kuuluisa SI-nivel ei 99,99% selkäkiputapauksissa ole poissa paikoiltaan, vaan kyse on jostain muusta. SI- nivelen ympärillä on sen verran vahvat nivelsiteet, että niitä ei hevin vaurioiteta, tämän vuoksi todelliset SI-nivel luksaatiot syntyvät yleensä isoenergisissä tapaturmissa tmv. esim. auto-onnettomuudet ja synnytys. Toisaalta, jos SI-nivel on pois paikaltaan, niin sen kyl huomaa, kuten ihan minkä tahansa nivelen luksaation. Trust Me! ;)

Kyysenalaistaa saa toki aina, pitääkin jos on syytä epäillä...

p.s. Ehkä sun on syytä vaihtaa ammattilaista tai hakeutua oikean tyyppisen ammattilaisen hoitoon. Itse ainakin olen näitä "vinoja" lantioita nähnyt ja hoitanut tukuttain ja ihan ammattilaispohjalta... :rolleyes:

Ongelma on seuraavanlainen, (älkää haukkuko heti pystyyn vaikka vaivani johtuukin mitä luultavammin venyttelyn puutteesta!)..
... meneekö vaiva ohi pelkästään jatkamalla venytyksiä paljon.

Vai voisiko kyse olla jostain vakavemmastakin?

Ei ole vakavempaa. Venytä ihmeessä kireitä etureisiä ja lonkankoukistajia, ne pahentavat tilannetta. Todennäköisesti et silti pääse tuosta vinoudesta itseksesi eroon, vaan tarvit kyllä ammattiapua, joka kykenee tarkastamaan lantiosi ja lannerankasi, iso osa lantion vinoutumista poistuu kun mobilisoidaan kireä lannerangan yläosa, ihan ilman SI-nivelen koskemista. Mutta niin tai näin. Nopeammin pääset eteenpäin kuin menet näyttäytymään jonkun vastaanotolla.

Toki on myös mahdollista, että tuo vinous on ollut aina, nyt vain huomasit sen..

Mun mielestä on kohtuullisen outoa ajatella (näin maalaisjärjellä, ei ammattilaisen näkökulmasta huom.), että niinkin pieni nivel kuin nilkka vääntäisi lantiota vinoon.. Eikä toisin päin.

Niin, no. Nilkan pienuudesta ja SI-nivelen pienuudesta tai esim. fasettinivelen pienuudesta voi aina ajatella mitä vaan. Totuus kuitenkin on se, että nilkkanivel on nivelpinnoiltaan suurempi kuin mikään lantion nivelistä. Nilkkanivel on myös huomattavasti monimutkaisempi, rakenteeltaan ja liikeakseleiltaan kuin yksitasoiset lantion nivelet, joissa varsinaista liikettä ei juurikaan ole, vaan enemminkin yhdessä tasossa tapahtuvaa liukumista.

Kyllä se lantio voi vääntyä vinoon myös jalkaterän ja/tai nilkkanivelen vuoksi. Kansanparantajille tätä salattua tiedettä vain ei jaeta, onhan tässä ihan ilmeinen salaliitto lääketehtaiden ja tukipohjallisvalmistajien kanssa.

Ongelma on seuraavanlainen, (älkää haukkuko heti pystyyn vaikka vaivani johtuukin mitä luultavammin venyttelyn puutteesta!)olen treenannut voimatreeniä nyt jonkin aikaa ja treenit on kulkenut hyvin, kyykyt aina tehty niin syvään kuin pääsee. Nivuseen pistänyt silloin tällöin ja viikko sitten lauantaina huomasin kyykätessä peilin kautta, että vasen polveni menee "pidemmälle".
Kyykyn "outous" oli mullakin yksi oire, mihin hieroja sanoi että jalat eri mittaiset. Kiroprakrikko sanoi erimittaisuuteen että sen takia kun lonkka on vinossa. Kaksi hoitokertaa kiropraktikolta riitti korjaamaan vaivan. Sitä en osaa sanoa, että mikä oli laittanut alun perin lonkan vinoon mutta lenkki ja kyykky ja kävelykin sujuu taas ihan eri malliin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä suhteellisen mitättömiltä vaikuttavat viat jalkaterän biomekaniikassa aiheuttavat epätasapainoa koko raajan alueelle.

Alaraajojen pituuseron voi todentaa aiheuttavan lantion virheasennon yksinkertaisesti laittamalla lyhyemmän jalan alle puolen sentin paksuisia mittalevyjä. Mikäli näin suoliluun harjut palautuvat samalle tasolle (=lantio suoristuu), on melko ilmeistä, että eriparisuus jaloissa on syynä ongelmaan.

Toinen nilkka ylipronatoi, toinen nilkka ei
---> pronatoivan puolen jalkapohjassa ei ollu kunnon kaarta
---> kyseinen jalka astuu syvemmälle
---> lonkka vinoon.

Kun terapeutti opetti miten se nilkka kuuluu olla niin omat luulot jalkojen pituuserosta loppui siihen. Laitettiin pronaatiotuet molempiin jalkoihin ja kappas kummaa, 6kk päästä ei lonkka ei ollut vinossa enää ja kyykätessäkään ei ole niiausta toiselle puolelle niinkuin ennen. Hitaasti tuntuvat muuttuvan uuteen tilanteeseen nuo isot nivelet ja lihakset.

Eli tapahtui juurikin tuollainen mitä kuvailit, eli nilkka kun saatiin kuntoon niin jaloista tuli kummasti samaa paria ilman mitään korotuksia. Juu 'pikkuinen nilkka' sattuu kannattelemaan puolta kehonpainosta jatkuvasti, ja sen asentovirhe kummasti alkaa vaikuttaa koko ketjuun.

Ja tästä syystä yhä sanon että älkää ihmiset laittako korotuksia jalkoihin mutulla ellei oo diagnoosia tehty! Jollei pituuseroa olekkaan niin edesautatte sen virheasennon pahenemista. :piis:

Ja vaikka todellista pituuseroa olisikin, korotuksia ei alle sentin eroissa edes kannata laittaa.

Lihaksisto sopeutuu kyllä epäsymmetriaan ja mikäli jalka on aina ollut toista lyhyempi, korotus heilauttaa tasapainoa taas.

Suurimmalla osalla ihmisistä kuitenkin on jonkinlainen raajojen pituusero, mutta turha siitä on itselleen sairautta tehdä. Kyykkään säännöllisesti eriparikoivillani ja lihaskunnon parannuttua koko pituuseroasia on päässyt unohtumaan...

Kyllä suhteellisen mitättömiltä vaikuttavat viat jalkaterän biomekaniikassa aiheuttavat epätasapainoa koko raajan alueelle.

Alaraajojen pituuseron voi todentaa aiheuttavan lantion virheasennon yksinkertaisesti laittamalla lyhyemmän jalan alle puolen sentin paksuisia mittalevyjä. Mikäli näin suoliluun harjut palautuvat samalle tasolle (=lantio suoristuu), on melko ilmeistä, että eriparisuus jaloissa on syynä ongelmaan.

Juu EI! Ei kai kukaan enää tuolla tavalla tarkista jalkojen pituuseroa? :eek:
Tuo testi nyt ei kerro mitään, korjataan vain näennäinen ero, eikä selvitetä mistä se ero johtui...

Juu 'pikkuinen nilkka' sattuu kannattelemaan puolta kehonpainosta jatkuvasti, ja sen asentovirhe kummasti alkaa vaikuttaa koko ketjuun.

Ja tukivaiheen aikana koko kehonpainoa + liike-energiasta johtuvaa kuormitusta.. Kyllä se jalkaterä ja nilkka on melko tärkeä osa kineettistä ketjua. Joskus se vika on ketjun yläosassa, joskus alaosassa. Mutta tosiaan: Älkää missään nimessä itse kokeilko mitään korotuspaloja, missään olosuhteissa. Tää on niitä asioita joissa kannattaa hakea apua!

Kyllä se lantio voi vääntyä vinoon myös jalkaterän ja/tai nilkkanivelen vuoksi.

Tottakai voi. Tätähän mä juuri ihmettelin tuossa aiemmin. Että miksi lääkärit ym. ammattilaiset suostuvat myöntämään tämän, muttei esim. lantion virheasennon mahdollisuutta onnettomuuden aiheuttamana? Viimeksi kun kysyin lantion vinouden mahdollisuudesta (en siis "poissa paikaltaan" -termiä käyttäen), niin vastaus oli juurikin tuo, että lantio ei voi olla vinossa/mennyt vinoon kaaduttaessa, koska nivelsiteet ovat niin vahvat. Jepjep.

Ja kyllä, osaavan ammattilaisen etsinnät jatkuvat. Ei vaan ole vielä löytynyt pk-seudulta sellaista, joka olisi saanut tähän ruotoon jotain tolkkua pidemmäksi aikaan kuin viikoksi. :rolleyes: Toki parempi sekin on kuin ei mitään. Oma aktiivisuushan sen tuloksen lopulta ehkä kuitenkin ratkaisee.

Onko tässä nyt missiona etsiä asiantuntija joka on samaa mieltä kanssasi, verhottuna ammattitaitokysymykseen?

Kuulostaa vakuutus tms korvaustenhakunykertämiseltä jossa haetaan korvauksia vaivaan joka ei ole seurausta esim. kaatumisesta liukkaalla pihalla jonka taloyhtiö on jättänyt hiekoittamatta. Tai siis, ei uskota lääkärin sanaa että vaiva ei ole kaatumisesta johtuva.

Toinen nilkka ylipronatoi, toinen nilkka ei
---> pronatoivan puolen jalkapohjassa ei ollu kunnon kaarta
---> kyseinen jalka astuu syvemmälle
---> lonkka vinoon.

Juuri tämän totesi fysio minullekin, kun hyppääjän polvea valitin. Tulikin mieleen, että tarvisin jo uudet pohjalliset... En ainakaan omalla kohdallani usko eripituisiin jalkoihin, vaan nilkan pettämiseen sekä lihaskireyksiin.

Edit: Niin siis elävä fysio, ei Pakkiksen virtuaalinen. :D

Juu EI! Ei kai kukaan enää tuolla tavalla tarkista jalkojen pituuseroa? :eek:
Tuo testi nyt ei kerro mitään, korjataan vain näennäinen ero, eikä selvitetä mistä se ero johtui...

Ihan ammattilaisten testi on. Fysioterapeuttien käytännöistä en tiedä, enkä väitäkään moista. Ja jos lantion vinous johtuu esimerkiksi lihaskontraktuurasta, em. testissä lantio pysyy kallistuneena korotuksesta huolimatta. Toki asiallista on tarkistaa, ettei jalassa ole muuta asentovirhettä, kuten ylipronaatio.

Ihan ammattilaisten testi on. Fysioterapeuttien käytännöistä en tiedä, enkä väitäkään moista. Ja jos lantion vinous johtuu esimerkiksi lihaskontraktuurasta, em. testissä lantio pysyy kallistuneena korotuksesta huolimatta. Toki asiallista on tarkistaa, ettei jalassa ole muuta asentovirhettä, kuten ylipronaatio.

Välttämättä ei näy, ja juuri sen vuoksi tuota ei juuri ENÄÄ käytetä. Huonossa tapauksessa korjataan olematon pituusero ja pahennetaan selän ongelmia, kuten Timsekin taisi mainita.

Latest posts

Back
Ylös Bottom