SUPERCARB 1kg -40%

Langaton lähetin Canon-salamille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja setae
  • Aloitettu Aloitettu

setae

VIP
Ikä
45
Kaupunki
Singapore
Sattuisikohan täältä joku tietämään? Olisin etsimässä itselleni kameran ja salaman välille langatonta rf-linkkiä (lähetin+vastaanotin). Canonilta itseltään ei moisia ole saatavilla, kolmansilta osapuolilta sitten löytyykin vähän kaikkea.
Tälläistä esimerkiksi olisin hakemassa: http://hannemyr.com/photo/gt301b.html

Kysymys kuuluukin, että onko joku käyttänyt moista, jotta osaisi kertoa E-TTLn ja yleisesti tehonsäätöjen toimivuudesta moisen kanssa? En olisi kauhean innostunut ampumaan salamaa aina maksimitehoilla..

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Huh? Löytyyhän canonilta ST-E2, joka on langaton lähetin canonin salamoille. Toinen salama käy myös. Tietenkin jos on joku vanhempi malli jossa ei ole sisäänrakennettua radiovastaanotinta, menee vaikeammaksi..
Itse kokeilin kaverin 420EX yheistyötä oman Sigma EF-500 DG Superin kanssa, ja toimi kyllä ihan hyvin. Ei tosin aina jostain syystä saanut yhteyttä (voi olla että oli käyttäjästäkin kiinni, tai siitä että oli canon-sigma, mutta joskus kuitenkin toimi. Oli siis myös niin että ei toiminut vaikka salama oli ihan vieressä..). Kun salama kuitenkin laukesi, E-TTL toimi erittäin hyvin.

Mikä salama on käytössä?

Niin, ST-E2 löytyy myös itseltäni, mutta kun siinä pitäisi olla se näköyhteys.. ja kun vielä tuo mokoma ei edes käänny akselinsa ympäri (lähetin, salama toki kääntyy), niin salaman sijoittelu tuottaa välillä v-käyrää ja muutakin.

Mutta eipä kai auta muu kuin päivittää salamaa 430EX:ään (manuaaliasetukset, 420:stä ne uupuu) ja hommata tuo RF-setti..

edit:
Laitetaan tähän nyt vielä kyselyä noista heijastimista, niiden avulla saattaisi tuota salamaongelmaakin saada vähän eliminoitua. Eli onko joku käyttänyt Lumiquestin 80-20:stä, tai samaisen firman Promax Systemiä? Myös Softbox, niin Lumiquestilta kuin Lastoliteltäkin kiinnostaisi, mutta käyttökokemukset muilta olisivat niin kovin nannaa ennen kuin laittaa tilausta sisään..

http://www.toddwalker.net/e20/flashtest/
http://www.photographyblog.com/reviews_lastolite_micro_apollo.php

Riittääkö ihan orjasalama kameran oman salaman kaveriksi? Ainakin Sigman 500 DG Super ajaa asian loistavasti. Osta pari niitä yhteishintaan 400euroa, säästätkin vielä Canonin salamaan verrattuna ja saat niitä 2kpl :)

Huppe juu, täytyy tuota sigmaa harkita. 420 ja ST-E2 löytyvät jo, jos Sigman vaan saa toimimaan tuon lähettimen kanssa, niin voi olla valintani.

Ostin sitten itse tuommoisen Lastolite Micro Apollo 60:en tänään itselleni (colorkolmio.fi lauttasaaressa), pehmentämään ja leventämään salaman valoa.

Tässä on nyt ensimmäiset kokeilukuvat lelulla. Ensimmäinen kuva suoraan, jälkimmäinen apollon kera, asetukset samat salaman tehoa lukuunottamatta, joka säädettin e-ttl:ällä. Salama noin 1m päässä kohteesta, ISO 100, 50mm, F1.8

ll_suora.jpg
ll_lasto.jpg

ll_suora2.jpg
ll_lasto2.jpg

Mike sanoi:
Mä käytän Sigmaa orjana ja 580Ex pääsalamana. Canonissa on bounceri nokalla jolla ammun -3 aukon teholla kohteeseen fillinä. Sivulta siten Sigma läpiampuvan varjon kanssa.

Mites tossa Sigma + varjo piisaa tehoa?

setae sanoi:
Ostin sitten itse tuommoisen Lastolite Micro Apollo 60:en tänään itselleni (colorkolmio.fi lauttasaaressa), pehmentämään ja leventämään salaman valoa.

Tässä on nyt ensimmäiset kokeilukuvat lelulla.
Sigmassa tuo "levennin" tulee mukana, ei varmasti paras mahdollinen mutta ihan toimiva. Itse kuvaisin salamalla siten että heijastan sen vaikka katosta, minua ainakin häiritsee nuo salaman "kuvat" noissa kohteissa suunnattomasti.

Huppe sanoi:
Itse kuvaisin salamalla siten että heijastan sen vaikka katosta, minua ainakin häiritsee nuo salaman "kuvat" noissa kohteissa suunnattomasti.

Jep, katto/seinäheijastusta käytän itsekin jos se vain on mahdollista. Ostin tuon softboxin lähinnä tilanteita varten, missä heijastelu ei ole oikein mahdollista, esim. bilekuvaus.

Tulee muuten ihan hauskaa jälkeä st-e2 + 550ex + 430ex & lumiquest promax + 420ex & micro apollo.. Ja työkaverit ihmettelee kun huoneessa välkkyy valot :D

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%

Latest posts

Back
Ylös Bottom