Lajien yhdistely, punttiksen aloittaminen yms...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja toto
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Minulla olisi pieni ongelma (??). Olisi kova halu aloittaa punttisalilla käynti ja treenaaminen (saada lisää lihasta), nyt harrastan aktiivisesti potkunyrkkeilyä (eli hieno kilpailu-ura unelmana... :evil: ).

Onko siis lajini kannalta mitään järkeä aloittaa puntilla käynti lihasten kasvatus mielessä? Asun myös aika pienellä paikkakunnalla ja opiskelija budjetilla ei ole varaa ostaa jäsenyyttä millekään salille. Eli omatoimisesti pitäisi käydä pyörimässä läheisellä salilla... Onko mahdottomuus edes haaveilla pystyvänsä yhdistämään kohtuullisella budjetilla kickboxing ja punttisali?? Olisi varmaankin fiksumpaa keskittyä kickboxingiin ja unohtaa punttitouhut (joita olen epäsäännöllisesti yrittänyt harrastaa...)?

Täältä varmasti löytyy ihmisiä joilla on toinenkin laji ja jotka osaisivat antaa näkemyksensä asiaan. SUURKIITOKSET jo etukäteen kaikille kommentoijille. :worship: Ja anteeksi jos samallaisii topickeja on jo 15 tusinassa. :nolo:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Itse harrastan kanssa potkunyrkkeilyä ja kesä aikana käyn salilla kahdesti viikossa, talvella vain kerran viikkoon, koska aika ei riitä.
Itse kilpailen ja ainakin meillä treeniohjelma on kilparyhmälle kesällä 3xvko treenit ja talvella 5xvko treenit, joten tohon ei paljon punttailuja mahduteta mukaan.
Varsinaisista isoista lihaksistahan PN:ssä ei mun mielestä ole hyötyä vaan enemmänkin haittaa. Eikös lihas kuitenkin vaadi enemmän happea ( valaiskaa joku jos puhun ihan omiani ) ja lajin kannalta kestävyys on paljon tärkeämpää kuin voima. Puntilla käymistä en missään nimessä nää huonona asiana ja hyvä lihaksisto tietenkin tukee niveliä ja muita rämmäleitä, jotka PN:ssä on aika kovilla.
Nämä todellakin mun omia mielipiteitä ja tuntoja, ei faktoja.

Montako kertaa viikossa käyt muuten treenamassa, että riittäisikö sulla aika molempiin ja lepopäiviin?

Zone-sarja -42%
Ymmärrykseni mukaan kamppailulajien harrastavat käyvät kyllä myös puntilla, ja tekevät nimenomaan voima- ja räjähtävyystreeniä.

Jep ja myös me kestävyysurheilijat kasvatellaan salaa hauista...;)

Jep ja myös me kestävyysurheilijat kasvatellaan salaa hauista...;)

Samoin, tai tällainen harrastelija olen, mutta juoksentelen pitkiä matkoja (en kuitenkaan vielä täysmaratonia) ja treenaan myös pattia ;)

Lajien yhdistelyyn: Kai se avain on, ettei yritä saada kaikkea samaan aikaan: jos yrittää jaksaa juosta pitkiä matkoja, täytyy tehdä useita pitkiäkin ja kohtuullisen rasittavia lenkkejä viikossa. Samaan aikaan ei oikein voi kuvitella, että lihakset kasvaisivat räjähdysmäisesti, koska ruokavalion täytyy pitkiä matkoja varten olla erilailla koostettu kuin punttailuun, ja pitkät kestävyystreenit myös käsittääkseni saattavat syödä lihaskasvua. Niinpä yhtäaikainen kehittyminen kaikilla rintamilla ei vain ole mahdollista.

Kannattaa siis mahdollisuuksien mukaan syklittää: Itselleni on luontevaa juoksennella paljon keväisin ja kesäisin kun ei ole lunta, ja tällä hetkellä käyn vain kerran viikkoon salilla ylläpitämässä saavutettuja voimatasoja. Syksyllä ja talvella sitten juoksukisakauden ollessa ohi (en käy kärkisijoista kisaamassa, vaan ihan itseäni vastaan kilpailemassa) rupean panostamaan enemmän salilla käyntiin ja harrastan aerobista vain ylläpitomielessä. Juoksu- ja punttisyklit sopivat myös hienosti dieettaukseen: kevättalvella ja alkukeväästä alkaa rasvan sulatus kesäkuntoa varten ja aerobinen tukee tätä loistavasti. Keventyneestä olemuksesta taas on hyötyä pitkien lenkkien ja juoksukisojen onnistumisessa. Syksyllä taas painoa saa kertyä ja ruokavaliokin saa muuttua "body"-suuntaan. Hyvästä aerobisesta kunnosta on sitten punttailustakin hyötyä.

Minusta kestävyysurheilun ja punttailun ristiriitaisuutta liioitellaan vahvasti: tavisharrastajalle, joka ei kilpaile kestävyyslajissa kovalla tasolla tai bodymaailmassa, on enemmän hyötyä kuin haittaa ominaisuuksien monipuolisuudesta, ja lajit pikemminkin tukevat kuin haittaavat toisiaan, kun vaan muistaa ettei kaikilla rintamilla voi kehittyä optimaalisesti koko ajan.

Totta! Itsekin talvilajin urheilijana vietän keväällä perusvoimajakson aivan omana kokonaisuutenaan, jolloin ajan aerobisen melko alas ja kokoilen talven aikana tippuneita maksimeja ja perusvoimatasoja kasaan. Sitten taas palaillaan kesän kuluessa takaisin ruotuun ja koitetaan hiljakseen kiristellä pois mitä punttikaudesta ja pluskaloreista on saattanut matkaan jäädä... :whip: Mukava muutenkin vähän jaksottaa tätä treeniä, maistuu pitkä lenkkikin paljon paremmalta kun saa välillä vähän riehua rautojen kanssa!:rock:

Kiitokset vastauksista.

Ja enceli, tunnot ja mielipiteet yhtä tervetulleita kuin faktatkin :) Lajitreenejä tällä hetkellä vain 2/vko, kisojen lähestyessä eli syksy ja talvi n.4 treeniä viikkoon. Lenkkeilen myös melko säännöllisesti, yleensä n.2 kertaa viikossa. Tuo on kyllä totta, ettei potkunyrkkeilyssä isoja lihaksia tarvita, ja hoikkarakenteisuus on hyöty... Toisaalta en usko että mulle pamahtaa yhtäkkiä kaameen isot lihakset vaikka siellä puntilla ahertaisinkin. :D Tuo syklittäminen voisi varmaankin toimia, tähän asti (nyt kesällä ilman harjoitusohjelmaa olen...) mennyt fiilisten mukaan: jos tekee mieli juoksennella niin pinkaisen lenkkipolulle ja jos tekee mieli heilua punttisalilla niin sinne sitten. Eli en ainakaan tietoisesti ole jaksottanut kilpailukauden ja muiden mukaan.

enceli, oletko kuinka kauan treenannut PN:ä?

Pitänee sulatella asiaa ja jutella valmentajankin kanssa asiasta, joka harjotusohjelmani väsää :rolleyes: Mutta suurkiitokset kommenteista.

Kiitokset vastauksista.

enceli, oletko kuinka kauan treenannut PN:ä?

Pitänee sulatella asiaa ja jutella valmentajankin kanssa asiasta, joka harjotusohjelmani väsää :rolleyes: Mutta suurkiitokset kommenteista.

Pari vuotta treenannut vasta, parit kisat kävin viime vuonna ottamassa. Nyt olisi syksyllä tarkoitus osallistua mahdollisimman moniin kisoihin ja käydä ainakin pari leiriä.

Latest posts

Back
Ylös Bottom