Lainan takauksesta

Liittynyt
7.9.2002
Viestejä
1 042
Ikä
57
En tiedä onko aiheesta ollut aiemmin juttua, mutta naputtelenpa kuitenkin. Tuli kiusallinen tilanne tässä joku päivä sitten, nimittäin läheinen sukulainen pyysi minua ja vaimoani takaamaan asuntolainaansa. Peritaatteeni on ollut tähän asti että "ei ikinä" ja nyt sitten joutui periaate koetukselle käytännössä. Mietin asiaa päivän vaimon kanssa ja päädyimme siihen että emme takaa - vaikka pyytäjä oli todella "läheltä". Luulen että tämä sukulainen vähän möksähti kun en asiasta innostunut, mutta en todellakaan halua ikinä joutus siihen tilanteeseen että joutuisin maksamaan jonkun toisen lainaa. Olen myös ymmärtänyt että asuntolainaan pitäisi olla takauksena jotain konkreettia, kiinnityksiä tms? Lisäksi olen nähnyt ja kuullut ikäviä tarinoita kun toisen lainat ovat kaatuneet niskaan. Mites teillä muilla? kokemuksia takauksista? tai mielipiteitä asiasta, sana on vapaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pankeillahan on nykyään tarjota 100% rahoitusta eli asuntolainaa ilman takauksia/ylimääräisiä vakuuksia itse ostetun asunnon lisäksi. Sano, että ottaa sellaisen lainan. Maksaa hieman enemmän, mutta eipähän lainat kaadu kenenkään muun niskaan.:) Itse voisin lähteä takaamaan lainaa, jos se on mielestäni mitoitettu oikein henkilön maksukykyyn, asunnon arvoon, korkotilanteeseen (+puskurit) ja henkilö on muutenkin elämäntavoiltaan asiallinen.
 
Mietin asiaa päivän vaimon kanssa ja päädyimme siihen että emme takaa

Sekunti pitäis riittää tohon päätökseen. Päivän harkinnan ymmärtää sikäli, että pitää keksiä joku riittävän kohteilias tapa kertoa asia.

Itse en ole taannut muita lainoja kuin omalle firmalle otettuja. Sen lisäksi voisin taata oman muksun (jos sellainen joskus tulee) asuntolainan sitten aikanaan.

Takaukseen pitää aina suhtautua siten, että rahan voi oikeasti menettää. Ja kun takaa osan isommasta lainasta pitää varmistaa, että kyseessä todella on osatakaus, jottaa koko lainaa ei voida alkaa periä.
 
Makselin tuossa viime viikolla takaamaani yrityksen lainaa. Ei kauheasti hymyilyttänyt vaikka ei ollut kyse mistään ihan mahdottomista summasta ja firmakin oli oma. Jos joutuisin maksamaan jonkun muun lainaa olisi se kyllä tosi syvältä. En suosittele takaamaan kuin oman perheen ja oman firman lainoja.
 
Sekunti pitäis riittää tohon päätökseen. Päivän harkinnan ymmärtää sikäli, että pitää keksiä joku riittävän kohteilias tapa kertoa asia.
.

No näin se meni, eli piti miettiä miten asian ilmaisee. Oli jotenkin vittumainen tilanne. Takaajaksi pyytäneen taloudenpito on sitä luokkaa, että ei paljoa takaaminen kiinnosta.
 
Taloustiedonkurssilla lukiossa opettaja varmaan kymmeneen kertaan vannotti, ettei kukaan ikinä mene takaamaan kenenkään lainoja. Painu kyllä mieleen...
 
No näin se meni, eli piti miettiä miten asian ilmaisee. Oli jotenkin vittumainen tilanne. Takaajaksi pyytäneen taloudenpito on sitä luokkaa, että ei paljoa takaaminen kiinnosta.

Ei missään tapauksessa takaamaan jos on vielä tällaisiakin syitä. Kuten kas-vain sanoi, saa pankista nykyään lainat ilman takaajiakin, joten sellaita vain peliin sitten.

Itse takasin pikkuveljen muutaman tonnin autolainan, mihinkään isompiin takauksiin en kuitenkaa lähtisi.
 
Eikös noita varottavia esimerkkejä ole aika paljon tuolta 90-luvun alkupuolelta?

Itseänikään ei paljoa houkuttele tuommoinen, pahimmassa tapauksessa itse menettää omaisuutensa vaikka kuinka näyttäisi aluksi siltä, että toinen hoitaa lainansa.
 
Eipä itsellänikään ole kun muutama kuukausi kun lapsesta asti erittäin hyvä kaverini kysyi takausta.

Sanoin heti suoraan, että olen tehnyt valintani ja en takaisi koskaan kenenkään lainaa.

Nuita takaushommiahan tarvitsee, jos on jo entisiä lainoja yms. Eli ei pankeiltakaan ylettömästi sitä luottoa irtoa, jos ne katsoo, että jää selvästi jokin osa yli muun "takuuarvon"
 
Itse voisin lähteä takaamaan lainaa, jos se on mielestäni mitoitettu oikein henkilön maksukykyyn, asunnon arvoon, korkotilanteeseen (+puskurit) ja henkilö on muutenkin elämäntavoiltaan asiallinen.

Asuntolainaa maksetaan yleensä 10-25 vuotta. Jos henkikön maksukyky yms. on nyt kunnossa, uskallatko huijata itseäsi ajatuksella, että näin tulee olemaan seuraava neljännesvuosisata?

Itse seuraan tässä voimattomana vieressä, kun läheinen henkilö, joka on ollut 15 v absolutistina ja hoitanut hyvin asiansa, on kahdessa vuodessa vetänyt itsensä öhryjuoppokerhoon, ja tuhonnut koko elämänsä aikana keräämänsä omaisuuden.

EI TAKAAJAKSI MISSÄÄN TAPAUKSESSA, MISSÄÄN TILANTEESSA EIKÄ MISTÄÄN HINNASTA!
 
Mulla on kyllä kans se periaate, että en takaa kenenkään lainoja!!!1! Jos joku parempi tuttu/sukulainen/ystävä tulee kysymään lainaansa takausta, niin luulen, että aika helposti siinä joutuu välit koetukselle, jos kieltäytyy. Toisaalta, mä en kyllä kehtais kysyä ketään takaajaksi. Tai noh, korkeintaan omia vanhempiani.
Mut vielä enemmän ne välit kärsii, jos takaaja joutuukin maksumieheksi. :jahas:

Tuli tästä muuten mieleen, että avo tarvitse jonkun hemmetin pienen ja mitättömän lainan neljä vuotta sitten. Tais olla jotain 3 tai 4 tonnia se lainan suurus, mitä haki. Avolla oli jo silloin vakituinen työ, aiemmat lainat maksettu aina ajallaan pois jne, mutta lainaa ei vain ilman takaajaa myönnetty. Se kuulosti silloin jotenkin oudolle, kun kyseessä oli noin pieni summa. Avo käveli sit seuraavaan vastaan tulevaan pankkiin ja kysyi, et saisko lainaa, jos siirtää rahansa heille. Ja lainan sai ilman takaajaa. Ja sen lainan avo maksoi pois alle vuodessa, ilman mtn vaikeuksia..
Onko edelleen niin, että joissain pankeissa tarvitaan takaaja noin pienelle lainalle? :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Mä olen ollut kerran takaajana, sisko ja hänen miehensä ostivat talon ja sitä lainaa olin takaamassa, mutta nyt he ovat maksaneet sitä jo niin paljon, että talon arvo ylittää selkeästi jäljellä olevan lainanmäärän, joten eipä tässä enää itsellä mitään riskiä ole. Se asunto kun aina laitetaan ensin "lihoiksi" jos siihen pisteeseen homma päätyy.
 
Asuntolainaa maksetaan yleensä 10-25 vuotta. Jos henkikön maksukyky yms. on nyt kunnossa, uskallatko huijata itseäsi ajatuksella, että näin tulee olemaan seuraava neljännesvuosisata?

Itse seuraan tässä voimattomana vieressä, kun läheinen henkilö, joka on ollut 15 v absolutistina ja hoitanut hyvin asiansa, on kahdessa vuodessa vetänyt itsensä öhryjuoppokerhoon, ja tuhonnut koko elämänsä aikana keräämänsä omaisuuden.

EI TAKAAJAKSI MISSÄÄN TAPAUKSESSA, MISSÄÄN TILANTEESSA EIKÄ MISTÄÄN HINNASTA!

Tottakai takaus olisi vain sen max. 30% lainasta jonka ensin lyhennetään pois alta ja takaus päättyy. Jos tulisi takkiin niin sitten tulee, ei se estä minua luottamasta läheisiini.:thumbs:
 
Itselläni on kanssa sama periaate: Kenenkään lainoja en lähde takaamaan. Onneksi minulla on ennakkotapaus johon vedota. Kieltäydyin takaamasta oman broidin asuntolainaa, joten ei tartte sitten muidenkaan pyytää. Omissa lainoissa on sen vertta hoitamista että ei siinä ylimääräisiä riskejä enää tarvita. (Vaikka tilanne onkin jo hyvä, ja hätätilanteista selvittäisiin, niin onhan tuota maksamista vieläkin jäljellä.)
 
En lähtis takaamaan kenenkään lainaa ainakaan näillä asuntojen hinnoilla. Erään kaverin tuttava oli joskus 90-luvun alussa taannut jonkun pikkuyrityksen ostoja henkilökohtaisella takauksella ja kyseessä ei siis ollut oma firma. Kymmenen vuotta myöhemmin oli ulosottomies ovella. Firma oli menny nurin eikä tuota takausta ollut purkanut kukaan, niin jäi äijälle n.150tuhatta euroa maksettavaa. Onneksi oli maksettu asunto ja vakituinen työ josta pystyi lyhentämään velkaa 750e/kk ja loput rahat kuulemma oli helppo sijoittaa.
 
En lähtis takaamaan kenenkään lainaa ainakaan näillä asuntojen hinnoilla. Erään kaverin tuttava oli joskus 90-luvun alussa taannut jonkun pikkuyrityksen ostoja henkilökohtaisella takauksella ja kyseessä ei siis ollut oma firma. Kymmenen vuotta myöhemmin oli ulosottomies ovella. Firma oli menny nurin eikä tuota takausta ollut purkanut kukaan, niin jäi äijälle n.150tuhatta euroa maksettavaa. Onneksi oli maksettu asunto ja vakituinen työ josta pystyi lyhentämään velkaa 750e/kk ja loput rahat kuulemma oli helppo sijoittaa.

Minkään firman touhuja en itsekään lähtisi takaamaan. Enkä asuntolainaakaan ihan kenelle tahansa. Tuossa siskon ja hänen miehensä takauksessa mulla ei ollut paljon miettimistä. Lainanmäärä + laina-aika suhteutettuna heidän tuloihinsa ja asunnon hintaan ja kuntoon oli vähintäänkin kohdallaan, joten en nähnyt siinä mitään riskiä. Asuntolainassahan ei kuitenkaan koskaan ole takaamassa koko lainasummaa vaan yleensä n. 20-30%, joka kuitenkin normaalisti on kohtuu lyhyessä ajassa maksettu lainanottajien taholta.
 
Ei takaajaksi koskaan.

Äiti meni hölmöyttään takaamaan veljenpoikansa lainoja taannoin. No, maksettavaa jäi yli 100000 silloista markkaa ja korkojen ja muitten kulujen kanssa summa on tuplaantunut. Sittemmin äiti pääsi johonkin velkasaneeraukseen, joten ehkä ihan loppuelämä ei mene sitä takausta maksaessa, mutta kyllä tässä on jo useita vuosia mennyt ja vielä menee, ennenkuin laina on kuitattu.

Se on ihme homma, että itse lainan ottaja pääsee kuin koira veräjästä, mutta takaaja maksaa lopun ikäänsä.

Meillä oli sen verran onneksi omia säästöjä ja kun vielä valtio takasi osan, ei oman talon hankintaan tarvittu enää ylimääräisiä takaajia. Hyvä niin.

Ai niin. Jouduinhan minä itsekkin tässä maksumieheksi, ku aikoinaan takasin "parhaan" kaverin viinanjuontilainaa. Yli 1200 euroa maksoin, mutta onneksi ei tullut merkintää omaan luottorekisteriin. Saatana sekin. Prkl!
 
Veljelle takaisin ehkä jonkun alle 10k€ autolainan, sekä jos joskus olis kyseessä talolaina niin miettisin kyllä pitkään että suostunko. Todennäköisesti kehottaisin käyttämään sitä pankin takausta.

Seuraava jolle takaisin olis mahdollisesti omat joskus olevat jälkeläiset, tai no jos rahankäyttö olis tyyliä tili aina miinuksella niin tuskin takaisin :D
 
En takaisi kenellekään, omat lapset poikkeuksena vaikkapa 30 vuoden päästä, jolloin tuota voisi tilanteen mukaan harkita.
Jos joku tahtoo mielipiteeni vuoksi katkaista sukulais-/ystävyyssuhteet niin haistakoon paskan!
 
Back
Ylös Bottom