Laihdutus - aerobinen, lihaskunto vai molemmat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ita
  • Aloitettu Aloitettu

ita

Päätin nyt rupsahtamisen myötä ottaa itseäni niskasta kiinni ja ottaa tavoitteeksi laihduttaa ainakin 10kg. Mitat tällä hetkellä 168/77, ikinä en ole ollut näin painava.

Jäsenyys kuntosalille on ollut jo toista vuotta mutta viime aikoina aika laiskasti olen käynyt. Ruokapuolella olen muutosta alkanut tekemään, mutta treeni mietityttää eniten. Tarkoituksena siis saada kiloja ja turhat löllöt pois, eli keskitynkö aluksi pelkkään aerobiseen (spinning ja juoksu) ja lihaskuntoon sitten myöhemmin kun paino on laskenut? Vai teenkä molempia, missä suhteessa? Kuinka monta kertaa viikossa aerobista ja kuinka usein kuntosali?

Entäs sitten palautusjuomat.. Onko välttämättömiä? Reco2:n olen todennut ilmeisen suosituksi, mutta millä minun olisi hyvä aloittaa? Ruokapuoleni on ainakin jo valmiiksi melko proteiinipitoinen sisältäen päivittäin maitorahkaa, pari lasia maitoa ja raejuustoa, lihaa syön aika vaihtelevasti.

Älkää ihan tyhmänä pitäkö, pakkohan se jostain on aloittaa ja apuja kaipaan! :DD

^Mun suositus (ja varmaan kaikkien täällä) on, että ehdottomasti punttitreeni heti mukaan. Se on tehokkain tapa polttaa rasvaa, saada kroppa timmiksi, saada peruskulutus kasvamaan jne. Lähtisin siitä että 3 punttia ja fiiliksen mukaan aerobista.

Ruokavalio on tärkeämpi osa kuin liikunta, joten näpyttelepäs tänne sun syömingit niin nähdään missä mennään. Oletko käyttäyt jotain laskuria? Maidosta ei paljoa proteiinia tule, joten hieman epäilen ettet sitä hirveästi saa oletuksestasi huolimatta kun et lihaa paljon syö. Syötkö kalaa, kanaa, munia?

Palautusjuoma on järkevä ostos jos alat sitä punttia tekemään enemmänkin. Ruokavalion on kuitenkin oltava kunnossa. Palautusjuoma on palautumiseen, ei proteiinilisäksi tarkoitettu.

Laskureita en ole käyttänyt. Lihaa, kalaa, kanaa ja munia syön kaikkia tosi vaihtelevasti/epäsäännöllisesti.

Laitan esimerkiksi tämän päivän syömiset ja liikunnat:

8.30 maitorahka 250g + banaani, appelsiinituoremehu 2dl, kahvi 3dl
11.00 punttis 1h + Pro-FX -palautusjuoma heti treenin perään n. klo 12
13.15 wokkivihannekset + tumma riisi + maito 4dl
15.00 kahvia pari kuppia, tilkka maitoa
15.30 vesimelonia (jonkin verran?)
16.00 pari näkkäriä juustolla
19.00 spinning 45min
20.00 jauhelihakeitto + maito 4dl

+ vettä päivän mittaan pari lasia ja treenien aikana. Ainakin tosta huomaa sen että pari tuntia ekan lämpimän ruuan jälkeen alkaa tulla nälkä ja meinaan sortua naposteluun, siksi noi näkkärit, vesimelonit yms. Saattoi myös mennä överiksi punttis ja spinning samana päivänä, vai?

En myöskään tiedä saanko tällä paljonkaan anteeksi, mutta asun vielä kotona kun ikää huimat 19 vuotta, niin en paljonkaan tän talon ruokakulttuuriin pysty vaikuttamaan ja omat rahat on aika rajalliset. Syön sitä mitä kaapeista löytyy, esimerkkinä tän päivän pöperöt.

Ruokalistaa katsoessa voin heti sanoa et enemmän prodee ja rasvoja, hiilareita alemmas. Jauhelihakeiton vois korvata esim. munakkaalla. Mieti että jokaiselle aterialle PITÄÄ saada proteiinia, jotta lihakset saadaan pysymään ja rasvaa palamaan. Ruokailu on kuitenkin sen kaiken kehonmuutoksen a ja o. Jos treenaat kovaa, mutta syöt p*skaa, niin ei tuloksia tule. Asun itsekin kotona ja sanoin äidille että olen dieetillä bring me some protein. Kyllä ne tahtoo olla mukana auttamassa ja kun tietävät että saavat ite kans ehkä jotain intoa toisen tavoitteesta niin ostavat mielellään protskuja: raejuustoa, rahkaa, kanaa, lihaa, munia, jne.

Aloita heti puntti! Lihas on kuitenkin se mikä polttaa rasvaa ja se täytyy saada rasvan tilalle. Ja jos pelkäät että tuut hulkiksi, niin et tule. Se vaatii tooooooodella kovaa työtä, toistoja ja painoja. Ja normi nainen ei hulk ominaisuutta saa :) Voit aloittaa vaikka sillain et Ma-Ke-Pe salia ja aerobinen tulee mukana fiiliksen mukaan, eli teet kolmijakoisen treenin. Täältä löytyy vaikka mitä kaikkea. Sitku tuntuu et toi kolmijakoinen alkaa tökkimään voit vaihtaa sen nelijakoiseksi, missä keskitytään yhteen lihasryhmään kerrallaan, Ma-ti-to-pe. Rasvanpolttoa editämään voin suositella HIIT:tejä, mutta ne on niin tappoja et peruskunnon nostatus vaikkapa spinningillä on ok aloittaa.

Aloita heti puntti! Lihas on kuitenkin se mikä polttaa rasvaa ja se täytyy saada rasvan tilalle. Ja jos pelkäät että tuut hulkiksi, niin et tule. Se vaatii tooooooodella kovaa työtä, toistoja ja painoja. Ja normi nainen ei hulk ominaisuutta saa :) Voit aloittaa vaikka sillain et Ma-Ke-Pe salia ja aerobinen tulee mukana fiiliksen mukaan, eli teet kolmijakoisen treenin. Täältä löytyy vaikka mitä kaikkea. Sitku tuntuu et toi kolmijakoinen alkaa tökkimään voit vaihtaa sen nelijakoiseksi, missä keskitytään yhteen lihasryhmään kerrallaan, Ma-ti-to-pe. Rasvanpolttoa editämään voin suositella HIIT:tejä, mutta ne on niin tappoja et peruskunnon nostatus vaikkapa spinningillä on ok aloittaa.
Ruokapuolesta täysin samaa mieltä kuin tourniquet. Mutta täytyy sanoa, että puntilla tekisin kyllä ehdottomasti 1-jakoista alkuun, kun selkeästi on aloittelija. Eli koko kroppa läpi kolme kertaa viikossa. Tuolla aloittelijoiden puolella ketjussa "Treeniohjelma esimerkkejä" on hyviä 1-jakoisia ohjelmia joista kannattaa aloittaa tai sitten etsit "golden six" -ohjelman täältä ja teet leukojen tilalla avustettua leuanvetoa.

Aloittelija kehittyy huimasti 1-jakoisella ja sitten pistät ruokavalion kuntoon (eli pyydät ruuanlaittajaa huomioimaan hoikistumistavoitteesi eli tekemään proteiinipitoisempia ruokia ja suosimaan kasviksia tai sitten lisäät raejuustoa joka paikkaan, esim. tuohon riisiannokseen ja ainakin ehdottomasti aina keittoihin) ja syöt välipaloilla vaikka rahkaa ja marjoja. Aerobiseksi sopii hyvin tuo spinning. En kuitenkaan menisi aina räkä poskella, vaan tekisin vaihtelevia treenejä sielläkin. Rasvanpoltossa ei ole oleellista aina polttaa mahdollisimman paljon kaloreita, vaan tehdä järkeviä treenejä myös matalalla sykkeellä joka polttaa rasvaa. Esim. reippaat kävelylenkit on hyvä lisä sun prokkikseen (mieluusti tyhjällä vatsalla aamulla).

Se nälkä tulee siksi, että hiilarit ei kauaa nälkää pidä. Joten jo senkin takia ottaisin tuon proteiinin tapetille. Ei siitä muullekaan perheelle haittaa ole.

aaaaivan! Hyvä ku korjasit :) en ole pitkään aikaan punttia tehnyt ite ja oonki vähän pihalla et mikä on hyväksi. Martin Rooneyn jaottelulla puntti on kaksjakoista ma:yläkroppa, pe:alakroppa ja ti-to tehää Hurrikaanitreenejä mitkä edistää rasvanpolttoa. Pitäisikin ite kehittää jokin kaksijakoinen treeni et sais kropan timmiksi ;)

Kiitti vastauksista!

Lähden liikkeelle varmaan tolla 1-jakoisella, tyyliin ma-ke-pe koko kroppa läpi ja aerobista sinne väliin kun hyvältä tuntuu. Ihan uusia nää jutut ei mullekaan sentään oo, vielä vuosi sitten olin ihan eri kunnossa kuin nyt ja 1-jakoisesta siirryin aikanaan 3-jakoiseen, ja se näkyi myös kropassa. Harmittaa että päästin itteni tähän kuntoon, kunnosta ei enää tietoakaan ja koko punttitreenaaminen alkaa ns. alusta.

Mutta joo, ruuasta sen verran että tänään meen itse kauppaan ja ostan sen mitä tarviin että pääsen alkuun, kattoo miten toi ruuanlaittaja jatkossa kattoo mun syömisiä ja mitä se kaupasta mua ajatellen ostaa.. :)

Aamulla lenkkiä tyhjään vatsaan ;) buustaa nimittäin kroppaa hyvin rasvaa polttelemaan!
Ei muuta kun tsemppiä! Hyvä siitä tulee :)

Rasvanpoltossa ei ole oleellista aina polttaa mahdollisimman paljon kaloreita, vaan tehdä järkeviä treenejä myös matalalla sykkeellä joka polttaa rasvaa. Esim. reippaat kävelylenkit on hyvä lisä sun prokkikseen (mieluusti tyhjällä vatsalla aamulla).

Aamulla lenkkiä tyhjään vatsaan ;) buustaa nimittäin kroppaa hyvin rasvaa polttelemaan!

Aamuaerobistakaan ei ehkä kannata tehdä tyhjällä mahalla: http://th-valmennus.blogspot.fi/2012/07/ravaatko-turhaan-tyhjalla-mahalla.html

Naistenlehtien tuputtamat uskomukset elää sitkeästi...

Rasva palaa kun syö vähemmän kuin kuluttaa. Se on rasvanpolton kannalta ykshailee juokseeko täysiä 10min vai käveleekö hitaasti 40min, ja onko maha tyhjä vai kenties täynnä suklaata. Rasvaa saattaa tietyllä hetkellä kulua enemmän, mutta seuraavalla hetkellä kroppa ottaa vastaavasti enemmän energiaa hiilarivarastoista. Ei ole mitään "rasvanpolttosykkeitä" eikä "rasvanpoltto-aamuaerobisia."

Tiedän kyllä hyvin. Silti uskallan esittää vaihtoehtona tuota aamuaerobista, kun Bull sanoo sen toimivan käytännössä osana dieettiä (hän on aika monta fitness-/kehonrakentajaa treenauttanut) niin minä uskon :hyvä:

Aamuaerobistakaan ei ehkä kannata tehdä tyhjällä mahalla: http://th-valmennus.blogspot.fi/2012/07/ravaatko-turhaan-tyhjalla-mahalla.html

Njuu minä kanssa lukenut nuita keskusteluja ettei se hyväksi ehkä olisi. Itse nyt henkilökohtaisesti luotan omaan kroppaani ja kokemukseeni sekä mitä vanhat konkarit ovat kertoneet taas omien kokeilujensa kautta. Itsellä henk.koht. aamulenkki toimii hyvin jo senkin takia, että saa lisättyä päiviin sitä aerobista osuutta ja jotenkin vaan askel kulkee "kevyemmin", lisäksi kun se on tapa niin se buustaa päivän käyntiin uskomattoman hyvin. Ei sovi kaikille, myönnän :). Ja riippuuhan se vähän kehon ravitsemustilastakin että miten tossu nousee aamusella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom