Laadukkaat cd:t..

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
7.9.2002
Viestejä
1 042
Ikä
57
En tiedä onko täällä aiheesta ollut jo keskustelua.. mutta laitan kuitenkin. Ilmeisesti musa cd:ssä on eroja laadun suhteen eli joistakin cd:stä kuulee että ääni on jotenkin korkealuokkaista ja hyvän kuuloista. Joissakin cd:ssä tuntuu että ääni tulee jotenkin tunkkaisesti kun taas joissakin ääni kuulostaa upean puhtaalta. Ite tykkään kuunnella mm. joitakin dire straitsin levyjä kun ääni tulee jotensakin siististi ja puhtaasti. Ja loppuun kyssäri: mitkä on sinun mielestäsi poikkeuksellisen laadukkaita cd:tä joissa äänet on onnistuneesti duunailtu studiossa tai kuulostaa hyviltä musiikkivehkeissäsi?
 
En tiedä onko täällä aiheesta ollut jo keskustelua.. mutta laitan kuitenkin. Ilmeisesti musa cd:ssä on eroja laadun suhteen eli joistakin cd:stä kuulee että ääni on jotenkin korkealuokkaista ja hyvän kuuloista. Joissakin cd:ssä tuntuu että ääni tulee jotenkin tunkkaisesti kun taas joissakin ääni kuulostaa upean puhtaalta. Ite tykkään kuunnella mm. joitakin dire straitsin levyjä kun ääni tulee jotensakin siististi ja puhtaasti. Ja loppuun kyssäri: mitkä on sinun mielestäsi poikkeuksellisen laadukkaita cd:tä joissa äänet on onnistuneesti duunailtu studiossa tai kuulostaa hyviltä musiikkivehkeissäsi?

Näin äkkiseltään ajatellen; CD on digitaalinen tallennusmuoto, joten kaikki tieto on periaatteessa tulkittavissa ykkösiksi ja nolliksi. Siten "tunkkainen" ääni vaatisi kai suurta määrää virheitä tai jotain yhteensopivuusongelmaa. En henkilökohtaisesti usko että normaalitapauksessa ihmisen korva kuulisi eroa esim. eri valmistajien CD-levyjen välillä, ellei siis jotain radikaalia virhetoimintoa olisi tapahtunut.

Noista yhteensopivuusongelmista jne.: olen huomannut samanlaista joskus muinoin poltellessani levyjä eräälle kaverilleni, eli hän sanoi että jonkun muun polttamat levyt soivat paremmin ja omat tai kaverieni hänelle polttamat levyt puolestaan eivät kuulostaneet lainkaan "puhtailta". Syy oli varmaankin pikemminkin ohjelmistossa, A/D-konversiossa, bitratessa, sample frequencyssä tms. pikemmin kuin levyissä.
 
Ehkä kyse voi olla paljolti musiikista itsestään eli mikä musiikki kuulostaa laadukkaalta omaan korvaan. Itse testaan kaitsarit ja vaffarin kuuntelemalla dire straits:n "love over gold" cd:llä. Joissakin biiseissä taas subbari pääsee oikeuksiinsa. Mutta pakko kuitenkin sanoa, että jotkut cd:t kuulostavat siltä kuin äänihommia ei olisi tehty kunnolla, eli minun mielestä cd:ssä on eroa ja mokat on saattanut tulla jo ennen kuin ne on tehty cd lätyiksi.
 
Ehkä kyse voi olla paljolti musiikista itsestään eli mikä musiikki kuulostaa laadukkaalta omaan korvaan. Itse testaan kaitsarit ja vaffarin kuuntelemalla dire straits:n "love over gold" cd:llä. Joissakin biiseissä taas subbari pääsee oikeuksiinsa. Mutta pakko kuitenkin sanoa, että jotkut cd:t kuulostavat siltä kuin äänihommia ei olisi tehty kunnolla, eli minun mielestä cd:ssä on eroa ja mokat on saattanut tulla jo ennen kuin ne on tehty cd lätyiksi.

Ainakin yksi syy on dynamic range compression, joka on aivan hanurista. Eli kyse on siis hiljaisimman ja kovimman äänen tuomisesta lähemmäksi toisiaan, jotta keskimääräistä äänenvoimakkuutta voidaan nostaa ilman säröilyä yläpäässä ja näin olleen biisi saadaan kuulumaan epäedullisissa kuunteluolosuhteissa paremmin.

Seurauksena siis todellakin hirveetä paskaa verrattuna "luonnolliseen" ääneen.
 
Nykyaikana kompressoidaan kaikki poppilevyt ihan muusiksi lähinnä radiosoittoa ajatellen. Olet oikeassa että direstraits ja knopfler itsekin vaalii laadukasta äänentoistoa, erittäin harvinaista nykyisellään. Jazz-puolella löytyy jo laadukkaampaa toistoa, etenkin pienimuotoiset live taltioinnit ovat monesti varsin autenttisia.
 
Näin äkkiseltään ajatellen; CD on digitaalinen tallennusmuoto, joten kaikki tieto on periaatteessa tulkittavissa ykkösiksi ja nolliksi. Siten "tunkkainen" ääni vaatisi kai suurta määrää virheitä tai jotain yhteensopivuusongelmaa. En henkilökohtaisesti usko että normaalitapauksessa ihmisen korva kuulisi eroa esim. eri valmistajien CD-levyjen välillä, ellei siis jotain radikaalia virhetoimintoa olisi tapahtunut.

Noista yhteensopivuusongelmista jne.: olen huomannut samanlaista joskus muinoin poltellessani levyjä eräälle kaverilleni, eli hän sanoi että jonkun muun polttamat levyt soivat paremmin ja omat tai kaverieni hänelle polttamat levyt puolestaan eivät kuulostaneet lainkaan "puhtailta". Syy oli varmaankin pikemminkin ohjelmistossa, A/D-konversiossa, bitratessa, sample frequencyssä tms. pikemmin kuin levyissä.
Ilmeisesti tässä ei ollut kyse CD-levystä itsestään vaan sinne taltioidusta, miksatusta ja masteroidusta äänestä, eihän äänissä ole mitään eroja. ;)
Tietty pitäähän nuo "bitit on bittejä" "sama sähkö siellä kulkee vaikka liittimet olisivat kultaa" kutinsa.

Ainakin yksi syy on dynamic range compression, joka on aivan hanurista. Eli kyse on siis hiljaisimman ja kovimman äänen tuomisesta lähemmäksi toisiaan, jotta keskimääräistä äänenvoimakkuutta voidaan nostaa ilman säröilyä yläpäässä ja näin olleen biisi saadaan kuulumaan epäedullisissa kuunteluolosuhteissa paremmin.

Seurauksena siis todellakin hirveetä paskaa verrattuna "luonnolliseen" ääneen.
Hyvin toteutetun kompessoinnin ei kyllä pitäisi vaikuttaa älyttömästi ääneen vaikka se väkisin vähän muuttaa. Minun mielestä kompressointi on halpa tekosyy huonolle äänelle, monet audiofiili-labelitkin kompressoi rankasti nykyään, esim Telarc ja ääni on silti hyvää. Opeth ei mitään audiofiilikamaa ole, mutta silti kovasta kompressoimisesta huolimatta aika asiallista ottaen vielä huomioon genren.

Luonnollisesta äänestä ei voi puhua äänitteiden kanssa, livenäkin on aika paha sanoa mitään jos signaalitiellä on yksikin sähköinen osa. Ei ole kyse siitä miltä soittimien ominaisäänet kuulostavat "luonnossa" vaan miltä äänen on tarkoitus kuulostaa.

Vastaavasti joku puristi voisi väittää maustetusta ruoasta, että mausteilla on peitetty "luonnollisia" makuja.

Nykyaikana kompressoidaan kaikki poppilevyt ihan muusiksi lähinnä radiosoittoa ajatellen. Olet oikeassa että direstraits ja knopfler itsekin vaalii laadukasta äänentoistoa, erittäin harvinaista nykyisellään. Jazz-puolella löytyy jo laadukkaampaa toistoa, etenkin pienimuotoiset live taltioinnit ovat monesti varsin autenttisia.
Radiokuuntelua ajatellen kompressointi on täysin tarpeetonta koska radioasemat prosessoivat äänen kuitenkin. Aivan jatkuvasti nollaa paukuttavan signaalin etuna on lähinnä autossa kuuntelu ja ulkona korvanapeilla ja iPodilla fiilistely. Paljon järkevämpää olisi tehdä levyt kunnolla ja antaa ohjeet ihmisille kompressointiin jollain wave editorilla.

En ole Knopflerilta kuullut uudempia kuin The Trawlerman's Song, mutta tuo oli myös aika raiskattu dynamiikaltaan. Ääneltään kuitenkin hyvä vaikkei vanhempien Knopflerin levyjen tasoa.


http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war
http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ

Hyvä ja huono ääni on niin subjektiivista, mutta pistetään joku esimerkki. Näistä saa helposti tappelun aikaan, mutta menköön... :)
Huonoja: Ulver - Nattens Madrigal ja John Mayer Heavier Things.
Hyviä: Erik Truffaz Face á Face, Blackfieldin tuotanto ja lähes koko Opethin tuotanto. Listaa voisi jatkaa loputtomiin...

Omasta mielestä monet levyt on turhan kirkkaita (liian korostetut korkeat äänet) ja ohuita. Ja saisi kyllä tosiaan kompressoida vähemmän, ei sähkökitaralla niin väliä, mutta rummut voisi kuulostaa ihan oikeilta sen tyttömäisen napsutuksen sijaan puhumattakaan basarien triggeroimisesta.
 
Mitähän noita olisi:
Queensrÿche - Promised land
Toto - Kingdom of desire
Rushin vanhemmat
Plant/Krauss - Building on jotain
KW - Trilogyn viimeinen biisi
Rammsteinit - Live aus Berlinistä alkaen
Steely Danit, Apocalyptica

'07 hihi-messuilla jotkut esittelijät soittelivat kivoja levyjä, olisko ollut Diane Krall ja sitten Gradientin toisella osastolla joku flamenco-juttu. Kumpaakaan en olisi osannut valita levyhyllystä mutta hyvältä kuulostivat.
 
No niin, nyt alkaa threadi menemään niin kuin toivoinkin eli tulee biisejä joissa äänimaailma toimii, kuulostaa hyvältä. Itellä kolahtaa eniten kohtuu rauhalliset kitara soundit, just tuohon Knopflerin suuntaan. Live cd:ssä joissakin on tunnelmaa, kun yleisön äänet on onnistuneesti miksattu. Parhaimmat biisit on pakko kuunnella silmät kiinni.. melken "näkee" bändin kun soundit on onnistuneesti laitettu lätylle.
 
Haluatko oikeasti listan tuollaisista levyistä? Voisin suositella n. 50 lättyä tuosta genrestä.
 
Haluatko oikeasti listan tuollaisista levyistä? Voisin suositella n. 50 lättyä tuosta genrestä.

Ilman muuta, laita vaan biisejä tyrkylle. Metsästän sitten kirjastosta ja koekuuntelen. Minun cd valikoimani on vielä kohtuu onneton ja toisaalta kuuntelukin on pyörinyt vain tiettyjen artistien ympärillä. Ei kyllä yhtään haittaa vaikka vähän laajentaisikin cd valikoimaa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Dave Brubeck - Take five
Miles David - Kind of Blue
Modern Jazz Quartet - The Last Concert
Cassandra Wilson - Traveling Miles
Johnny Cash - American Recordings 1-5
Metallica - Black album, Master of puppets
Iron maiden - Live after death (parhaimpia live-levyjä mielestäni, studiovetokikkailusyytökisistä huolimatta), Best of the beast
Paul Simon - Graceland
Massive attack - Blue lines, Mezzanine
Santana - Supernatural
Buena vista social club
Dire Straits - Brothers in Arms (elämäni ensimmäinen CD-levy)
Chris Isaak - Wicked Game, Baja Sessions
Pink Floyd - Dark side of the moon
Jeff Buckley - Grace
Eric Clapton - Unplugged
Michael Jackson/Quincy Jones tuotokset

Siinä jotain levyjä mitkä on on ensimmäisinä pyörinyt soittimessa, kun laitteisto on vaihtunut. Onhan noita, klassiselta puolelta löytyy melkein suurimmat helmet.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom