L-glutamiini/L-glutamiinipeptidi

Joidenkin glutamiinijauheiden kerrotaan olevan 100% puhdasta L-glutamiinijauhetta. Joidenkin taas 100% L-glutamiinipeptidiä. Hinnoittelu ei tunnu noudattavan mitään selkeää logiikkaa. Onko kyse samasta tavarasta vai mikä on ero?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jaahas, joudun etsimään tiedon muualta ja vastaamaan itse itselleni. Eli glutamiinipeptidi on ikäänkuin esipilkottua L-glutamiinia ja se imeytyy verenkiertoon tavallista (free form) L-glutamiinia huomattavasti nopeammin ja paremmin (ohittaen ruoansulatuksen)? Glutamiinipeptidin päivittäiset suositusannokset tuntuvat olevan noin puolet L-glutamiinin suosituksista. Mutta hinnoittelu ei tunnu olevan loogista, joku glutamiinipeptidijauhe on halvempaa kuin joku L-glutamiinijauhe tai toisinpäin.

Millaista omakohtaista havaintoa/tietoa teillä on eri glutamiinivirityksistä?

Tässä ufs:n sivuilta:

"L-glutamiini on vapaa aminohappo. Glutamiinipeptidi taas on pääasiassa glutamiinia sisältävä aminohappoketju. Todellisuudessa hienosta nimestään huolimatta glutamiinipeptidi on vain hydrolysoitua vehnäproteiinia, joka on luonnossa ehkä eniten glutamiinia sisältävä proteiini. Glutamiinin määrä vaihtelee vehnän alkuperästä riippuen (30-40%), mutta jos huomioidaan osan glutaminista joka tapauksessa olevan glutamiinihappoa, ei itse glutamiinia ole parhaimmillaan kuin n. 30%. "

Eli siitä halpa hinta. Eli ei todellakaan imeydy nopeammin kuin L-glutamiini ja tarve taas on yli kaksinkertainen joka tapauksessa.

Viimeksi muokattu:
Originally posted by S225T
Tässä ufs:n sivuilta:

"L-glutamiini on vapaa aminohappo. Glutamiinipeptidi taas on pääasiassa glutamiinia sisältävä aminohappoketju. Todellisuudessa hienosta nimestään huolimatta glutamiinipeptidi on vain hydrolysoitua vehnäproteiinia, joka on luonnossa ehkä eniten glutamiinia sisältävä proteiini. Glutamiinin määrä vaihtelee vehnän alkuperästä riippuen (30-40%), mutta jos huomioidaan osan glutaminista joka tapauksessa olevan glutamiinihappoa, ei itse glutamiinia ole parhaimmillaan kuin n. 30%. "

Eli siitä halpa hinta.

Jaaha, näinkös se sitten onkin. Annatko linkin tuohon juttuun, kun en itse löytänyt?

Kumma juttu, kun jotkin lähteet väittävät glutamiinipeptidiä "paremmaksi tavaraksi" mainitsemieni erojen perusteella.

Onkohan muuten esim. tuo Boosmanin kallein glutamiinivalmiste (VitaLIFE Glutamine) kuitenkin L-glutamiinia, vaikka sen sanotaan olevan "100% L-glutamiinipeptidiä..." (toisaalta toisessa kohtaa sen sanotaan olevan "100% puhdasta L-glutamiinijauhetta...", eli painovirhekö kyseessä)...?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Originally posted by Hannibal
Jaaha, näinkös se sitten onkin. Annatko linkin tuohon juttuun, kun en itse löytänyt?

Kumma juttu, kun jotkin lähteet väittävät glutamiinipeptidiä "paremmaksi tavaraksi" mainitsemieni erojen perusteella.

Onkohan muuten esim. tuo Boosmanin kallein glutamiinivalmiste (VitaLIFE Glutamine) kuitenkin L-glutamiinia, vaikka sen sanotaan olevan "100% L-glutamiinipeptidiä..." (toisaalta toisessa kohtaa sen sanotaan olevan "100% puhdasta L-glutamiinijauhetta...", eli painovirhekö kyseessä)...?

http://www.boosman.fi/palautumistuotteet4_1.htm

http://powa.kotisivupalvelu.fi/cgi-bin/ufs_qa/YaBB.pl?board=uusimmat&action=display&num=1572

Kyllä tuo boosmanin mainos on pahasti persellään.
Tuote ei voi olla 100% L-glutamiinia ja glutamiinipeptidiä samanaikaisesti.

En äkkiseltään löydä tuotteelle parempaakaan linkkiä, mutta kyllä se varmaan on l-glutamiinia, koska hinta on noin kova.
Parempi kuitenkin varmistua ennen kuin ostaa paskaa.
Ja Boosmanilla olisivat varmaan tyytyväisiä jos joku ilmoittaa sinne sivuilla olevasta virheestä.

jahas, ja vehnäproteiini on ilmeisesti whey protein? :D

Originally posted by BonBon
jahas, ja vehnäproteiini on ilmeisesti whey protein? :D
Ei se enkun ope tainnu ollakkaan niin tyhmä ku ehotteli mulle vehnäproteiinin syöntiä...:lol2:

Joo glutamiinipeptidissä ei o niin paljoo itse glutamiinia. Mutta glutamiinipeptidillä on sellanen kiva ominaisuus että se vahvistaa insluiinivastetta ja aiheuttaa muistaakseni yksniäänkin insuliinineritystä... : | Mielestäni mainio palautumisjuoma idea on ottaa heti treenin jälkeen glutamiinipeptidiä ja L-arginiini hydrokloridia ja jonkin ajan kuluttua vasta se tavallinen palautumisjuoma heroineen, hiilareineen ja kreatiineineen.

Originally posted by Fat22
Joo glutamiinipeptidissä ei o niin paljoo itse glutamiinia. Mutta glutamiinipeptidillä on sellanen kiva ominaisuus että se vahvistaa insluiinivastetta ja aiheuttaa muistaakseni yksniäänkin insuliinineritystä... : | Mielestäni mainio palautumisjuoma idea on ottaa heti treenin jälkeen glutamiinipeptidiä ja L-arginiini hydrokloridia ja jonkin ajan kuluttua vasta se tavallinen palautumisjuoma heroineen, hiilareineen ja kreatiineineen.

Minä olen Timo Immosen jutuista ymmärtänyt asian niin, että jos palautusjuomaa ottaa useammassa kuin yhdessä osassa, ei hiilaria kannattaisi ottaa välittömästi treenin jälkeen. Syynä tähän on se, että palautusjuoman tärkein tehtävä on nestetasapainon palauttaminen, ja suuret hiilarimäärät heikentävät nesteen imeytymistä. Lisäksi hiilareiden aiheuttama insuliinin erittyminen laskee kasvuhormonitasoja. Minun käsitykseni mukaan heti treenin jälkeisessä palautusjuomassa kannattaisi ottaa hydrolysoitua heraa ja glutamiinia ja puolisen tuntia myöhemmin maltoa ja kreatiinia.

Originally posted by Hannibal
Minun käsitykseni mukaan heti treenin jälkeisessä palautusjuomassa kannattaisi ottaa hydrolysoitua heraa ja glutamiinia ja puolisen tuntia myöhemmin maltoa ja kreatiinia.

Tuo käsitys on tasan tarkkaan oikea, mutta eikö tätä efektiä sitten muka tapahdu enää puolen tunnin päästä? Väittäisin että tapahtuu. Ja nestetasapainosta vielä... Onko Timo "Fakiiri" Immonen itse sitten koko treenin ajan juomatta, vai mistä mahtaa johtua moinen dehydraatio?

Originally posted by Tomi77
Tuo käsitys on tasan tarkkaan oikea, mutta eikö tätä efektiä sitten muka tapahdu enää puolen tunnin päästä? Väittäisin että tapahtuu. Ja nestetasapainosta vielä... Onko Timo "Fakiiri" Immonen itse sitten koko treenin ajan juomatta, vai mistä mahtaa johtua moinen dehydraatio?

Minä olen ymmärtänyt asian niin, että noita hiilarin "haittavaikutuksia" esiintyy myös silloin puolen tunnin päästä kuten aina muulloinkin, mutta kun nestetasapainon palauttamisen väitetään olevan se tärkein ja ensisijaisin juttu heti treenin jälkeen, on siitä hiilarista eniten haittaa heti treenin jälkeen otettuna. Eli onhan tuollainen hiilihydraattien, heran, glutamiinin, kreatiinin, vitamiinien yms. oikea-aikainen ajoittaminen treenin jälkeen melkoista hienosäätöä ja kompromissien tekoa (kun esim. insuliini on välillä hyvästä, välillä pahasta), jos haluaa, että testosteronin, kasvuhormonin, insuliinin ja kortisolin yms. erittymiset ja pitoisuudet plasmassa ovat mahdollisimman hyvin kohdallaan anaboliaa ajatellen. Mutta ilmeisesti tuo "ensin nopea hera ja glutamiini, myöhemmin hiilarit, kreatiini ja vitamiinit" on se nestetasapainon palauttamista ja katabolian pysäyttämistä ajatellen optimaalisin järjestys.

En tiedä Immosen juomisista, mutta itsestäni tuntuu siltä, että jos yritän juodan paljon vettä treenin aikana, jää se lähinnä hölskymään mahaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom