GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Löytyykö sauvakävelijöitä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Caicu
  • Aloitettu Aloitettu
Tarttisin hiukan neuvoa joltakin sauvakävelyharrastajalta...Olen tässä nyt ilokseni löytänyt itselleni uuden harrastuksen salitreenin oheen eli sauvakävelyn. Kolmisen kertaa viikossa olen sauvaillut sellaisia 45-60 minuutin lenkkejä. Syke on ollut 130 tuntumassa. Tuntuu tehokkaalta ja mukavalta varsinkin mun reistailevan selän kannalta. Mutta ongelma onkin nyt sellainen, että mulla kipeytyy ihan hirveesti hartiat, epäkkäät ja kaulan lihakset...

Harmittaa tosi paljon, koska tuntuu, että tässä olisi laji, josta todella tykkäisin. Sauvat eivät ole liian pitkät (oon 175 cm, sauvat 115 cm). Joten kaipa mun tekniikassa on sitten jotain pielessä, koska olen ymmärtänyt, että sauvakävely sopii kaikille. En työnnä sauvoja kropan eteen, vaan mielestäni ihan niinkuin kaikissa ohjeissa on käsketty. Pitäisiköhän mun laittaa sauvat maahan sitten vieläkin taaempana...Hartioita en mielestäni myöskään jännitä. Mietin vaan, että oonkohan sittenkin liian pystyasennossa, sillä ainakin joissakin nettisivuilla käskettiin olemaan aika reippaasti etukenossa. Voisiko tässä olla vika?

Niin ja lenkit sujuu aina tosi luontevasti ja rennosti. En siis itse lenkin aikana tunne kipua noissa edellä mainituissa paikoissa. Mutta heti kun pääsen kotiin, huomaan, että hartiat on ihan jumissa. Ja nyt tuntuu, että olis vähän turvotustakin niissä.

Surettaa oikein, koska mun pitää muutenkin tarkkaan aina miettiä selän kannalta, minkälaista liikuntaa voin harrastaa. Ja sellasta aerobista liikuntaa, mikä olisi tehokasta, ja mitä jaksaisi tunnin verran tehdä, en ole vielä löytänyt. Ja tässä sellainen nyt olisi, mutta ei...

Noh, mie nyt en itseäni sauvakävelyharrastajaksi kutsuisi, mutta saatan normaalia enemmä noilla dementiakepeillä viuhtoa menemään. En muista omien sauvojen mittaa, ne on pidemmät kuin siulla, tarkotettu myös sauvajuoksuun&loikkiin (oon ite 173) eikä miulla hartioihin käy kävellessä.

Tosi hankala näkemättä sanoa ja vielä hankalampi näyttämättä selittää. Tuo pystyasento voi olla yksi syy. Kuvittele, että hiihtäisit vuorohiihtoa. Älä tee sauvantyöntöä niinkään käsillä vaan ota voima keskivartalosta, kädet ovat mukana ikäänkuin vastaan laittamassa,että sauvat jäävät taaksesi ottaessasi askeleita eteenpäin. Pitkiä ja rentoja askeleita, katse etuviistoon ja rennosti, niinkuin ilmeisesti yrität ollakkin. Ja ethän purista sauvoja.

Siihen rentouteen täytyy ihan tosissaan keskittyä alussa, muuten kaula ym. kipeytyy varmasti. Elikkäs vaan aina muutaman askeleen välein varmistat, ettet jännitä mitään paikkaa (paitsi tietenkin vedät napaa sopivasti kohti selkärankaa, teho on valtava!:rock:) Melkeinpä lyhyehköiltä vaikuttavat sauvasi, standardihan olisi oma pituus miinus 55cm - luulisi, että liian lyhyet on yhtä huono kuin liian pitkät? Jonkin aikaa kuitenkin kaikilta kestää tottua sauvojen kanssa kävelyyn, kokeile nyt ainakin kuukausi muutaman kerran viikossa vielä, ennenkuin lyöt hanskat tiskiin.
Alku aina hankalaa!:rolleyes:

Muistaakseni jostain luin, että uusi suositus on, että sauvat voisivat olla pikkaisen lyhyemmät (10 cm?), kuin mitä ennen suositeltiin. Ihan järkeenkäypää, että lyhyemmillä sauvoilla myös hartiat ovat rennommat. Sauvon itse vanhempien luona, äidillä on kahdet sauvat. Valkkaan mielellään ne vähän lyhyemmät, vaikka molemmat ovat mulle periaatteessa pituuden puolesta ok.

Tärkeää on, ettei sauvaa ollenkaan puristeta. Jostain kuulin, että "sauvaa pidetään hellästi kuin pikku lintua". Ihan hyvä neuvo. Ajattelen sitä itse, ja mulla ei ainakaan sauvakävelystä tule mitään jumeja. Päinvastoin se palauttaa ja hoitaa kroppaa. Lisää sauvakävelyvinkkejä Suomen Latu -sivuilta.

On täällä Milanossa kaikkee....mutta ei sauvoja ja Kaupin mettää.

Hmmh, mä sauvakävelen aika paljon.Mulla ei oo koskaan tullut mitään harta- yms. edellä mainittuja kipuja joten silleen paha mennä sanoo MUTTA koitan heittää neuvoja joita voisit noiden edellä mainittujen (tarkasta tosiaan sauvojen oikea pituus!) ohella kokeilla:

1) millanen ote sulla on sauvoista? jos puristat liikaa ni uskoisin että se vaikuttais koko muunkin kropan jännitystilaan > kipeytyy?... Ite pyrin viemään käsiä eteenpäin kuin niitä sauvoja ei oiskaan eli kädet liikkuu sitä pidempää liikerataa (kuin tavallisessa kävelyssä) muutenkin ja sauvasta pidetän vaan ihan ihan höllästi kii.

En oikeastaan ees purista koska se remmi joka on ranteen ympärillä (kun se on oikein laitettu) pitää sauvan kyl napakasti kädessä että sitä ei tartte puristaa yhtään, vaan semmonen tosi höllä ote, just sen verran ettei sauva pääse pyörimään tai muuten liikkumaan itestään.

2) ÄLÄ vie kättä liian eteen koska sillon hartiat nousee ylös > jännittyy > kipeytyy. Eli taas kuin kävelisit normaalisti ilman sauvoja vähän reippaammalla tahdilla. Sauvoja ei kuulu heittää liikaa eteen eikä myöskään liikaa taakse.

Musta sauvojen kuuluu vaan taata se että liikerata on pidempi kuin tavallisessa kävelyssä, ne ei oo mitään tukisauvoja johon nojaillaan missään vaiheessa liikettä, eikä niillä oteta vauhtia eikä mitään.Ne vaan ikäänkuin "heiluu" mukana siinä käden liikkeessä.

Kuvitelkaa vaikka juoksua missä kädet luonnollisesti tekee pidempää liikerataa, pyrkikää pitämään sama liikerata sauvakävelyssä. Sauvat takaa sen laajemman liikeradan.Mutta sauvakävelyn tehokkuuden saa kyl imo esille ilman sauvojakin jos sisäistää sen tyylin ja tavan. Kun ne sauvat ei oikeastaan tuo mitään tehoa itsessään siihen (kun ne ei oo nojakeppejä!) vaan teho perustuu siihen tyyliin viedä askelta rullaavasti eteenpäin ja ottamalla koko kroppa mukaan , jota normaalissa kävelyssä aika vähän tulee varsinkin yläkropan osalta.

Sauvat ovat apuväline, ja todellakin vaan apu, ei ees siinä mielessä kuin hiihdossa.Sauvakävelijä ei periaatteessa tartte sauvoja muuhun kuin sen liikeradan pidentämiseen ja sitäkautta kävelyn tehostamiseen vrt. tavallinen köpöttely.

Siinä mielessä dementiahiihto on erittäin harhaanjohtava nimitys.Huumoriahan se on juu mutta kuitenkin...Koska siinä ei hiihdetä minnekään.Eikä sauvat ole millään tavalla samassa tehtävässä kuin hiihdossa, paitti et ne on kädessä kii ja tekevät samankaltaista liikerataa.Hiihdossa sauvat on semmosia jolla otetaan tukea, ja vauhtia ja ne on konkreettisesti kokoajan siinä mukana liikkeessä. Sauvakävelyssä ei. Ne kulkee mukana kuin ois ilmaa, tukemassa ja varmistamassa sitä liikettä. Ei muuta.Niillä ei oteta tukea, niillä ei tuonnetä tai pusketa ei mitään.

Mä oon saanut nimeenomaan parhaan tehon sillon irti kun ne sauvat vaan "tulee mukana" eikä tosiaankaan mitään kipuja sillon ilmene. Sauvakävely on tosi antoisa laji :) eikä mikään "mummulaji" eikä myökään"dementiahiihto"´vaan kokonaisvaltaisempi kävelylaji.Tehokkaampi, suosittelen ehdottomasti :).

Ku n hiffaatte tän mitä tarkotan ni sitten kyl aukeaa varmaan paremmin mitä ajan takaa.Hirmu vaikea selittää näin netissä tai muutenkaan kirjalisesti.Kokeilkaa.

P.S.
Jäisellä tiellä/kelillä on helppo testata, jos tuntuu että sauvat ei pidä ja lipsuu > nojaat liikaa. Kun ei niiden sauvojen kuulukaan "pitää". Mitä niiden muka pitäis pitää? Antaa sulle vauhtia/tukea? EI ...:D. Kun sauvat vaan "rullaa käden liikkeen mukana" ei oo väliä mitä siä "kumitassun" alla on. Nää perustuu sit puhtaasti mun omiin kokemuksiin ja erehdyksiin.Ei oo absoluuttisia totuuksia, mutta kyllä kokeilemisen arvoisia.

Ni ja joo oon tehnyt kolmenkin tunnin yhtämittaisia sauvakävely lenkkejä, ettei oo ees lenkin pituudella ollut väliä. Tekniikkakysymys :).Tsemppiä opetteluun ja kertoilkaahan sitten miten menee ja onko neuvoista apua, eikös jookoskookos?

"Eikä sauvat ole millään tavalla samassa tehtävässä kuin hiihdossa, paitti et ne on kädessä kii ja tekevät samankaltaista liikerataa.Hiihdossa sauvat on semmosia jolla otetaan tukea, ja vauhtia ja ne on konkreettisesti kokoajan siinä mukana liikkeessä. Sauvakävelyssä ei. Ne kulkee mukana kuin ois ilmaa, tukemassa ja varmistamassa sitä liikettä. Ei muuta.Niillä ei oteta tukea, niillä ei tuonnetä tai pusketa ei mitään."

No siis, sauvakävelyhän on nimenomaan hiihtoa tukeva kesäharjoittelumuoto. Miulla dementiakepit on aika usein mukana sekä juoksu- että kävelylenkeillä, jos ei tarkotus ihan vetoja vetää. (puhun usein dementiahiihdosta, olkoon tässä vaikka hiihtäjän tapa naureskella itselleen)

Kepittelyn on tarkotus olla just nimenomaan mahdollisimman paljon hiihtämistä. Hankalahan tuo, ko tossut ei luista niinkuin sukset, mutta mahdollisimman hyvin ois tarkotus "lajinomasesti" liikettä harjottaa. Niillä ei tosiaan oteta tukea mutta kyllä niillä ois tarkotus työntää (keskivartalosta asti, ei pelkillä käsillä/hartiavoimin) kuten hiihdossakin, askelta pidentämällä saa sitä liukua. Mitä tehdä sauvoilla, jotka eivät pidä?! Ei yhtikäs mitään.

suksija sanoi:
No siis, sauvakävelyhän on nimenomaan hiihtoa tukeva kesäharjoittelumuoto. Sen on tarkotus olla just nimenomaan mahdollisimman paljon hiihtämistä. Hankalahan tuo, ko tossut ei luista niinkuin sukset, mutta mahdollisimman hyvin ois tarkotus "lajinomasesti" liikettä harjottaa. Niillä ei tosiaan oteta tukea mutta kyllä niillä ois tarkotus työntää (keskivartalosta asti, ei pelkillä käsillä/hartiavoimin) kuten hiihdossakin, askelta pidentämällä saa sitä liukua. Mitä tehdä sauvoilla, jotka eivät pidä?! Ei yhtikäs mitään.

Kuten sanottua noi oli vaan omia mielipiteitä ja oman kokemuksen kautta koettua. Jokainen tyylillään. Ja kai se on sitäkin mitä sillä sauvakävelyllä haetaan.Nimeenomaan hiihtoa tukevaa harjoittelua vai vaan "tehokkaampaa kävelyä". Ite en hae mitään hiihtoa tukeavaa sauvakävelyllä vaan tosiaan vaan tehostettua kävelyä, että saa myös yläkropan mukaan. Enkä saa mitään erityistä irti siitä että nojaan ja pusken vauhtia niillä sauvoilla, varsinkaan kun vauhtia sillä ei saa lisää (ellei ole rullasuksia ja se on taas ihan toinen laji). Parhaimman hyödyn MÄ saan sillä että ne sauvat vaan "rullaa" siinä liikkeessä mukana. Ja jäällä pitää kengät ei ne sauvat :D, eikä mulla ees oo mitää "piikkejä" sauvoissa että sikskin oon varmaan oppinut niin että ne vaan rullaa mukana ja hyvin on sujunut... Mut jokainen tyylillään.

Veikkasin vaan tota että jos puristaa niitä sauvoja kympillä et se saattais hyvinkin aiheuttaa jännittyneisyyttä ja sitä kautta lihaskipua. Et vois helpotta jos ei nojais/työntäis. Mut kai tätäkin on sit ni monta tapaa tehdä.

Toi on kyllä totta että sen nojaamisen täytyy tehdä sit koko kropalla eikä käsillä, ehkä mä yritin sitä sönköttää että jos ei tehdä oikein ni ei tehä ollenkaan mutten vaan osaa :D. Äh, no jos tästä ei saa selvää ni luovutan, ulosanti ei ehkä parhainta mahdollista.

P.S. mun näkökantista jos sen nojaamisen tekee keskivartalosta lähtevällä liikkkeellä ei se oo nojaamista vaan painopisteen siirtämistä vähän sauvoille (joka on siis ok).... siinä se musta rullaa just mukana ne sauvat. jos liike lähtee muualta ni ei se oo nojaamista silleen kun sitä tarkotan... nojaaminen = sauvoihin käytännössä kaatuminen... :lol2: no emmä osaa selittää mitä tarkotan.

Nyt kyl meen nukkuu, ei tästä tuu mitään. Mut jokainen tyylillään.

suksija sanoi:
Ei kai sen perustekniikan pitäs erota millään, oli tavotteet hiihdossa tai tehokkaammassa kävelyssä? Mie kerran kokeilin noita tassuja, voi herranjestas. Ilman piikkejä en treeniäni tee, mut kukin taaplaa tavallaan.

Sauvojen puristaminen on kyllä yksi mikä kannattaa huomioida ja yrittää päästä siitä eroon.

Paljon kiitoksia tähän mennessä tulleista vinkeistä.

Neuvoista otin vaarin, ja eilen kävin sitten tunnin lenkillä ja oikein ajatuksella mietin tekniikkaani. Sauvoista en puristanut oikeastaan yhtään. Ja sauvojen pituus on just sopiva. Rennosti yritin mennä ja jättää sauvat aina mahdollisimman taakse.

Ja...Siltikin on hartiat aivan juntturassa. Mutta en luovuta! Koska kyllä tässä täytyy olla nyt jokin tekniikkajuttu, koska sauvakävelyhän sopii kaikille, niin miksei myöskin minulle.

Ehkä mä sitten kuitenkin vieläkin yritän jotenkin työnnellä niillä sauvoilla, että jos sen takia sitten paikat jumiutuu. Ja sitten vielä sellainen juttu, että minkälaisessa asennossa ylävartalon pitäisi olla? Kuuluuko esimerkiksi tulla pientä kiertoa, vai pitääkö yläselkäosio ja lapojen alue olla ns. jännittyneenä paikallaan?
suksija sanoi:
Anna kiertää mutta elä liioittele. Onkohan siulla hartiat muuten miten jumissa, että tuo sauvakävely sitten saa juntturan tuntumaan. Väkisin älä työnnä, hartiat alhaalla jnejne, mitä tuolla neuvoja siulle tulikin. Jotenkin kummallista, että niin kovin jumittaa. Hankala kyllä näkemättä sanoa mikä mättäisi, et tietäisi ketään, joka voisi tekniikkaa katsoa?

En ole asiantuntija, mutta mulla on pituutta 165 cm, ja mun sauvat on 115 cm pitkät... Olisko sulla mahdollisuutta kokeilla pidempiä sauvoja, esim. miehen, työkaverin tmv ja siten selvittää, johtuuko kipuilut sauvojen pituudesta vai tekniikasta? Itsellä ei kipuja ole kyllä koskaan ollut, jos ei lasketa sitä että veri alkaa kiertää hartioissa sauvakävelyn jälkeen aika hyvin =) Toivottavasti saat ongelman ratkaistua pikaisesti ja pääset nauttimaan sauvakävelystä!

Mulla pituutta 174 ja 115cm sauvat. Pituus on valmistajan mukaan oikea, mutta joskus tarvis olla ihan himpun verran pidemmät, joskin 120 tekee kipeää hartioihin ja ei tule oikeaa liikerataa rentona. Vetävät perässä jos niitä ei tietoisesti nosta ylemmäksi.
Alussa kun ei ihan liikerata ollut kunnossa ja niillä sauvoilla "työnsi" liikaa tai väärällä hetkellä, hartiat kipeytyi. Tasaisella mennessä ne mulla lähinnä tulee mukana ja ekstra kohdissa (mäen nousu yms) työntöä huomattavasti lisää. Sauvaa ei kuitenkaan saa nostaa missään vaiheessa napaa ylemmäksi, vaikka tehoa lisää ja liikerataa muuttaa.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Kaipa mä sitten vaan jännitän tietämättäni hartioita kun sauvakävelen...En keksi muuta syytä. Osaako joku sanoa, mistä tietää, onko hartiat rentoina vai ei...? Vähän tyhmä kysymys, mutta...

Kaipa mä sitten vaan jännitän tietämättäni hartioita kun sauvakävelen...En keksi muuta syytä. Osaako joku sanoa, mistä tietää, onko hartiat rentoina vai ei...? Vähän tyhmä kysymys, mutta...

Olen harrastanut sauvistelua reilut 12 vuotta enkä ole kärsinyt jännittyneistä hartioista. Päinvastoin :)

Pohdin noita jännittyneitä hartioita viime kävelylläni ja mietin mistä sen huomaa jännittääkö vaiko ei. Olen huomannut, että jotkut ihmiset eivät kävellessään heiluta käsiään juuri ollenkaan, joten voi olla vaikea yht'äkkiä alkaa laajentamaan liikerataa sauvojen kanssa.

Kokeile ensin reipasta kävelyä ilman sauvoja ja ajatuksen kanssa mieti miten kätesi tuolloin heiluvat (laaja liikerata). Tämän jälkeen otat sauvat mukaan. Pyri siihen, että kätesi tekee kaiken työn, eivät hartiat. Kun painat sauvaa kevyesti maahan sen ollessa takana niin sen tulisi tuntua ainoastaan käsivarressa/olkapäässä, ehkä kyljissä, mutta ei niskassa.

Itse kävelen niin, että en juurikaan pidä sauvasta kiinni, mutta painan peukalollani sauvan päätä lisätunnun saamiseksi. Tämä on itselleni varsin luonteva kävelytyyli johon päädyin itsestään.

Joku taisi mainita eteenpäin nojaamisen. Mielestäni se ei välttämättä kuvaa parhaiten kävelyasentoa vaan ennemmin puhuisin lantion taakse viemisestä. Kun juostessa pyritään viemään lantiota eteenpäin niin sauvakävelyssä viedään pikkaisen taaksepäin (ei liioitellusti tietenkään). Kun lantion vie taaksepäin niin aika luontevasti ylävartalo kumartuu eteenpäin muutaman asteen.

Ihan hirveintä katsottavaa on "sauvakävelijät", jotka pitävät ne sauvat edessään aivan kuin vanhat mummot tukikeppeinään (heille se sallittakoon), ja sitten ne, jotka laahaavat sauvoja käsissään ja hyvä kun liikuttavat käsiään lainkaan.

Parasta sauvistelu on oman hurtan kanssa :haart: Koiran flexi on tällöin kiinni joko repun vyötäröremmeissä (esim. kauppaerissuilla) tai juoksuvyössä.

Joku taisi mainita eteenpäin nojaamisen. Mielestäni se ei välttämättä kuvaa parhaiten kävelyasentoa vaan ennemmin puhuisin lantion taakse viemisestä. Kun juostessa pyritään viemään lantiota eteenpäin niin sauvakävelyssä viedään pikkaisen taaksepäin (ei liioitellusti tietenkään). Kun lantion vie taaksepäin niin aika luontevasti ylävartalo kumartuu eteenpäin muutaman asteen.

Mjoo, tosiaan ei pidä liioitella, ei perse pitkällä. Kyllä ajatuksena pitäs olla kuitenkin et lantio ylös/eteen. Mut jokainen ettii oman asentonsa. Caicun olisi hyvä kyllä löytää läheltä joku, joka voisi katsoa. Netin kautta loppujen lopuksi aika hyödytöntä. Hartiat pois korvista. Tuo kattipaskiaisen neuvo, että ensin ilman sauvoja ja sitten sauvat rennosti mukaan voisi auttaa saamaan sen ahaa-elämyksen hartioiden jännittämiseen.

täytyisi tosiaan nähdä se sun tekniikka että vois auttaa! sauvathan roikkuvat aika huolettomasti "käsien jatkeena" ja työntö on selkeästi aktiivinen lähinnä ylämäessä. Tietenkin työntöliikettä tulee tasaisellakin, mutta se ei ole mikään voimakas. hartiat alhaalla, hyvät myötäliikkeet vartalossa (rintaranka, lonkan ojentautuminen). Kannattaa melkeinpä vaan koklailla eri tyylejä ja katsoa miten saa ne hartiat rentoutettua. Docendolla ainakin on ihan kirja sauvakävelystä, sieltä löytyy hyvää apua (vois löytyä kirjastosta) yksi vaihtoehto on, että otat kaverin mukaan ja pyydät häntä kuvaamaan sun menoa sauvojen kanssa. Mun mielestä se on hyvä tapa oikeasti päästä perille mitä tekee:rolleyes: tsemppiä!

Mjoo, tosiaan ei pidä liioitella, ei perse pitkällä. Kyllä ajatuksena pitäs olla kuitenkin et lantio ylös/eteen. Mut jokainen ettii oman asentonsa. Caicun olisi hyvä kyllä löytää läheltä joku, joka voisi katsoa. Netin kautta loppujen lopuksi aika hyödytöntä. Hartiat pois korvista. Tuo kattipaskiaisen neuvo, että ensin ilman sauvoja ja sitten sauvat rennosti mukaan voisi auttaa saamaan sen ahaa-elämyksen hartioiden jännittämiseen.

Miten kävellään etukenossa lantio edessä (muutkin kuin puliukot)?

Pienellä selailulla löytyi myös netistä ohjeita:

Kuvien kera http://www.protraining.fi/fitness/sauvakavely/sauvakavelytekn.htm

Ja kirjallisena http://suomenlatu.fi/?S031903

Miten kävellään etukenossa lantio edessä (muutkin kuin puliukot)?

Öö, pitääkö sen näkyä erityisesti, että kävellessä/juostessa/miten lie liikkuessa lantiota pitää edessä/ylhäällä? Ihan niinkuin itse kirjoitit, ei pidä liioitella? Ryhtiä keskivartaloon, ni lantiokin on oikealla kohdalla eikä laahata menemään eteenpäin perse pitkällä.

:offtopic: Onko teillä sauvoissa talvellakin kumitassut vai jotkut piikit? Yritin mennä tassullisilla sauvoilla tuossa yksi päivä, mutta ne lipesivät koko ajan, kun tiellä oli lunta ja hiekkaa. Eilen tein kierroksen Intersporteihin, Stockalle, Anttilaan yms. mutta niissä ei ollut myynnissä kuin kumitassuja. Mistä sellaiset piikit voisi löytää?

Mä oon vaan ottanut mun sauvoista ne tassut pois täin talven ajaksi. Ei mun sauvoissa mitään varsinaista piikkiä ole, mutta sellaiset nastan näköiset, jotka pitää kyllä lenkkipolulla ihan hyvin. Eli en ole erikseen mitään piikkiä niihin asennuttanut :)

Kiitoksia kaikille muuten neuvoista. Tänään olisi taas tarkoitus mennä lenkkeilemään. Katsotaan, mitä siitäkin tulee...Mulle ainakin tuo etukenossa kävely tuntuu jotenkin luonnottomalta. Kun sauvakävelyssä on vatsassa aina niin hyvä pito, niin jotenkin siinä sitten kävelee ryhdikkäästi aika pystyssä.

Olisi kyllä hyvä, jos saisin esim. jonkun fysioterapeutin katsomaan tuota mun tekniikkaa. Voisin vaikka ihan omalta saliltakin kysyä.

Öö, pitääkö sen näkyä erityisesti, että kävellessä/juostessa/miten lie liikkuessa lantiota pitää edessä/ylhäällä? Ihan niinkuin itse kirjoitit, ei pidä liioitella? Ryhtiä keskivartaloon, ni lantiokin on oikealla kohdalla eikä laahata menemään eteenpäin perse pitkällä.

Ilmeisesti tarkoitat, ettei lantiota viedä taakse suhteessa muuhun yläkroppaan ja siinä olen samaa mieltä. Itse koitin havainnollistaa tätä edellä lähettämässäni linkissäkin ollutta asentoa, jossa yläkroppa on hivenen etukenossa, tällöinhän lantio on sivustapäin katsottaessa taempana suhteessa hartialinjaan. Eikä sen lantion asennon tarvitse näkyä ulospäin mitenkään, mutta itse ainakin tunnen miten liike lähtee aivan eri tavalla lantiosta riippuen siitä juokseeko vai (sauva)käveleekö, koska asentokin on erilainen.

Mulle ainakin tuo etukenossa kävely tuntuu jotenkin luonnottomalta. Kun sauvakävelyssä on vatsassa aina niin hyvä pito, niin jotenkin siinä sitten kävelee ryhdikkäästi aika pystyssä.

Etukeno /= huonoryhtisyys. Kuten joku edellä totesi niin tämä etukeno on aika luonteva asento kävellessä ylämäkiä. Toki tasaisella tassutellessa asento voi olla kaikkea pystyn ja kenon väliltä, riippuen mm. nopeudesta.

Toki jokainen kävelee niinkuin tykkää ja vaikea minunkaan on itse sanoa miltä näytän kävellessäni, mutta suuntaviivoina voi varmaan täällä kerrottuja ohjeita hyödyntää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom