Läskiä vai turvotusta?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Moi!
Mulla on jo jonkin aikaa ollut ongelma mahani kanssa. Tilanteestani aluksi sen verran että olen melko laiha, pituutta 171 cm ja painoa noin 49. Olen käynyt salilla nyt todella aktiivisesti pian kolme kuukautta, jota edelsi puoli vuotta kestänyt syömishäiriön paluu; todella vähän 'oikeaa' ruokaa ja välissä sitten kunnon epäterveellisen ruuan ahmimispäiviä, paino putosi viitisen kiloa, eli toisin sanoen tein itsestäni ns. laihaläskin. Nyt salilla käynnin aikana on muotoutunut kroppa jo aika paljon, ja vatsapalatkin vähän pilkistävät esiin. Tässä kuitenkin ihmettelen sitä, miksi mahani näyttää aivan järjettömän isolta. Onko kaikki kehoni rasva (ja talvella ahmittu sokeri) kerääntynyt sinne vai voisiko syynä olla turvotus? En haluaisi alkaa dieetille tällä painoindeksillä, mutta tuntuu oudolta, että vatsa on oikeasti todella iso ja pömpöllään, vaikka vatsalihasten rajat kuitenkin hieman näkyvät.
Olisiko kellään vinkkejä tilanteen selättämiseksi, vaikkapa treenin tai ruokavalion keinoin?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Luultavasti tuo on turvotusta ja peruja syömishäiriöstäsi. Noilla mitoilla sulla ei voi olla läskiä joten ei kannata edes puhua dieteistä, ellet halua näyttää enempää luurangolta. Turvotuskin varmaan tasottuu kun syöt kunnolla ja terveellisesti. Ja anteeksi suorasukaisuuteni, mutta mitä hemmetin väliä sun vatsalla on? Jos vähän näyttää turvonneelta niin so what, ketä se oikeasti kiinnostaa? Tekeekö se susta huonon ihmisen?

Ihan selkeesti turvotusta. Vatsalihakset on mahdollisen läskin alla ja sisäelimet kuten suolisto on taas vatsalihasten sisäpuolella. Näinollen, jos sun vatsapalat erottuu, niiden päällä einvoi olla kovin kummosta rasvakerrosta, vaan turvotus on sisäpuolella.
Onko sulla tähän syömishäiriöasiaan liittyen jotain ravitsemusterapiaa tms.? Jos on, voisit ottaa asian siellä esille.
Vaihteleeko turvotuksen määrä/ mahan koko päivästä tai vuorokauden ajasta toiseen? Onko sulla muita oireita kuten majakipuja tai vessaongelmia? Ainakin laktoosi-intoleranssi ja keliakia kannattais sulkea pois jos turvotus on oikeesti häiritsevää. Aiheesta on jo täällä ketju otsikolla Ikuinen pallomahako.

Zone-sarja -42%
Ps. Minihiiri vastasikin samaan aikaan ja olen samaa mieltä: jos turvotukseen liittyy muita oireita, kannattaa tutkia, jos ei, älä välitä. ;)

Kiitos vastauksista, turvotusta epäilinkin, mutta varmistettava oli silti, kun olen näistä asioista vähän epävarma. Aamuisin tilanne vaihtelee, välillä vatsa näyttää ja tuntuu aivan normaalilta, välillä ei, mutta iltaa kohti pahenee. Mietin ihan myös sitä, voiko se johtua juuri vieläkin vallitsevasta alipainosta, vaikka olenkin nyt herättyäni alkanut kohentaa omaa tilaani pikavauhtia ja tavoitteena todellakin painon nousu, joten syömisten määrässä ei enää ongelmaa. Ravitsemusterapeutilla olen käynyt ja suositteli kokeilemaan esim. vehnän pois jättämistä, mutta tuntuu, ettei sekään auta kuin hiukan. Laktoosi-intoleranssi minulla on todettu, joten en syö laktoosituotteita lainkaan. Oikeastaan tuntuu, että suunnilleen jokainen ruoka-aine aiheuttaa turvotusta, eli aivan sama mitä syön, lopputuloksena viimeistään illalla rintsikat kiristävät ja housut eivät mene kunnolla kiinni. Kyllähän tämä kuulostaa hieman hölmöltä, mutta aiheuttaa minulle paljon ahdistusta yrittäessäni nyt pyrkiä parempaan suuntaan elämäntyylini kanssa.

mitä enemmän stressaat niin sitä enempi se sun maha luultavasti turpoo. tiedän kokemuksesta. helpommin sanottu ku tehty mut koita keskittyy johonki iha muuhun ku sun mahaas, pian et ees muista ja huomaa et se on turvonnu.

Jos se turvotus tulee syömisen myötä, mulla on ihan sama vika. Jopa 10cm tulee lisää ympärystä päivän mittaan aamuun verrattuna. Hotkiminen ja stressi vaikuttavat, samoin monet tietyt ruuat. Ratkaisuni on käyttää riittävän väljiä tai joustavia vaatteita ja rintsikoita en käytä ollenkaan.

Voit tietty kokeilla välttää muita usein turvottavia ruokia, kuten sipulia, kaaleja ja papuja. Älä kuitenkaan rajota sun ruokavaliota kovin paljoa käymättä ravitsemusterapeutilla. Maitohappobakteereista, stressin välttämisestä, ruuan hyvin pureskelemisesta ja veden juomisesta runsaasti aterioiden välillä mutta ei ruuan kanssa saattaa olla myös apua.
Toisaalta iltaa kohti "turpoaminen" on ihan normaali ilmiö, koska eihän se ruoka ja juoma mitä nautit katoa mihinkään siinä kohti kun nielaset sen.

Erityyppisiä ruoansulatusentsyymejä kannattaa kokeilla. Ei auta kaikilla, mutta osalla ero on ratkaiseva. + Maitohappobakteerit.

Mun miehelläni on sixpackin ja turvotuksen yhdistelmä todennäköisesti ikuisesti, ei olla keksitty siihen mitään täydellistä ratkaisua. Ja kyllä itsellänikin maha on iltaisin yleensä selvästi turvonneempi, mutta en aio sellaisen ulkoisen seikan takia jättää sinänsä terveellisiä ja ekologisia ruoka-aineita pois ravinnostani. Kohtuutta kyllä harjoitan osan kanssa (mm. ruisleipä) ja esimerkiksi kaaleja syön pääosin vain kypsennettyinä.

Mari mainitsikin vedestä, olen huomannut saman. Jos ruoan kanssa juon monta desiä, mahalle tulee kerralla liikaa matskua käsiteltäväksi (vrt. jos yrität kirjaimellisesti haukata kerralla liian ison palan omenasta, sitä on tosi vaikea enää pureksia) -- ja todennäköisesti tämä liittyy myös mahahappoihin, eli neste laimentaa liiaksi mahan omia nesteitä ja ruoan prosessointi hidastuu.

Myös tosi runsas kofeiinin käyttö voi lisätä turvotusta, vaikka periaatteessa diureettisuuden takia ajatus tuntuu epäloogiselta. Ei siitä(kään) tarvitse luopua, mutta jos kuuluu 4 kuppia päivässä -tyyppeihin niin rajoittaminen normaalisti 1-2 kuppiin voi auttaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olen käynyt salilla nyt todella aktiivisesti pian kolme kuukautta, jota edelsi puoli vuotta kestänyt syömishäiriön paluu; todella vähän 'oikeaa' ruokaa ja välissä sitten kunnon epäterveellisen ruuan ahmimispäiviä, paino putosi viitisen kiloa, eli toisin sanoen tein itsestäni ns. laihaläskin.
Mun mielestä tää kuulostaa ihan tyypilliseltä tilanteelta ja tilalta syömishäiriön jälkeen. Keho on ollut kovilla kun syömistä on rajoitettu, aineenvaihdunta sekä hormoonitoiminta on varmasti joiltakin osin ainakin häiriintynyt. Nyt elimistö yrittää hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla kaiken ja koska se ei toimi ihan normaalisti vielä, seuraukset voi olla juuri tuollaisia turvottelunkaltaista oireilua. Suosittelisin perehtymään aineenvaihdunnan aktivointiin järkevästi. Puhutaan mm. reverse dieetistä eli käänteisestä dieetistä - lisätään energiansaantia pikkuhiljaa ja sillä tapaa normalisoitetaan kehoa.

http://markkutikka.blogspot.fi/2014/11/reverse-dieetti-karsivallisyys-palkitaan.html

http://www.haataja.eu/2014/05/27/reverse-diet-nain-mina-tein-sen

Omaan korvaan tuo saattaa johtua myös ihan normaalista vatsan turpoamiselta päivän mittaan, mikä korostuu, koska oot todella hoikassa kunnossa. +2cm turvotuksena näkyy huomattavasti herkemmin alle 50 kiloisella kuin vaikkapa 60 kiloisella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom