Läpipaskojan herkuttelu, haitallistako?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ex71
  • Aloitettu Aloitettu
Terse.

Eli 190cm/85kg kukkakeppi, joka ei liho vaikka mikä olisi, ihmettelee seuraavaa asiaa: Onko herkuttelu jotenkin haitallista treenin kannalta? Karkkeja, sipsejä ja limpparia en juuri nauti, mutta sen sijaan kaikki kakut, keksit, pullat ja muut uppoaa paremmin kuin hyvin. Kuin myös valkoinen leipä, pasta ja olut. Koska vyötärö ei näistä kuitenkaan näytä ihmeemmin turpoavan, onko moisten veteleminen mitenkään haitallista? Estääkö ne hyödyllisten aineiden imeytymisen tjsp?

Toinen kysymys, ei otsikkoon liittyen: Syön yleensä lounaan klo 11 hujakoilla, ja menen salille kolmen maissa. Onko liian pitkä väli? (Toisaalta, jos tankkaan lounaalla liikaa, niin tuntuu maha edelleen liian täydeltä treenatessa.)

Kolmas kysymys: Tällä hetkellä käytän vain protskua. Saako siitä palautusjuoman kun dumppaa siihen sokeria?

Kiitän ja kumarran.

-Ex-

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eipä sillä ole väliä, mistä ne kalorit napsii. Varsinkin, jos ne ei oikein kerry minnekään...Mut miks niitä pitäis vetää? Täyttää vaan ns. oikealta ruoalta tilaa. Tärkeämpää on se että otat hh:t, prot ja rasvat oikeassa suhteessa ja rasvat mieluiten oikeasta lähteestä...

Mut enpä suosittele syömään mitä sattuu... Epäterveellinen ruoka kun taitaa olla epäterveelllistä useallakin tavalla..

2. kysymys:

Ei oikeastaan liian pitkä väli... yleensä ennen treeniä suositellaan olemaan syömättä 2-4 h...Aika useat taitaa pitää kahta, kuten minäkin... Juuri ennen treeniä kantsii vetää heraa ja sen palkkarin suhteen kannattaa tehdä muutos. Eli hiilaria mukaan ihmeessä... vaikka suhteessa 1 : 1 :een...maltodekstriiniä siis.

Ton sokerin osalta vois jo melkein kuvitella trollia... eli ei sitä palkkariin.

HarryG sanoi:
maltodekstriiniä siis....

Ton sokerin osalta vois jo melkein kuvitella trollia... eli ei sitä palkkariin.

Maltodekstriinikin on sokeria (gluteenitonta tärkkelystä).

Se riippuu ihan määrästä, että kuinka paljon syöt niitä keksejä, pullia yms. päivässä. Minun mielestä voi bulkilla helposti syödä vaikka yhden pullan tai pari keksiä kahvin kanssa kerran päivässä. Kahvin kanssakko sä näitä syöt?
Jos on tavaks jäänyt niin lopeta se :) Kahvi maistuu kyllä hyvältä ilmankin. Itsekkin olen lopettanu herkkujen syönnin kahvittelun kanssa, tosin joskus yhden keksin otan, tai pari palaa suklaata.

Ei toi liian pitkä väli ole syömisen ja treenaamisen välissä, varsinkin jos tunnet vielä itsesi ähkyksi. Itse suosin 2-3 tunnin väliä. Ota prode drinkin ennen treeniä.

Kuten harry sano ni palkkarin saat kun pistät puolet ja puolet maltoa ja heraa.

Eikös ne jotkut muuten pistä jotain panimosokeria palkkariin?

J_mp sanoi:
Eikös ne jotkut muuten pistä jotain panimosokeria palkkariin?

Panimosokeri on taas sitä toista "halpaa lisäravinnetta" eli dekstroosia. Makeampaa kuin maltodekstriini.

Tavallista sokeria tarkoitin juu. Sehän kai on puhdasta hiilaria, eikö? Olkoonkin että nopeaa sellaista, mutta eikös se palautuksessa juuri niin pitänyt ollakin?

En muuten ole ollenkaan varma että (ekasta kysymyksestäni huolimatta) olisin valmis luopumaan herkuista. Meikän elämään kun mahtuu paljon muutakin kuin kolme treenipäivää viikossa. Tärkeitä asioita ovat mm. perhe, uskonto, nautinnot (lue: Hyvää ruokaa ja juomaa), kitara & rock n' roll...

Ja jälkkärit ovat nimenomaan jälkkäreitä. Ensin massu täyteen oikealla ruualla, ja sitten mukavasti makeaa kahvin kera. Aaahhh.

T: nimim. "jälkkärit menee eri mahaan"

ja jos painoa ei tuu, niin voiko kyse olla ruokailusta? eli ala syömään 2h välein ja syö sen verran, että jaksat taas 2h päästä. ja jos ei ala painoa tulee, niin lisää öljyä ja proteiinia. hiilareita noista herkuista tulee kumminkin tarpeeks

Mukavaa huomata että nuoriso on huolissaan sedän syömisistä...

Juu, kyllä tiedän että eniten korjattavaa meikällä on nimenomaan ravintopuolella, mutta alkuperäiset kysymykset koskivat tällä kertaa ihan muuta. Näyttää siis siltä että herkuttelen jatkossakin, kaloreita mitä kaloreita.

Mutta tuo sokerikysymys kiinnostaisi edelleen. Eli onko siinä sokerin sekoittamisessa proteiiniin mitään järkeä? Treenin jälkeen tarvitaan nopeasti hiilareita, miksei siis sokerista? Vastaukset mielellään perusteluiden kera. Ei me sedät uskota pelkkää "no kun se nyt vaan on niin"-väitteitä.

Mutta painon kertymisestä edelleen: Olen koko ikäni syönyt tosi vahvasti, ja silti ollut täydellinen luuviulu. Ilmeisesti ruoansulatuksessani on jotain pahasti pielessä (tuskin haluatte kuulla yksityiskohtia toilettirituaaleista), mutta kun ei tartu niin ei tartu. Äitteekin aina kysyi kavereilta, että "syöttekö niinku normaalit ihmiset vai niinku meiän pojat?"

Itse asiassa vasta kolmenkympin jälkeen huomasi että vyötärö uhkaa hiukan turvota, jolloin tein tietoisen päätöksen vatsalaukun pienentämisestä -> eli jätin tarkoituksella mättämättä ihan täyteen, ja voilá: Enää en pysty syömään niin paljon kuin nuorena, ja vyötärökin on ihan siedettävissä mitoissa.

Painoni oli kaikkina niinä vuosina kun en treenannut 78 kg. About heti kun aloittaa treenin, se nousee 83 kiloon. Nyt olen 'pakkomättänyt' protskun ja krean kanssa sen tuonne 85 kiloon, mutta tästä tuntuu olevan vaikea nousta. Yritän toki edelleen, ja tänäänkin aion käydä parin tunnin päästä vetämässä toisen lounaan -- tosin sellainen onnistuu vain lepopäivinä (ti ja to), vrt ekassa viestissä mainittu 'ähkyongelma'.

Sinänsä duunipaikkani kanttiini olisi varmaan monen pakkislaisen unelma, mutta itse olen hyödyntänyt sitä turhan vähän. (Lue: kymmentä eri lajiketta salaattia, vähintään kahta lajia kalaa, yhtä tai kahta lajia lihaa, ja paljon eri lisukkeita, ja kaikkea saa vetää niin paljon kuin napa naukuu välillä 11-14. Itse jätän salaatit vähemmälle ja vetelen vain suosikkejani.)

Pistetään nyt vielä se lista, kun se näyttää kiinnostavan:

8:00 Tuhti pala tummaa leipää juuston kera, pala vaaleaa leipää hillon kera.
8:30 Protskudrinkki
11:00 Lounas, mitä milloinkin, mutta eiköhän se minimimäärä protskua tule tästäkin.
(14:00 Protskudrinkki, muttei säännöllisesti)
17:00 Kotisafkaa, paljon, mitä milloinkin. Monesti jälkkäriä.
20:00 Iltapala, yleensä tummaa leipää.

Treenipäivinä lisäksi sokerilla terästetty protskudrinkki treenin jälkeen (~klo 16). Lisäksi ajattelin tiistaisin ja torstaisin korvata klo 14 drinkin toisella lounaalla, kun se sisältyy samaan 35 euron kuukausimaksuun kuin aamiainen ja lounaskin -- siis puoli-ilmainen.

Hmm. Kaiken kaikkiaan siis petrattavaa näyttäisi olevan.

kosworth sanoi:
paskanmarjat...

kukkakeppi ehkä, mut jälkimmäinen väite on sitä itteään, eli syö enemmän jos halajat lihaksia.

Itseasiassa aineenvaihdunnassa on eroja minä bulkkasin 105 kg 120 kg 2 kk:ssa syömällä 3200-3300 kcal ja kaverini noudatti samoja ruokamääriä ja paino nousi 62 kg :hyper: 66 kg :hyper:

Lostedt 61# sanoi:
Itseasiassa aineenvaihdunnassa on eroja minä bulkkasin 105 kg 120 kg 2 kk:ssa syömällä 3200-3300 kcal ja kaverini noudatti samoja ruokamääriä ja paino nousi 62 kg :hyper: 66 kg :hyper:

Joo, ja minä tiputtelen samoilla kaloreilla vajaan kilon viikossa (103kg alaspäin)

IJK sanoi:
Joo, ja minä tiputtelen samoilla kaloreilla vajaan kilon viikossa (103kg alaspäin)

Niinpä näillä korteilla mennään mitä herra on antanut ja kyllä lykkäs paskat kortit mulle (mitä aineenvaihduntaan tulee) :)

Itse olen ollut melkein aina "läpipaskoja" ja sanoisin että vaikka se vaikuttaakin monesti hyvälle piirteelle, niin monesti homman takana on joku ongelma kropassa.

Mulla auttoi tohon vaivaa se että alkoi välttelemään juomista ruokailujen lähellä ja opetteli pureskelemaan ruokansa rauhassa.

Ex71 sanoi:
Treenin jälkeen tarvitaan nopeasti hiilareita, miksei siis sokerista? Vastaukset mielellään perusteluiden kera. Ei me sedät uskota pelkkää "no kun se nyt vaan on niin"-väitteitä.

Tavallinen valkoinen sokeri eli sakkaroosi koostuu glukoosista (nopeaa) ja fruktoosista (ei nopeaa), joten se ei teoriassa ole siis niin "tehokasta" treenin jälkeisessä tilanteessa, kuin pelkkä glukoosi.

Tahvo Tohveli sanoi:
Tavallinen valkoinen sokeri eli sakkaroosi koostuu glukoosista (nopeaa) ja fruktoosista (ei nopeaa), joten se ei teoriassa ole siis niin "tehokasta" treenin jälkeisessä tilanteessa, kuin pelkkä glukoosi.

eli käytännössä ei mitään merkitystä:jahas: Mutta helpompi se on ottaa maltoa 50g kuin sokeria 50g IMO. ei tule pahaolo niin helposti kuin sokerista vois kuvitella tulevan...

Ex71 sanoi:
Mutta painon kertymisestä edelleen: Olen koko ikäni syönyt tosi vahvasti, ja silti ollut täydellinen luuviulu. Ilmeisesti ruoansulatuksessani on jotain pahasti pielessä (tuskin haluatte kuulla yksityiskohtia toilettirituaaleista), mutta kun ei tartu niin ei tartu. Äitteekin aina kysyi kavereilta, että "syöttekö niinku normaalit ihmiset vai niinku meiän pojat?"

Sanotaan nyt vielä kerta kiellon päälle ja rautalangasta, että et vain saa tarpeeksi kaloreita. Eli kulutat päivän aikana enemmän kun saat niitä. Et rypsiölyjä taida ottaa? Ihan tosissaan, kaikki lihoo jos vaan saa niitä kaloreita enemmän kun kuluttaa päivän aikana ellei sitten ole oikeasti joku sairaus. Ja sinulla se olisi jo varmaan diagnisoitu.

tohon BoneFishin tekstiin, niin kyllä ne USAssa lihoo, siis nuoret, ja ne todella syö YLIkulutuksen, tyyliin 10 keksiä, parit pussit sipsiä, karkkia, suklaata ja päivällä burgerilla, illalla jotain äitin tekemää vanukasta,muroja punasessa maidossa, jne. että cool down ja kyllä sä vielä kasvat joku päivä. öljy on hyvä lisä

BoneFish & KSENA: Ei minulla tietääkseni ole ymmärryksessä vikaa. Tai sitten olen niin pöljä etten tiedä olevani pöljä. Tai jotain. Olen koko ikäni tiennyt laihdutuksen / lihomisen pyhän ja yksinkertaisen salaisuuden: Syö enemmän kuin kulutat, niin lihot, ja päinvastoin.

Mutta huomasitteko tuossa yllä, muiden kirjoittajien mainitsemana, että aineenvaihdunta on yksilöllistä? Joku on samalla kalorimäärällä bulkannut, toinen laihduttanut.

Minun ruuansulatuksessani on vikaa -- ollut koko ikäni, vaikka huomasinkin sen vasta lapsieni myötä (jolloin tajusin millaista ulosteen pitäisi oikeasti olla). Lue: Elimistöni ei käytä hyväkseen kaikkea mitä tankataan. Juu, ja tiedän lääkkeenkin: Minun pitää syödä vielä enemmän. Mutta jossain on tietty rajakin kuinka paljon sitä jaksaa/viitsii/on varaa tankata. Noita öljyjä nyt ainakin aion kokeilla. Ja tänäänkin vedin tupla-aamiaisen. Ja jatkossa lepopäivinä siis kolme lämmintä ateriaa. Joten eiköhän se tästä.

Kiitos Frankielle ja Leecolle sokeri-infosta.

Herkuttelu siis jatkukoon, koska ei meikän tarvitse liikakaloreita surra...

-Ex-

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom