Lähtönopeuden kehittäminen

Ikä
35
No niin... tässä on vuosien saatossa päässyt juoksunopeus hiipumaan, etenkin lähtönopeus on surkeaa. :nolo:
Nyt pitäisi ruveta kohentamaan juuri sitä osa-aluetta, sillä pelaan jalkapalloa ja olen melkein joka kerta myöhässä tilanteesta tämän takia. Kunnon kanssa minulla ei ole silti mitään ongelmia, jaksan vaikka kuinka kauan, mutta nopeuteni takkuilee. ;)
Eli nyt pitäisi saada hyviä treeniohjeita, joilla voi parantaa nopeutta, etenkin n.s. räjähtävää nopeutta. Kiitän jo etukäteen kaikista ohjeista. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sama tarve mutta eri lajiin. Joku neuvoi että esim. käyt makuulle mahallesi ja siitä ponnahdat ylös ja pieni 5-10m juoksu pyrähdys ja takaisin makuulle vaikka selälleen ja taas pyrähdys jne.. Tämän pitäisi kehittää juuri tätä nopeutta.
Mutta konkarit kertokaapa lisää ohjeita+neuvoja. Siis tarve saada nopeutta lisää esim. paikallaan seisonnasta sellaiseen 1-10m matkan liikkumiseen.

Painonnostotyylinen treeni on kehittänyt räjähtävyyttä ja ponnistusvoimaa ainakin itselläni. Myös erilaisista loikista ja spurteista loivaan ylämäkeen on ollut apua.

Ongelmana on joko frekvenssi, voima tai tekniikka, tai jokin näiden yhdistelmä. Voimaan rinnalleveto, tempausta, terävää puolikyykkyä, aita ja muita tasahyppyjä, sekä loikkia... (jatkuu tuhansia rivejä...)

Frekvennssiin auttaa yleensäkkin kiihdyttely ja juoksentelu kovaa ja vaikka helpotetuissa olosuhteissa (myötätuuli, alamäki...)

Ja se tekniikka, HHHHUUUUURRRRRja etunoja, kädet pumppaa suoraviivaisella ja sopivan pituisella liikeradalla (90 astetta kyynärvarren ja olkavarren välissä. Liike lähtee hartioista. Jalat pumppaa terävästi maata. Muista, kädet ei liiku jalkojen tahdissa, vaan päinvastoin.

Tekniikkaan myös koordinaatioita, ja vaikka vastusvetoja...

Ongelma voisi olla myös teoriassa liian lyhyt askel, mutta se on harvinaista.

Toki kiihdytyksessä tarvitsee myös yläkropan voimaa, mutta eiköhän se homma ole hoidossa teillä hormooni podareilla :rolleyes: ;)

PS: mä en jaksa enää kirjoittaa...

Sitten on myös viivaharjoitus, missä juostaan edestakaisin viivoja. Eli siinä on kartioita joka 10 m välein ja sitten juostaan niin kovaa kuin vaan jaloista lähtee edestakaisin. Elikkä ensin ensimmäiselle kartiolle, sitten takaisin alkuun, sitten heti toiselle, jne. Kun ollaan tultu maaliin pidetään tasan 60 sekunttia taukoa ja sen jälkeen uusi veto. Vetoja tulee suorittaa ainakin 5 kpl. Tämä auttaa myös kuntojuoksioita sillä nopeat vedot tiheään tahtiin parantavat kuntoa juostessa maksimaalisella tasolla.

Tämä on osoittautunut erittäin tehokkaaksi juuri sellaisille joille nopeat käännökset ja liikkeellelähtö on erittäin tärkeätä. Itse kokeilin tätä talvella ja kyllä se toi tulosta mutta ei silti sitä kaikkein parasta mitä olen hakemassa. Lisää neuvoja vaan, tääl on moni jotka ovat kiinnostuneita juoksemisesta.

Jos haluaa kehittää kiihdytystä, niin kaikki samanaikainen kuntoilu saa kyllä unohtua. Kunnon palautukset. Ei happoja, eikö muutakaan läkähtymistä. Jokanen askel ja veto pitää jaksaa!!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom