Kyynärvarren jomottava kipu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ojr
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

ojr

Moi..

Mua on jo jonkun aikaa vaivannut kiusallinen kipu kyynärvarressa. Alkoi ehkä noin 1,5kk sitten, kun käteen kohdistui treeneissä (bjj) voimakas eteenpäin vetävä liike pystypainissa. En kuitenkaan osaa varmaksi sanoa, onko tuo ensimmäinen kerta kun kipua tunsin, mutta niin muistelen. Noh kättä sitten lepuutin ja kipu meni itsestään pois. Nyt se kuitenkin on pari viikkoa taas vaivannut.
Kipu tuntuu jomotuksena kyynärtaipeen kohdalla, kohtaa ei voi tarkkaan määrittää, ehkä kuitenkin ulkosyrjän ja hauislihaksen alapään tuntumassa. Kädestä myös katoaa jonkun verran puristusvoima, ja esimerkiksi juomapullon kädessä pitäminen tuntuu raskaalta. Painiessa kipua tai puristusvoiman heikkenemistä ei kuitenkaan tunne yhtä voimakkaasti, kuin rasituksen lopettaessa.

Merkillistä mielestäni on, että kun rasituksen lopettaa, kipu menee ohi tunnissa-parissa ja käsi tuntuu taas sen jälkeen täysin normaalilta. Kädellä voi punnertaa, vetää leukoja, hauiskääntöjä jne, eikä kipu vaivaa, mutta lajitreeneissä se tuntuu tulevan silloin tällöin. Lepokipua ei ole. Painellessa ei erityisen kipeitä kohtia löydy, vaikka pari jännettä käsivarressa tuntuvatkin hieman normaalia kipeämmiltä (kyynärpään ulko- ja sisäsivulla). Lääkäriin menemistä olen pitkittänyt (joo, tiedän ettei pitäisi) ja koittanut itse lepuuttaa vajaa pari viikkoa + vetää tulehduskipulääkkeitä kuuriluontoisesti, tuloksena käsi parani mutta parit treenit vedettyäni kipeytyi uudestaan.

Mikä ihme kättä voi vaivata? Lähinnä ihmetyttää tuo kivun poistuminen rasituksen loppuessa ja se, että muuta pystyy tekemään, mutta treeneissä tuo kipeytyy? Onko kyse jostain tulehduksesta vai hermopinteestä vai mistä? Jos jollakin on jakaa omia kokemuksia samankaltaisesta tai muuten tietoa aiheeseen liittyen, sitä arvostetaan kovasti.

Mulla on ollu kans joskus sama ongelma... Käsi tuntu ihan normaalilta mutta sitte ku meni salille tai vapaaottelu harkkoihin ja käsi oli rasituksessa jonku aikaa, alko kättä särkemään ja treenin jälkeen ku lähti autolla kotiin oli vaihteidenki vaihtaminen vittumaista ku kättä särki ja puristus voimaa oli kadonnu. Parin tunnin jälkeen kipua ei enää ollu. Itellä toi kipu kesti jonku 2 viikkoo ja lähti pois ilman mitään lääkkeitä. Nyt ei oo ollu vähään aikaan mitään ongelmia käden kans. Luulen että itellä se johtu kans jostain eteenpäin vetävästä liikestä, suorastakäsilukosta tai jostain muusta sellasesta.

Joo mulla ilmeisesti sama "vamma". Eli oikean käden hauis/kyynärtaive kipeytyi viime talvena teleskooppipatukka lyöntiharjoituksissa. Kipu alkoi, kun käsi oli ojentuneena suoraksi lyönti vaiheessa. Kipu yltyi treenissä niin kovaksi, että puristusvoima hävisi kokonaan. Kipu hävisi muutaman tunnin kuluttua treenien jälkeen. Pidin taukoa kaikenlaisista treeneistä n. viikon ja ostin pitkän mallisen kyynertuen/lämmittimen ja jatkoin punttitreenejä normaalisti ilman mitään ongelmaa/kipua, kunnes....Aloitin judo treenit taas vuosien tauon jälkeen ja heti eka treeneissä MOLEMMAT hauikset kipeytyivät aivan samalla lailla. Kipu oli aivan MIELETTÖMÄN kova, mutta meni ohitse taas muutamassa tunnissa. Seuraavina päivinä ainoastaan pientä kipua kyynertaipeessa jännittäessä. No nytten sitten viikonloppuna jouduin JV töissä poistamaan henkilön ravintolasta voimakeinoin ja eikö taas tilanteen jälkeen aivan suunnaton kipu hauiksissa. Meni ohi taas muutamassa tunnissa särkylääkkeellä ja kylmällä. Nytten ma ainoastaan pientä kipua kyynertaipeissa ja voimat taas tallella. Outoa on se, että salilla pystyy vääntämään hauista ihan täysillä, mutta tuollaiset "nopeat" toistot/liikkeet laukaisevat tuon älyttömän kiputilan ja voimattomuuden muutamaksi tunniksi. Itse olen miettinyt, että voisiko vaiva johtua siitä ettei minun lihakset/jänteet ole tottuneet tuollaisiin nopeisiin liikkeisiin äkkisistään. Punttisalillahan tuollaista vaivaa ei ole. Eli mikä hauiksissa vikana ja miten hoidetaan? Vai onko kyseessä todellakin nopeustreenin puutetta ja siitä johtuvaa lihas/jänne kipuja?

Mulla on nyt ollu jo ainakin viikon verran tossa oikean käden kyynärpään taitekohdassa kipua. Aamuyöllä tulee herättyä siihen kipuun kun yrittää ojentaa kättä niin koskee niin pirusti siihen. Mutta sit kun vähän vertyy niin kipua ei ole yhtään eikä sitä päivällä huomaa. Nukkumisen jälkeen sen huomaa varsinkin jos oon maannu käsi tyynyn alla pään tukena. Mikähän siinä voi olla? Rasitusta? Kerran tossa kaverin kanssa vähän telmittiin ja sen nyrkki osui kyynärpäähäni. Sillon tuntu aika mukava kipu varmaan kuivaan suoneen iski, mutta ei se ollut kuin hetkellinen. Johtuukohan siitä?

Mulla on vähän samanlaisia oireita kun threadiin kirjoittaneilla.

Eli käsivarsi kipeytyi kun äidyin lenkillä vetämään kylmiltään leukoja. Jotenkin ala-asennossa kyynärpää venähti ja se tuntui lenkin jälkeen kipuna ulkosyrjällä, juurikin hauiksen alakiinnityskohdilla. Painelemalla löytää tarkankin kipupisteen jostain sieltä hauiksen ja ojentajan välistä juuri nivelen yläpuolelta. Vaiva meni ohi levolla ja pitämällä pientä taukoa kyynärvartta/hauista rasittavista liikkeistä mutta viikko sitten mökillä sulkapalloa pelatessa vaiva ilmestyi jälleen. Enkä voi sanoa että olis ollu kovin rankat pelit kun vastustajat oli 3 ja 5 vuotiaita, eli pallo hyvin harvoin tuli verkon yli.

Mikähän lienee kyynärpäässä tai sen tietämillä vialla ja onko nyt odotettavissa että vaiva uusiutuu aina rasitettaessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom