Kyynärpäävaiva, ei sovi aiempiin kuvauksiin

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pitkään harkittuani kysyn onko muilla kokemuksia kyynärpäävammasta, joka oireilee kovin erilailla kuin tenniskyynärpää tai muut alueen vammat, joita aiemmissa kyynärpääketjuissa on käsitelty.

Homman nimi on, että lähes ainoa säryn aiheuttaja on oikean käden hauiskääntöliike, mutta jo pelkkä liike ilman mitään painoja sattuu helkkaristi. Kun siis kyynärpää on suora ja osoittaa alaspäin (kyynärtaive ylöspäin), ei tarvitse kuin kääntää kämmentä ylös niin vihloo nivelestä. Siitä kun koukistaa käsivartta niin sattuu, mutta alussa (käsi suorana) ja lopussa (hauis kireänä) kipu on pahin.

Kyynärpään ulkoreunassa on kohta joka on välillä kosketusarka, kuten tenniskyynärpäässä. Kuitenkaan minkäänlaiset ranteen liikkeet tai manipulaatiot eivät tunnu epämiellyttäviltä, eikä myöskään raskaan esineen nostaminen kämmen alaspäin.

Vamma ajoittuu hetkeen, jolloin korotin scott-hausikäännössä pitkään 21 kg käsipainolla treenattuani 23,5 kiloon. Treeni ei tuntunut pahalta, eikä myöskään treenin jälkeen. Päälle iski jokin lentsun tapainen omituinen tulehdus, jolloin jätin liikunnan sikseen. Huomasin käyttäneeni tietokonetta poikkeuksellisen paljon sairastaessa, ja muutama päivä edellisen treenin jälkeen kyynärpää meni tosi huonoksi ilman mitään ennakkovaroitusta. Aiempia kyynärpäävammoja ei ole, saleiltu on vuosikaudet. Sulkapalloa on pelailtu aika paljon viimeiset puolitoista vuotta, myös ilman vammoja.

Kolmisen viikkoa on kulunut ja olen antanut pelkkää lepoa sekä tehnyt kaiken mahdollisen hiiren käytöstä alkaen vasurilla. Ibuprofeenista on ollut rajallisesti apua, mutten viitsi syödä sitäkään tolkuttomasti. Arkitoiminnan kivut ovat vähentyneet levossa, mutta edelleen itse hauiskääntöliike tuntuu niin pahalta ettei tulisi mieleenkään treenata painoilla. Tuttua kellekään?

Jos kolme viikkoa on mennyt levossa niin lääkärille tietysti voisi mennä näyttämään. Joskus nuo tulehdukset voi olla tosi pitkäkestoisia, minulla on kokemusta kuukausia kestäneestä tenniskyynärpäästä. Sattumalta muuten tällä hetkellä vasen kyynärtaive on kipeä ja minullakin kipu on melko rajoittuneella alueella eli hauiskääntö ja erityisesti siihen liittyvä kiertoliike. Vasaraotteella ei satu yhtään, mutta yritäpä kiertää vähän ulospäin niin ei tule mitään. Myös minulla on ollut outoa kuumetta, mutta ei muita oireita. Ehkä tämä on sikaflunssarokotteen jälkivaikutuksia...

Sattumalta muuten tällä hetkellä vasen kyynärtaive on kipeä ja minullakin kipu on melko rajoittuneella alueella eli hauiskääntö ja erityisesti siihen liittyvä kiertoliike. Vasaraotteella ei satu yhtään, mutta yritäpä kiertää vähän ulospäin niin ei tule mitään.

Sinulla ei ilmeisesti ole treeni pahemmin haitannut, jos voi vasaraotteella treenata? Minullakaan ei satu vasaraote, mutta muuten kaikki rasitus pahentaa myöhemmin. Tuli älyttömästi takapakkia parantumisessa ja kovat kivut (pitkällä viiveellä, seuraavana päivänä), kun tein salilla jalkoja ja keskivartaloa mutta nostelin kiekkoja laitteisiin molemmin käsin. En siis edes treenannut käsiä. Pakko vissiin uskoa, että tällaiset lähtee levolla ja vain levolla.

Sinulla ei ilmeisesti ole treeni pahemmin haitannut, jos voi vasaraotteella treenata?

Haittaahan se aika pahasti jos ei voi normaalia hauistreeniä vetää. Pari viikkoa pitäisi olla taukoa treenistä lääkärin määräyksestä, buranaa naamaan ja mobilaattia taipeeseen. Katsotaan nyt miten tässä käy, ei kyllä vaikuta kovin hyvältä ainakaan vielä.

mul kävi eilen tommonen kipu kädes ku tein hauiksii painonnostotangol eikä se kait alkanu viel siitä ja en tiä mis vaihees se alko.. mut himas ku pisti käden hauis jännityksee yläasentoo ni jotenki joku jänne ois niinku kiristäny iha vitust tai hermo sanonu vastaa. ja siis salil ku otin 25kg kiekon kätee ja tein sil "pään takaa liiket" ni sitku laskin sen ni tuntus kädes kipu eikä meinannu pystyy pitämää kiines siit kiekost enää. outo juttu.. ja nyt koputtelen puuta ja toivon et se on poissa. jotenki liian kylmiltää sit kai onnistunu tekee noit kyynärvarsi liikkeit ei voi tietää.. anteeksi epäselvyyteni :D

Haittaahan se aika pahasti jos ei voi normaalia hauistreeniä vetää. Pari viikkoa pitäisi olla taukoa treenistä lääkärin määräyksestä, buranaa naamaan ja mobilaattia taipeeseen. Katsotaan nyt miten tässä käy, ei kyllä vaikuta kovin hyvältä ainakaan vielä.

mulla on nyt aikalailla sama vaiva.

loppuiko toi aikanaan sulla itsestään vai vaatiko lekuria etc?

mulla on nyt aikalailla sama vaiva.

loppuiko toi aikanaan sulla itsestään vai vaatiko lekuria etc?

En ole Krice, mutta nyt on siis noin kaksi kuukautta kulunut eikä vieläkään ole parantunut. Siitäkään huolimatta, että olen jättänyt kaiken ylimääräisen rasituksen. Parempaan suuntaan on kuitenkin menossa. Aloitin eilen kunnon ibuprofeenikuurin, ja nyt tuntuu toistaiseksi hyvältä. Jos ennen syksyä pääsee salille tekemään muutakin kuin jalkaselkävatsaa, olen erittäin tyytyväinen. Enkä enää koskaan sählää millään käsipainoscott-käännöillä.

Suositut

Back
Ylös Bottom