Kyynärpään kupeessa oleva jänne

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kulliver
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla on toi mikälie-jänne tossa kyynärpään kohalla kolahtanu pienempänä johonkin ja se taitaa sen ansiosta nyt olla hieman kohoillaan tuolta kuopastaan. Se alkaa lonksua ärsyttävästi esim. punnertaessa ja lopulta tulee kipiäksi. Onko kenelläkään (ollut) samaa ongelmaa ja miten siitä mahtaisi päästä eroon?

mulla on sama ongelma, että penkkiä ja muita punnerrusliikkeitä tehdessä kyynärpää paukkuu, tosin sitä paukahtelemista ei välttämättä kuule, vaan sen tuntee ja samalla rupeaa vihlomaan niin maan perkeleesti. kyseinen vaiva ilmenee ainoastaan liikkeen "negatiivisella osuudella" jos sitä noin voi sanoa, esim. kun lasken tangon rinnalle. en sitten tiiä että johtuuko jänteestä vai mistä, mutta ois kiva saada loppumaan.

Sama juttu mulla, esim: ranskalainen punnerus on helvetin ärsyttävä tehdä. Joku hermo se taitaa olla, olis tosiaan niin kuin joku sanoi niin mukava saada loppumaan.

kyynärpää

Ihan sama ongelma ollu mulla jo vuosia, helpottaa kun löysäilee treenejä tai on treenaamatta kokonaan. Jänne on siis tossa kyynärpään sisäsyrjällä, ja muljahtaessaan antaa "sähköistun" sormiin asti, eli hiertää jotain hermoa. Dipit, ranskalaiset yms aiheuttavat kipua, jokseenkin turhauttavaa ja jää usein ton takia ojentajatreenit tekemättä. Joku push-down köydellä oli varmaan ainoita liikkeitä ojentajille mikä ei aiheuta kipua. Joskus kipuilee myös esim olkapääpunnerruksissa. :curs:

Saanen liittyä kerhoonne? Mullaki naksuu vasemmassa kyynäpäässä oleva jänne, siinä "kiukkuhermon" kohdalla aina kun tekee jotakin, joka liitty ojentajiin. Ennen pysty kyl tekee ojentajii eikä nuljahtelu haitannu, mut kerra se sitte vihlas oikee kunnol tost ojentaja alaosasta (joku pari kk sitte) ja siit asti en oo voinu kunnol treenaa ojentajii, pari sarjaa sit sit ei enää kestä sitää kipua. Lekurilla ja naprapathilla käyty pari vk sitte, lekuri anto lähettee magneettikuvauksii ja napra
määräs venytyksii haukkaan sekä ranteisii. Nyt o sitte salit jäny vähii.

oma kyynärpäätarina..

Veikkaisin, että kyseessä on ulnaarihermon, eli kyynärhermon hyppääminen/siirtyminen pois "uraltaan". Kun hermo on hyppinyt tarpeeksi paljon, se ärtyy ja turpoaa ja aiheuttaa käden ja varsinkin nimettömän ja pikkurillin puutumista käden ollessa koukussa. Itse jouduin jättämään kaikki raskaat työntöliikkeet pois tämän oireen takia.

Itseltäni leikattiin molemmat kyynärhermot vuonna 2003. Leikkaus oli lyhyt ja ilmeisimmin ihan simppeli homma, jossa hermo siirretään pysyvästi pois urasta sen yläpuolelle.

Sen jälkeen ei ole enää asia vaivannut.

Veikkaisin, että kyseessä on ulnaarihermon, eli kyynärhermon hyppääminen/siirtyminen pois "uraltaan". Kun hermo on hyppinyt tarpeeksi paljon, se ärtyy ja turpoaa ja aiheuttaa käden ja varsinkin nimettömän ja pikkurillin puutumista käden ollessa koukussa. Itse jouduin jättämään kaikki raskaat työntöliikkeet pois tämän oireen takia.

Itseltäni leikattiin molemmat kyynärhermot vuonna 2003. Leikkaus oli lyhyt ja ilmeisimmin ihan simppeli homma, jossa hermo siirretään pysyvästi pois urasta sen yläpuolelle.

Sen jälkeen ei ole enää asia vaivannut.

Vaikuttiko se mitenkään em. sormien liikkeisiin / toimintaan. Onnistuiko sormien saksiliike?

juurikin tuo muljahtelu tekee kipeää ja säteilee pikkurilliin ja nimettömään.

aikaisemmin vaivas monta vuotta eikä parantunu ollenkaan keskimäärin joka toinen olkapää ja ojentajareeni jäi väliin kunnes tuli noin vuoden tauko ja kyynerpää oli kuin uusi kun aloitin puntin.
vaivat palasi kyllä aika nopeasti, mutta sen kanssa pärjää kun tietää varoa.

Vaikuttiko se mitenkään em. sormien liikkeisiin / toimintaan. Onnistuiko sormien saksiliike?

En huomannut mitään erikoista sormien liikkeissä. Itsellä vaivat olivat ainakin niin pahoja, että penkin ja kovien työntöliikkeiden teko piti lopettaa kokonaan, kipu helpotti vasta leikkauksen jälkeen. Jos vastaavista oireista kärsii, kannattaa kyllä mielestäni tutkituttaa asia urheilulääkärillä ennemmin kuin kituuttaa puoliteholla pitkän aikaa, häviää motivaatio harrastuksesta ennen pitkää. Urheilulääkäri olisi ainakin tuolloin tehnyt lähetteen myös yleiselle puolelle, mutta leikkaukseen pääsemisen aikataulu onkin sitten eri asia. Minut leikannut lääkäri sanoi, ettei vastaavia tapauksia ole tullut vastaan kuin muutama kymmenen vuoden aikana.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
samassa kerhossa ollaan. Mulla tuo jänne putoaa tuohon sivulle, mutta ei aiheuta kipuja. Minulla se meni joskus 90-luvun alussa judossa kun en antanut käsilukkotilanteessa periksi.. (joo nuori ja tyhmä) käsi vääntyi hiukan yli ja oli todella kipeä pari viikkoa.

Mulla varmaan sama vaiva...
Nyt alkanut 2vk sit penkki treenissä ,laskiessa/noston alussa muljahtelee/puristaa tuo jänne,eli ei aina varsinaista kipua, vaan inhottava tunne juurikin kyynerpään sisäsyrjässä.

Auttasko kyynertuki?
Mulla tuntu hiukan helppaavan kun vedin siteen piukalle...

Itellä kans vastaavanlainen ongelma ilmaantunu. Aluks lähinnä penkissä naksu laskiessa kun käsi koukistui yli 90 asteen. Fiksuna tietenkää miettiny tarkemmin vaan jatkoin treenaamista kun kipua ei tuntunu, nyt on tullu kipu mukaan ja naksuu kaikissa ojentaja liikkeissä juuri kun liike vaihtaa suuntaa, eli kädet koukistuu ja lähtee oikenemaan esim. penkissä kun lasken alas ja kun lähden hidastamaanlaskua laskua ja nostamaan niin naksahtaa ja tuntuu ikävää kipua kyynärpäässä. Penkin voin tehdä käsipainoilla kun voi helpommin kontrolloida ettei käsi koukistu yli 90 asteen.. Mutta kiva ois saada joku parannus keino? Alkaa vähitellen syömään motivaatiota. :(

Täällä vissiin saman ongelman oon onnistunut thaikkutreeneissä itelleni saamaan yhdessä parin kanssa tehtävässä lihaskuntoherjoitteessa, punnertaessa ylivittumainen kipu kun lähestytään 90 astetta ja naksuu, melkein tuntee että joku siellä muljahtelee. Parasta tässä kaikessa on se, että intti alkaa ensiviikolla, siellä pitäis pystyä kuntotestissä mielellään rykimään täydet noista punnerruksista kun ennen ongelmia se olisi ylittynyt kevyesti ja kai siellä muutenkin punnerretaan, palvelusta en haluaisi lykätä ja vuoden kakku olis tavoitteena. Mitään vinkkejä miten tämän ongelman kanssa pystyisi elämään, jotain venytyksiä, muutoksia punnerrustekniikassa tai jtn?

Ei kannata ihan paskaksi laittaa. Mene lääkäriin, mikäli et löydä samaa lihasryhmää kehittäviä korvaavia liikkeitä, joiden suorittaminen ei aiheuta kipua.

Itsellä on pienenä murtunut kyynärpää ja ilmeisesti luutunut väärin. En pysty tekemään hauiskääntöä laisinkaan; kyynärpää muljuu ja tulee kipeäksi. Olen kuitenkin pystynyt muilla liikkeillä reenaamaan.

Uskoisin että leikkausta vaatii sinunkin tapauksesi.

En kehannut uutta aihetta asiasta tehä joten kirjoittelen sitten tänne. Itellä on oikean käden ojentaja vittuillut jo kuukauden verran. Treenatessa ja treenin jälkeen tuntuu koko kädessä vihlontaa, eikä kädellä kestä puristaa kunnolla. Perjantaina esim. en rintatreenin jälkeen saanut oikealla kädellä autosta käsijarrua pois päältä. En oikein osaa sanoa mistä tuo kipu sitte lopulta lähtee. Välillä tuntuu että olkapäästä, välillä taas että ojentajasta. Kipua on tuntunut jopa jalkatreenissä kyykätessä, mutta punnerrusliikkeet tuon aiheuttaa joka kerta. Kyynärlämmittimistä oli hetkellisesti apua, mutta nyt nuo kivut palasivat. Mistähän tuo vois johtua ja mitä tuolle voisi tehdä?

Itellä on samaa vaivaa, eli (oikean) kyynärpään sisäsyrjällä hermo muljahtelee. Pahiten tuntuu tehdessä penkkiä, pystypunnerrusta ja ojentajaliikkeitä. Vaiva on kuitenki siinä mielessä jännä, että muljahtelua ei tunnu joka kerta eikä se aina ole yhtä voimakasta. Kipua on tuntunut ainoastaan kerran, kun tein ojentajia ojentajalaitteessa ja hermo kai jäi jotenkin puristuksiin tms.

Tuon lisäksi olen huomannu, että kun esim. nostan suoraa tankoa kyykkytelineeseen, niin oikean käden ranteessa tuntuu pientä vihlontaa ulkosyrjällä. Hauiksia teen mutkatangolla ja siinä samanlaista vihlontaa tuntuu vasta isommilla painoilla viimeisiä toistoja tehdessä. Tässäkään tapauksessa vihlonta ei ole mitenkään voimakasta ja loppuu heti kun liikkeen lopettaa. Viimeisen vuoden aikana olen joskus yöllä herännyt siihen, että nimetön ja pikkusormi ovat puutuneet, kun olen nukkunut käsi pään yläpuolella tai muuten kummassa asennossa.

Eilisen salitreenin jälkeen illalla oikean käden ranne pamahti ihan yhtäkkiä kipeäksi. Rannetta ulospäin taivuttaessa tuntuu kipua kämmenen puolella ulkosyrjällä tuon pienen pallukkaluun tyvessä. Nimettömässä ja pikkusormessa tuntuu todella minimaalista kihelmöintiä välillä. Ranteen sisäänpäin taivuttaminen onnistuu ilman suurempaa kipua. Peukaloa, etusormea ja keskisormea käyttäen kipua ei juuri tunnu, mutta liikkeet joissa myös nimetön ja pikkusormi ovat mukana ja rannetta joutuu taivuttamaan, sattuvat.

Onkohan tässä nyt kyseessä tuon kyynärpään hermon (ulnaarihermo?) ärtyminen, joka jostain syystä tuntuu ranteessa, vaiko jotain muuta? Kipu tuntuu painelemalla ja liikkeessä ainoastaan ranteessa. Illalla annoin ranteelle ja samalla kyynärvarrelle vähän kylmähoitoa ja aamulla nappasin buranan. Salihommista tulee pakostakin tässä pari viikkoa taukoa reissun takia, joten lepoa on luvassa. Jos vaiva on sama vielä reissun jälkeen, niin suuntaan lekuriin, mutta olis kiva kuulla onko muilla ollut samanlaisia oireita ja minkälainen hoito tehos. Ja jos tässä jonain päivänä on leikkaus edessä, niin kuinka kauan menee toipuessa ja kuinka herkästi noita leikkauksia edes tehdään? Vasta siinä vaiheessa kun käsi alkaa olla täysin toimintakyvytön vaiko jo aikaisemmin?

Back
Ylös Bottom