Kyynärpää naksuu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Marshal
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terve,

Piti rekisteröityä tänne ihan tämän kysymyksen vuoksi, terkkarillekkaan en ole vielä lähtenyt.

Taustoja : Eli olen 33v 100kg kaveri, harrastanut punttia noin 15vuotta ja nyt siirtynyt olympianostoihin. Olen innokkaasti harrastanut nyt tempaustekniikkaa noin 6kk noin 50-60kg treenipainoilla, sarjamäärän ollessa noin 10 ja toistoja 5.

Vammasta : Olen huomannut että vasemman käden kyynärpää , tai kaiketi kyynärnivel(?) , on alkanut "naksahtamaan" lähes aina kun ojennan käden taivutetusta asennosta suoraksi, tätä tapahtuu siis nimenomaan kotioloissa kun en treenaa. Voiko tämä olla vaarallista? Käsi ei ole kipeä, vaan aina ennen naksahdusta tuntuu tietynlaista jännitystä joka purkautuu tuossa naksahtamisvaiheessa. Suurin pelkoni on että tästä kehkeytyy joku suurempi vamma joka estää treenaamisen kokonaan, siksi kirjoittelen tänne! Olen huomannut myös että käden ollessa tietyssä asennosa, vähän isompaa painoa kannatellessa, kyynärpää myös "rutisee", eli esim. jos nostan vasemmalla kädellä täyden painavan kattilallisen, kattilan sivulta törröttävästä kahvasta pöydältä ylös vasemmalla kädellä , kuuluu rutinaa kyynärpäästä. (tähänhän tarvitaan siis aivan tietynlainen käden asento).

Suurkiitokset vastanneille! Tämä kysymys on viimeaikoina synkentänyt treeniä, olisi hyvä saada yhtään osviittaa asiaan että mikä siellä voi olla vikana, onko koko käsi kohta paska?

EDIT : Aikoinaan muistan kuulleeni samantyyppistä asiaa jonkun polvesta, että polven rutistessa siellä jänteet/rusto? kuluu ja kun ovat kuluneet kokonaan, alkaavat luut hankaamaan toisiaan vastaan jolloinka kipu on sietämätön eikä polvella voi enää tehdä mitään. Kasvaako moinen rusto/jänteet koskaan takaisin? Tämä nyt karkas vähän sivuraiteille...

Minulla saman tyyppinen vamma joka on tullut rankalaisessa punnerruksessa n. 5 vuotta. Kävin aikanaan röntgenissä sen takia mutta siinä ei läytynyt luustosta mitään rikkinäistä. Minullakin tuntuu painetta joka helpottaa jos oikaisen käden rivakalla liikkeellä jolloin kuuluu voimakas naksahdus. Välillä tuntuu niin inhottavalta että olisi pakko naksauttaa. Joudun välttämään esim. syvän dippipunnerruksen ja ranskiksen tekoa tuon takia. Mitään rutinaa ei minun kyynärpäästä kuulu. Fysioterapeutti epäili että kyseessä on ojentajan yhden kiinnityskohdan repeämä.

Olen huomannut että mitä enemmän naksuttelen päivän aikana sitä niin sen pakemmaksi vamma menee. Viime keväänä päätin että en yksinkertaisesti naksuata kyynärpäätä vaikka miten ikävältä tuntuu. Nyt en ole sitä puoleen vuoteen naksauttanut kertaakaan (tosin muutaman kerran tahattomasti) ja käsi on paljon parempi. Naksauttelun tarpeen tunne vähenee vähitellen kun kerta kaikkiaan ei tee sitä, sillä se taitaa ylläpitää jonkinlaista tulehdysta. En itse ole vaivasta kokonaan eroon päässyt mutta on se ainakin oleellisesti helpottanut.

Painonnosto työnnössä se vaihe missä tanko työnnetään rinnalta suorille käsille on varmaan kyynärpäälle sellainen hankala suoritus missä kannattanee olla varovainen?

Back
Ylös Bottom