• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Kyykyn eri vaiheet? Mikä rasittuu eniten ja milloin?

Liittynyt
20.5.2004
Viestejä
730
Eli koitin etsiskellä kattavaa vastausta kyykyn eri vaiheisiin liittyen, mutta mitään tyhjentävää ei löytynyt. Eli mitkä lihakset tekee mitäkin kyykyn eri vaiheissa? Hyviä matskua asiaan liittyen? Eri kyykkyihin liittyen?

Ja itselle suositeltiin selkävaivaisena esimerkiksi et mennään vaan noin 45 asteen kulmaan reisistä. Tällöin pakara/takareisi tekee suurimman työn?!
 

risumies

VIP
Liittynyt
27.1.2004
Viestejä
7 099
No ihan alkuun olisi tieten hyvä tietää millaisesta kyykystä on kysymys, eikä siltikään voida varmuudella sanoa kenenkään kohdalla kuinka suuren osan työstä mikäkin lihas tekee milläkin hetkellä. Niin paljon vaikuttaa kaiken maailman mitta-/voimasuhteet jne. eri ihmisten välillä.
 
Liittynyt
2.3.2011
Viestejä
3
Oot kuullut oikein että kun mennään tonne ns. "syvä" kyykkyyn niin sillon pakarat ja takareidet tekee hommia enemmän. Rippetoe on tainnu mainita myös tuosta etu/taka kyykkyjen rasitussuhteista, että etukyykky ottaisi enemmän etureisiin kun takakyykky. Lisäksi tangon asento vaikuttaa paljon siihen kuinka paljon selkä rasittuu; mitä pystympi selkä, sitä vähemmän se rasittuu ja näin ollen kun käytetään 'high bar' tekniikkaa, selkä rasittuu vähemmän.
 
Liittynyt
12.2.2006
Viestejä
170
Oon ite myös miettiny sitä, että miks toisilla kipeytyy etureidet ja toisilla takareidet/pakarat enemmän takakyykyssä... Tietenkään kipu ei ole mikään lihaskasvun edellytys mutta kai se jostakin kertoo? Itellä nimenomaan etureidet kipeenä kyykyn jälkeen, vaikkakin toisaalta tuntuu että nimenomaan hanuri kasvaa pelkästään kyykkytankoa vilkaisemalla :P. Ja selvennykseksi, että teen siis ihan normaali kyykkyjä, en puoli kyykkyjä.

Selkävaivoja on mullakin ollut mutta jos alottaa maltillisilla painoilla ja tekee kyykyt syvinä ja hyvällä tekniikalla niin selkäkin tottuu raskaampiin kuormiin, näin ainakin itellä.
 
Liittynyt
31.10.2003
Viestejä
724
Ikä
33
Myös jalkojen asennolla voidaan hieman kohdistaa enemmän rasitusta esim. takareisiin ja pakaroihin. Tämä onnistuu ottamalla normaalia leveämpi asento.
 
Liittynyt
23.8.2010
Viestejä
2 366
Onkohan näitä mahdollista nojatuolipäättelyllä selvittää? Joka tapauksessa voimaahan voi siirtää nivelen yli ilman tähän niveleen vaikuttavaa lihasta. Tämän voi testata millä tahansa esineellä, joka taittuu keskeltä: Voi painaa alaspäin pöytään pitämällä kiinni siitä puolesta, joka ei pöytään kosketa.

Eikö fysiikan perusteella pitäisi olla mahdollista nousta kyykystä käyttämättä etureisien polvia ojentavia lihaksia lainkaan? Tämä siis siinä teoreettisessa tilanteessa, jossa painopiste pidettäisiin selän lihasten avulla koko ajan kantapäiden kohdalla, ja pakaran lonkan ojentavat lihakset tekisivät varsinaisen nostotyön. Sen sijaan ilman lonkkaa ojentavia lihaksia nousu ei teoreettisestikaan ole mahdollinen. Führer ehkä osaa selostaa tähän jotain.

Onko missään verkossa jotain fysiikkamallia ihmisestä, sellaista sätkyukkoa jota voisi tökätä hiirellä "näytä mitä tapahtuu jos tuo lihas supistuu"?
 
Liittynyt
28.9.2009
Viestejä
649
Eikö fysiikan perusteella pitäisi olla mahdollista nousta kyykystä käyttämättä etureisien polvia ojentavia lihaksia lainkaan? Tämä siis siinä teoreettisessa tilanteessa, jossa painopiste pidettäisiin selän lihasten avulla koko ajan kantapäiden kohdalla, ja pakaran lonkan ojentavat lihakset tekisivät varsinaisen nostotyön. Sen sijaan ilman lonkkaa ojentavia lihaksia nousu ei teoreettisestikaan ole mahdollinen.
Ehkä nimenomaan teoriassa, mutta käytännössä tuskin kukaan voi hallita lihaksiaan niin hyvin ettei joku alakehon lihasryhmä työskentelisi lainkaan kyykystä ylösnoustessa. Kyykyssä eri lihasten työskentelyyn voi vaikuttaa lähinnä erilaisilla jalka-asennoilla ja sillä että missä kohtaa tankoa pitää selässä. tietysti kyykyn syvyys varmasti vaikuttaa myös siihen ainakin siten että lihakset työskentelevät laajemmalla liikeradalla.
 

Qvistus

Banned
Liittynyt
21.8.2009
Viestejä
499
Eikö fysiikan perusteella pitäisi olla mahdollista nousta kyykystä käyttämättä etureisien polvia ojentavia lihaksia lainkaan? Tämä siis siinä teoreettisessa tilanteessa, jossa painopiste pidettäisiin selän lihasten avulla koko ajan kantapäiden kohdalla, ja pakaran lonkan ojentavat lihakset tekisivät varsinaisen nostotyön. Sen sijaan ilman lonkkaa ojentavia lihaksia nousu ei teoreettisestikaan ole mahdollinen.
Sulla on kyllä hyviä kysymyksiä. Toi ois ehkä mahdollista jos ihmisen jalat olisi valettu betoniin. Jos etureidet puuttuisi, niin mikään ei estäisi polvia karkaamasta eteen tai ojentaisi niitä.
Kävisi niinkuin kuvassa olevalle miehelle.

 
Liittynyt
23.8.2010
Viestejä
2 366
Sulla on kyllä hyviä kysymyksiä. Toi ois ehkä mahdollista jos ihmisen jalat olisi valettu betoniin. Jos etureidet puuttuisi, niin mikään ei estäisi polvia karkaamasta eteen tai ojentaisi niitä.
Koska olen yksinkertainen ihminen, yritän hahmottaa yksinkertaista mallia. Todellisia tilanteita voi sitten ehkä ymmärtää miettimällä miten todellisuus eroaa mallista.

Ensinnäkin ajattelen asiaa kaksiulotteisena. Kuvittelen ihmisen neljäksi tikuksi: sääri, reisi, selkä, ja selän yläosassa pieni erillinen pätkä. Tällöin on kaksi isoa niveltä (polvi ja lantio), ja sitten kolmas pieni yläselässä. Oletetaan ihminen painottomaksi ja viimeisen tikun päähän tankoa kuvaava paino. Alkutilanne olisi kyykkyasento, jossa paino on likimain tukipisteen yläpuolella. Jos nyt lantio lähtee ojentumaan, niin polvinivel ja sitä myöten sääri pyrkii alaspäin, joka tietysti nostaa mallihenkilöä kyykystä ylöspäin. Samaan aikaan koko kroppa lähtee kaatumaan taaksenpäin, paitsi jos alkuaan paino oli sen verran edessä että kaatuminenkin lähtee eteenpäin. Tähän väliin jää se teoreettinen piste, jossa ei kaaduttaisi kumpaankaan suuntaan. Ja yläselkää säätämällä paino voitaisiin pitää tukipisteen kohdalla.

Jos tämä järkeily meni tähän asti oikein, niin käytännössä kai painon varsinkin ihan kyykyn syvimmän kohdan jälkeen annetaan tarkoituksella "kaatua" eteen, jotta sitä voidaan nostaa polvia ojentamalla ja saadaan siis myös isoista reiden etupuolen lihaksista voimaa käyttöön. Tietysti todellisuudessa tämä tehdään automaattisesti, eikä tasapainokaan koskaan ole täydellinen.

Todennäköisestihän ajatteluni menee pieleen, mutta ei se mitään -- opin, kun ymmärrän mikä meni vikaan.
 
Liittynyt
3.7.2002
Viestejä
9 241
Ja itselle suositeltiin selkävaivaisena esimerkiksi et mennään vaan noin 45 asteen kulmaan reisistä. Tällöin pakara/takareisi tekee suurimman työn?!
Polvikulma vai lantiokulma? Reisi on reisi ja se on jossain kulmassa ensinnä säären suhteen ja toisekseen torson suhteen.

Pakaralihas liikuttaa reittä suhteessa lantioon ja etureisi/takareisi säärtä suhteessa reiteen. Takareisi osallistuu myös lantion ojennukseen yhdessä pakaran kanssa.

Onkohan näitä mahdollista nojatuolipäättelyllä selvittää?
Kyykyssähän vaikuttaa paljon se, kuinka kauas ja mihin suuntaan nivel liikkuu levytangon voiman vaikutussuoralta. Lähdetään liikkeelle vaikka hyvää huomenta -liikkeestä:

-lantio taakse, sääri pysyy pystysuorassa -> joudutaan tuomaan lantio eteen (vaikutussuoralle) pakaroilla ja takareisillä

Seuraavaksi pidetään lantio tangon alla ja viedään polvia eteen:

-polvet edessä -> jalkaa ojentamalla polvi tangon alle, etureisi töissä


Molemmissa esimerkeissä avustavat lihakset ovat toki mukana, jullessa etureisi ja kyykyssä pakara, koska molemmat nivelet liikkuvat joka tapauksessa. Kaikki tältä väliltä ovat sitten näiden yhdistelmiä
 
Liittynyt
26.11.2009
Viestejä
48
Tuntumaa saa muutettua myös millä kohtaa jalkapohjaa kyykkää itsensä ylös. Enemmän kun kyykkää painopiste varpailla ottaa se etureisiin. Kun taas kantapäillä niin pakaroihin.

Leveämmällä asennolla liike tuntuu enemmän takareisissä ja pakaroissa, kun taas kapealla (n. lantion levynen) asennolla ottaa se pakaroihin.

Ja mitä syvempi kyykky sitä parempi :) takapuoli polvien tasolle tai hieman alemmas..

Mulla näin jollain ehkä vähän erilailla.. riippuu niin paljon ruumiin rakenteesta ja yläkropan asennosta/tekniikasta
 

risumies

VIP
Liittynyt
27.1.2004
Viestejä
7 099
Jäiköhän tuosta mun ensimmäisestä postauksesta jotain olennaista pois vai haluaako kaikki vain esittää vielä saman asian eri sanoin vielä uudelleen?
 
Liittynyt
28.9.2009
Viestejä
649
Alkutilanne olisi kyykkyasento, jossa paino on likimain tukipisteen yläpuolella. Jos nyt lantio lähtee ojentumaan, niin polvinivel ja sitä myöten sääri pyrkii alaspäin, joka tietysti nostaa mallihenkilöä kyykystä ylöspäin.
Mikäli yhtään ymmärrän tästä asiasta, niin eihän tuossa kävisi mitään muuta edes teoriassa kuin että tikku-ukko kaatuisi selälleen. Mikäli tuossa siis on ns. "jalan" alla tukevaa maata. Mikään voimahan ei pakota tuossa polvea alaspäin, minun käsittääkseni.
 
Liittynyt
20.5.2004
Viestejä
730
Eikö fysiikan perusteella pitäisi olla mahdollista nousta kyykystä käyttämättä etureisien polvia ojentavia lihaksia lainkaan?
Tästähän käytetään tieteessä nimitystä Lombardinin paradoksi. Yleensähän ihmisen vastalihasparit (engl antagonist) esim hauis-ojentaja, vatsa-alaselkä, etu-takaolkapää supistuu eri aikaan riippuen liikuteltavan ruumiinosan suunnasta. Tässä paradoksissa puolestaan etureisi-takareisi -pari puolestaan supistuu/työskentelee samaan aikaan esim kyykyssä.

Wikipedian määritelmä:
"Lombard's Paradox describes a paradoxical muscular contraction in humans. When rising to stand from a sitting or squatting position, both the hamstrings and quadriceps contract at the same time, despite their being antagonists to each other." http://en.wikipedia.org/wiki/Lombard's_Paradox

Googlesta löytyy lombard's paradox- hakusanalla lisäinfoa

Onko missään verkossa jotain fysiikkamallia ihmisestä, sellaista sätkyukkoa jota voisi tökätä hiirellä "näytä mitä tapahtuu jos tuo lihas supistuu"?
Tällaista itsekkin juuri olen haeskellut

Polvikulma vai lantiokulma? Reisi on reisi ja se on jossain kulmassa ensinnä säären suhteen ja toisekseen torson suhteen.
Tarkotin siis reiden kulmaa suhteessa vaakatasoon. Eli polvikulma n 135 astetta ja sama suunnilleen lantiokulmanakin eli selkä melkeen pystyssä.
 
Liittynyt
18.2.2009
Viestejä
213
Polviniveleen tulee vääntömomenttia polvinivelen yläpuolisesta kokonaismassasta, mikäli massan painopiste ei ole juuri polvinivelen yläpuolella. Jos polvinivelen yläpuolisen kuorman painopiste on polvinivelen etupuolella, aiheuttaa tämä polvea "itsestään" ojentavan voiman. Mutta koska takareisi osallistuu lonkan ojentamiseen, takareisi aiheuttaa polviniveltä koukistavan voiman samalla. Näistä suhteista riippuu sitten, kuinka paljon etureiden pitää tuottaa polviniveltä ojentavaa momenttia. Tarkkaan ottaen etureidestäkin menee vielä lihaksia lantioon, jolloin etureisi myös koukistaa lantiota. Aika monimutkainen järjestelmä. Järjestelmässä menee paljon voimaa hukkaan, kun yksi lihas yrittää ojentaa niveltä ja toinen samalla yrittää koukistaa (jarruttaa).
 
Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
Missä "erikoistapauksissa" prässi hakkaa kyykyn Treeni 59
Kyykyn kaveriks? Treeni 19
Kyykyn heikoin osa loppuvaihe Treeni 7
Etu- ja takakyykyn tulostasot? Treeni 28
Patellajänne *poks*, mitä kyykyn tilalle Treeni 16
Vinkkejä kyykyn kehitykseen kaivataan Treeni 14
Kyykyn tekniikka: Miten laskeutua kuoppaan "oikein"? Treeni 3
Etukyykyn laiminlyönti? Treeni 53
etukyykyn korvaaja? Treeni 55
Syväkyykyn ylistys Treeni 254
Isoihin syväkyykkyrautoihin neljänneskyykyn kautta Treeni 29
Kyykyn korvaaminen mavella Treeni 26
Smithkyykyn tilalle liike (ei oo prässiä eikä normaalia kyykkypaikkaa) Treeni 16
Kyykyn varmistaminen Treeni 25
Kyykyn korvaaminen treenissä Treeni 31
Ass-to-grass vs 90 asteen kyykyn rasitus polville Treeni 45
Voiko kyykyn korvata? Treeni 40
Ongelmia kyykyn kanssa Treeni 35
Kyykyn syvyys Treeni 35
Hack-kyykyn oikea suoritustapa Treeni 19
Mitä maven ja kyykyn tilalle? Treeni 14
Kyykyn tekniikkavirhe? Treeni 12
jalkakyykyn world record Treeni 9
jalkakyykyn tekniikasta... Treeni 18
Kyykyn tekniikasta Treeni 160
Erikoiset terveysongelmat ja treenaus Treeni 16
Liikuntaa rasvanpolttoon salitreenin kaveriksi Treeni 5
Salin jälkeinen virtsaneritys Treeni 5
Harjoittelu erikoisjoukkoja varten? Treeni 6
Treenaaminen merijalkaväen kuntotestiin Treeni 9
Sivuolkapään eristäminen Treeni 8
Erilaiset progressiomallit ja miten niitä käytätte? Treeni 2
Ehdotuksia 5-jakoiseen, jossa etu-ja takareidet eri päiville? Treeni 6
Kuntoilija Juutuuberin penkkineuvot Treeni 11
Voimareki (prowleri) pk-seudun salit? Treeni 10
Vertikaaliset ja horisontaaliset vedot eri päiville? Treeni 13
Perinteinen treeniohjelmakysymys Treeni 32
Treenikaveria Tampereelta? Treeni 4
Treenitehojen menettäminen, kun ei ole ole treenikaveria Treeni 26
Treeniohjelma kaksilla eri välineillä? Treeni 12
Rintatreenistä typeriä kysymyksiä Treeni 36
Erinomaisia kuntoilublogeja Iltalehdessä! Treeni 12
Jalan lihasten (erityisesti takareiden) palautuminen eturistisiteen leikkauksesta Treeni 6
Väittely kaverin kanssa Treeni 11
verisuonet pullottaa Treeni 18
Enkelinsiipi / Winged Scapula / Kiertäjäkalvosin / Serratus Anterior Treeni 36
Perfect 10 - erikoisohjelma Treeni 13
Hauiksen eristäminen Treeni 14
Polven koukistusvariaatiot (esim nilkan eri kulmilla) Treeni 2
Erikoistekniikat Treeni 25
Samankaltaiset keskustelut


















































Ylös