kyykkäilystä..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mayah
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Ikä
41
Aloitin tässä suht pitkän tauon jälkeen salilla käymisen ja hyvältä tuntuukin, mutta.. tuossa alkutalvesta polveni meni p****ksi potkunyrkkeily-reeneissä ja kipuilee edelleen. Kokeilin varovaisesti kyykkyä, mutta sattuu niin perskeleesti. :( Koklasin sitten prässiä, joka ei sattunu niin paljoa, en tiedä mistä johtuen..
Kysymys kuuluukin: ottaako prässi yhtä tehokkaasti takareisiin ja ennen kaikkea persauksiin kuin ihan oikea kyykky? Askelkyykkyäkin kokeilin, kepakon kanssa, sekin sattui vähän muttei niin paljoa kuin oikea kyykky. Pyllyyn pitäs saaha lisää pyöreyttä, ja takareisiin muotoa, mutta pääseekö tällä mihinkään? :rolleyes: Se takareisi-vekotin kirpasee myös polviin ja tuntuu enemmän tyyliin pohkeissa! Vai enkö mä vaan osaa asettua oikeaan asentoon siinä vai mikä mättää.. :wall:

Präsissä voit tehdä sekä etu -että takareisiä, muuttamalla jalkojen paikkaa "kelkassa" mitä alempana jalat laitteessa ovat sen enemmän se ottaa "takajalkoihin" ja taas laittaessasi jalat ylemmäs saat paineen etureisiin.
Voit kokeilla etureisiin myös hack kyykkyä, jospa polvet kestäisivät sen.

Kuinka alas olisi suotavaa siinä hackissa mennä? Entä tuo prässi sit, nii pureeko se yhtä ärtsysti persiiseen ku kyykky.. Ku sitä aina niin kehutaan ja sanotaan ett "ainut tapa saaha kiintee pepa ja reidet", mm. Herra Halmeen kirjasta luin, oikein naisille suunnattu teksti.. Pallo-pylly ois tähtäimessä :)

No kertoilkaa etes kokemuksianne? :) Ku noin moni on käyny lukemassaki..

mayah sanoi:
No kertoilkaa etes kokemuksianne? :) Ku noin moni on käyny lukemassaki..

Jos polvesi ovat noin sököt, olisikohan järkevää keskittyä ensin niiden kuntouttamiseen ja vasta sen jälkeen peiliin tuijottamiseen? Kukaan ei varmaan viitsi vastata, koska mitä tuollaiseen voi vastata? "Polveni ovat niin kipeät, että melkein kaikki liikkeet sattuvat vähän, mutta ensisijainen huolenaiheeni on se, miten saisin perseeni nätimmäksi".

Haepa vaikka kirjastosta Frederick Delavierin kirja: "Lihaskuntoharjoittelun anatomia", niin näet, mitkä liikkeet ottavat mihinkin lihakseen. Sitten voit vaikka käyttää haku-toimintoa tuolla yleisellä puolella, niin löytyy lisää vinkkejä.

Voi hyvä luoja sentään.. :curs: Kolme viestiä kirjotettuani alkaa tulee moista! Lekurilla oon käyny mutta eipä osannu sanoo oikein mitään, väänteli ja käänteli koipee ja tuumas vaan ett pitää koittaa elää sen kanssa. Anteeks jos en halua lopettaa normaalia elämistä sen takia, kun kuitenkin JOTAIN pystyn sillä tekeen....
Suuri anteeksipyyntö, ett vaivasin, pitääpä jatkossa olla kyselemättä tai kysellä paikasta, missä kysymys liittyis aiheeseen. Ilmeisesti oon nyt ihan väärässä paikassa? Vai oliko tää joku sivu missä pysty kysyy neuvoa viisaammilta näissä puntti-jutuissa? Ups,tais olla väärä paikka.. :jahas:
Ootko siis sitä mieltä, ett mun ois kannattanu jäädä kotiin parantelee polvee? Ja mennä sit salille jos/kun se joskus lopettaa kipuilun?? Ou mai gaad.. Ja tuota joo, pepa ois kiva saada kuntoon, mutta pitäskö mun sit olla reenaamatta sitä, KOSKA KYYKKÄYS SATTUU? Et voi olla tosissaan. Prässissä ei sattunu, ja halusin vaan kysyä, ett ottaako se perseeseen yhtä tehokkaasti ku kyykky vai ei? Oliko tosiaa noin vaikee vastata siihen asiallisesti? Olisit vaan hyvä ihminen kuluttanu energias johonki muuhun, mua tuo ei auttanu yhtää, vitutuskäyrä saatto vaan lähtä nousuun! :kippis1:

Viivi sanoi:
Präsissä voit tehdä sekä etu -että takareisiä, muuttamalla jalkojen paikkaa "kelkassa" mitä alempana jalat laitteessa ovat sen enemmän se ottaa "takajalkoihin" ja taas laittaessasi jalat ylemmäs saat paineen etureisiin.
Voit kokeilla etureisiin myös hack kyykkyä, jospa polvet kestäisivät sen.
Sekoan nyt viestin verran tänne, ettei ihan väärää tietoa jaella. Eli prässissä rasitus menee juuri toisinpäin kuin Viivi sanoit. Eli mitä ylempänä jalat ovat, sitä suurempi rasitus tulee pakaroille ja takareisille.

Kiitoksia :) Mut onko Sun mielestä se yhtä tehokasta pyllylle ja niille takareisille kun se kyykky?

mayah sanoi:
Voi hyvä luoja sentään

Totuuden soihtua on vaikea kuljettaa tungoksessa niin, ettei kenenkään parta kärvenny, sanoi jo joku viisas aikoinaan. ;)

En käskenyt sinua jäämään kotiin makaamaan. Mutta järkevä ihminen, silloin kun on jokin paikka rikki, selvittää ensin, miten sitä voisi korjata, ja alkaa sitten vasta miettiä ulkonäköseikkoja. Olet vielä niin nuori, että joudut elämään noiden polviesi kanssa pirun kauan. Eli pyydä kunto-ohjaajaltasi ohjelma, jossa vahvistetaan polvea tukevia lihaksia (hellävaraisesti), ja toisaalta muokataan sinulle niin tärkeää persettä. (Kunto-ohjaaja on sellainen ihminen salilla, joka osaa neuvoa näissä asioissa ja joka saa siitä rahaa, olet varmaan kuullut.)

Fysioterapeutti olisi tietysti polvien kannalta paras mahdollinen vaihtoehto, tavallainen yleislääkäri ei urheiluvammoista mitään tiedä.

mayah sanoi:
Voi hyvä luoja sentään.. :curs: Kolme viestiä kirjotettuani alkaa tulee moista! Lekurilla oon käyny mutta eipä osannu sanoo oikein mitään, väänteli ja käänteli koipee ja tuumas vaan ett pitää koittaa elää sen kanssa. Anteeks jos en halua lopettaa normaalia elämistä sen takia, kun kuitenkin JOTAIN pystyn sillä tekeen....
Suuri anteeksipyyntö, ett vaivasin, pitääpä jatkossa olla kyselemättä tai kysellä paikasta, missä kysymys liittyis aiheeseen. Ilmeisesti oon nyt ihan väärässä paikassa? Vai oliko tää joku sivu missä pysty kysyy neuvoa viisaammilta näissä puntti-jutuissa? Ups,tais olla väärä paikka.. :jahas:
Ootko siis sitä mieltä, ett mun ois kannattanu jäädä kotiin parantelee polvee? Ja mennä sit salille jos/kun se joskus lopettaa kipuilun?? Ou mai gaad.. Ja tuota joo, pepa ois kiva saada kuntoon, mutta pitäskö mun sit olla reenaamatta sitä, KOSKA KYYKKÄYS SATTUU? Et voi olla tosissaan. Prässissä ei sattunu, ja halusin vaan kysyä, ett ottaako se perseeseen yhtä tehokkaasti ku kyykky vai ei? Oliko tosiaa noin vaikee vastata siihen asiallisesti? Olisit vaan hyvä ihminen kuluttanu energias johonki muuhun, mua tuo ei auttanu yhtää, vitutuskäyrä saatto vaan lähtä nousuun! :kippis1:

No tuskin se Reinhardt nyt ihan tuotakaan tarkoitti. Kaikkien meidän tulee joskus puhuttua vähän turhankin suoraan, ei näillä keskustelupalstoilla sovi kovin pienestä ottaa itseensä... Kai sitä on itse kullekin sanottu "pahasti", älä kuule lannistu! Ja tottakai täällä saa ja pitää kysellä, paljon on niitä "käytä searchia"-tyyppejä, mut aina löytyy joku auttamishaluinen joka osaa ja jaksaa vaikkapa linkittää kejuja, joissa on jo käsitelty kysyttyä asiaa.

Vaikuttaa vaan mayah siltä, että sulle treenaaminen tekee polvien takia oikeesti kipeää. Mun mielestä tollasella ei kannata leikkiä, ellei lääkäritkään osaa antaa neuvoja, uskallan suositella kuntouttavaa treeniä. Tosiasia on, että et voi oman terveyden uhalla alkaa vääntämään hirveitä jalkatreenejä, mulle ainakin tulis mieleen et jos yrittäis etsiä niitä liikkeitä mitkä ei satuta. Ei liikaa painoa, teet sitten vaikka viiden kilon vastuksella mutta tee sitten toistoja reilusti. En oo fysioterapeutti, mut maalaisjärki sanoo sen, että kannattaa ensin kuntouttaa jalat ennenkun alkaa haaveilemaan kovinkaan mittavista treenirupeamista. Oletko kuvauttanut polvet? Onhan ihan mahdollista että siellä jotakin on.. Mulla on parikin tuttua joilla polvet vaivaa myös, toinen on mun vakituisin treenikaveri, hän on suosiolla jättänyt raskaat kyykyt ja askellukset pois ja käyttää sen verran pienempiä painoja ettei satu. Ja tuntuuhan tuo tehoavan. Toinen tyttö on juossu saman asian takia lääkärissä, mut ei niitä kunnallisessa paljon kiinnosta. Hänellä oli sit joku luupiikki /& vettä polvessa, et silleen. Mä kyllä suosittelisin sulle mayah, että menisit yksityiselle lääkärille joka ohjais sut varmaan fysioterapeutille. Siellä jos missä ne ammattilaiset on, osaavat antaa sulle sellaset kuntoutusvinkit että pääset taas pian kovan treenin makuun ja saat sen takalistonkin kuntoon!! ;)

Edit: Itse "pääpiru" Reinhardt ehtikin ennen mua... ;)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Aivan, ja se liike mikä ei satuta on se fakin prässi! Ja en todellakaan tee millää järkkykauheilla painoilla vaan tunnustelen miltä mikäkin tuntuu, ja eilen prässäsin ja ei tullu kipeeks polvet suorituksen jälkeen eikä käyny kipeetä reenatessa. Kipeetä käy joskus vaikka saunassa jos vedän koivet koukkuun eteen, nii vihlasee, eli vaikka en ois rasittanu mitenkään. Sama jos kyykistyn kaivaa jotai jostai alakaapista, nii sillo vihlasee, eli sillon pyllähdän istualteen. Mut jospa tää alkas tästä suttaantuun.. :(

Itselläni on nyrkkeilyn takia polvi mahottoman kipuileva, joten jalkatreeni on melkosta hakemista. Nyt olen löytänyt muutaman liikkeen, joita tehdä. Elikkäs suorin jaloin maastaveto ottaa hyvin takareisiin, peppuun ja alaselkään. Sitä pystyn tekemään kivutta. Reisikoukistus istuen ei onnistu, mutta maaten kylläkin aivan loistavasti. Näissä pystyn siis tekemään ihan kunnon painoilla. Etureisiä puolestaan en voi tehdä missään tapauksessa minkäänlaisessa kyykyssä tai prässissä, vaan olen toistaiseksi tyytynyt tekemään reisiojennusta pienillä painoilla, toistoja vähintään 25. Käy hyvin hermotustreenistä.

Jospas näistä minun kokemuksista olis sullekkin, mayah, hyötyä? Itse aloitin pahimman kivun (kävelin viikon kepeillä) jälkeen treenaamisen tosi varovasti, vain yksi liike kerrallaan. Ja nyt voin tehdä jo näitä kolmea mainitsemaani sekä pohkeita.

Täällä myös yksi polvikivuista kärsinyt. Kyykky pistää polvet itkemään, mutta prässiä ja suorinjaloin maastavetoja pystyn hyvin tekemään (kohtalaisilla painoilla). Ja kun prässissä laittaa jalat ylös, niin kyllä tuntuu takapuolessakin! Samoin maastavedot (etenkin sumo- eli hyvin leveässä asennossa, huom. polvet jalkaterien suuntaisesti) tuntuvat oikein kivasti takareisissä ja takapuolessa.

mayah sanoi:
Aivan, ja se liike mikä ei satuta on se fakin prässi! Ja en todellakaan tee millää järkkykauheilla painoilla vaan tunnustelen miltä mikäkin tuntuu, ja eilen prässäsin ja ei tullu kipeeks polvet suorituksen jälkeen eikä käyny kipeetä reenatessa. Kipeetä käy joskus vaikka saunassa jos vedän koivet koukkuun eteen, nii vihlasee, eli vaikka en ois rasittanu mitenkään. Sama jos kyykistyn kaivaa jotai jostai alakaapista, nii sillo vihlasee, eli sillon pyllähdän istualteen. Mut jospa tää alkas tästä suttaantuun.. :(

Sinuna en jäis kyllä pitkäks aikaa odottelemaan! On kaks vaihtoehtoo, joko polvi alkaa voimaan paremmin tai sit käy täysin päinvastoin. Voi myös olla, että siihen on tullut joku hoitoa vaativa juttu, joka saattaa välillä parantua, mutta alkaakin myöhemmin vaivata uudelleen. Olis ehkä viisainta koittaa tutkituttaa. Nää on kyllä keljuja vaivoja, mutta eihän tollasta kipuilua kannata eikä pidä vaan kuunnella! Etenkin kun tää on ilmeisesti ollu sulla jo pidemmän aikaa, ei mitään ekojen salikertojen jälkeistä rasitusta. Jos oot sen jollakin tapaa sillon nyrkkeillessä loukannut ja vieläkin kipuilee, niin ellet oikeesti oo masokisti niin HAKEUDU LÄÄKÄRIIN! Kunnon treenaamisesta ei tule mitään jos koko ajan jonnekin koskee, on nimittäin kokemusta. Mulla tosin kyseessä oli olkapää, taitaa olla aika yleistä. Mut nyt reeni kulkee.. :)

En mä millään pahalla toitota ja itsehän sen viime kädessä päätät mitä jalallas teet, mut voin vain kokemuskesta kuvitella että ei toi kivaa oo. Mulla olkapään kanssa jäi aina reenit kesken ja liikkeet sattui, mut nyt ollaan, kuten sanottu, elämäni kunnossa... :hyper:

mayah sanoi:
...tuossa alkutalvesta polveni meni p****ksi potkunyrkkeily-reeneissä ja kipuilee edelleen.
-clip-
Kysymys kuuluukin: ottaako prässi yhtä tehokkaasti takareisiin ja ennen kaikkea persauksiin kuin ihan oikea kyykky?

Mun mielestä jalkaprässi on todella tehokas liike! Sen tosiaan saa ottamaan jalkojen paikkaa kelkalla muuttaen ottaen vaikka mihin. Itse treenaan pohkeetkin prässissä. Mä olen koko vielä suhkoht lyhyen treeniurani aikana tehnyt hyvin hyvin hyvin vähän perinteistä jalkakyykkyä (takakyykkyä) vaan olen käytännössä alusta lähtien veivannut jalat, etureidet pääasiassa, prässissä ja hyvin tuntuu! Ne jotka kuviani on nähnyt ni eivät ne koivet ihan huonoin lihasryhmä ole.. Joka kinttutreenin jälkeen on jalkojen lisäks myös peppu kipeä, ja väitän peppuun tulleen lihaa. Olen jopa saanut ihan kohtalaisesti kehuja että omaan hyvä perän :rolleyes:, tiedä siitä sitten..... Myöhemmin olen tosiaan alkanut prässissä tekemään myös pohkeita ja hyvin tuntuu... I :haart: prässi! Loistava vekotin!

Niin ja sitten.. Muilla mimmeillä on kyllä ihan hyviä pointteja. Samaa mieltä olen varsinkin MerZin kanssa siitä seikasta että sinun kannattaisi todellakin käydä tutkituttamassa ja ottamassa selvää mikä polviasi vaivaa, ettei vaan mene pahemmaksi sitten. Ihan sun parastahan me ajatellaan! Niin ja tsemppiä treeneihin kyllä se siitä! Itsekin joudun vähän säätämään mm. hauis ja reisi-treeneissä koska ranne ja alaselkä tykkäävät tietyistä liikkeistä kyttyrää > joutuu vaan etsimään ne liikkeet jotka eivät satu ja tehdä niitä. Jos tuntuu oikeassa paikkaa niin hyvä! Ei se lihas tiedä millä sitä rääkkäät, kunhan rääkkäät ja tuntuvasti! :whip:

-eeedit-
niin, tosiaan en tarkoita että kipeällä/rikkinäisellä polvella tulisi mitään uberkovia treenejä vetää, tuo "Ei se lihas tiedä millä sitä rääkkäät, kunhan rääkkäät ja tuntuvasti!"-lause nyt oli vaan yleispätevästi treeniin. Tottakai kannatan ja olen samaa mieltä että polvi kannattaa kuntouttaa ja maltilla pienillä painoilla treenailla nyt kun tilanne on "auki"..

Missä/millä lääkärillä kävit? Tulevana lekurina voin "tunnustaa" että meitä on moneen junaan. Yleislääkärikin (terkkarissa) voi kyllä tietää paljonkin polvivammoista, sen verran yleisiä ne on, mutta julkisessa terveydenhuollossa ei valitettavasti lähdetä kuvailemaan kovin herkästi polvia. Varsinkaan jos tutkittaessa ei tule esiin mitään löydöksiä. Yksityispuolella hoitoon/jatkotutkimuksiin voidaan ohjata nopeammin, koska potilas maksaa itse tutkimukset, eikä kukaan tule hengittämään niskaan mahdollisista "turhista" tutkimuksista.
Kannattaa myös tähdentää lääkärille, että on urheilija ja polven kuntoon saaminen ja hyvä toimintakyky on sen takia tärkeää. Tällöin lääkärit tietävät ottaa hieman aktiivisemman hoitolinjan, eikä vain seurata tilannetta. Ymmärrätte varmaan, että ns. tavallinen tallaaja pärjää vähän krempammallakin polvella.
Suosittelisin kaikille tosiaan urheilulääkärille menoa, kun on kyse vammasta, joka haittaa urheilua. Silloin ei tarvitse arvailla, osaako kyseinen lääkäri hoitaa urheiluvammoja. Valitettavasti nämä lääkärit ovat yleensä yksityissektorilla ja hoidosta joutuu silloin maksamaan. Lääkärikeskuksista aikaa varatessa kannattaa myös sanoa, että haluaisi päästä urheilulääkärille, joka tuntee polvivammat. Jos siis on kyse polvesta...

Mä kans rikoin polveni syksyllä, luultavasti kyykätessä, ja sen jälkeen se on kipuillu oikein kunnolla. Lääkärit ei oikein osannu muuta sanoo, kuin että lisää liikuntaa vaan, vaikka kuinka sattuis, että saat polvia tukevat lihakset kuntoon ja näin ollen polven kipuilu loppuu.
Toi kuitenkin tuntu, niin rankalta neuvolta, että aattelin viä kokeilla fysioterapeutilla käyntiä, ennen kuin alan kauheen reenaamisen. No se terapeuttipoika (oli muuten aika namu :) ) osaskin kertoo, mikä mättää ja nyt sitten noudattelen hänen laatimaansa kuntoutusohjelmaa ja jo parissa viikossa polvet on alkanu tuntuun paremmalta.
Eli suosittelen itse fysioterapeutilla käyntiä!

Mayah, tiedän miltä sinusta tuntuu (luulisin ainakin). Omat polveni ovat aikalailla lätkässä loppuun pelatut ja ne ovat vaivanneet viimeiset viisi vuotta. On tähystetty, ultrattu, kuvattu, otettu magneettikuvat yms. Vikaakin on löytynyt mm blikoja, hyppääjän polvi, nesteily. Tähystyksessä tehty putsaus ja blikojen irroittelu auttoi jopa vuoden. :itku:

Omani turpoilevat rasituksesta, ovat alati kipeät (liikuin eli en), pettävät jne. Olenkin ottanut sen linjan että teen kaikkea mitä voin mutta kinttujen ehdoilla. Eli lätkäkauden ollessa kiihkeimmillään heitän salillla jalkatreenit kokonaan pois tai ainakin vähennän radikaalisti painoja. Nyt kun kausi loppuu ja jäät sulaa alkaa salilla tehotreeni jaloille! Jos odottaisin sellaista aikaa treeniin että kivut loppuu olisin kait suomen vanhin treenaaja :thumbs:

Tuo prässi on yksi parhaista liikkeistä samoin suorinjaloin maastaveto tehoa takareisiin ja persaukseen. Sävellä, testaa ja kokeile! Ja etten saisi laumaa vihaisia punttimimmejä kimppuuni, niin sanon nyt minäkin että ota ensin selvää että mitään pahempaa vikaa ei ole. Magneetti selvittää aika paljon. Jos saat puhtaat paperit niin ei muuta kuin raudan kimppuuun kivuista huolimatta :kippis1:

Mun mielestä kantsii myös käydä fysioterapeutilla, etenkin sen jälkeen, kun tiedetään mikä polvessa on vialla. Fyssarit on asiantuntijoita siinä, kuinka kuntoutetaan. Lääkäritkin voi toki antaa jotain ohjeita, mutta harvoinpa heillä (lukuunottamatta fysiatreja) on aikaa tai taitoa paneutua siihen puoleen. Kuvauksista magneetti on tosiaan ehkäpä paras, mutta aika kallis, jos joutuu itse kustantamaan sen. Tietty jos on vakuutus, niin sitten ei kovin paha. Tavallinen röntgen paljastaa kuitenkin jo aika paljon ja siitä yleensä aloitetaan.
Polvikivut voi muuten myös johtua selästä, lantiosta ja nilkoista/jalkateristä, mutta sullahan, mayah, oli taustalla se potkunyrkkeilyvamma.

Minä taas en tyytyisi pelkkään tavalliseen röntgenkuvaan, polvivaivojen (pidempiaikaiset, urheilussa kipeytyvät) syytä se harvoin selittää. Toki se otettuna olla pitää jo magneettia ja tähystystä (ortopedia) varten mutta tarkkaan diagnoosiin tarvitaan jompikumpi noista. Tv röntgenhoitsu

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom