Kyykätessä tuntuu painetta polvessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja änka
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli ongelmani on sellainen, että kyykätessä oikeassa polvessa (hieman alapuolella) tuntuu lievää painetta. Vasemmassa ei tunnu mitään? Voisiko syy olla toispuoleinen kyykky, oikea puoli ottaa isomman "vastuun"? Ei tuosta ole mitään haittaa ollut, mutta kunhan haluan varmistuksen. Paine ei tunnu jos kyykkää kevyillä painoilla, 60kg. Mutta isommissa noin 100 kg:n sarjoissa alkaa paine tuntumaan.

Jos painetta tuntuu polvessa niin yksi mahdollisuus olisi se, että polven sisällä on jostain syystä nestettä mikä sitten aiheuttaa painetta kyykätessä nivelpussiin.

Itsellä vähän sama homma, paitsi että kyseessä on vasen polvi. Kyykkysarjojen aikana ja sen jälkeen tuntuu polven sisällä painetta ja lievää kipua. Vaikuttaisi tosin siltä, että etureisien venyttely helpottaa tätä painetta, joten voisiko liian kireä lihas vetää tuota polvea jotenkin huonoon asentoon ja aiheuttaa tuon paineen ja kipuilun?

Itsellä vähän sama homma, paitsi että kyseessä on vasen polvi. Kyykkysarjojen aikana ja sen jälkeen tuntuu polven sisällä painetta ja lievää kipua. Vaikuttaisi tosin siltä, että etureisien venyttely helpottaa tätä painetta, joten voisiko liian kireä lihas vetää tuota polvea jotenkin huonoon asentoon ja aiheuttaa tuon paineen ja kipuilun?

Kireä etureisi vaikuttaa ainakin polvilumpion ja sääriluun välissä olevaan patellajänteeseen. Vaivaa kutsutaan myös hyppääjän polveksi. Jänne kun kerran kipeytyy pahasti niin parantuminen saattaa olla usean vuodenkin kestävä homma. Kannattaa siis venytellä etureisiä ja tietenkin muitakin lihaksia reilusti. Itse olen kärsinyt hyppääjän polven aiheuttamista kivuista n. 2,5 vuotta nyt. Kivut pysyvät kontrollissa kun venyttelee päivittäin etureidet perusteellisesti, mutta vaiva ei silti näin parane. Ehkä puolen vuoden täsylevolla voisi päästä eroon, mutta ei nyt oo sillaseen aikaa :)

Ikää on 17 vuotta. Itsekin olen tuon kireän etureiden kannalla. Pitää alkaa venyttelemään erityisen huolelle nuo etureidet, jos sillä vaivasta pääsisi eroon. Polvi ei ole mitenkään turvoksissa tai mitään, niin en oikein usko, että siellä olisi vettä.

Ikää on 17 vuotta. Itsekin olen tuon kireän etureiden kannalla. Pitää alkaa venyttelemään erityisen huolelle nuo etureidet, jos sillä vaivasta pääsisi eroon. Polvi ei ole mitenkään turvoksissa tai mitään, niin en oikein usko, että siellä olisi vettä.
Itsellä oli just nuorempana ihan samanlainen vaiva ja lääkäri sanoi sen liittyvän jotenkin treenaamiseen kasvuiässä, että luusto ja nivelet eivät ole kehittyneet lihasten kanssa samaan aikaan. Lopulta vaiva äityi aika pahaksi, niin että haittasi kävelyäkin, otettiin polvesta kuvat ja lääkäri määräsi treenitaukoa jaloille 2 vuotta, ei siis saanut pahemmin juosta kuin kyykkäillä. Pienen ehkä puolituntia kestävän helpotuksen sai tosiaan kun venytteli kunnolla etureisiä, mutta sitten itse venyttelykin alkoi aika kivuliaaksi. Neuvoisin siis lopettamaan jalkojen treenamisen jos sattuu yhtään ja venyttelemään kunnolla.
Nimim. 15-vuotiaana syväkyykky 150kg

Mikäs vois olla semmosta että tuntuu just tommosta vaikasti selitettävää painetta tossa vasemman polven vasemmalla etupuolella, kipeä se ei koskaan ole ollut mutta pitkäaikainen kävely/seisominen pahentaa, tai joskus jopa helpottaa tota. Kun olin keräilyhommissa 6kk varastossa ja käppäilin varmaan 1-5kilsaa päivässä 10metriä kerrallaan ja seisoskelin ottamassa tavaraa ylhäältä ja alhaalta hyllystä ja kääntyilin keräilykärrien kanssa niin toi juttu paheni jonkin verran.

Toisaalta lähiaikoina autotallissa moottoripyörää korjaillessa 8tuntia putkeen vielä enemmin paikallaan seisten seuraavana päivänä polvi oli ihankuin uusi :wtf:

Se tulee ilmi vain kun laittaa polven lukkoon suoraksi, tuntuu että jokin ottais vastaan pehmeästi ja siitä tulee aina olo että nyt se polvi lumpsahtaa taaksepäin yli normaalin liikeradan, vaikka liikerata on ihan normaali ja tyssää siihen paikkaan kuitenkin selkeästi, mitään muljuamista ei tunnu eikä polvi haittaa juoksemista taikka mitään muuta kuntoilua.

Tavoitteena on se ettei polvea tarvi ensin rikkoa että pääsee mihinkään hoitoon kun eihän niille voi selittää että "siellä tuntuu ihankun olis jokin pehmeä juttu vastassa, muttei se oo kipeä" ne vaan sanoo että ei siellä sitten voi olla mitään rikki :hyvä:

Joskus omalla painolla kyykätessä pari kertaa nousun aikana polven samalla sivulla naksahtaa jokin joka ei kuitenkaan ole myöskään kipeä, tuntuu perus "terve nivel paukkuu" tyyliseltä poksumiselta jota tulee mulla ihan normaalisti penkatessa kyynärpäistä pienillä painoilla :rolleyes:

Alkaa vaan ketuttaa kun ei halua seistä pitkiä aikoja taikka lähteä tyttöystävän kanssa kävelylle, kun polvi kipeä selitys kelpaa hyvin ihmisille muttei "jännä" tunne polvessa.

Kaikki alkoi kuitenkin siitä että vedettiin kaverin kanssa ihan kiitettävä polkupyöräreissu ja samalla hypittiin/pompittiin(parkour) ja testailtiin niitä uusia ulkokuntoilutelineitä mitä on tullut kaupunkeihin ja jalat oli ihan naatit. Sen jälkeen parin päivän päästä kokeilin kylmilteen *tyhmä* :curs: Hypätä pari kertaa jonkinlaisen esteen päälle yhden jalan ponnistuksella juoksusta ja polvesta tuli tommonen jota se on ollut jo kohta vuoden..

Suositut

Back
Ylös Bottom