Mixu
Ei vain tajua
Tänne voisi listailla omasta mielestä _hyviä_ kyttäleffoja. Ei tarvitse jokaista leffaa mainita, missä näkyy poliisi. Esim. "Magnoliassa" seurataan yhden kytän elämää, mutta ei se ole kyttäleffa. "Die Hardissa" on kyllä pääosassa etsivä, mutta hän ei toimi kuten poliisi, vaan kuin terminaattori. "Shield" taas on TV-sarja, eikä leffa.
Itse olen eniten syventynyt Los Angelesiä koskeviin kyttäleffoihin, mutta myös muita saa listata tänne. Itse jaottelen leffat kahteen eri kastiin, niihin jotka keskittyy etsiviin ja niihin, jotka keskittyvät järjestyspoliiseihin.
Etsiviin keskittyvät leffat:
- L.A. Takedown (1989)
- Heat (Ajojahti) (1995), Michaell Mannin uudelleenohjaus L.A. Takedownista
- L. A. Confidental (1997)
- Training Day (2001)
- Dark Blue (2002)
Järjestyspoliiseihin keskittyvät leffat:
- Dirty (2005)
- Colors (1988)
- LAPD: To Protect and to serve (2001)
- 44 Minutes: The North Hollywood Shoot-Out (2003)
Elokuvia, mitä en listaa, koska ne on komedioita:
Lethal Weapon (Mel Gibson, Danny Glover), Rush Hour (Jackie Chan, Chris Tucker), Dragnet (Tom Hanks, Dan Aykroyd)
Itse olen eniten syventynyt Los Angelesiä koskeviin kyttäleffoihin, mutta myös muita saa listata tänne. Itse jaottelen leffat kahteen eri kastiin, niihin jotka keskittyy etsiviin ja niihin, jotka keskittyvät järjestyspoliiseihin.
Etsiviin keskittyvät leffat:
- L.A. Takedown (1989)
- Heat (Ajojahti) (1995), Michaell Mannin uudelleenohjaus L.A. Takedownista
- L. A. Confidental (1997)
- Training Day (2001)
- Dark Blue (2002)
Järjestyspoliiseihin keskittyvät leffat:
- Dirty (2005)
- Colors (1988)
- LAPD: To Protect and to serve (2001)
- 44 Minutes: The North Hollywood Shoot-Out (2003)
Elokuvia, mitä en listaa, koska ne on komedioita:
Lethal Weapon (Mel Gibson, Danny Glover), Rush Hour (Jackie Chan, Chris Tucker), Dragnet (Tom Hanks, Dan Aykroyd)