• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Kysymys vyöstä ja keskivartalon vahvistamisesta

Liittynyt
21.4.2004
Viestejä
424
Ikä
32
Aina maastavedossa vyötä käytettäessä, kun painon tiputtaa alas ensimmäisen toiston jälkeen, vyö pysyy mahan kohdalta paikallaan mutta hyppää alaselästä paljon ylemmäs, jolloin se ei tue mitään. Pidän vyötä lantion luiden yläpuolella. Kyykyssä tätä ongelmaa ei ole, mutta mavessa jalat jotenkin työntävät maastavedon alkuvaiheessa vyön ylös. Miten korjata ongelma?

Ja sitten vielä että miten jengi vahvistaa keskivartaloa? Mitkä liikkeet vatsalle, kuinka paljon kylkiä kannattaa treenata ja tarvitseeko alaselkä liikkeitä erikseen vai treenaantuuko se tarpeeksi mavessa, kulmiksessa, kyykyissä jne? Teen peruskaudella ilman vyötä.
 
Liittynyt
3.12.2003
Viestejä
2 111
Voimapyörä, jalkojen nostot, ei tartte alaselkä noitten lisäksi mitään.
 

Sepsis

Banned
Liittynyt
20.4.2005
Viestejä
1 789
Ikä
36
Julle on myös ehdoton liike. Ja treenin jälkeen jotain kevyttä jumppaa sille alaselälle, esim. kevyitä ojennuksia kerien ja reverse hyperssejä. Vatsatreenaukseen on lukemattomia vaihtoehtoja. Edellämainittujen lisäksi venäläiset kierrot ja sivuttaistaivutukset (Smithissä tai kässärillä) ovat mainioita. Perusrutistuksiakin voi joskus lisäpainoilla kiskoa.
 
Liittynyt
6.10.2004
Viestejä
244
Ensimmäinen asia tuohon keskivartalon vahvistamiseen on jättää tuo vyö pois, jos ei tee maksimi ykkösiä.
 
Liittynyt
21.4.2004
Viestejä
424
Ikä
32
Sepsis sanoi:
Julle on myös ehdoton liike. Ja treenin jälkeen jotain kevyttä jumppaa sille alaselälle, esim. kevyitä ojennuksia kerien ja reverse hyperssejä. Vatsatreenaukseen on lukemattomia vaihtoehtoja. Edellämainittujen lisäksi venäläiset kierrot ja sivuttaistaivutukset (Smithissä tai kässärillä) ovat mainioita. Perusrutistuksiakin voi joskus lisäpainoilla kiskoa.
Reverse hypersia ei ole meiän pienellä salilla, ja ojennuksia on vähän hankala tehdä kun välitykset penkkiin on niin huonot. Jalat alemmalla tasolla painaa nivusiin ja ylemmällä menee enemmän takareisiin. Onkos tälle mitään korvaavaa?
 
Liittynyt
23.10.2002
Viestejä
2 258
Ikä
54
Riiccia sanoi:
Aina maastavedossa vyötä käytettäessä, kun painon tiputtaa alas ensimmäisen toiston jälkeen, vyö pysyy mahan kohdalta paikallaan mutta hyppää alaselästä paljon ylemmäs, jolloin se ei tue mitään. Pidän vyötä lantion luiden yläpuolella. Kyykyssä tätä ongelmaa ei ole, mutta mavessa jalat jotenkin työntävät maastavedon alkuvaiheessa vyön ylös. Miten korjata ongelma?

ongelmasi on siinä, että käytät vyötä väärin1 Mikä onkin hyvin, hyvin yleistä!

Nimittäin: vastoin yleistä harhaluuloa vyötä ei kannata "tunkea" mahdollisimman alas vyötärölle. Näin tekevät perustelevat asiaa sillä, että alhaalla vyö tukee parhaiten ristiselkää. Miksei niinkin, mutta parhaan avun vyöstä saa, kun nostaa sen ylemmäksi tukemaan PALLEAA! sekä kyykyssä että vedossa.

Katsotaanpa -tällä kerralla kyykyssä- hyvin yleinen näkymä nostajasta: vyö alas ristiselkään, tangosta kiinni, tangon alle, taka-askeleet.. ja rintakehä täyteen ilmaa! Jolloin rintakehä pullistuu ja vyötärö vetäytyy "sisäänpäin"! Väärin! Tällöin vyö löystyy nostajan uumalla!

Ilmaa pit'ää ottaa sisään, mutta ilmansisäänotto pitää opetella sellaiseksi, että pallea työnnetään ulos! Näin vyö kiristyy ja tukee sitä, mikä sen tehtävä on:vatsalihaksia eli keskipaikkaa!

Vaatiiopettelua oikea vyön käyttö+hengitystekniikka; mutta se on sen arvoista!
 
Liittynyt
23.10.2002
Viestejä
2 258
Ikä
54
_RAIDER_ sanoi:
Ensimmäinen asia tuohon keskivartalon vahvistamiseen on jättää tuo vyö pois, jos ei tee maksimi ykkösiä.
Just näin. Mahdollisimman paljon pitäisi nostaa ilman vyötä, jotta tukevat lihakset vahvistuisivat!
 
Ylös