Kysymys kamppailulajin aloittamisesta....

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli olen 16 vuotias ja olen ajatellut aloittaa jonkin kamppailulajin. Esteenä onkin (melkeinpä henkinen este) että minulla on "löysä polvilumpio", tosin treenaamisella se on jo vahvistunut ihan kivasti. Kysymys kuuluukin että voinko aloittaa kamppailulajin polvesta huolimatta? Ja mitä lajeja suosittelisitte? Kiitos teille!

Joo, kyllä tosta jotain selvisi. Eli jokin laji jossa ei olisi paljoa heittelyä tms. Mikäs olisi sellainen laji? En montaa sellaista lajia kyllä ole löytänyt tänään, vaikka melkein koko päivä on mennyt lajeihin tutustumisiin. Paikkakuntana on siis hämeenlinna. Kamppailulajit.netistä olen katsellut mitä täällä voi harrastaa...

Karate, kickboxing, nyrkkeily ja taekwondo ovat liene vähäheittoisimmat hämeenlinnalaislajit tuolta listalta. Noista lajeista taekwondossa painotetaan potkuja ja hyppyjä, kickboxingissa ja karatessa harrastetaan niitä vähemmän, nyrkkeilyssä ei kovinkaan paljoa :)

ok, kiitti. Nyrkkeily kiinnostaa, kotoa löytyy säkkikin jo...Taekwondo on sitten toinen vaihtoehto. Voisin tutustua enemmän siihen lajiin.

Itse suosittelisin ehkäpä potkunyrkkeilyä. Siinä lyödään ja potkitaan (nyrkkeilyssä vain lyödään ja taekwondossa vain (?) potkitaan) ja nyrkkeily ja thainyrkkeily tukee siinä ohessa oma harjoittelua jos käy tylsäksi tms.

Itse suosittelisin ehkäpä potkunyrkkeilyä. Siinä lyödään ja potkitaan (nyrkkeilyssä vain lyödään ja taekwondossa vain (?) potkitaan ja nyrkkeily ja thainyrkkeily tukee siinä ohessa oma harjoittelua jos käy tylsäksi tms.

Väärin. Taekwondossakin on kyllä lyönti tekniikoita jne. Kiva laji ja oppii saamaan enempi irti jaloista :)

Itsellä sama tilanne ku sulla HungryDaze eli säkki himassa, siihen voi sitten hakata, opettele vain tekniikka.

Itse päätät mutta omat suosittelut menee taekwondoon, karatea olen harrastanut ja pidän taekwondosta enemmän.

PS: missä päin treenailet?

Mä luulen että Räikkönen oli vähä sarkastinen tuossa. Eli lyödäänhän TKDssä, mutta ne lyönti tekniikat on aika alkeellisia. Eli keskitytään enemmän potkuihin. Ei TKD pohjalla oikeen kivuta mestarinyrkkeilijäksi... :david:

Väärin. Taekwondossakin on kyllä lyönti tekniikoita jne. Kiva laji ja oppii saamaan enempi irti jaloista :)

Itsellä sama tilanne ku sulla HungryDaze eli säkki himassa, siihen voi sitten hakata, opettele vain tekniikka.

Itse päätät mutta omat suosittelut menee taekwondoon, karatea olen harrastanut ja pidän taekwondosta enemmän.

PS: missä päin treenailet?

Hämeenlinnassahan mä.

Voiko harrastaa thaiboxingia ja voimanostoa samaan aikaan niin ettei kumpikaan laji kärsisi kovin paljoa? Kumpi on kovempi laji? Näin raa'asti tiivistettynä eli kumpi todennäkösesti voittaa saman painoluokan matsin; kickboxaaja vai thaiboxaaja? Alkais tos ens viikol thaiboxing kurssit nii ois kiva mennä sinne mutta mitenkähän soveltuu tällaselle punttaajalle.. Lajitaustaa on karatesta 4-5v ja hokutoryu-jujutsusta 3-4v tosin nyt ei oo tullu puolee vuotee käyty harkois voiman viedessä voiton.

e. aattelin vaa että onkohan sitä ihan paskana sit salil ja boxates ettei kummastakaa tuu mitää vaa pitäs valita jompi kumpi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voiko harrastaa thaiboxingia ja voimanostoa samaan aikaan niin ettei kumpikaan laji kärsisi kovin paljoa?

Ei voi. Molemmat kärsivät jos yrität treenata niitä yhtaikaa vakavasti. On mahdollista harrastella hieman toista lajia ja treenata tosissaan tosita.

Kumpi on kovempi laji? Näin raa'asti tiivistettynä eli kumpi todennäkösesti voittaa saman painoluokan matsin; kickboxaaja vai thaiboxaaja?

No se riippuu säännöistä. Kumankin lajin ottelijat luultavasti voittavat omilla säännöillään jos ovat teknisesti samaa luokkaa. Tietenkin toisen lajin maailmanmestari voittaa toisen lajin aloittelijan tämän omillakin säännöillä.

Alkais tos ens viikol thaiboxing kurssit nii ois kiva mennä sinne mutta mitenkähän soveltuu tällaselle punttaajalle.. Lajitaustaa on karatesta 4-5v ja hokutoryu-jujutsusta 3-4v tosin nyt ei oo tullu puolee vuotee käyty harkois voiman viedessä voiton.

Punttitaustasta on mahdollisesti jopa enemmän haittaa kuin hyötyä. Kamppailulajitausta voi olla hyödyksi, jos sitä osaa hyödyntää. Tämä tarkoittaa lähinnä parempaa koordinaatiota ja sitä että "osaa treenata". Teknisesti kannattaa unohtaa vanhat tavat ja yrittää tehdä juuri niin kuin opettaja sanoo. Jos yrittää sekoittaa vanhaa ja uutta, oppii huonommin kuin puhtaalta pöydältä lähteneet.

e. aattelin vaa että onkohan sitä ihan paskana sit salil ja boxates ettei kummastakaa tuu mitää vaa pitäs valita jompi kumpi.

Erästä thainyrkkeilyn maailmanmestaria lainatakseni: "Erikoistuminen on erinomaisuutta." Käy katsomassa sitä thainyrkkeilyä ja valitse sitten, mihin haluat panostaa.

Voiko harrastaa thaiboxingia ja voimanostoa samaan aikaan niin ettei kumpikaan laji kärsisi kovin paljoa? Kumpi on kovempi laji? Näin raa'asti tiivistettynä eli kumpi todennäkösesti voittaa saman painoluokan matsin; kickboxaaja vai thaiboxaaja? Alkais tos ens viikol thaiboxing kurssit nii ois kiva mennä sinne mutta mitenkähän soveltuu tällaselle punttaajalle.. Lajitaustaa on karatesta 4-5v ja hokutoryu-jujutsusta 3-4v tosin nyt ei oo tullu puolee vuotee käyty harkois voiman viedessä voiton.

eat, sleep & venyttele

ok, kiitti. Nyrkkeily kiinnostaa, kotoa löytyy säkkikin jo...Taekwondo on sitten toinen vaihtoehto. Voisin tutustua enemmän siihen lajiin.

Hmm... En tiedä, miten tuskattomasti tuo taekwondo etenee, jos polvi on sökönä. Toisaalta, jos olet kuntouttanut sen hyvin, niin mikäs siinä. :)

Itse näkisin, että erityisesti taekwondon erilaiset kiertopotkut voivat varsinkin väärin tehtyinä aiheuttaa kovaakin rasitusta polveen, ja jos polvi ei ole kunnossa... Pari kertaa viikossa treenaileva ei välttämättä ongelmiin joudu, mutta jos haluaa esim. ottelemiseen panostaa, voi polvi olla kovilla.

Toisaalta, omassa seurassani oli poika, jolla molempien polvien lumpiot pyörivät ympäri jalkaa, ja hienosti hän treenasi sen pari vuotta, mitä treenasi. Kannattaa enivei aloittaa varovasti ja kuulostella, mitä se oma polvi sanoo.

Suositut

Back
Ylös Bottom